i7 7700K 4,85 GHz med luftkylare och 5,1 GHz med vattenkylare

Permalänk
Datavetare

i7 7700K 4,85 GHz med luftkylare och 5,1 GHz med vattenkylare

Hexus körde med Noctua NH-D15S och nådde där 4,85 GHz

BitTech använde i sin tur Corsair H105 och nådde 5,1 GHz.

Rent generellt verkar i7 7700K vara 7-10 % snabbare än i7 6700K i standardutförande, då klockfrekvensen ökat med 5 % (basklock) till 7 % (max turbo) verkar alltså IPC-ökningen ligga någonstans 0-3 % (finns enstaka fall som visar på lite mer, t.ex. AES-testet i Geekbench 4), vilket är ungefär vad man borde ha förväntat sig.

Verkar vara främst Core M och U-serien som fått störst boost mellan Skylake till Kaby Lake. Även där handlar det främst om högre frekvens och att max turbo verkar kunna hållas längre. Där handlar det om 15-25 % jämfört med motsvarande Skylake modell.

"The results are surprisingly high clocks or a much lower consumption at the same clocks, respectively. Depending on the frequency range, we can see efficiency improvements somewhere between 15 and 25 percent" [länk]

Annars är det iGPU-delen som fått störst uppdatering, något som jag gissar inte är speciellt upphetsande för den genomsnittlige SweC-medlemmen.

Verkar alltså som Kaby Lake överklockar något bättre än Skylake och Haswell, men annars verkar Kaby Lake mest vara något att hurra över om man är ute efter en ny ultratunn bärbar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, på desktop hade min 2600K fortfarande gjort jobbet utan att skämma ut sig. Och den klarade 5GHz. Jag har bara "bytt upp" mig för att jag gillar att bygga en dator ibland som hobby. Roligare att byta spelgrafikkort som blir typ dubbla fps:en vid varje uppgradering

Men på min bärbara är Kaby Lake som sagt trevlig, tunn, lätt och sval med bra batteritid och känns ändå rapp. Varenda liten extra effektivitet är användbar på en bärbar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, på desktop hade min 2600K fortfarande gjort jobbet utan att skämma ut sig. Och den klarade 5GHz. Jag har bara "bytt upp" mig för att jag gillar att bygga en dator ibland som hobby. Roligare att byta spelgrafikkort som blir typ dubbla fps:en vid varje uppgradering

Men på min bärbara är Kaby Lake som sagt trevlig, tunn, lätt och sval med bra batteritid och känns ändå rapp. Varenda liten extra effektivitet är användbar på en bärbar.

Ja, min 2600K tuffar fortfarande på. Känns som att den modellen är CPU-världens motsvarighet till Volvo 740, den bara går och går och går.....Gör jobbet precis som den ska. Lyckades skrämma upp min till ca 4.9ghz men känner inte att det är nödvändigt så den får ånga på i 4.5ghz tills den dagen kommer antigen en ny Intel kan ge mig ordentligt med prestandahöjning eller tills den själv känner att det är dags att dö och åka upp till CPU-himmeln.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast

Det är ju inte som att Kaby Lake/Zen inte lockar, särskilt eftersom jag försöker uppnå 120FPS i många spel.
Men mina tankar på ett m-ITX system bleknar mer och mer och när jag verkligen tänker efter så är jag fortfarande riktigt nöjd med min 2700K.
Det kostar ju ändå en hel del att uppgradera alltsammans, kanske skulle man bara uppgradera grafikkortet till ett 1070/1080/RX 490 och strunta i det i ännu en generation

Dock får man väl säga att 4.85GHz med Kaby Lake's IPC inte är illa alls, speciellt eftersom Hexus varit konservativa med temperaturerna. "Both CPUs ran at below 75°C using a single Noctua fan."

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare

HardOCP håller också på att testar i7 7700K.

Ska tydligen komma fler delar, bl.a. ska man testa att överklocka, mäta strömförbrukning och lite annat. Just detta test var att jämföra 6700K och 7700K när båda är klockade till 4,5 GHz.

Läser man kommentarer till HardOCP-artikeln verkar tyvärr många inte ens fattat att 6700K är överklockad.

Vidare blir alla dessa jämförelser där man låser frekvenser lite missvisande då en av de större finesserna i Skylake som man nu putsat lite i Kaby Lake är hur snabbt CPU-kärnan kan nå högsta frekvens. Orsaken till att bärbara verkar uppvisa en något större "IPC" ökning mellan Skylake och Kaby Lake tror jag beror just på att den senare når maxfrekvens snabbare + bärbara är väldigt aggressiva på att klocka ner sig igen.

