Permalänk
Medlem

Planera WLAN i nytt hus

Haloj,

sitter och plannerar hur jag ska lösa nätverket i nya huset vi bygger, större 2plans hus på 200kvm, så en router räcker inte för bra mottagning hur jag än placerar den känns det som.
Kommer ha fysiskt nätverk till vissa potentiella platser, t.ex. media-installationer osv, men sitter och funderar på WLAN nu.

Min tanke är att stänga av wifi helt på routern, och skaffa 2-3st dedikerade AP's som kör samma SSID mm och "passthrough DHCP", ev. kommer jag t.o.m. komplettera med en särskild utomhus AP för bra mottagning på tomten osv.

Funderat på något i stil med detta:
http://www.linksys.com/us/p/P-LAPAC1200/

3-4 stycken sådana utspritt i huset borde man kunna få riktigt jämn och fin täckning med, är det overkill, eller en dålig ide?

Någon som installerat något liknande i hemmamiljö?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Avstängd

Om du bygger nytt drar du väl iallafall tråd till varje rum?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag vet inte vad dina krav på hastighet är, eller vilken typ av anslutning det handlar om, men jag tycker att din föreslagna lösning är ganska dyr för ett vanligt hushåll. Hur som helst.

Såvida du inte har bärande betongväggar överallt, så skall en modern router med sina antenner kunna stråla runt signalen ganska bra. Som jämförelse använder jag ett WLAN via AC66U (Asus) i en byggnad på tre våningar, med större yta, och har god täckning nästan överallt. Routern står på mittenvåningen.
Placerar du en modern högpresterande router (MU-MIMO) centralt på våning ett ska den kunna bära runt signalen på den våningen. En ordentlig förstärkare centralt på våning två skall sedan räcka för att täcka upp den ytan.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

Tack för lite svar och idéer

Om det kostar lite spelar inte så stor roll, tittade på t.ex. Linksys-enheten, ca 2500 styck och 2-3st är ingen fara.

Anledningen till att jag tänkte köra bara AP och "döda" routern var för att slippa problem jag haft tidigare, dock kanske 7-8 åt sedan, med en förstärkare och router igång samtidigt, var svårt att få dhcp och liknande att fungera, blev NAT-liknande problem och jag vill ju att det skall upplevas som att allt ligger i samma nät.

Jag kommer självklart ha uttag lite här och där, men man kör galet mycket trådlöst idag, kommer även bli trådlösa saker både här och där såsom styrning av ljus, temp-mätare och gud vet vad man vill ha lite här och där, tanken är att ha planerat det bra från början och alltid få bra kräm och inte hamna på dålig mottagning bara för att man är i ett hörn eller bakom en tung möbel i kortändan av huset.

En router klarar av hela huset, det vet jag redan, men hög prestanda i ytterkanterna eller på altanen? Nej det tycker jag inte man kan anse att nästan någon vanlig villa har...
En fördel jag tänkte är att man även kan kasta in en utomhus-AP om man vill nå till förråd, garage och bara ha bra mottagning på tomten.

Inte helt enkelt mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk:

Jag kommer självklart ha uttag lite här och där, men man kör galet mycket trådlöst idag, kommer även bli trådlösa saker både här och där såsom styrning av ljus, temp-mätare och gud vet vad man vill ha lite här och där, tanken är att ha planerat det bra från början och alltid få bra kräm och inte hamna på dålig mottagning bara för att man är i ett hörn eller bakom en tung möbel i kortändan av huset.

Ju fler enheter, desto sämre prestanda. Trådlöst är helt enkelt en skitdålig lösning, speciellt vid nybyggnation. Minst 2 kablar till alla rum, om det inte är försent redan.

Dedikerat trådlöst nätverk till sådant man bara "måste" köra trådlöst i husets egen infrastruktur. De är sällan speciellt prestanda krävande, men slår ut prestandan för hårdvaran som är det. Med fördel 2.4gHz till husets infrastruktur, och 5gHz till förbrukarna, som absolut inte går att kabla.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tja!

kabel är såklart att föredra, alla dagar i veckan!

Men, annars så skulle jag kika på unifi;s accesspunkter.
typ ac-pro eller ac-pro long range.
då får du garanterat bästa wifit i grannskapet. utan att plöja ner en förmögenhet.

https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ju fler enheter, desto sämre prestanda. Trådlöst är helt enkelt en skitdålig lösning, speciellt vid nybyggnation. Minst 2 kablar till alla rum, om det inte är försent redan.

