Uppdatera bios på Asus STRX-GTX1070-8G-GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag körde bara EXE filen och den uppdaterade utan problem.

Intressant. Jag får ju felet "current vga chip is 0" om jag inte gör den "komplicerade" metoden. Kanske har att göra med att mitt kort sitter i slot 2.

Att exe-filen fungerar för vissa förklarar ju varför man inte bemödat sig skapa en instruktion.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr lite coilwhine, eller ja något sådant iaf på mitt under load.
Det är inte typ väsande elektroniskt ljud som typisk coilwhine, det är mer typ random dudu, dududu, dudu lite pip liknande ljud som kommer under load.

Fläkten låter också betydligt mer än mitt GTX 1060 på samma RPM, också ett ASUS Strix med samma kylare.
Mitt 1060 Asus Strix är verkligen helt knäpptyst där man endast hör lite fläktljud under load, absolut inget annat.
Så är verkligen inte fallet med detta utan hör fläkten även när jag spelar med högtalare, jag hör inte den typ alls på mitt 1060 fast samma rpm osv.
Provade även dra upp fläkten till 80% manuellt och den låter betydligt mer, och sämre på 1070 strix än 1060 strix kortet på samma %

Lite kluven vad jag ska göra, tvivlar jag kan göra ett byte då jag tror inte detta klassas som "fel" då det inte är extrem missljud, och göra återköp så kan jag inte köpa kortet igen för BF priset hm.

Permalänk
Skrivet av slusk:

nope efter att ha mailat en massa med deras support så hänvisade dom till RMA hos Inet vilket jag måste göra.
Vet inte om det har med detta att göra men kör jag min primära skärm på DVI och min sekundära på HDMI till DVi adapter så flimrar skärmarna som bara den.. Det funkar bra men så fort man börjar scrolla i webbläsaren så börjar allt flimra..

Så får bli RMA på mitt vilket suger rätt hårt!

Har du också testat att köra den som admin, stängt av antivirus och allt sånt?

Jag testade allt, köra exen i olika kompabilitetslägen(win7,xp,8), med adminrättigheter, i felsäkertläge etc etc.

Men efter en del frenetiskt googlande så kom jag fram till följande som löste mitt problem.

Avinstallera kortet helt ifrån Device Manager inklusive drivers. Körde en Hårdvaruscan inneifrån device manager. Lät Windows finna en typ baseline driver. Startade om. Och sedan körde jag bara exen och den susade förbi. Jag packade dvs inte upp exen manuellt.

Däremot var jag inne på det spåret ett tag, men tappade lite suget när risken att bricka kortet låg över en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Härligt att det fungerade.

Jag kör gpu-tweak som "föjde med" kortet. Annars funkar msi-afterburner också.

Jadu, med nvidias gpu-boost 3.0 så lär du övervaka hastigheterna i tex GPU-tweak-graferna för att se att kortet ligger kvar relativt stabilt på din önskade klock. Jag brukar ha det igång i bakgrunden och sedan tabba ner för att kolla Gpu core freq, gpu usage, gpu temp och så. Du vill ju gärna att gpu-usage ligger runt 99% vid stabilitetstest. Finns ju också OSD-program som kan plotta dessa data ovanpå dina spel/tester. Enklast kanske är valley-benchmark som skriver ut core-clock uppe i hörnet. Kör samma inställningar som i swecs test så kan du verifiera att du får "rätt" resultat i benchmarket.

Klocken kommer troligtvis inte vara samma som du ställer in dock. Jag har exempelvis satt en boost-frekvens på 1875 men kortet boostar ända upp till 2000mhz+ tack vare gpu-boost 3.0.

Nu har jag testat att köra Valley i 108+p med extrem-hd och det jag fick i poäng var 4214 i det testet.

så här ser det ut i GPU-Tweak just nu..

Ser det rätt ut?
Försökte jag mera med GPU eller minnen så crashade valley.

Och du.. Tack för all hjälp!

Och japp denna uppdateringen löste problemet med 2st skärmar också, inge mera flimmer på datorn

Permalänk
Medlem

Verkar som jag fick fel firmware iaf..
Fläkten vägrade att gå ner till 0 av någon anledning.
Nu har jag frågat ASUS här på forumet så hoppas att dom återkommer med vilket firmware jag skall välja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgentleman2000:

Körde precis in senaste bios jag med. Från att ha maxat 1900/8400 stabilt så kan jag nu köra 1940/8650 stabilt. Boostar till ca 2150 med gpu boost.

