AOC Agon AG271QG -hur får man upp den i 165hz?

Permalänk

AOC Agon AG271QG -hur får man upp den i 165hz?

Hej! Vet att det finns trådar om denna skärm. Men gör en ny här pga frågeställningen. Har precis köpt en AOC Agon AG271QG.

Som defult är den ju på 144hz. Hur får man upp den till 165hz som den ska ha stöd för? Samt varför finns inget valbart läge för detta? Behövs det ett program för det?

Undrar också ni som gamar med denna kör ni 165hz + Nvidia g-sync samtidigt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@skärmlasse: Du aktiverar Overclock-funktionen i skärmens menyer. Resten är självförklarande så att säga.

Har du ett äldre grafikkort är det dock inte säkert det fungerar att kliva över 144 Hz eller hela vägen till 165 Hz. Därför finns möjligheten att ställa detta i steg om 5 Hz.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: med äldre grafik kort vilket kort syftar du på då?
Jag sitter på ett 680 och skärmen i fråga verkar inte vilja gå mer än till 120Hz. Kan det verkligen stämma?

Mvh

Permalänk

Kör du via hdmi lr DP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PROSPECT-GRIPEN: dp, den medföljande kabel

Permalänk
Medlem

@Addiie:

Hittade den här tråden:
http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3515/t/...
Inte samma skärm men kanske relevant ändå.

Quote from Nvidia:
"I've discussed this issue with development and after some research on the specification this is expected due to HW limitation. The 2560x1440@144Hz resolution would require a pixel clock of 586Mhz. The GeForce GTX 770 max pixel clock is 540Mhz. You'll need a GTX 980 class GPU, which has a higher pixel clock, in order to support the 2560x1440@144hz resolution. Let me know if you have any further questions."

"Apparantly it is a problem with the pixel clock speed of the GTX 770, so if you happen to own a 770, 680 or anything below 586Mhz pixel clock you wont be able to run 1440p with 144Hz..."

Samma problem i den här tråden också:
https://forums.geforce.com/default/topic/900877/unable-to-sel...

Kanske stämmer? Då är även 165hz uteslutet såklart..
Vad har 680 för pixelklocka?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Köp ett 1080Ti kommer funka fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Köp ett 1080Ti kommer funka fint

Skickades från m.sweclockers.com

1080Ti är lite dyrt för vissa. Jag vet inte om OP vill lägga 10 papp till eller inte rakt av... Men jag vill tipsa om 980Ti. Det är väl ett hyggligt steg från 680, dessutom (rätta mig om jag har fel) så verkar man få väldigt mycket för pengarna. Ligger på 2,5 tkr ungefär på Ebay. Det måste ju anses väldigt mycket mer prisvärt än 1080Ti om man vill komma upp sig ordentligt och samtidigt vara lite prismedveten. Och 980Ti lär väl funka lika bra för hans skärm?? Det är ju ändå näst senaste generationen...

Permalänk
Skrivet av skärmlasse:

Hej! Vet att det finns trådar om denna skärm. Men gör en ny här pga frågeställningen. Har precis köpt en AOC Agon AG271QG.

Som defult är den ju på 144hz. Hur får man upp den till 165hz som den ska ha stöd för? Samt varför finns inget valbart läge för detta? Behövs det ett program för det?

Undrar också ni som gamar med denna kör ni 165hz + Nvidia g-sync samtidigt?

Jag kör samma skärm i 165hz + gsync (har ett 1080). Niiice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Addiie:

Hittade den här tråden:
http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3515/t/...
Inte samma skärm men kanske relevant ändå.

Quote from Nvidia:
"I've discussed this issue with development and after some research on the specification this is expected due to HW limitation. The 2560x1440@144Hz resolution would require a pixel clock of 586Mhz. The GeForce GTX 770 max pixel clock is 540Mhz. You'll need a GTX 980 class GPU, which has a higher pixel clock, in order to support the 2560x1440@144hz resolution. Let me know if you have any further questions."

"Apparantly it is a problem with the pixel clock speed of the GTX 770, so if you happen to own a 770, 680 or anything below 586Mhz pixel clock you wont be able to run 1440p with 144Hz..."

Samma problem i den här tråden också:
https://forums.geforce.com/default/topic/900877/unable-to-sel...

Kanske stämmer? Då är även 165hz uteslutet såklart..
Vad har 680 för pixelklocka?

Ja du har hittat bättre än vad jag lyckades med, har inte hört talas om pixel klocka förut men det är den som begränsat "gränssnittet"
495 skall det vara på ett gtx 680 vilket då faller kort från tex 540 (1440p i 144Hz)

Tack!

Skrivet av SysXpl:

1080Ti är lite dyrt för vissa. Jag vet inte om OP vill lägga 10 papp till eller inte rakt av... Men jag vill tipsa om 980Ti. Det är väl ett hyggligt steg från 680, dessutom (rätta mig om jag har fel) så verkar man få väldigt mycket för pengarna. Ligger på 2,5 tkr ungefär på Ebay. Det måste ju anses väldigt mycket mer prisvärt än 1080Ti om man vill komma upp sig ordentligt och samtidigt vara lite prismedveten. Och 980Ti lär väl funka lika bra för hans skärm?? Det är ju ändå näst senaste generationen...

Får bli ett nytt kort i en snar framtid, jag vet nu vad begränsningen är och kör på i 120Hz ett tag

Upplever förövrigt att mitt 680 har varit mitt bästa value kort om man säger så, köpte på release och kör fortfarande spel på höga inställningar utan att det känns som att kortet går på knäna.

Skrivet av mrgentleman2000:

Jag kör samma skärm i 165hz + gsync (har ett 1080). Niiice.

Trevligt!

Spell check
Permalänk
Medlem

@PROSPECT-GRIPEN:
Swishar du en 2k då eller?