Dedikerat trådlöst nätverk till sådant man bara "måste" köra trådlöst i husets egen infrastruktur. De är sällan speciellt prestanda krävande, men slår ut prestandan för hårdvaran som är det. Med fördel 2.4gHz till husets infrastruktur, och 5gHz till förbrukarna, som absolut inte går att kabla.
B!

Jag håller med mer eller mindre. Min erfarenhet är att trådlöst fungerar alldeles utmärkt till t.ex. laptops för surf/lite youtube/jobb, Chromecasts och mobiler. Men stationära datorer (eller om du har en datorplats där du har din laptop ofta t.ex.) ska köra trådat. NAS måste såklart också trådas.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

kabel är såklart att föredra, alla dagar i veckan!

Förutom de dagarna man använder telefonen, surfplattan eller oftast laptopen för den delen

En bra router borde täcka både hus och altan dugligt om du kan placera den centralt (om nu inte altanen är gigantisk).
Min AC66 ger dugligt wifi i hela huset (2 våningar, 170m2) samt det mesta av altanen och då står den på typ sämsta möjliga plats, i ett hörne på nedre våningen bakom värmepumpen.
Jag hade testat det innan jag lagt tusenlappar på något som kanske inte behövs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Två kablar till varje rum och in i patchpanel bara så är det kirrat.
För WLAN kan man alltid ha en AP placerad nära just terass/altan så man kan använda mobilen iallafall.

Permalänk
Medlem

Hej,

Skulle helt klart rekommendera Unifi/UBNT, har installerat flera lösningar i företagsmiljö och det är sjukt prisvärt och driftsäkert. (har över 30 accesspunkter som rullat helt utan problem i över 500 dagar)

3x Unifi AP AC Lite (ser ingen anledning att gå på någon högre modell för hemma installation)
1x Unifi toughswitch POE (så du slipper dra separat ström, eller vilken annan POE switch som helst som klarar av standarden funkar så klart)
1x Nanostation (eller annan modell beroende på krav) för utomhus bruk

Systemet stödjer allt du kräver med "roaming" mellan datapunkterna etc.

Till detta kommer du behöva en router, som kan vara vad som helst (som du själv nämnt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min Asus 66u klarar ingenting. Sitter placerad i en garderob och är totalt värdelös därifrån. Har en AP i vardagsrummet som komplement.

Idag finns det möjlighet att genom elnätet dra nätverket. Koppla in en adapter i grenkontakten och därefter sätter du en accesspunkt vart du vill i huset, och sålänge det är på samma elnät plockar den upp signalen och skickar ut den från där du placerat den. Provade detta i förra helgen och fungerade utmärkt i min kompis hus.

Det kan kanske vara ett tips?

Annars drar du givetvis nätverkskabel i väggarna och kan på ett enkelt sätt sätta en AP vid uttagen där det behövs. Det märker du snabbt när huset är klart och du flyttat in.

Lycka till med bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mod:

1x Unifi toughswitch POE (så du slipper dra separat ström, eller vilken annan POE switch som helst som klarar av standarden funkar så klart)

bara pro-modellerna som stödjer "standarden", resten av unifis prylar kör en egen variant. (ful-poe)
detta för att slippa licenskostnad, därmed blir det billigare.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Hej,

Skulle helt klart rekommendera Unifi/UBNT, har installerat flera lösningar i företagsmiljö och det är sjukt prisvärt och driftsäkert. (har över 30 accesspunkter som rullat helt utan problem i över 500 dagar)

3x Unifi AP AC Lite (ser ingen anledning att gå på någon högre modell för hemma installation)
1x Unifi toughswitch POE (så du slipper dra separat ström, eller vilken annan POE switch som helst som klarar av standarden funkar så klart)
1x Nanostation (eller annan modell beroende på krav) för utomhus bruk

Systemet stödjer allt du kräver med "roaming" mellan datapunkterna etc.

Till detta kommer du behöva en router, som kan vara vad som helst (som du själv nämnt)

Hej

Du rekommenderar AP AC Lite för hemmabruk, min fråga är vad skulle AP AC LR (long range) göra för skillnad i hemmiljö?
Har fundering att prova denna och sätta den i princip mitt i huset på övervåningen (takmontering) med förhoppning att även nedervåningen täcks av denna AP. Skulle detta fungera?

// E

Permalänk
Skrivet av Erxon:

Hej

Du rekommenderar AP AC Lite för hemmabruk, min fråga är vad skulle AP AC LR (long range) göra för skillnad i hemmiljö?
Har fundering att prova denna och sätta den i princip mitt i huset på övervåningen (takmontering) med förhoppning att även nedervåningen täcks av denna AP. Skulle detta fungera?

