Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

tror inte det går, skulle det inte bli väldigt svårt att använda musen för att interagera med spelet ifall den hela tiden drog runt kameran?

press E to interact hade vart fint....

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

En annan sak jag har fastnat lite på är hela quest + kartan systemet. Man kan inte sätta ut en waypoint eller så? Är verkligen svårt att fatta vart jag ska ta mig för att påbörja en quest. Eller så är jag bara skit trög, men tycker det är superröigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

En annan sak jag har fastnat lite på är hela quest + kartan systemet. Man kan inte sätta ut en waypoint eller så? Är verkligen svårt att fatta vart jag ska ta mig för att påbörja en quest. Eller så är jag bara skit trög, men tycker det är superröigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tryck på questtexten så visar den på kartan vart du ska.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

En annan sak jag har fastnat lite på är hela quest + kartan systemet. Man kan inte sätta ut en waypoint eller så? Är verkligen svårt att fatta vart jag ska ta mig för att påbörja en quest. Eller så är jag bara skit trög, men tycker det är superröigt?

Skickades från m.sweclockers.com

kartan har fått kritik från många håll, dock så är den mycket bättre än vad den var. Finns säkert mer man kunde önska av den men har spelat spelet så länge nu att den för mig känns helt ok. Man vänjer sig. Du kan sätta en waypoint, jag har för mig att du trycker kontroll och högerklickar på kartan.

ang kameran så slog det mig att du kan få till något liknande det du eftersöker ifall du väljer att spela med en xbox 360 kontroll. Då styr man kameran med ena joysticken

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur lång tid det ska ta för att få en confirmation code skickad till sin mail?

Jag tänkte testa på detta lite, med sån trial konto. Gjorde ett FFXIV/Square-Enix konto via launchern. Men får aldrig koden, testade på igår med. Fast via deras sida, väntade över 24 timmar ingen kod. Testade på idag nu via launcher, för se om det funkar bättre. Icke sa Nicke.

Och ja, det är rätt mail. Testar på nu med två olika, igår körde jag med Gmail och idag med Hotmail.

Någon annan som har samma problem med detta?

EDIT:
Jag kör på PC.

EDIT 2:
Jag testade att göra ett Square-Enix konto här http://eu.square-enix.com men det hjälper verkligen inte, kan inte ens komma åt kundtjänst. Står bara fel id eller password. Square-Enix måste vara det konstigaste och jobbigaste konto registreringen någonsin, jag har varit med om.

EDIT 3:
Av någon konstig anledning så funkade det göra ett FFXIV konto på farsans Gmail, så vi kan väl stryka detta. Men måste säga deras skit är fan sämst.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Spelade för längesen och är lite sugen på att påbörja en ny gubbe. Vilken server tycker ni man ska välja? Är det någon server där många svenskar hänger?

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Spelade för längesen och är lite sugen på att påbörja en ny gubbe. Vilken server tycker ni man ska välja? Är det någon server där många svenskar hänger?

Odin hade ganska många nordiska spelare när jag spelade iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Odin hade ganska många nordiska spelare när jag spelade iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelade på Odin för några år sedan och de hade en FC med väldigt många svenskar. Jag aktiverade mitt gamla konto igår faktiskt och det var ännu flera svenskar nu än sist.

Verkar som att Square har förvaltat spelet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag spelade på Odin för några år sedan och de hade en FC med väldigt många svenskar. Jag aktiverade mitt gamla konto igår faktiskt och det var ännu flera svenskar nu än sist.

Verkar som att Square har förvaltat spelet bra.

Börjar känna lusten att komma tillbaka jag också. Väntan på 3.1 brände ut mig, med samma topplevel geargrind varje vecka, men lär finnas att göra nu när snart hela 3.X patch-linjen är ute. Som någon någon som mainar Monk är jag grovt hype på Stormblood Får se till att inte börja för tidigt bara så man bränner ut sig innan launch

Permalänk
Medlem

Jag finns på Odin jag också, och behöver någon hjälp med någonting så är det bara att hojta

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet för att joina er som spelar på Odin men så visar det sig att man inte kan skapa mer karaktärer på den servern. Någon annan server med trevligt folk på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wesker:

Jag köpte spelet för att joina er som spelar på Odin men så visar det sig att man inte kan skapa mer karaktärer på den servern. Någon annan server med trevligt folk på ?

Om du inte redan skapat en karaktär på annan server så kan du bara försöka igen off-peak hours. Vet att Moogle är en annan populär EU-server men tror populationen till stor del är fransk-språkig.

Permalänk
Medlem

@pålis:
Tack för tipset, nu har jag en arcanist vid namn Unlucky Morpheus på Odin.

