Permalänk
Medlem

Varm baksida på moderkortet

Hejsan.
Jag har försökt ändra på massor i min dator för att få BF1 att flyta utan FPS drops.
Jag upptäcker då när jag kontrollerar temperaturer att CPU/Socket ligger på över 80 grader med CPUID hardware monitor PRO.

CPU tempen i BIOS, MSI Commandcenter och CPUID HM ligger på stabila 40-50 grader max med BF1 igång.
MEN baksidan på moderkortet TEMPIN1 i bilden ligger på över 80 grader. Temps CPUID
Tar man bort sidan på chassit och känner på baksidan på den metallplattan kan man inte hålla handen där så 80 grader stämmer nog bra. Jag börjar tro att mina FPS drops beror på denna temperaturen..
Hur skall man lösa det?

MK: MSI 970 Gaming
Proc: AMD FX-8350 Black Edition
Kylning: Corsair H55 vattenkylning.

Tack för hjälp!

Fel namn
Permalänk

@reloops: "få BF1 att flyta utan FPS drops. " de flesta har tyvärr problem med detta efter höst-patchen.
du kan öka din fps med att skriva följande i konsolen in-game "RenderDevice.RenderAheadLimit 2" dock så kan man får lite input delay istället. märker själv inte av så mycket delay då jag får 45% mer frames istället från 100 fps till 144 fps

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

@Brightsin: Tack för svar! Skall pröva det direkt! Har windows 7 också är garanterat det som påverkar.
Angående tempen bak på CPU:n då? Något farligt? Skaffa bättre vattenkylare?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@reloops: Tempin1 är inte "baksidan av moderkortet" utan det är spänningsförsörjningen på moderkortet.
Din processorn är strömtörstig och du har sämsta möjliga kylare för detta. Du kyler inte ner över sockeln utan blåser bara ut luften.

Montera en kylare/fläkt över processornsockeln som blåser på kylflänsarna så borde du få ner temperaturen på Tempin1. Dock är 80 °C inga farliga temperaturer. Driftstemperaturen är 125 °C och kretsarna tål över 150 °C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@reloops: Jag löste mina värmeproblem genom att sätta en fläkt som blåser på vrm. Det räckte långt. Jag provade även med en fläkt direkt på baksidan av processorsockeln och det sänkte temperaturen ytterligare, dock var det svårt att få till utan att göra hål i sidan på lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: @Roger75:
Okej jag har missförstått allting förstår jag nu! Det är mina "bryggor" som blir varma pga strömgenomföringen till CPU:n (vilket inte går att ta på alls) och eftersom jag har en vattenkylning som kyler processorn bra blir det jättedåligt för "bryggorna"/vrm och de behöver kylas också! Därav tempen på 80 grader.
Fläktar har jag som driver in och ut luften men självklart ingen som blåser mitt på. Det är dock enkelt att fixa i mitt chassi.
Jag drog på alla fläktar på max för att se skillnaden. Tempen sjönk direkt och man kan ta på "baksidan" också.
Äntligen förstår jag problemet.
Tack jättemycket för all lösning!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@reloops: Ingen aning vad du menar med "bryggor".

Komponenterna heter Spänningsregulatorer, (eng. VRM (Voltage Regulator Modules)). Du kan även prata om strömtillförseln till processorn. Dock verkar du ha förstått vad jag menade.

AM3+ och FX-serien + AIO vattenkylning brukar ha dessa problem. Det som sker vid höga temperaturer på spänningsregulatorerna är till att börja med att Turbon stängs av. Sedan handlar det om lägre frekvenser. Dock skall inte ynka 80 °C vara några problem egentligen för komponenterna i sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Tack återigen för bra svar!
Syftar på det jag läst "North and southbridge" som sköter kommunikation mellan CPU, RAM och mellan CPU och övriga komponenter. Även kallad tillsammans för chipset. Har jag fel så lär mig rätt så jag säger rätt haha så folk förstår mig.
Men som sagt har ingen extra kylning över de någonstans men har uttag för en 120 eller 140mm fläkt mitt på så jag skall köpa en så blir det bättre temp!

Tack återigen!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@reloops: Right,
Ja du har fått det runt bakfoten lite. Spänningsregleringen sitter runt processorn sockeln. Styrkretsarna brukar sitta ovanför PCIe porten och under minnesportarna på AMD-korten.

Styrkretsarna (eng. Chipsets) är inte samma sak som spänningsregleringen.

Saxar en bild från Overclocked.net:

Du har även sydbryggan precis under minnesportarna.

Tempin1 brukar generellt vara VRM:ern, varierar dock mellan moderkortstillverkare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin