En vän vill övervaka sin nätverksanvändning och motverka " hacking ", tips och råd ?

Permalänk
Medlem

En vän vill övervaka sin nätverksanvändning och motverka " hacking ", tips och råd ?

Vänder mig till er som kanske själva känner er lite nojiga och har en lösning till följande mycket bättre än det jag redan tipsat honom om:

Vän till mig nämner att i hans nätverk så försvinner internetkoppling ofta, ibland på en enhet, ibland alla, och misstänker att någon kanske försöker hacka sig in i hans dator av X anledning. Har har Windows 7 laglig kopia uppdaterad ( vad jag har för mig och antar gällande uppdatering, när internet såklart funkat ).

Han har ingen modern router, inget avancerat skydd mot virus mm förutom AVG, och utöver att jag redan tipsat om att skaffa modern router, Eset Smart Security till alla enheter samt kanske kryptering, och ska med USB minne felsöka med Eset/Malwarebytes, så vill han för den säkra sidan kunna övervaka sitt nätverk så man kan se användning, IP mm.

Så undrar om det finns något program/tjänst ni kan rekommendera som kanske på mer avancerad nivå inkluderar både skydd, monitioring, båda eller enskilt ?

Tacksam för er hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Vänder mig till er som kanske själva känner er lite nojiga och har en lösning till följande mycket bättre än det jag redan tipsat honom om:

Vän till mig nämner att i hans nätverk så försvinner internetkoppling ofta, ibland på en enhet, ibland alla, och misstänker att någon kanske försöker hacka sig in i hans dator av X anledning. Har har Windows 7 laglig kopia uppdaterad ( vad jag har för mig och antar gällande uppdatering, när internet såklart funkat ).

Han har ingen modern router, inget avancerat skydd mot virus mm förutom AVG, och utöver att jag redan tipsat om att skaffa modern router, Eset Smart Security till alla enheter samt kanske kryptering, och ska med USB minne felsöka med Eset/Malwarebytes, så vill han för den säkra sidan kunna övervaka sitt nätverk så man kan se användning, IP mm.

Så undrar om det finns något program/tjänst ni kan rekommendera som kanske på mer avancerad nivå inkluderar både skydd, monitioring, båda eller enskilt ?

Tacksam för er hjälp

Wireshark sniffar trafik, men svårt att förstå om man inte är insatt!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Problemet som uppstår blir väl att om du lägger in en övervakning så övervakar den endast datorn i fråga och inte själva uppkopplingen. Ska han ha en brandvägg/övervakning så är det nog en nyare router som behövs.

Annars är det nog bara att välja en av de "större" t ex norton, panda internet security mfl.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Finns nog inga genvägar förutom en ny, bättre router.
Sätt på WPA-PSK2 med en bra nyckel och håll routern uppdaterad, välj en modell med bra WiFi så bör ju problemen försvinna vad gäller ev. intrång och nätverksprestanda i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det mer ! Dock download sidan visar mest Buy Now, annan sida visar att det är freeware, vad gäller för den ?

Skrivet av fisken92:

Wireshark sniffar trafik, men svårt att förstå om man inte är insatt!

Precis han vill helst övervaka nätverket men tills man hamnar där så funkar det även att hans primärdator övervakas.

Skrivet av Hybenos:

Problemet som uppstår blir väl att om du lägger in en övervakning så övervakar den endast datorn i fråga och inte själva uppkopplingen. Ska han ha en brandvägg/övervakning så är det nog en nyare router som behövs.

Annars är det nog bara att välja en av de "större" t ex norton, panda internet security mfl.

Exakt, tipsat honom om ny router för att slippa säkerhetshål men han är ändå rädd för bakdörrar och vill helst ha en router som ej ska vara trådlös, nämnde att han kan stänga av wifi funktionen, han är fortfarande nojig som att det inte är av, då tipsa att skruva loss externa antennerna på ny enhet, men det hjälper inte mer heller enligt honom, så finns någon bra modern router som inte har wifi alls ni kan rekommendera ?

Skrivet av RHWarrior:

Finns nog inga genvägar förutom en ny, bättre router.
Sätt på WPA-PSK2 med en bra nyckel och håll routern uppdaterad, välj en modell med bra WiFi så bör ju problemen försvinna vad gäller ev. intrång och nätverksprestanda i alla fall.

Tack åt alla hittils !

Permalänk
Medlem

Minna tips om du tror du har malware:

  • Formatera datorn, installera frächt OS, Lagligt.

  • Sätt på automatiska säkerhetsuppdateringar.

  • Installera viruskydd och ett komplementerande virus scan-program.

  • Gör en factory reset på routern om du tror att det är några skumma inställningar på den.

Du skulle ju kunna köpa en bra router o sätta upp olika subnät för olika användare. Windows burkar brukar lita på saker på samma subnät.
Skaffa en pfsense-burk så får du en riktigt kompetent brandvägg och kan övervaka och logga hur mycket du vill. Tänk på att loggar tar upp hårddiskutrymme.

