Rösta fram bästa MSI-orienterade bygget i Webhallens tävling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chacky:

Hmmm
15000:- och Enbart 250GB lagring??
första paketet kostar minst 15500:- med 1TB HDD!

Mitt bidrag..
Bättre grafikkort!
Tystare chassi med 0 nackdelar!
Extra 1TB HHD!
........................
Men Goodluck

http://i.imgur.com/CZ2uFaA.png

Bra paket men personligen hade jag valt mindre diskutrymme framför ett dåligt nätagg. Alla har ju preferenser och dina preferenser var inte samma som msi och webhallen. Inget att vara bitter över.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Haha jo, ville verkligen ha en budget på 15500 kr, däremot så har Freezer i30 fått lika bra resultat som Evo 212 ( http://www.bit-tech.net/hardware/2012/04/03/arctic-freezer-i3... )

Men nu var kravet på 15000 kr. Sedan skulle jag aldrig sälja en "Komplett dator" med enbart 250gb lagring heller, dessa är ju ändå för mindre kunniga personer så egentligen behövs en 1 TB hdd också.

Men av de 3 som är valde just nu, så kändes ingen av dem särskilt intressant

Permalänk
Medlem

Nätagget är inte heller alls dåligt heller, 80+ guld, modulärt, japanska kondensatorer, 5 års garanti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trygga_Jocke:

@Landmark90: Du vet att chassit bara kommer med 2 fläktar? Ska du sälja en dator är väll det allra viktigaste att den har så lite underhåll och bäst utseende för att kunna locka köpare skulle jag tro. Personer som vill köpa en dator med den bästa prestandan för budgeten bygger ju oftast själv. Luftflödet i den burken du länkat som varukorg kommer vara i det sämre laget, inte katastrof på något sätt, men bäst är ju om det är positivt tryck i lådan Att sedan snåla in på lagringsutrymme på en burk till en troligtvis inte särskilt datorkunnig person är ju inte så praktiskt för kundens del. Tyckte liksom alla andra sitt eget, att mitt förslag var bäst men kan dock klart se nackdelarna med det. (länk här) Komponenter som man kan behålla i många år d.v.s. chassi, psu, cpu kylare och så vidare, är dom komponenterna man ska lägga största delen av budgeten enligt mig. Elektroniken utvecklas ständigt, så länge inte datorn är dålig i största allmänhet och klarar dom nyaste spelen med relativt höga grafiska inställningar tycker jag inte man ska klaga. Att datorn skulle innehålla ett 1070 och i7 är ju fördelaktigt vad gäller prestanda men det gäller att hitta rätt balans för kunden. Dom nu finalisterna kan jag hålla med dig om att dom var väll inte dom bästa i tävlingstråden men skulle nog tro att dom sorterade ut alla efter det först valda bidraget så att dom tre alternativet skulle likna varandra så lite som möjligt. Synd oavsett, lycka till nästa gång.

Tjena! Tycker du har helt rätt tbh med lagringsutrymmet. Om mer lr. mindre 15k var smärtgränsen, skulle jag dock ha byggt samma dator fast lagt till 1TB HDD för ~550 kr. Det är sån himla stor skillnad på både i5 och i7, samt GTX 1060 och GTX 1070. Men nu var tävlingen på 15k, så då får man acceptera det.

Sedan har inte direkt luftflöden varit ett problem på många år, framförallt om man inte tänkt överklocka alltför mycket. Har tex inga extra fläktar i mitt chassi, med både i7-6700K överklockat till 4.6 GHz (dock på vattenkylning) och GTX 980 Ti överklockat ca 15% med standardkylning och idle ligger ambient temperaturen kring 30 grader och när jag spelar de flesta spel hamnar den kring 45 grader. Så ingen värme jag direkt märker av.

PSU jag valde är dock väldigt bra med 5 års garanti, japanska kondensatorer etc, har tbh inte testat något chassi med fönster under 1k så läste bara lite snabbt på de olika alternativ med fönster som rymdes i budget och jag anser att ljuddämpning är väldigt viktigt därav att jag valde just det där chassit.

Normallt sett, beroende på användaren, skulle jag föredra i7 med GTX 1060, över i5 med GTX 1070 av precis den anledning du anger att det är mycket enklare att byta grafikkort än processor. Men #3 med sina sleeves kan jag inte godkänna.

Permalänk

@Banco: Det är inte alltid möjligt att åtgärda potentiella problem i Windows via en "refresh", ibland krävs det att man blåser rent hela disken. Visst man kan ladda ned en kopia via Microsoft's hemsida men det är inte alla som har tid/ork eller möjligheten att göra detta.
Om man väljer att skicka med en DVD skiva med en sådan produkt känns det som att man också skall se till att möjligheten att använda den också finns. Enligt mig är detta lite som att lura kunden, då jag tvivlar på att Webhallen meddelar detta innan leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeP:

Oj vad mycket klagande i tråden!
Men det är klart, det är ett ämne där alla har starka åsikter här.
Grattis alla! Powerjimmy fick min röst.
Angående fönstersidorna som det har kommenterats om så... ja det är ett ganska märkligt moderkort att välja om man inte har fönster så det faller väl sig ganska naturligt?