// E

svårt att sia om, men testa kan det ju vara värt.
de ska även takmonteras för bäst prestanda.
är täckningen för dålig är det bara att smälla upp en till

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

jag är verkligen fan av Ubiquiti så jag har nästan allt från dom utom några netgear switchar.
så här har jag det hemma hos mig, men jag skulle idag välja en annan lösning om jag började från början som du.

jag har gammalt hus men jag har dragit kabel överallt utom till ett rum. ska göra det till våren. för att få täckning i huset och i trädgården ca 600 kvm har jag två Unifi AP i varsin ände av huset. då få jag full fart både i huset och trädgården. jag valde att ha dom på nedervåningen men det går att ändra eller lägga till AP om det skulle behövas. för min del duger det mycket bra.
allt internet hanteras av Ubiquiti edge router lite och AP är kopplade till en 5 portars toughswitch från Ubiquti. det är verkligen kanon grejer. fungerar alldeles utmärkt. alla fasta grejer tip backup, TV, TV boxar etc är kopplade med kabel medan mobiler, laptops, chromecast etc är kopplade med wifi.

så nu till vad jag hade gjort om det var från början som du ska göra.
jag hade valt Unifi för allt. alltså router, switch, AP. som det är nu hanteras allt från olika IP. ska jag konfigurera Routern måste logga in på den, Switch annan IP logga in på den, AP måste ha controller. om man väljer Ubiquiti Unifi Usg, Ubiquiti UnifiSwitch, 2 x Unifi AP AC-Lite och en Unifi Cloud Key så gör man allt i en enda inloggning i Unifi controller. allt detta skulle gå på ca 7-8000 tusen men då tror jag att man är även framtidssäkrad.

men linksys gör bra grejer med så bara att välja det som tycks bäst för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Hej,

Skulle helt klart rekommendera Unifi/UBNT, har installerat flera lösningar i företagsmiljö och det är sjukt prisvärt och driftsäkert. (har över 30 accesspunkter som rullat helt utan problem i över 500 dagar)

3x Unifi AP AC Lite (ser ingen anledning att gå på någon högre modell för hemma installation)
1x Unifi toughswitch POE (så du slipper dra separat ström, eller vilken annan POE switch som helst som klarar av standarden funkar så klart)
1x Nanostation (eller annan modell beroende på krav) för utomhus bruk

Systemet stödjer allt du kräver med "roaming" mellan datapunkterna etc.

Till detta kommer du behöva en router, som kan vara vad som helst (som du själv nämnt)

Tack för tipset, läst lite om den modellen men har noll egen erfarenhet, därför jag defaultar till linksys, det har jag använt tidigare i jobb-syften när det inte varit nödvändigt med rejäla cisco-grejer alternativt varit budget-lösningar...

Jag tror faktiskt jag köper in några Unifi AP's, deras Pro-PoE switch med kanske 16 portar, det kommer jag klara mig med.

Självklart kör man kabel till det som kan och bör köras på kabel, jag har en enklare NAS, men den använder jag ärligt talat inte mycket nuförtiden, men självklart ska en sådan enhet ha kabel.
Samma med två media "stationer" vid dom tv-apparater vi kommer ha, kabel är A och O.

Däremot alla enheter man alltid använder, jag kör laptops, surfplattor och telefonen till 100%, sedan vi fick barn har jag inte ens startat den stationära gamla spel-datorn

Kameror kör jag gärna på PoE och redan plannerat kabeldragning för sådant, däremot är det mycket trådlöst för tellstick för att styra ljus eller t.ex. motorvärmare, temperatur-givare eller annat kul, och min erfarenhet är att sådant kräver väldigt bra förhållanden med mottagningen för att inte någon gång då och då haka upp sig, och sånt stör man sig på så vill skapa optimala förutsättningar så långt det går.

Jag drar inte ut 2 uttag i varje rum, känns onödigt, däremot lämnar jag rör dragna med drag-kabel till många ställen för framtiden, och lämnar en tom dosa bakom väggen man kan ta fram om det behövs, men uttag hamnar bara där det behövs (media-stationer osv).