Har du stabilitetsproblem med ditt nätverk/uppkoppling så är det troligtvis inte malware som är ditt problem.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Ska kolla upp det mer ! Dock download sidan visar mest Buy Now, annan sida visar att det är freeware, vad gäller för den ?

Precis han vill helst övervaka nätverket men tills man hamnar där så funkar det även att hans primärdator övervakas.

Exakt, tipsat honom om ny router för att slippa säkerhetshål men han är ändå rädd för bakdörrar och vill helst ha en router som ej ska vara trådlös, nämnde att han kan stänga av wifi funktionen, han är fortfarande nojig som att det inte är av, då tipsa att skruva loss externa antennerna på ny enhet, men det hjälper inte mer heller enligt honom, så finns någon bra modern router som inte har wifi alls ni kan rekommendera ?

Tack åt alla hittils !

Ubiquity Edgerouter Lite har inte WiFi alls plus att den har en bra brandvägg.
Den är lite svår att komma igång med kanske. Men den är väldigt prisvärd för vad den är.

Jag har en sådan och den fungerar toppen! Jag kör VPN-tunnlar till jobbet /molnet så därför behöver jag en bättre router.

Tillverkarens hemsida: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Avstängd

Deauths och WPA2-handsakes är ju fredagsmys.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt din vän. Har en billig gammal router och gammalt OS. Samtidigt är han sjukt paranoid...

Det kommer att kosta om man vill ha riktig säkerhet och inte litar på en avstängd WIFI funktion.

Denna är nog ett bra val för vederbörande.
https://www.komplett.se/product/820878/datorutrustning/natver...

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

@Hybenos: En "brandmur"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Haha jo, gillade den översättningen, luktar lite google translate. Fast en mur är visserligen säkrare än en vägg?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

@Hybenos: Google översätter det faktiskt till brandvägg Brandmur är egentligen något annat ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Han hade tidigare fått problem med OS disken så fick omformatera och med såklart lagligt win 7 ( tipsade om 8 10 men han ville ha 7)

Inte varit hemma ännu hos honom sedan han nämnt sitt problem så när där, självklart kolla upp uppdateringarna mm.
Han kör inte mycket trafik vad jag vet utan det skulle räcka med billigaste moderna men som man säger, nytt idag gammalt imorgon så han sen inte gnällar att man rekommenderat något dåligt bara för att plötsligt hela familjen vill streama plötsligt HD film i nätverket.

Ska kolla upp pfsense och tror han har någon hårddisk över som han kan ha för loggning.

Skrivet av lizzard8:

Minna tips om du tror du har malware:

  • Formatera datorn, installera frächt OS, Lagligt.

  • Sätt på automatiska säkerhetsuppdateringar.

  • Installera viruskydd och ett komplementerande virus scan-program.

  • Gör en factory reset på routern om du tror att det är några skumma inställningar på den.

Du skulle ju kunna köpa en bra router o sätta upp olika subnät för olika användare. Windows burkar brukar lita på saker på samma subnät.
Skaffa en pfsense-burk så får du en riktigt kompetent brandvägg och kan övervaka och logga hur mycket du vill. Tänk på att loggar tar upp hårddiskutrymme.

Har du stabilitetsproblem med ditt nätverk/uppkoppling så är det troligtvis inte malware som är ditt problem.

Han ville liksom inte betala för AV och körde med gratis AVG, sen efter att han hade nåt virus blir liksom reaktionen " va dåligt läste ju att AVG skulle vara bra ", har man råd men inte är villig trots uppmaningar så får man väl skylla sig själv om något nasty förstör datorn/data.

Blir så ofta med dem som är inte tekniska kunniga eller har minst respekt för tekniken idag, dem vill ha något som är bäst, snabbast, säkrast mm, men gud förbjude att det plötsligt kostar mer än nån burgare på donken, så trots tipsen, får se om han blir villig att investera innan eller efter något händer med burken.

Inte minst nu under Black Friday fanns hyggligt bra deals på router och liknande, så nu får han antingen vänta till julrean eller senare eller pröjs nupris nu för att få det löst om han vill ha en jultid med fungerande internet.

Skrivet av Hybenos:

Förstår inte riktigt din vän. Har en billig gammal router och gammalt OS. Samtidigt är han sjukt paranoid...

Det kommer att kosta om man vill ha riktig säkerhet och inte litar på en avstängd WIFI funktion.

Denna är nog ett bra val för vederbörande.
https://www.komplett.se/product/820878/datorutrustning/natver...

Permalänk
Medlem

Hade ju starkt rekommenderat en burk med dubbla nätverkskort och pfSense mellan Internet och nätverk. -Till någon som är paranoid.
https://pfsense.org/

Dock lär man få läsa på lite innan då den är riktigt kraftfull.

Host-baserad säkerhet i OS (Antivirus, Windows-brandvägg mm.) är sällan det som sätter stopp för intrång.