Det måste väl vara bättre än att man ska sitta och stirra på det för att få valuta för pengarna?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youknewit:

@Banco: Det är inte alltid möjligt att åtgärda potentiella problem i Windows via en "refresh", ibland krävs det att man blåser rent hela disken. Visst man kan ladda ned en kopia via Microsoft's hemsida men det är inte alla som har tid/ork eller möjligheten att göra detta.
Om man väljer att skicka med en DVD skiva med en sådan produkt känns det som att man också skall se till att möjligheten att använda den också finns. Enligt mig är detta lite som att lura kunden, då jag tvivlar på att Webhallen meddelar detta innan leverans.

Nu när jag tänker på det är det otroligt sällan du behöver installera om Windows 10 alls. Jag har inte direkt tänkt på det men nu när vi pratar om det så vet jag inte om jag har behövt att refresha eller installera om Windows 10 alls faktiskt. Otroligt imponerande av windows 10. Ja relevant är att jag driver en verkstad så jag kommer i kontakt med det här varje dag. Jag installerar Windows 10 väldigt regelbundet men då är det för att disken har krashat, inte på grund av mjukvaruproblem.

Men visst, jag ser potentiella cryptolockers som kräver en wipe av disken osv. Och jag tycker som sagt att en USB är grymt mycket bättre men personligen skulle jag störa mig mer på en överflödig dvdspelare som jag endast har för att installera Windows. Då föredrar jag en clean dator med bättre luftflöde och lite besvär att man måste ladda ner Windows ISOn. Eller jag föredrar USB men man kanske kan se det som så, för xkr så får du Windows installerat och Windowsnyckeln på en lapp (på en rund plastskiva som du kan ställa kaffekoppen på eller så) och betalar du 100kr mer så får du Windows installerat och en bootbar USB med Windows. Sen är det upp till var och än att värdera vilket alternativ som passar dem bäst. Många, inklusive Webhallen vill då pressa priset så mycket som möjligt och väljer då papperslappskoden.

Men jag kan se det framför mig hur något som köpt detta paket och måste installera om Windows utan att ha tänkt på det här och hur hen försöker hitta vart man ska föra in dvdskivan. Fast samtidigt spenderar man 15.000kr på en speldator så är man oftast någorlunda kunnig om datorer... kanske.

Sorry sorry långt svammel.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ingen som erbjuder pcie-lagring?? Det är enda sättet att stå ut från dem självklara komponenterna samt det enda komponenten som erbjuder ett hopp i prestanda. Antar att det kom in alldeles för många bidrag för att kunna göra en noggrann bedömning.

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Ingen som erbjuder pcie-lagring?? Det är enda sättet att stå ut från dem självklara komponenterna samt det enda komponenten som erbjuder ett hopp i prestanda. Antar att det kom in alldeles för många bidrag för att kunna göra en noggrann bedömning.

Jag är lite besatt av snabb lagring så jag står egentligen helt bakom dig. Men jag vet inte när man har en begränsad budget såhär om det verkligen är prisoptimalt. Den reella skillnaden är ju inte särskilt stor trots allt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag är lite besatt av snabb lagring så jag står egentligen helt bakom dig. Men jag vet inte när man har en begränsad budget såhär om det verkligen är prisoptimalt. Den reella skillnaden är ju inte särskilt stor trots allt.

Jag tycker det är skönt med obefintliga laddtider i titlar som skyrim och fallout, det blinkar lixom till när man går in och ut i miljöer. Sen repeterar jag, hur ska man annars sticka ut? Kan tycka det är ekonomiskt försvarbart med, jag gav 1800:- för samsung pm961 500Gb och tittar nu på samsung 850 evo och den ligger på 1600:-

wella wella D=

en siffra kan göra så mycket
Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Jag tycker det är skönt med obefintliga laddtider i titlar som skyrim och fallout, det blinkar lixom till när man går in och ut i miljöer. Sen repeterar jag, hur ska man annars sticka ut? Kan tycka det är ekonomiskt försvarbart med, jag gav 1800:- för samsung pm961 500Gb och tittar nu på samsung 850 evo och den ligger på 1600:-

wella wella D=

Som sagt jag gillar det också. Men jag tror inte jag har sett någon benchmark som visar på särskilt stor skillnad mellan en nvme-disk och en vanlig ssd vad gällande laddningstider. Men extremt kul att du är nöjd!

Du får se det från Webhallens sida också. Visst pm961 är bra och billiga men finns i väldigt liten upplaga. Och de billigaste nvme diskarna är tyvärr inte så bra. De måste också ha tillräckligt stort antal i lager för att kunna ha just den varan i ett paket en längre tid.

Ja 850 är dyr nu. Köpte en 250gb förra black friday för 499kr. Det är svårt att tänka sig idag. Och där en 850 500gb kostar 1600-1800kr så köper jag hellre en 960 för 2600kr även om jag lyckades knipa en på netonnet för 1999kr här om dagen.