Permalänk
Medlem

Är runt level 40 nu, är rätt så besviken på "loot" å "drops" delen som är en ganska stor grej för mig. Dom i min FC förklarade att spelet kanske inte är så kul om man är en sån som gillar att grinda bossar för feta drops osv. Stämmer detta? Allt känns så jäkla scriptat på nåvis, ska tvinga mig själv att hålla ut till lvl 50, folk säger att det blir bättre närmre endgame. Har fått för mig att all high-end gear kan man ganska lätt få tag på på olika vis.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Är runt level 40 nu, är rätt så besviken på "loot" å "drops" delen som är en ganska stor grej för mig. Dom i min FC förklarade att spelet kanske inte är så kul om man är en sån som gillar att grinda bossar för feta drops osv. Stämmer detta? Allt känns så jäkla scriptat på nåvis, ska tvinga mig själv att hålla ut till lvl 50, folk säger att det blir bättre närmre endgame. Har fått för mig att all high-end gear kan man ganska lätt få tag på på olika vis.

Handlar mest om att capa instance-currencies varje vecka så att man kan köpa gear, inte så mycket att hoppas på feta loot-drops. Det är väldigt scriptat och det är därför väldigt lätt att bränna ut sig när man väl slagit i toppen (som signerad). Du har iaf nya dungeons att se fram emot om du fortfarande är lv. 40. Hoppas verkligen att Stormblood bryter upp monotonin med uppdateringar där dom bara byter ut 2st dungeons i topp-rouletten och kickar ner befintliga ett steg i roulette-skalan. Lär inte hända dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Handlar mest om att capa instance-currencies varje vecka så att man kan köpa gear, inte så mycket att hoppas på feta loot-drops. Det är väldigt scriptat och det är därför väldigt lätt att bränna ut sig när man väl slagit i toppen (som signerad). Du har iaf nya dungeons att se fram emot om du fortfarande är lv. 40. Hoppas verkligen att Stormblood bryter upp monotonin med uppdateringar där dom bara byter ut 2st dungeons i topp-rouletten och kickar ner befintliga ett steg i roulette-skalan. Lär inte hända dock :/

Precis som jag anade då fan, har spelat ca 90 timmat och vill verkligen gilla detta spel då jag älskar miljön. Men tack för svaret, då blir det BDO eller AA för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Necro! Jag började precis spela igen, jag lade ner strax före Heavensward släpptes då jag tröttnade på att grinda de extrema varianterna av alla espers. Min karaktär är den här: http://eu.finalfantasyxiv.com/lodestone/character/2982063/

Hojta gärna till ifall ni vill spela ihop jag är på odin och kommer vara sinnessjukt ringrostig.

Permalänk
Medlem

Någon som har sett en ökning av krascher sedan senaste patchen?
Jag har verkligen aldrig haft några krascher tidigare, men nu kraschar spelet några gånger per dag.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

börjat spela ff 14 online och är på shiva.. nån svensk som spelar och kan adda
är level 22 just nu.

äger både heavenward och stormblood.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på spelet när jag såg att det fanns player housing och att man ha en trädgård och odla grejer. Men från vad jag läst verkar det svårt att ens hitta ett ställe till salu. Finns lägenheter tydligen men går inte att odla då.

nu när expension kommer kanske folk gör sig av med sina ställen för att flytta till nya för man kan inte ha två hus om jag förstår rätt? Men jag vet inte om jag kommer ha råd med hus till dess för har väldigt lite tid att spela. Börjat med free trial innan jag bestämmer om det är värt att köpa men bara lvl 6.

Sen har jag hört att storyn ska vara bra men känns som standard MMO än så länge med döda 5 råttor osv Main story kanske är bättre men vet inte vad som är main story. Enda som känts som det ännu var introt där det var lite in game cutscenes.

Om jag ska köra det hänger det på att storyn är intressant och det går att få tag på hus som man kan inreda och odla i trädgården.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Sen har jag hört att storyn ska vara bra men känns som standard MMO än så länge med döda 5 råttor osv Main story kanske är bättre men vet inte vad som är main story. Enda som känts som det ännu var introt där det var lite in game cutscenes.

Förväntar dig inte annat än standard mmo quests, det är ett mmo som sagt, när det gäller själva story så ja, den är riktigt bra, men det tar till runt level 35+ in main questen innan något börjar hända.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Förväntar dig inte annat än standard mmo quests, det är ett mmo som sagt, när det gäller själva story så ja, den är riktigt bra, men det tar till runt level 35+ in main questen innan något börjar hända.