Tack för riktigt bra feedback & bollplank, blir nog kalas detta

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

jag är verkligen fan av Ubiquiti så jag har nästan allt från dom utom några netgear switchar.
så här har jag det hemma hos mig, men jag skulle idag välja en annan lösning om jag började från början som du.

jag har gammalt hus men jag har dragit kabel överallt utom till ett rum. ska göra det till våren. för att få täckning i huset och i trädgården ca 600 kvm har jag två Unifi AP i varsin ände av huset. då få jag full fart både i huset och trädgården. jag valde att ha dom på nedervåningen men det går att ändra eller lägga till AP om det skulle behövas. för min del duger det mycket bra.
allt internet hanteras av Ubiquiti edge router lite och AP är kopplade till en 5 portars toughswitch från Ubiquti. det är verkligen kanon grejer. fungerar alldeles utmärkt. alla fasta grejer tip backup, TV, TV boxar etc är kopplade med kabel medan mobiler, laptops, chromecast etc är kopplade med wifi.

så nu till vad jag hade gjort om det var från början som du ska göra.
jag hade valt Unifi för allt. alltså router, switch, AP. som det är nu hanteras allt från olika IP. ska jag konfigurera Routern måste logga in på den, Switch annan IP logga in på den, AP måste ha controller. om man väljer Ubiquiti Unifi Usg, Ubiquiti UnifiSwitch, 2 x Unifi AP AC-Lite och en Unifi Cloud Key så gör man allt i en enda inloggning i Unifi controller. allt detta skulle gå på ca 7-8000 tusen men då tror jag att man är även framtidssäkrad.

men linksys gör bra grejer med så bara att välja det som tycks bäst för en.

Tack för att du tog dig tid att svara, liknar ju verkligen mitt upplägg nästan exakt.

Jag hade ursprungligen tänkt behålla min befintliga router, en random Netgear AC1900 som jag varken tycker bra eller dåligt om, mer "meh" den gör det den måste men inget annat.

Lutar åt att ersätta den med en router från Ubiquiti när jag ändå gör om från början.

Listan ser ut såhär nu:

Inte helt med på det du skriver om Controller, verkar inte som att dom behöver ha en dedikerad controller? Hittar inte ens en sådan produkt från Ubiquiti, eller är det mjukvaran du menar?
Gateway är jag inte riktigt med på tänket kring heller, all önskvärd funktionalitet verkar finnas i routern, vad är det du känner saknas för att en dedikerad Gateway behövs?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk:

Tack för tipset, läst lite om den modellen men har noll egen erfarenhet, därför jag defaultar till linksys, det har jag använt tidigare i jobb-syften när det inte varit nödvändigt med rejäla cisco-grejer alternativt varit budget-lösningar...

Jag tror faktiskt jag köper in några Unifi AP's, deras Pro-PoE switch med kanske 16 portar, det kommer jag klara mig med.

Självklart kör man kabel till det som kan och bör köras på kabel, jag har en enklare NAS, men den använder jag ärligt talat inte mycket nuförtiden, men självklart ska en sådan enhet ha kabel.
Samma med två media "stationer" vid dom tv-apparater vi kommer ha, kabel är A och O.

Däremot alla enheter man alltid använder, jag kör laptops, surfplattor och telefonen till 100%, sedan vi fick barn har jag inte ens startat den stationära gamla spel-datorn

Kameror kör jag gärna på PoE och redan plannerat kabeldragning för sådant, däremot är det mycket trådlöst för tellstick för att styra ljus eller t.ex. motorvärmare, temperatur-givare eller annat kul, och min erfarenhet är att sådant kräver väldigt bra förhållanden med mottagningen för att inte någon gång då och då haka upp sig, och sånt stör man sig på så vill skapa optimala förutsättningar så långt det går.

Jag drar inte ut 2 uttag i varje rum, känns onödigt, däremot lämnar jag rör dragna med drag-kabel till många ställen för framtiden, och lämnar en tom dosa bakom väggen man kan ta fram om det behövs, men uttag hamnar bara där det behövs (media-stationer osv).

Tack för riktigt bra feedback & bollplank, blir nog kalas detta

Hej!

Inga problem.

Skall du inte täcka stora områden utomhus utan du vill ha "wifi på altanen" så kan de räcka med placeringen av dina inomhus AP, men det beror självklart på lokala förhållanden, väggar, vad du har för fönsterglas etc. Du kan alltid börja smått och utöka med flera AP's efter tycke, när du väl har allt uppe så tar det 2 min att lägga till en ytterligare AP.

Det finns väldigt mycket videos och skrivna guider hur man kommer igång med Unifi/Ubnt - vill du hålla det enkelt så kör router/dhcp efter eget tycke och märke.

Ibland kan det vara en nackdel att ha "för många" AP's då man hamnar i en knepig situation när enheter skall roama över till en ny AP, tar ett lite förenklat exempel.