Och ja absolut väldigt många paket liknande varandra så jag förstår vad du menar.

Kontentan är, jag kan personligen hålla med dig men jag tror inte massan håller med oss.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Som sagt jag gillar det också. Men jag tror inte jag har sett någon benchmark som visar på särskilt stor skillnad mellan en nvme-disk och en vanlig ssd vad gällande laddningstider. Men extremt kul att du är nöjd!

Du får se det från Webhallens sida också. Visst pm961 är bra och billiga men finns i väldigt liten upplaga. Och de billigaste nvme diskarna är tyvärr inte så bra. De måste också ha tillräckligt stort antal i lager för att kunna ha just den varan i ett paket en längre tid.

Ja 850 är dyr nu. Köpte en 250gb förra black friday för 499kr. Det är svårt att tänka sig idag. Och där en 850 500gb kostar 1600-1800kr så köper jag hellre en 960 för 2600kr även om jag lyckades knipa en på netonnet för 1999kr här om dagen.

Och ja absolut väldigt många paket liknande varandra så jag förstår vad du menar.

Kontentan är, jag kan personligen hålla med dig men jag tror inte massan håller med oss.

Haha ja det är ju kul att optimera lite, också kul med en disk som pressar sitt gränssnitt Här är en egen liten runda i crystaldiskmark. Upp till vänster kanske du kan gissa, upp höger corsair force 3, nere till vänster en gammal "dinosaurie" Wd Raptor 10000rpm =D

http://i.imgur.com/AsR1XHv.jpg

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Ingen som erbjuder pcie-lagring?? Det är enda sättet att stå ut från dem självklara komponenterna samt det enda komponenten som erbjuder ett hopp i prestanda. Antar att det kom in alldeles för många bidrag för att kunna göra en noggrann bedömning.

Mitt bidrag hade förutom i7 6700K, GTX1070, 16GB DDR4, Vattenkylning, Ljuddämpat chassi och Helmodulärt 80+guld nätagg, en snabb Samsung 256GB NVMe M.2'a... men det var inget som premierades i denna tävling.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Haha ja det är ju kul att optimera lite, också kul med en disk som pressar sitt gränssnitt Här är en egen liten runda i crystaldiskmark. Upp till vänster kanske du kan gissa, upp höger corsair force 3, nere till vänster en gammal "dinosaurie" Wd Raptor 10000rpm =D

http://i.imgur.com/AsR1XHv.jpg

Ja man får ju lite e-boner att titta på siffrorna som 961/960 kan prestera.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Mitt bidrag hade förutom i7 6700K, GTX1070, 16GB DDR4, Vattenkylning, Ljuddämpat chassi och Helmodulärt 80+guld nätagg, en snabb Samsung 256GB NVMe M.2'a... men det var inget som premierades i denna tävling.

Väldigt fint paket men samma sak här. Orealistiskt att de skulle låta sm/pm disk vinna då det är extremt dålig tillgång på dem.

För även om de säger "Bästa paketet" så handlar det ju om vad som är bra och praktiskt för dem också.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ja man får ju lite e-boner att titta på siffrorna som 961/960 kan prestera.

Haah e-boner, hilarious

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Haah e-boner, hilarious

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Datorpaket 1 – av LPG .. då det är en snabb tyst dator som ser bra ut och är mest välbalanserad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Stort grattis till @LPG

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Var det krav på plexiglas? Känns som byggena är riktade mot tonåringar som har föräldrar som köper färdigt åt dem.

En spontan gissning är att det är just den största kundkretsen för dessa färdiga datorpaket hos webhandlarna, så det känns ju synnerligen vettigt att de väljer ett system som sannolikt kommer att bli populärt hos de som vill köpa det. Sen får alla som inte vann vara hur missunsamma och sura som helst; själv tycker jag att man gott kan gratulera vinnaren till att uppenbarligen ha skapat exakt det som arrangören hoppades på (och därför då alltså vann).

Grattis, vinnaren!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jämrans i havet, den här forumtråden måste vara någon sorts världsrekord i dåliga förlorare! Detta slår alla Riksgäldens reklamfilmer på temat dåliga förlorare, som cirkulerade i TV och på webben för ett antal år sedan, med hästlängder. Helt otroligt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Tack till alla som röstat! Kul att vinna något händer så sällan

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Jämrans i havet, den här forumtråden måste vara någon sorts världsrekord i dåliga förlorare! Detta slår alla Riksgäldens reklamfilmer på temat dåliga förlorare, som cirkulerade i TV och på webben för ett antal år sedan, med hästlängder. Helt otroligt.

Det kan ju även ha att göra med vad webbhallen får för pris på komponenterna och hur tillgången ser ut. Dom ska ju sälja paketet så dom kan ju inte välja delar som inte går att få tag på.

Men folk tänker oftast inte längre än vad näsan räcker.

Grattis till vinnaren för övrigt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Väldigt konstigt att dessa är finalister, själv fick man in en i7 och 1070 med andra kvalitativa produkter, men tydligen är utseendet viktigare än prestandan!