Permalänk

Byta bredband ?

Hej ! Jag kör banhoof 100/10 men tog ett erbjudande från comhem idag på 100-250/7.
Skulle ni rekommendera Comhem eller ska jag stanna kvar påBanhoof eller finns det bättre alterntiv?
Betalar idag 299.
Comhem 299 med erbjudande .

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99
Vad gör du då? spelar online, då är svarstiden ganska viktig...vill minnas för säkert ca 10år sen var comhem inte de bästa på den fronten men de har säkert blivit bättre idag får man hoppas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kollar serier filmer samt en del spel .

Permalänk
Medlem

Vad kostar comhem efter erbjudandet? Och hur länge varar erbjudandet? Om du inte lider av kapacitetsproblem som bahnhof haft så skulle jag nog stannat kvar där. Dock e jag inget fan av comhem. 100-250/7 menar du att det är 7mbit upload? Då skulle jag stannat kvar på bahnhof, även om det inte är så stor skillnad på 7 och 10, men är verkligen 10150 mbit (100-250) så mycket värt? Spelar du spel å streamar film så har du ingen större nytta va 100+ ändå. Sen erbjudandet som det brukar kostar bra mycket mer efteråt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Även jag har dålig erfarenhet av ComHem. Hade deras TV-utbud under mitten av 2000-talet, och den var lika ostabil som en rostig gammal cykel. Har även vänner som har ComHem och de klagar ibland på deras tjänster, främst bredbandet. Jag och mina vänner bor i lägenheter.

Då när TV-utbudet krånglade, fick jag inte avbryta abonnemanget på grund av jag hade satt upp mig på 24 månader hos dem. Jag klagade och fick efter några dagar prata med deras chef. Efter att han hade fått höra min situation, sa han att jag fick säga upp abonnemanget direkt. Trots det var jag tvungen att betala räkningar i kanske ett år till. Jag blånekade och de gick över till Kronofogden. Orkade aldrig ringa och klaga ännu mer. Jag nästintill hatar dem på grund av den incidenten!

Jag har haft fiber från Bredbandsbolaget sedan kanske 1999 och för kanske ett år sedan, ökade jag på hastigheten till 250/100 Mbit/s för 399 kr per månad. Har aldrig haft något krångel som inte går att fixa, men ComHem och Felia jag haft relativt vilda historier med. Min bror hade Bahnof under sena 1990-talet och tidiga 2000-talet (ADSL, villaområde). Minns ej hur de var då, så jag har ingen erfarenhet av dem trots det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Comhem har funkat OK för mig, flyttade och kunde inte skaffa Bahnhof igen så körde på dem istället. Hastighet har jag alltid fått ut max men ping ligger alltid på det dubbla mot Bahnhof jag hade förr. Bahnhof via fiber var lite stabilare. Båda fungerar bra men personligen hade jag valt Bahnhof igen om det gick.

Permalänk
Medlem

Radio frekvens teknik vs Lan, något högre hastighet med koax, och oftast kan man köpa upp mot 50mbit upp med Comhem nu, men något högre svarstider/ping, ja.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Radio frekvens teknik vs Lan, något högre hastighet med koax, och oftast kan man köpa upp mot 50mbit upp med Comhem nu, men något högre svarstider/ping, ja.

Det går att få comhem via fiber också, exempelvis via öppen fiber.
Gäller högre svarstider / sämre ping även på comhem via fiber?

Sedan ger jag inte mycket för comhems nya beteckning av internet via kabel-tv coax: FiberKoax
Antingen är det väl fiber eller så är det coax?
Fiber kallar de för FiberLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det går att få comhem via fiber också, exempelvis via öppen fiber.
Gäller högre svarstider / sämre ping även på comhem via fiber?

Sedan ger jag inte mycket för comhems nya beteckning av internet via kabel-tv coax: FiberKoax
Antingen är det väl fiber eller så är det coax?
Fiber kallar de för FiberLAN.

Nej Comhems lan nät är givetvis av samma klass som andra Lan nät, bara koax som ger lite högre ping.

Fiberkoax är ju en marknadsföringsgrej, det är ju både och i koax-näten. Kan vara fiber i din källare om du bor modernt, alternativt till ett markskåp ute i närheten och sen koax sista 100/1000 meter. Låter ju bättre med fiber, det är inne idag, alla ska ha 'fiber'. Varierar stort i kabel-tv näten hur nära fibern är, ointressant i sammanhanget dock, du får inte bättre eller sämre kapacitet av att ha fibern 50 eller 1000meter bort givet att kabelnätet är i bra skick. Närmare = mindre sårbart, skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian