Permalänk
Avstängd

Överklockning av i7-5775C

Har haft rätt så roligt i helgen med min nya 5775C.

Den presterar bra även om Broadwell inte klockar högt. Fick ~14000 fysikpoäng i FireStrike @ 4.2GHz. Har inte hittat en stabil inställning där än men 1.320V verkar lovande. 128MB eDRAM (eller L4-cache) verkar trivas på 2GHz. Ska pilla vidare där.

Har ännu inte fått ordning på NB-överklockningen så cache ligger kvar på 3300MHz. Ska kanske finnas en del att hämta där med tanke på processorns eDRAM och det är kanske en orsak till varför NB är lite petig.

Hittade en Phanteks PH-TC14PE på Black Friday som ska ersätta min nuvarande gamla modell mindre Noctua. Borde gå att kräma på lite mer då. Ligger på ~75C vid 4.2GHz för tillfället. Då är det stresstest eller tung belastning. 4.3GHz borde gå bra med en större kylare.

Har processorn på 4GHz med eDRAM på 2GHz för tillfället. Det klarar den genom en enkel multipelhöjning.

Mitt intryck är att den är riktigt rapp och att den är rolig att hålla på med. Finns mer än vanligt att hålla på med i BIOS. Ska försöka få 15000 fysikpoäng i FireStrike @ 4.3GHz bara för att. Det är vad en 6700k får @ 4.8GHz.

Här är vad jag fick i AIDA Cache & Memory Benchmark @ 4.2GHz med NB på 3300MHz och eDRAM på 1800MHz:

Dold text

Orkar inte hålla på mer nu. Fortsättning följer...

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

En liten fråga, har man alltid kunnat överklocka L4-cachewminne? Eller måste man ha något av de dyrare moderkorten för det?

Samt att PH- TC-14PE är en väldigt trevlig kylare.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Att överklocka L4-cache är ganska unikt för Broadwell @Daark. Dom flesta processorer har L1, L2 och L3 men inget L4. Iris Pro 6200 har 128MB eDRAM och det fungerar som L4-cache i Broadwell. Det är mest en till multipel att ändra på. Finns lite annat att pilla på i BIOS också men har inte hunnit sätta mig in i allt nytt än.

Hittade Phantekskylaren på Black Friday. Hade hoppats på Noctua REA men PH-TC14PE hade mycket goda omdömen på nätet och för 349kr är den mer eller mindre oslagbar.

Pingvinstång fick jag också.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Fina siffror! Jag har nyss satt ihop en i5-5675C dator som jag tänkte börja överklocka inom ett par veckor men har inte hittat några bra guider på detta. Följer du någon speciell guide eller är det ungefär som att överklocka med Haswell? Vad använder du för att testa att L4 överklocken är stabil? Endast AIDA64 eller något annat också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Snyggt @Icte. Gör gärna en tråd om din i5-5675C. Har inte sett någon redig tråd här och det skulle vara intressant att se vad den går för. Verkar stark enligt SweClockers test.

Det är som att överklocka Haswell. Lite mer att pilla med bara, vilket är trevligt. Upplever NB som lite petig men det kan vara jag som gör fel också. Ser lite annorlunda ut där i BIOS.

AIDA cache and memory benchmark fungerar bra. Går snabbt också. Lätt att se om eDRAM presterar bättre eller sämre på en viss multipel.

Realbench är bra och Time Spy får processorn att svettas en hel del.

Fina siffror, ja. Skulle vara skoj att matcha en 6700k @ 4.8GHz.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Liten sammanställning med i7-5775C @ 4.2GHz eDRAM @ 1800MHz och NB @ 3300MHz:

Unigine Valley:

Dold text

FireStrike:

Dold text

Time Spy:

Dold text

Ska klocka vidare i helgen med Phantekskylaren. Blir för varmt annars.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Kan lägga till CPU-Z benchmark:

Dold text

5775C @ 4.2 och 6700k @ 4.2. Väldans jämna siffror.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Har monterat in min nya Phanteks PH-TC14PE nu och den fungerar bra. Har varit uppe på 1.390V på core med 1.300V på cache och då peakade en kärna på 86C under AIDA64 stresstest. 1.400 och 1.300 ska vara någon typ av säkerhetsgräns med spänningen när jag googlar.

Tror att mitt ex av 5775C är lite bråkig och den vill ha mer än 1.400V på core för att bli stabil på 4.4GHz. Cache tycks trivas bäst på 3700MHz.

Här är en benchmark på 4.3GHz med eDRAM på 1800MHz och cache på 3800MHz.

Dold text

Har inte hunnit testa Fire Strike eller Time Spy än.

CPU-Z:

Dold text
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Har hittat en lagom OC på 4200MHz @ 1.335V, eDRAM 2000MHz och cache 3700MHz @ 1.270V. Den peakar på 80C då vid benchmarks och kylaren fungerar helt utmärkt även vid 1.400V och högre frekvenser.

Vet inte om det är värt att ha den på 4300MHz eller mer. Den skalar dock riktigt bra vid frekvenshöjning.

