Windows 10 tweak program

Permalänk
Medlem

Windows 10 tweak program

Någon här som vet om något bra program man kan stänga av funktioner i windows 10 med? Jag installerar om datorer rätt ofta, och jag börjar bli less på att stänga av diverse funktioner manuellt i windows 10. Det brukar oftast vara en rätt krånglig väg att gå, tittade lite på "windows 10 toggle tweaker", men det känns inte sådär jätte frestande att lägga in i datorn, detta då det inte känns som en riktigt seriös sida jag hittade det på.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Kan nåt av dessa vara nåt du söker?
http://www.intowindows.com/10-awesome-tools-to-tweak-customiz...
http://www.makeuseof.com/tag/7-best-tools-tweak-customize-win...

Däremot skulle du kunna skapa ett egent boot media med nlite och ställa in som du vill, dock vet jag inte hur givmilt det är för win10...nu är det ett tag sen men för men för win7 var de inga problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du installerar datorer "rätt ofta" så tycker jag att du ska kolla på Microsoft Deployment Toolkit och bygga din egen referensimage.
Både deploymentbunny och deploymentresearch är bra bloggar med guider.

Om det känns för mäktigt att sätta upp, och det alltid är samma inställningar du gör så kan du kolla på att scripta det. I princip allt går att köra och göra via "command line".

Jag kan inte rekommendera att köra något tweaker program.

Permalänk
Medlem

Eller helt enkelt installera burken, gör alla inställningar du vill. Klona sedan disken och spara på en annan disk eller om du har en USB sticka stor nog.
Så nästa gång du ska installera om burken är det bara dra in den avbildningen du gjorde tidigare.
Med t.ex. Clonezilla eller Acronis och vad alla program nu heter idag. Finns nog ett par att välja på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du installerar datorer "rätt ofta" så tycker jag att du ska kolla på Microsoft Deployment Toolkit och bygga din egen referensimage.
Både deploymentbunny och deploymentresearch är bra bloggar med guider.

Om det känns för mäktigt att sätta upp, och det alltid är samma inställningar du gör så kan du kolla på att scripta det. I princip allt går att köra och göra via "command line".

Jag kan inte rekommendera att köra något tweaker program.

Ska kolla upp det, få se om jag kan lösa det med deras toolkit, problemet jag tror dyker upp är att jag hjälper vänner och bekanta, och då är det alltid olika saker som ska bort.

OneDrive är inget som behöver vara på hos en del personer jag hjälper, då ska jag försöka förklara för dem vad det är, dom flesta använder datorn till att läsa mail, facebook och betala räkningar, sedan kan dom inget mer.

Mitt mål är att få datorn så enkel som möjligt åt dem, och då vill jag inte att det poppar upp en massa notiser om att ditt eller datt har uppdaterats, eller måste uppdateras. Har nog med att dom ringer så fort något virusprogram vill uppdatera sig.

Sköter det mesta då det gäller uppdateringar och liknande via Team Viewer, men inte alltid jag sitter vid datorn.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Ska kolla upp det, få se om jag kan lösa det med deras toolkit, problemet jag tror dyker upp är att jag hjälper vänner och bekanta, och då är det alltid olika saker som ska bort.

OneDrive är inget som behöver vara på hos en del personer jag hjälper, då ska jag försöka förklara för dem vad det är, dom flesta använder datorn till att läsa mail, facebook och betala räkningar, sedan kan dom inget mer.

Mitt mål är att få datorn så enkel som möjligt åt dem, och då vill jag inte att det poppar upp en massa notiser om att ditt eller datt har uppdaterats, eller måste uppdateras. Har nog med att dom ringer så fort något virusprogram vill uppdatera sig.

Sköter det mesta då det gäller uppdateringar och liknande via Team Viewer, men inte alltid jag sitter vid datorn.

kolla min guide

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Shutup10! Väldigt smidigt program för o stänga av diverse skit.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Medlem

Efter ha läst i tråden så verkar det som du använder "konsument" images för windows 10 dvs från media creation tool och då kommer du inte kunna nyttja MDT. Detta pga imagen från media creation tool skiljer sig från Enterprise images som man t.ex använder i guiderna som länkats.

Har själv försökt samt letat lösning men inte hittat någon vid mina försök.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2