Tips på prisvärd första-server

Permalänk
Medlem

Tips på prisvärd första-server

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en server eller eventuellt bygga en. Det jag främst har fastnat för är den berömda HPE Proliant Microserver Gen8. Jag skulle vilja ha lite input om vad ni tycker om det och egna erfarenheter.

Server jag ska ha ska fungera för följande:
* Stöd för esxi
* Stöd för eccc minnen
* Plex server (gärna för fler än 1x1080p stream)
* Webserver med Apache2
* NAS, med backup för datorer
* OwnCloud (eller någon liknande tjänst)
* Någon testmiljö i Linux
* Prioriteringar är ljudnivån, men även storleken dock är storleken något som går att diskuteras.

Tar gärna emot förslag på andra burkar eller eventuellt tips på delar för en egenbyggd server. Då jag är mer eller mindre helt ny inom just server hårdvara så skulle jag uppskatta det sistnämnda väldigt mycket. Jag har inte satt någon direkt prislapp på det hela, men den behöver absolut inte kosta skjortan utan ser gärna att den har ett tydligt samband mellan "most bang for the bucket".

// Xaoi

Permalänk
Medlem

Är inte heller jättehemma i det här segmentet, men har svårt att tänka mig att det kan bli mycket mer prisvärt än Microserver, även om du uppgraderar processorn till en Xeon och slänger i mer minne, vilket du lär vilja göra med tanke på din kravspec.

Det skulle väl i sådana fall vara om du släppte ECC-kravet och byggde något på begagnade delar du fått till väldigt förmånliga priser.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är inte heller jättehemma i det här segmentet, men har svårt att tänka mig att det kan bli mycket mer prisvärt än Microserver, även om du uppgraderar processorn till en Xeon och slänger i mer minne, vilket du lär vilja göra med tanke på din kravspec.

Det skulle väl i sådana fall vara om du släppte ECC-kravet och byggde något på begagnade delar du fått till väldigt förmånliga priser.

Det jag har tänkt mig att uppgradera från start är att slänga i lite mer minnen samt en bättre prolle om det nu behövs. Samt att begagnade delar inte är av intresse

Permalänk
Medlem

För tillfället så är nog https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi... det bästa man kan få i bang per buck väg. Speciellt när man räknar in cashback.

Har själv en stående i mitt sovrum, när diskarna är spun down så hör jag inte den.

Rekommenderar dock WD red diskar till den då 7200 rpm diskar har en tendens att gå lite varmt och luftflödet inte är det bästa över diskarna i stock utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

För tillfället så är nog https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi... det bästa man kan få i bang per buck väg. Speciellt när man räknar in cashback.

Har själv en stående i mitt sovrum, när diskarna är spun down så hör jag inte den.

Rekommenderar dock WD red diskar till den då 7200 rpm diskar har en tendens att gå lite varmt och luftflödet inte är det bästa över diskarna i stock utförande.

Tack för tipset, kan du berätta vad du kör på din server och hur prestandan ser ut?

Jag ska kika lite närmare på denna!

Permalänk
Inaktiv

Det du radar upp är inga problem för Microservern så länge du inte behöver transcoda.

Permalänk
Medlem

Xaoi stal min post!
Hela rasket billigare än att bara köpa cpu löst.
Det enda är att den är lite tjurig på minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaoi:

Tack för tipset, kan du berätta vad du kör på din server och hur prestandan ser ut?

Jag ska kika lite närmare på denna!

Såg nu att den inte har stöd för esxi eller pfsense, så det blir inte den tyvärr det var dock ett bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det du radar upp är inga problem för Microservern så länge du inte behöver transcoda.

Det låter ju bra! Det kanske blir en sådan med lite mer RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Xaoi stal min post!
Hela rasket billigare än att bara köpa cpu löst.
Det enda är att den är lite tjurig på minnen.

Jo jag såg att den var lite tunn på RAM platser oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaoi:

Det låter ju bra! Det kanske blir en sådan med lite mer RAM.

Läste nu att för att transcoda en 1080p/10Mbps krävs en prolle med 2000 PassMark
och Celeron G1610T ligger på 2336 poäng.

Plex

Passmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Tack för tipset, kan du berätta vad du kör på din server och hur prestandan ser ut?

Jag ska kika lite närmare på denna!

Jag kör unraid på min server. Den skall agera nas/plex server.
För tillfället så håller jag på att migrera media till den. Men prestandan är riktigt bra. Om jag inte missminner mig så skall den klara minst 3 st 1080p transcodes med utrymme att undvara.

Edit: 7042 passmark ligger E3-1225v3 på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Jag kör unraid på min server. Den skall agera nas/plex server.
För tillfället så håller jag på att migrera media till den. Men prestandan är riktigt bra. Om jag inte missminner mig så skall den klara minst 3 st 1080p transcodes med utrymme att undvara.

Edit: 7042 passmark ligger E3-1225v3 på.

Hmm unRAID var något nytt för mig. Kan du berätta lite om dina erfarenheter av unRAID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Hmm unRAID var något nytt för mig. Kan du berätta lite om dina erfarenheter av unRAID?

Riktigt trevligt OS att basera en NAS på. Visst det finns gratisalternativ men unraid är lätt att använda och där finns ett stort community runt de. Man kan tex ladda ner färdiga dockers för att köra plex/sonarr/couchpotato etc men även använda virtualisering för att köra tex gamingdatorer på.

Du kan läsa en hel del om unraid på deras hemsida: https://lime-technology.com/
LTT har även en del videos om unraid: https://www.youtube.com/watch?v=dpXhSrhmUXo

Edit: Glömde säga att den största orsaken till att jag valde unraid är att man kan börja med 2-3 diskar och sedan lägga till diskar allt eftersom man behöver mer utrymme. Diskarna behöver inte ens vara samma storlek, bara paritets disken/diskarna är lika stora eller större. Samt den spinner endast upp de diskar som behövs, tex paritet + data 1 när man skriver till arrayen eller endast data 1 när man läser ifrån arrayen. På så sätt sparar man på diskarna och får en tystare/svalare/energisnålare NAS.