Ja nya BIOS'n gjorde susen öh! =D

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att uppdatera BIOS på mitt 1070 dual, det som finns att ladda ner är ju bara en rar fil, ingen exe som till strix kortet?

Permalänk
Medlem

@DozeN: Testat att packa upp rar-filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Nu har jag testat att köra Valley i 108+p med extrem-hd och det jag fick i poäng var 4214 i det testet.

så här ser det ut i GPU-Tweak just nu..
http://i66.tinypic.com/2a7dkq0.jpg

Ser det rätt ut?
Försökte jag mera med GPU eller minnen så crashade valley.

Och du.. Tack för all hjälp!

Och japp denna uppdateringen löste problemet med 2st skärmar också, inge mera flimmer på datorn

Det är en rimlig och bra valley-poäng. Konstigt att ditt kort inte drar av fläkten, hur varmt är det då?

Som exempel i desktop så är mina fläktar på 0%, klock ca 700mhz på gpu, 810 mhz minnen, temp 43 grader och fläkt då 0%.

Permalänk
Medlem

Jag fick denna guide av Asus här på forumet idag:
Det finns tydligen en drivrutinsbugg i Windows 10 som orsakar detta. För att lösa det så gör du följande steg:

1. Avinstallera grafikkortet helt i enhetshanteraren.
2. Boota om.
3. Låt datorn stå i OS:et i 5 min så att standard drivisen installeras.
4. Installera 1070updatebios.exe
5. Installera sedan Nvidia drivrutinerna.

Kan vara värt att testa för er som inte får exe-filen att funka som den ska.

Jag får testa den senare ikväll eller i morgon då jag ska iväg och jobba snart men återkommer när jag testat.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Jag fick denna guide av Asus här på forumet idag:
Det finns tydligen en drivrutinsbugg i Windows 10 som orsakar detta. För att lösa det så gör du följande steg:

1. Avinstallera grafikkortet helt i enhetshanteraren.
2. Boota om.
3. Låt datorn stå i OS:et i 5 min så att standard drivisen installeras.
4. Installera 1070updatebios.exe
5. Installera sedan Nvidia drivrutinerna.

Kan vara värt att testa för er som inte får exe-filen att funka som den ska.

Jag får testa den senare ikväll eller i morgon då jag ska iväg och jobba snart men återkommer när jag testat.

Så de gick ut med det som lösning nu? Kul att jag hittade rätt innan ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FNordgren:

Så de gick ut med det som lösning nu? Kul att jag hittade rätt innan ASUS

Gick ut och gick ut.. Jag fick det som PM av asus här å forumet men på hemsidan är det lika dött som mitt sexliv a.t.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fedge:

Är det nån som har testat att överklocka mer efter att ha kört denna på sitt 1070 8G Gaming (non-OC)?

Innan denna update så körde (kör) jag i GPU Tweak 2:
GPU boost clock: 1825
Memory: 8450
Power target: 112% (kan inte dra upp till 120% som jag kan med mitt 1080 i VR-datorn, nån som vet varför?

har för mig att det är ett bios restriction.
8G gaming har 112% medans O8G Gaming har 120%

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommer in och kan tanka hem bios-filen från ASUS hemsida?
Skiten bara pingar ut för mig och har gjort så sedan igår..

https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1070-8G-G...

Permalänk
Skrivet av slusk:

Gick ut och gick ut.. Jag fick det som PM av asus här å forumet men på hemsidan är det lika dött som mitt sexliv a.t.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe stackare, det finns krämer för sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FNordgren:

Hehe stackare, det finns krämer för sånt

Man skulle slagit till när CDON hade 50% av på Fleshlights under BlackFriday

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

har för mig att det är ett bios restriction.
8G gaming har 112% medans O8G Gaming har 120%

Jag har hört att vBIOS uppdateringar från ASUS gällande 1070/1080 sänker PT från 120 till 112 av någon underlig anledning. Därför jag inte vågar uppdatera min, lär tappa OC då.

EDIT - Nu hittar jag inte längre någon BIOS för 1080, de kanske tog bort den?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har hört att vBIOS uppdateringar från ASUS gällande 1070/1080 sänker PT från 120 till 112 av någon underlig anledning. Därför jag inte vågar uppdatera min, lär tappa OC då.

