Köpråd, är detta datorpaket bra?

Permalänk
Medlem

Köpråd, är detta datorpaket bra?

Hej, har tittat ut delar till mitt nya datorbygge.

För närvarande kör jag på:

Detta vill jag byta upp mig till:

Moderkort samt processor är redan beställda då dessa var på Black Friday.

Detta chassi var bara ett ungefär på vad jag vill ha, funderar att ev. köpa ett Define S.
Sedan ska jag självklart leta på billigaste priserna på varje komponent.
SSD samt HDD har jag sedan innan.

Nu till mina frågor:
1) Vilken typ av kylning ska jag ha? Ska jag köra på vanligt luftkylning eller är det bättre med vattenkylning? Kommer ev. att överklocka längre in i framtiden.
2) Är ett Strix kort så pass mycket bättre än ett billigare 1070 för 1000kr mindre?
3) Vad är skillnaden på Bronze och Gold i nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker mycket om MSI:s moderkort, och processorn du har beställt är fin och bra.

Betr. 80+ kan du läsa det mycket bra beskrivet här: https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus
Skillnaden mellan brons och guld är alltså att brons-aggregat har sämre effektivitet (=mer energiförlust i form av värme d.v.s. är element) än ett som är guld-certifierat.

Jag är av någon anledning skeptisk till Corsairs nätaggregat och hade satsat på någon tillverkare som Seasonic i stället. T.ex. Seasonic G-650 650W om man absolut vill ha 650 W. (Men 650 W känns ganska overkill för systemet ovan om man vill att systemet ska jobba i nätaggregatets mest effektiva register.) Jag har själv det underbara Seasonic G-360 i min burk, vilket i.o.f.s. är lite overkill eftersom jag inte överklockar och använder inbyggd GPU, men de hade inga "mindre" med samma certifiering.

Betr. kylning hade jag gått på luftkylt. Enkelt, bra och effektivt till lågt pris (om man vill).

Visa signatur

/Joakim