Sedan har ju datorer en historia av att ofta drabbas av "felkod 40" dvs. problemet sitter c:a 40cm ifrån själva burken/skärmen...
Skämt åsido: Största hotet är användaren själv och ofta skälet till att datorn drabbas av virus. Mot det hjälper endast kunskap från användarens sida och sedan en portion förnuft mixat med magkänsla.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Deauths och WPA2-handsakes är ju fredagsmys.

Vad roligt, då har du en komplett handshake men inte nyckeln.
Nästa pyssel blir att prova sig fram till nyckeln, vilket kommer att ta en hygglig stund till väldigt lång stund, vi förutsätter att den inte är "Mamma123".

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Han ville liksom inte betala för AV och körde med gratis AVG, sen efter att han hade nåt virus blir liksom reaktionen " va dåligt läste ju att AVG skulle vara bra ", har man råd men inte är villig trots uppmaningar så får man väl skylla sig själv om något nasty förstör datorn/data.

Antivirusprogrammens effektivitet är sällan kopplad till deras kostnad, det brukar ofta finnas gratisprogram med i toppen i de tester som görs. Men antivirus över lag skyddar ju bara mot kända hot, så de ligger alltid ett steg efter. Det bästa skyddet är oftast sunt förnuft, något som många saknar och som tyvärr inte går att köpa hur mycket pengar man än har.

Men när det gäller din väns problem så beror det troligtvis bara på en dålig router. Att problemen skulle orsakas av att någon försöker hacka sig in är ganska långsökt, och troligtvis bara paranoia baserad på okunskap. Att börja logga trafiken kommer nog tyvärr bara göra paranoian värre, eftersom portskanningar och diverse inloggningsförsök är en del av bakgrundstrafiken på nätet. Om man kollar på trafiken som routern tar emot utan nödvändig kunskap så kan man lätt tro att hela världen är ute efter en, när det mesta i praktiken ignoreras av routern.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur nojig din "kompis" är så rekommenderar jag att skippa bredband. Han kan aldrig skydda sig helt. Inte ens världens bästa brandvägg och antivirus stoppar alla click-bait länkar som man kan stöta på när man surfar. Den största säkerhetsrisken är vare sig hans gamla router eller AVG, det är han själv.

Vill man vara helt säker kör man offline. Dessutom är det billigt. Han slipper både kostnaden för routern och för abonnemanget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Han ville liksom inte betala för AV och körde med gratis AVG, sen efter att han hade nåt virus blir liksom reaktionen " va dåligt läste ju att AVG skulle vara bra ", har man råd men inte är villig trots uppmaningar så får man väl skylla sig själv om något nasty förstör datorn/data.

Det har han säkert läst i något antivirustest. Mitt tips kolla upp Tavis Ormandy istället, sårbarhetsforskare på Google. Han har hittat många sårbarheter i antivirusprogrammen och det slutar med att han rekommenderar Microsofts antivirus som det säkraste man kan köra. Att det är gratis är bara bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Med tanke på hur nojig din "kompis" är så rekommenderar jag att skippa bredband. Han kan aldrig skydda sig helt. Inte ens världens bästa brandvägg och antivirus stoppar alla click-bait länkar som man kan stöta på när man surfar. Den största säkerhetsrisken är vare sig hans gamla router eller AVG, det är han själv.

Vill man vara helt säker kör man offline. Dessutom är det billigt. Han slipper både kostnaden för routern och för abonnemanget.

Veckans inlägg

Man kommer att tänka på det gamla goda citatet:

"The only truly secure system is one that is powered off, cast in a block of concrete and sealed in a lead-lined room with armed guards -- and even then I have my doubts".
-- Eugene H. Spafford...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Ska kolla upp det mer ! Dock download sidan visar mest Buy Now, annan sida visar att det är freeware, vad gäller för den ?

Precis han vill helst övervaka nätverket men tills man hamnar där så funkar det även att hans primärdator övervakas.

Exakt, tipsat honom om ny router för att slippa säkerhetshål men han är ändå rädd för bakdörrar och vill helst ha en router som ej ska vara trådlös, nämnde att han kan stänga av wifi funktionen, han är fortfarande nojig som att det inte är av, då tipsa att skruva loss externa antennerna på ny enhet, men det hjälper inte mer heller enligt honom, så finns någon bra modern router som inte har wifi alls ni kan rekommendera ?

Tack åt alla hittils !

Man kanske inte ska säga detta men om han är rädd för bakdörrar på routerns wifi så kanske han inte sak använda internet överhuvudtaget då det är fullt med skumma saker överallt och man kan lyckas få ner skit bara man råkar trycka på fel länk
Kanske borde nämna att bara för att han använder trådat nätverk så betyder det inte att han är 100% skyddad samt att om man vill hålla något säkert så får man vara beredd att eventuellt betala för bra grejer och inte ens då är man 100% skyddad

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Snort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Vad roligt, då har du en komplett handshake men inte nyckeln.
Nästa pyssel blir att prova sig fram till nyckeln, vilket kommer att ta en hygglig stund till väldigt lång stund, vi förutsätter att den inte är "Mamma123".

Äsch, "Mamma123" funkar ju alltid för mig!