EDIT - Nu hittar jag inte längre någon BIOS för 1080, de kanske tog bort den?

120% hade jag på mitt Asus O8G strix 1070 efter vbios uppdateringen.

Finns det ens vbios till 1080 korten? Dom har väll bara kört Micron sen start, inget o fixa lr?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag har hört att vBIOS uppdateringar från ASUS gällande 1070/1080 sänker PT från 120 till 112 av någon underlig anledning. Därför jag inte vågar uppdatera min, lär tappa OC då.

EDIT - Nu hittar jag inte längre någon BIOS för 1080, de kanske tog bort den?

jag har gjort update men har fortfarande 120

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

120% hade jag på mitt Asus O8G strix 1070 efter vbios uppdateringen.

Finns det ens vbios till 1080 korten? Dom har väll bara kört Micron sen start, inget o fixa lr?

Skrivet av DreinLifeOfYou:

jag har gjort update men har fortfarande 120

Aha okej, minns nog fel då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag fick denna guide av Asus här på forumet idag:
Det finns tydligen en drivrutinsbugg i Windows 10 som orsakar detta. För att lösa det så gör du följande steg:

1. Avinstallera grafikkortet helt i enhetshanteraren.
2. Boota om.
3. Låt datorn stå i OS:et i 5 min så att standard drivisen installeras.
4. Installera 1070updatebios.exe
5. Installera sedan Nvidia drivrutinerna.

Kan vara värt att testa för er som inte får exe-filen att funka som den ska.

Jag får testa den senare ikväll eller i morgon då jag ska iväg och jobba snart men återkommer när jag testat.

Vilken omständlig lösning, varför kan de inte bara gå ut med en lista över vilket bios som gäller vilket kort så är processen avklarad på 25 sekunder.

Fungerar din fläkt som den ska nu? Någon aning om vilket bios den installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Vilken omständlig lösning, varför kan de inte bara gå ut med en lista över vilket bios som gäller vilket kort så är processen avklarad på 25 sekunder.

Fungerar din fläkt som den ska nu? Någon aning om vilket bios den installerade?

Haha ja med tanke på att det inte funkade hur många gånger jag ens avinstallerade nvida och grafikkortet så rullade jag tillbaka till den första lösningen igen.
Jag drog hem bioset som låg upp på: https://www.techpowerup.com/vgabios/185349/asus-gtx1070-8192-...
Och när jag körde detta via nvflash så fick jag rätt id och inge gnäll.
Så nu har jag nya firmware, fläkten är tyst och kortet stabilt.

ASUS borde ju bara kunna styra upp sitt program eller bara lista vilket bios man ska damma in.

Permalänk

På mitt STRIX-GTX1070-O8G med Micron minnen kör jag med bios 86.04.26.00.62 Det som kom med kortet, Om jag ska uppgradera så är det väl det senaste O8G bios jag ska köra in? och inget annat?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

På mitt STRIX-GTX1070-O8G med Micron minnen kör jag med bios 86.04.26.00.62 Det som kom med kortet, Om jag ska uppgradera så är det väl det senaste O8G bios jag ska köra in? och inget annat?

Antingen så fungerar exe-filen för dig, om inte så är det AS01.rom som gäller för STRIX O8G. Alla versioner i den extraherade exe-filen är "senaste" men anpassade till en drös olika 1070-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

På mitt STRIX-GTX1070-O8G med Micron minnen kör jag med bios 86.04.26.00.62 Det som kom med kortet, Om jag ska uppgradera så är det väl det senaste O8G bios jag ska köra in? och inget annat?

På mitt STRIX-GTX1070-O8G efter Asus senaste BIOS update så står det nu-

BIOS Version: 86.04.50.00.63

Hoppas det är rätt.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av macce601:

På mitt STRIX-GTX1070-O8G efter Asus senaste BIOS update så står det nu-

BIOS Version: 86.04.50.00.63

Hoppas det är rätt.

efter update fick jag samma som dig och det ska vara rätt vad jag vet!

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av macce601:

På mitt STRIX-GTX1070-O8G efter Asus senaste BIOS update så står det nu-

BIOS Version: 86.04.50.00.63

Hoppas det är rätt.

Samma version som mitt kort uppdaterades till, verkar vara rätt då

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I