Min lagom OC:

http://www.3dmark.com/3dm/16460786

Trevligt att grafikkortet peakade på 1508MHz.

Testade DOOM med Vulkan igår och det spelet verkade verkligen gilla trådarna.

Annars vet jag inte om det blir så mycket mer spännande än så här. Den tycks stanna runt 4.3GHz stabilt om man inte vill gå över 1.400V.

Det blev billigare än att uppgradera till Z170. Fick likvärdig prestanda i syntetiska benchmarks med Skylake och den är trevlig att hålla på med. Spelprestandan kan jag inte riktigt testa och jämföra i och med att jag inte har en 6700K men enligt SweC ska den ju prestera riktigt bra.

Nu ska jag panga lite i DOOM.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har hittat en lagom OC på 4200MHz @ 1.335V, eDRAM 2000MHz och cache 3700MHz @ 1.270V. Den peakar på 80C då vid benchmarks och kylaren fungerar helt utmärkt även vid 1.400V och högre frekvenser.

Vet inte om det är värt att ha den på 4300MHz eller mer. Den skalar dock riktigt bra vid frekvenshöjning.

Min lagom OC:

http://www.3dmark.com/3dm/16460786

Trevligt att grafikkortet peakade på 1508MHz.

Testade DOOM med Vulkan igår och det spelet verkade verkligen gilla trådarna.

Annars vet jag inte om det blir så mycket mer spännande än så här. Den tycks stanna runt 4.3GHz stabilt om man inte vill gå över 1.400V.

Det blev billigare än att uppgradera till Z170. Fick likvärdig prestanda i syntetiska benchmarks med Skylake och den är trevlig att hålla på med. Spelprestandan kan jag inte riktigt testa och jämföra i och med att jag inte har en 6700K men enligt SweC ska den ju prestera riktigt bra.

Nu ska jag panga lite i DOOM.

Broadwell brukar gå in i väggen stenhårt vid just 4.3Ghz och ökad spänning brukar inte hjälpa heller. Klarar den högre eDRAM frekvenser? Går det att justera spänningen separat till eDRAM?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Broadwell brukar gå in i väggen stenhårt vid just 4.3Ghz och ökad spänning brukar inte hjälpa heller. Klarar den högre eDRAM frekvenser? Går det att justera spänningen separat till eDRAM?

Ok. Testade aldrig om den var stabil på 4.4 men den bootade upp i alla fall. Blir för varmt där hursomhelst om man inte har vattenkylning och vatten är det sista jag vill ha i min dator.

Har inte kollat om det går att åka spänningen på eDRAM eller grafikdelen för den delen. Multipeln hängde med till 22 (2200MHz) men sen tog det stopp.

Borde hitta någon lämplig testslinga i något spel och kolla om olika inställningar påverkar prestandan nämnvärt. Lätt att kolla allt annat men eDRAM @ 1800 vs 2200 t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ok. Testade aldrig om den var stabil på 4.4 men den bootade upp i alla fall. Blir för varmt där hursomhelst om man inte har vattenkylning och vatten är det sista jag vill ha i min dator.

Har inte kollat om det går att åka spänningen på eDRAM eller grafikdelen för den delen. Multipeln hängde med till 22 (2200MHz) men sen tog det stopp.

Borde hitta någon lämplig testslinga i något spel och kolla om olika inställningar påverkar prestandan nämnvärt. Lätt att kolla allt annat men eDRAM @ 1800 vs 2200 t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

e-DRAM gör mycket på prestanda i minnesintensiva operationer samt spel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Okej @Enigma. Får testa lite i helgen. Hitta något lämpligt spel att testa med.

L3-cache får sämre siffror i AIDA cache & memory benchmark på högre eDRAM multipel i alla fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Att ratta på eDRAM frekvensen på min 5775C gör bara att prestandan försämras för mig.
Oavsett om jag ökar den eller minskar.

Men med tanke på hur buggig ASUS UEFI (kör Z97-I-PLUS) är med just broadwell så kanske det inte är så konstigt.

T.ex så får jag högre L4 prestanda (enligt Aida64) med en oöverklockad CPU (49-50 GB/s read, 35-36 GB/s write).
Än med den klockad till 4.2 (45-46 GB/s read, 32-33 GB/s write).
Så saker händer helt klart när man rattar på CPU multipeln, kanske man rentav måste sänka L4 hastigheten då.
Men jag tänker inte pillra på mitt system nu, det är tweakat för låg strömförbrukning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Att ratta på eDRAM frekvensen på min 5775C gör bara att prestandan försämras för mig.
Oavsett om jag ökar den eller minskar.

Men med tanke på hur buggig ASUS UEFI (kör Z97-I-PLUS) är med just broadwell så kanske det inte är så konstigt.

T.ex så får jag högre L4 prestanda (enligt Aida64) med en oöverklockad CPU (49-50 GB/s read, 35-36 GB/s write).
Än med den klockad till 4.2 (45-46 GB/s read, 32-33 GB/s write).
Så saker händer helt klart när man rattar på CPU multipeln, kanske man rentav måste sänka L4 hastigheten då.
Men jag tänker inte pillra på mitt system nu, det är tweakat för låg strömförbrukning

Läste på något forum att den presterade bättre ifall man stängde av L4 helt och hållet. Så verkade det inte för mig i alla fall.

