Monterade nytt nätaggregat, det "blixtra till" o nu startar inget.... Hjälp snälla!

Permalänk
Medlem

Monterade nytt nätaggregat, det "blixtra till" o nu startar inget.... Hjälp snälla!

Hejsan,

Idag tänkte jag byta mitt nätaggregat, grafikkort och min SSD.

Började med att ta bort alla sladdar från det gamla nätaggregatet för ville använda dem som medföljde det nya.
Satt inte det nya grafikkortet, den nya SSD och nätaggregatet.

Efter jag monterat ihop allt så testa jag att starta datorn och det funkade fint, allt fungerade.
Dock snurrade inte en av fläktarna så tänkte att det var något som saknades.

Såg en lös "6 pins" kontakt, och kopplade ihop denna med nätagget.
Denna kontakt seriekopplade jag med en av sladdarna (svårt att förklara).
Testa starta datorn igen, nätagget blixtrade till och man hörde en liten gnista...

Nu startar inget...
Har jag förstört mitt nätagg?
Är det fler komponenter som gått sönder pga detta?

Snälla hjälp.

Mvh
Henrik

Permalänk
Medlem

Kopplade du en sladd från ditt gamla in in i dit nya ? då kan du grillat komponenter.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att du eventuellt kortslutit nätaggregatet genom att koppla en pcie-kabel tillbaka in i agget. Omöjligt att säga utan bättre beskrivning och bilder.

Modulära kablar är för örvrigt normalt sett inte utbytbara, utan är enbart garanterade att passa exakt samma modell, precis som ovanstående säger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det låter på honom som om han använder de nya sladdarna.

Men, som sagt så behövs nog bilder på vad du kopplade precis innan den slutade fungera för att få mer hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke90:

Såg en lös "6 pins" kontakt, och kopplade ihop denna med nätagget.
Denna kontakt seriekopplade jag med en av sladdarna (svårt att förklara).
Testa starta datorn igen, nätagget blixtrade till och man hörde en liten gnista...

Sådär, eldade komponenter var det här.
Var går denna?
Man får inte ta kablar från ett nätagg till ett annat.
Bilder?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

PCIe-kablarna brukar väl ofta ha flera kontakter? För att kunna mata ett grafikkort med 6+6 pins i strömförsörjningen. Kanske är en sådan "lös kontakt" som OP har kopplat tillbaka till och kortslutit nätagget. Bilder vore bra, som tidigare inlägg nämnt.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska försöka fixa tydliga bilder ikväll.
Det är väldigt svårt att förklara hur jag kopplade.

Dock lyser moderkortet när strömsladden är i datorn, kan dock inte starta datorn.

Permalänk
Avstängd

@henke90: Förklara i punktform, om du har svårt att uttrycka dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att be någon kolla på din dator, du har ingen polare som kan datorer? Borde kunna gå att se vad som hamnat fel om du inte tagit bort sladdarna..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.