Så rent tekniskt har IPC inte alls ökat eller ökat de 1-3 % som man ser i andra fall, men på bärbara tillkommer också frekvensfaktorn.

Verkar också som i7-7700K i praktiken drar något mer än i7-6700K under last vid standardklockor, något som indikerar att 14nm+-processen inte gör mycket mer än tillåter lite högre frekvens i detta segment, det till samma eller eventuellt något sämre prestanda per Watt.

Däremot verkar 14nm+-processen göra lite mer relevant nytta i spannet runt 3 GHz, mätningarna för bärbara pekar ju på att man endera kan höja frekvensen en hel del med samma strömförbrukning eller sänka den lite granna vid samma prestanda. Väntar med spänning på tester av i7-7Y75, ska bli intressant att se hur pass länge den kan hålla 3,6 GHz med sin TDP på 4,5 W!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

5.1 GHz? Jag tror på det när jag ser det. Inför varje lansering kommer drömrapporter, och sedan kommer verkligheten ikapp.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar vara främst Core M och U-serien som fått störst boost mellan Skylake till Kaby Lake. Även där handlar det främst om högre frekvens och att max turbo verkar kunna hållas längre. Där handlar det om 15-25 % jämfört med motsvarande Skylake modell.

"The results are surprisingly high clocks or a much lower consumption at the same clocks, respectively. Depending on the frequency range, we can see efficiency improvements somewhere between 15 and 25 percent" [länk]

Annars är det iGPU-delen som fått störst uppdatering, något som jag gissar inte är speciellt upphetsande för den genomsnittlige SweC-medlemmen.

är väl inte standard swec medlemmen då, men detta är grymma nyheter. för mig har en gammal laptop med 3000 eller 4000 serien och dess inbyggda grafikkort är okej, min tjejs 6000 serie är minst dubbelt så bra och drar mindre ström vilket gör att den knappt kräver att kylas. om igpu delen blir ännu snabbare och effektivare så vore det skitgrymt att ha med sig på random ställen där man kanske inte behöver köra ultra på battlefield 3, utan kanske vill köra många indiespel och liknande med iaf 60 fps.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Christley:

är väl inte standard swec medlemmen då, men detta är grymma nyheter. för mig har en gammal laptop med 3000 eller 4000 serien och dess inbyggda grafikkort är okej, min tjejs 6000 serie är minst dubbelt så bra och drar mindre ström vilket gör att den knappt kräver att kylas. om igpu delen blir ännu snabbare och effektivare så vore det skitgrymt att ha med sig på random ställen där man kanske inte behöver köra ultra på battlefield 3, utan kanske vill köra många indiespel och liknande med iaf 60 fps.

Absolut. För mig personligen är det också just U-serien som är mest intressant då jag är på jakt efter en ny huvud-laptop (min nuvarande XPS15 börjar bli lite mekaniskt sliten). Än bättre vore ju om Y-serien presterar så pass bra att det blir rimligt att köra en fläktlös laptop som primärmaskin!

Har bara noterat att rent generellt brukar nyheter kring HW för bärbara inte generera så mycket buzz här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

är väl inte standard swec medlemmen då, men detta är grymma nyheter. för mig har en gammal laptop med 3000 eller 4000 serien och dess inbyggda grafikkort är okej, min tjejs 6000 serie är minst dubbelt så bra och drar mindre ström vilket gör att den knappt kräver att kylas. om igpu delen blir ännu snabbare och effektivare så vore det skitgrymt att ha med sig på random ställen där man kanske inte behöver köra ultra på battlefield 3, utan kanske vill köra många indiespel och liknande med iaf 60 fps.

Skrivet av Yoshman:

Absolut. För mig personligen är det också just U-serien som är mest intressant då jag är på jakt efter en ny huvud-laptop (min nuvarande XPS15 börjar bli lite mekaniskt sliten). Än bättre vore ju om Y-serien presterar så pass bra att det blir rimligt att köra en fläktlös laptop som primärmaskin!

Har bara noterat att rent generellt brukar nyheter kring HW för bärbara inte generera så mycket buzz här.

Här har ni ytterligare en som tycker att U-serien är den viktigaste. Min privata laptop är en XPS 13, och jag ser inte att jag skulle vilja byta till någon annan laptop-kategori (fläktlös minsting eller tjockis med quad-core) inom en överskådlig framtid. Tänker dessutom ersätta min mATX-baserade stationära med en NUC el. motsv. inom något år, och där är prestandan på en inbyggda grafikdelen klart intressant!