Sker helt klart lite oväntade saker ibland när man håller på med broadwell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Läste på något forum att den presterade bättre ifall man stängde av L4 helt och hållet. Så verkade det inte för mig i alla fall.

Sker helt klart lite oväntade saker ibland när man håller på med broadwell.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror mer att det beror på ASUS icke fokus på denna CPU
T.ex. om jag sätter multipel manuellt, startar om, och sedan sätter multipeln på auto så är den kvar på vad jag hade den på innan.
När den i själva verket skall köra på processorns standard multipel.
Så för varje inställning måste man dubbelkolla så att inget galet har hänt, eller att nånting faktiskt har ändrats

Men prestandan däremot är det inget fel på.
I det enda spelet jag spelar (WoW) så är den märkbart snabbare än min 6700K.
De FPS drops man ju oundvikligen får med höga inställningar är betydligt lindrigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Tror mer att det beror på ASUS icke fokus på denna CPU
T.ex. om jag sätter multipel manuellt, startar om, och sedan sätter multipeln på auto så är den kvar på vad jag hade den på innan.
När den i själva verket skall köra på processorns standard multipel.
Så för varje inställning måste man dubbelkolla så att inget galet har hänt, eller att nånting faktiskt har ändrats

Men prestandan däremot är det inget fel på.
I det enda spelet jag spelar (WoW) så är den märkbart snabbare än min 6700K.
De FPS drops man ju oundvikligen får med höga inställningar är betydligt lindrigare.

Ja, det var så jag tänkte. Var ute efter hög lägsta FPS och så få dips som möjligt. Doom verkade gilla trådarna. Fick en massiv boost och processorn kunde arbeta mycket jämnare. Ser framemot nya gränssnitt.

Synd att 980ti inte har async compute med alla dess CUDA kärnor bara. Då skulle jag vara all set för #framtiden.

Har inte hittat några buggar alls i mitt BIOS annars. Bra bräda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Testar lite Dragon Age Inquisition nu @ 4GHz och eDRAM @ 2GHz. Det klarar den på auto spänning och spelet surrar på fint i 100-120 fps med allt på max och 1080p.

Körde med 4.2GHz tidigare men det blev lite varmt. En kärna peakade på 80C. 69C nu @ 4GHz.

Gjorde en ny gubbe i Dragon Age aka. Elfroot Gathering Simulator. Blev en Mage den här gången. Känns som om man måste spela Mage. Brukar vara melee klasser annars i rollspel. Snyggt spel med snygga PhysX-effekter. Kommer ihåg att jag bytte från 290 till 980ti mitt i spelet och tyckte det var lite amazing.

Edit: stämmer tydligen bra!

Dold text
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Väcker en lite gammal tråd här då jag vill fråga om detta är något andra 5775c ägare upptäckt.

Jag har nyligen köpt en 5775c till, och denna ville jag se om den klockade lite... till min förvåning verkar jag ha fått tag i ett satans bra grund-chip (kärna), men har stött på oväntat problem som jag inte vet vad det är.

CPUn är stabil i 4,2Ghz @ 1.23v... yep.. lägre spänning än jag kunde hoppats
(4.1Gz går på 1,2V. Min tidigare 5775c vill ha typ 1.3+V för samma nivå)

Men... moderkortet eller något verkar trottla. Notera att jag inte ens når 75 grader @ 4,2 med en piss luftkylare, så det är troligen inte temp (en Noctua är beställd ändå).
Men det jag verkar ha hittat är att det har med 65W TDP att göra. Något låser den så den inte vill gå över, utan klockar då ner. Man kan med Core Temp se att så fort den når 64.9W och mer krävs så klockar den ner sig kort tag. Är det kanske temp ändå?

Har testat både stänga av turbo funktionen helt (OC ren frekvens), samt OCa med turbo och höja gränserna för ström och effekt från 65W och 95A till .. max. (typ 1000+).

Har även satt allt som har med CPU ström och spänning (av vad jag kan se) på extrem / max, LLC tex är på högsta. Har testat vad som känns som allt...

CPUn 5775c 4.1-4.2 @ 1.2-1.25v (har testat lite olika). EDRAM Cachen är låst till låg frekvens (tror typ 1500) för att den inte ska bråka.
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK
RAM: 2x8GB 2133Mhz DDR3 CL9 (nuvarande satt till 1333 för att utesluta fel).
Temps <80 grader med OCCT CPU test. Ofta runt 70, men går ju upp/ner i testet.

Är det något jag missat i moderkortet, eller är det just att den låser det?
En 4790k kan den lätt dra i 150W+ utan att bry sig...

PS. Ang L4 Cachen och prestanda, så tror jag det hänger på vilken multippel du får. Att tex köra 4.0 och 2Ghz L4 bör ge bra miltippel och prestanda, vilket är vad min andra 5775c också kom till. Men udda 3.9 och 1.9/2.1 tex kommer bli sämre.