Du har ställt in att den skall roama vid "RSSI, -70 dBm" om du då hamnar på en punkt där du har -69 till -71 på 2 AP's så kommer den hoppa mellan dem, detta är något man får finjustera men det kan bli knepigt ibland som sagt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Hej!

Inga problem.

Skall du inte täcka stora områden utomhus utan du vill ha "wifi på altanen" så kan de räcka med placeringen av dina inomhus AP, men det beror självklart på lokala förhållanden, väggar, vad du har för fönsterglas etc. Du kan alltid börja smått och utöka med flera AP's efter tycke, när du väl har allt uppe så tar det 2 min att lägga till en ytterligare AP.

Det finns väldigt mycket videos och skrivna guider hur man kommer igång med Unifi/Ubnt - vill du hålla det enkelt så kör router/dhcp efter eget tycke och märke.

Ibland kan det vara en nackdel att ha "för många" AP's då man hamnar i en knepig situation när enheter skall roama över till en ny AP, tar ett lite förenklat exempel.

Du har ställt in att den skall roama vid "RSSI, -70 dBm" om du då hamnar på en punkt där du har -69 till -71 på 2 AP's så kommer den hoppa mellan dem, detta är något man får finjustera men det kan bli knepigt ibland som sagt.

Sant med roaming-problem, faktiskt upplevt det på ett av våra kontor, vet inte varför man inte översätter kunskap från jobb till privat ibland...
Börjar kanske med 1 uppe och 1 nere, så får man gå därifrån.

Utomhus är det ju altanen, som säkert täcks från huset, den är ju inte gigantisk, 100kvm i ett "L" runt huset, däremot vill man ju ha bra mottagning på resten av tomten men tänker att man kanske kastar upp en utomhus-antenn i andra ändan på tomten istället, kommer lägga ner rör för belysning som jag kan dra PoE kabel i vid behov.

Börjat kolla upp Unifi mer nu, inget jag kollat på förut, helt klart intressant koncept, känner att jag står i avvägningen bra prestanda och helt klockrent vs värdet i att ha bekvämlighet med plug&play lösning.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk:

Tack för att du tog dig tid att svara, liknar ju verkligen mitt upplägg nästan exakt.

Jag hade ursprungligen tänkt behålla min befintliga router, en random Netgear AC1900 som jag varken tycker bra eller dåligt om, mer "meh" den gör det den måste men inget annat.

Lutar åt att ersätta den med en router från Ubiquiti när jag ändå gör om från början.

Listan ser ut såhär nu:

Inte helt med på det du skriver om Controller, verkar inte som att dom behöver ha en dedikerad controller? Hittar inte ens en sådan produkt från Ubiquiti, eller är det mjukvaran du menar?
Gateway är jag inte riktigt med på tänket kring heller, all önskvärd funktionalitet verkar finnas i routern, vad är det du känner saknas för att en dedikerad Gateway behövs?

okey jag ska försöka förklara hur jag tänker. det är två olika setup så att säga. en med edge lite och en med unifi Usg. jag har edge men skulle nu använda Usg om jag byggde från början som du gör. allt för att jag skulle kunna fixa allt via en mjukvaran som kontrollerar allt "unifi controller". jag använder IPTV från telia t.ex. för att ställa in VLAN måste jag logga in i router och ställa in sedan switchen och ställa in vlan, controller gör allt det där själv.

UNIFI controller är mjukvara som gör att du kan ställa in dina prylar så att säga. för att kunna göra det smidigt finns det lite olika lösningar, men ja den kan man ladda ner på en dator och ställa in allt. sedan kan man stänga den och använda igen när man behöver så att säga. eftersom jag har en sådan lösning på ett företag som använder "guest network portal" måste controller vara på hela tiden för att kunna hantera "guest portalen". hemma behöver man inte sådant om inte man vill ha det så.
det var lite om controller se här https://www.youtube.com/watch?v=zLba-UqPVGw&t=1021s

så här skulle jag handla:
Router Ubiquiti Unifi Usg https://www.dustin.se/product/5010797842/unifi-usg
Switch Ubiquiti UnifiSwitch 8GE Ports POE 150W https://www.dustin.se/product/5010958254/unifiswitch-8ge-port...
AP Ubiquiti Unifi AP-AC Lite 2x https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite
och om du vill inte nödvändigt Ubiquiti Unifi Cloud Key https://www.dustin.se/product/5010897990/unifi-cloud-key

lite förklarat finns här https://www.youtube.com/watch?v=_cYh6QTlDLw
men det är jag.
du kan köra med edge lite och edge switch med och så par AP som du sa. allt detta är kanon det vet jag för så har jag det