Efter SWTOR är det inte längre en ursäkt att säga att det är ett MMO och därför inte har story. Lvl 35 är väl cap för f2p så typiskt. Vet inte om man har lust att betala månadsavgift i dessa dagar när det finns hundratals f2p MMO. Men inte bestämt mig ännu. Kört en hel del olika klasser nu och fastnat för gladiator men bara kört några timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag blev sugen på spelet när jag såg att det fanns player housing och att man ha en trädgård och odla grejer. Men från vad jag läst verkar det svårt att ens hitta ett ställe till salu. Finns lägenheter tydligen men går inte att odla då.

nu när expension kommer kanske folk gör sig av med sina ställen för att flytta till nya för man kan inte ha två hus om jag förstår rätt? Men jag vet inte om jag kommer ha råd med hus till dess för har väldigt lite tid att spela. Börjat med free trial innan jag bestämmer om det är värt att köpa men bara lvl 6.

Sen har jag hört att storyn ska vara bra men känns som standard MMO än så länge med döda 5 råttor osv Main story kanske är bättre men vet inte vad som är main story. Enda som känts som det ännu var introt där det var lite in game cutscenes.

Om jag ska köra det hänger det på att storyn är intressant och det går att få tag på hus som man kan inreda och odla i trädgården.

Dom flesta guilderna (Free Company) har FC-housing där man kan odla. Betydligt smidigare än att skaffa eget hus. Du skulle kunna skaffa ett eget hus senare, utöver FC-housing, om du absolut vill.

Storyn är helt ok, Personligen gillar jag Heavensward (3.0) storylinen mer än A Realm Reborn (2.0). Och som du märkt så är dom flesta questen tråkiga fetch-quests. Gameplay-mässigt handlar det om att stå ut med fetch-questen och njuta av dungeons och trials ist.

Permalänk

någon som spelar på Moogle ? finns det något FC man kan joina där?
Är lvl 60 och kvar i Heavensward men köpte just expansionen .
Tack

Permalänk

Hoppar på tråden. Tänkte börja spela igen. Alltid lirat på ps4 men nu blir de pc. Tänkte kolla om någon på odin har lust att hjälpa mig komma ihåg allt. Spelat för mycket annat ett tag. Är level 62 tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testar och skriver här i förhoppning om ett svar.

Jag köpte precis spelet till pc, har alltid spelat på ps4 tidigare. Men jag får fatal directx error stup i kvarten. Jag har testat att installera om spelet och jag har senaste drivrutinerna till min gpu.

Sitter på en Ryzen cpu, 16gb ram och ett Asus strix 2070 kort. Och såvitt jag vet, så har jag inga problem med andra spel.

Är ganska störigt när spelet kraschar konstant.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Testar och skriver här i förhoppning om ett svar.

Jag köpte precis spelet till pc, har alltid spelat på ps4 tidigare. Men jag får fatal directx error stup i kvarten. Jag har testat att installera om spelet och jag har senaste drivrutinerna till min gpu.

Sitter på en Ryzen cpu, 16gb ram och ett Asus strix 2070 kort. Och såvitt jag vet, så har jag inga problem med andra spel.

Är ganska störigt när spelet kraschar konstant.

Har inte haft detta problemet själv men googlar man runt så verkar olika overlays lira dåligt med varandra och orsakar krasher för endel. Exempelvis steam plus discord. Testa att stänga av externa overlays om du har några.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Testar och skriver här i förhoppning om ett svar.

Jag köpte precis spelet till pc, har alltid spelat på ps4 tidigare. Men jag får fatal directx error stup i kvarten. Jag har testat att installera om spelet och jag har senaste drivrutinerna till min gpu.

Sitter på en Ryzen cpu, 16gb ram och ett Asus strix 2070 kort. Och såvitt jag vet, så har jag inga problem med andra spel.

Är ganska störigt när spelet kraschar konstant.

Har du försökt byta till DirectX-11 (eller DirectX-9 om du redan kör 11:an)? Försökt att ladda ner DirectX-installern direkt från MS och installera? Kan kanske vara något specifikt problem med 2070/RTX eftersom det är så pass nytt. Har du sökt runt om det finns fler med problem på 2070? Har nVidia släppt någon FF14-specifik driveruppdatering sen 2070-releasen?

Permalänk
Medlem

Jag kör dx11 i spelet. När det kommer till overlays, så har väl steam och nvidia nåt igång. Får kolla om jag kan stänga av det. Kanske även får testa dx9 då. Men sen hittade jag en forumtråd där dom snackade om att ffxiv inte klarar av grafikkort som är överklockade av någon anledning. Så jag får väl kanske ändra och köra standard profilen just i detta spel.

Som det är nu är det mer eller mindre ospelbart, 2 crasher under en och samma dungeon.

Edit: Utan overlays, så höll det bättre iaf. Men efter ca 90min så kom crashen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hej.

Har precis hittat denna pärla, någon guild på Twintania man kan joina för social och små grupperingar etc?

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.