Permalänk
Medlem

Bahnhof + Sappa + ASUS RTAC68U

Hej,
Har Bahnhof 1000mbit internet via fiber , och Sappa som iptv leverantör. Bahnhof sänder ut en Tilgin router / "tjänstefördelare" som är skräp.
Därför vill jag använda min ASUS router istället. Jag vet att jag bara kan jacka in ASUS routern och registrera den i Bahnhofs DHCP tjänst så får jag uppkoppling, men vill lösa IPTV naturligtvis också. Tidigare har min ASUS router fungerat med Telia IPTV efter lite googlande på VLAN inställningar, utan någon extra skräplåda typ Inteno m..m från Telia. Jag tycker därför det borde fungera med Sappa likväl med rätt settings.

Dock hittar jag inte någon bra konfiguration för denna kombinaton av leverantörer och undrar om någon sitter i samma båt?
Bahnhof vägrar lämna ut VLAN m.m. uppgifter bara för att vara svåra.

Permalänk
Medlem

Hah, jag har googlat som en tok här för att hitta någonstans med VLAN id för detta, hittar telias och andra leverantörers utan problem men inte Bahnhof!

Utan att begripa fullt ut hur det sitter, men ... om du alltså tar Bahnhof som tjänsteleverantör och utan att använda deras router så fungerar internet på den porten som du sätter asus-burken på? Så, det är otaggad trafik för internet, men samtidigt taggad trafik för ip-tv? Det borde ju betyda att du skulle kunna sätta datorn där och köra wireshark för att se VLAN-id? (Eller är jag ute och snurrar nu)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så håller Bahnhof på att förnya sitt nät för snabbare farter

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Typ

Skrivet av Gurk:

Hah, jag har googlat som en tok här för att hitta någonstans med VLAN id för detta, hittar telias och andra leverantörers utan problem men inte Bahnhof!

Utan att begripa fullt ut hur det sitter, men ... om du alltså tar Bahnhof som tjänsteleverantör och utan att använda deras router så fungerar internet på den porten som du sätter asus-burken på? Så, det är otaggad trafik för internet, men samtidigt taggad trafik för ip-tv? Det borde ju betyda att du skulle kunna sätta datorn där och köra wireshark för att se VLAN-id? (Eller är jag ute och snurrar nu)

Ja jag har nu kopplat in asus burken och den fungerade direkt och numera är wifi stabilt på 150/150mbit/s vilket det inte är i skräp Tilgin lådan som var slö och dessutom kopplade ner wifi konstant. Nu kan jag dessutom använda asus ddns och vpn samt portforward mm.

Jag tycker det borde funka som du skriver med men det bör ju innebära att jag måste koppla ur asus och sätta min dator direkt i mediakonvertern och köra wireshark... har inte testat det ännu av ren lathet då allt är i en mediacentral i ett låst skåp i hallen...

Hoppades att någon redan hade vlan settings för detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok

Skrivet av Jygge:

Vad jag vet så håller Bahnhof på att förnya sitt nät för snabbare farter

Ok möjligt, för mig räcker 1000mbit rätt bra dock, och jag ser inte relevansen för mitt problem jag beskrivit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cakesson:

Jag tycker det borde funka som du skriver med men det bör ju innebära att jag måste koppla ur asus och sätta min dator direkt i mediakonvertern och köra wireshark... har inte testat det ännu av ren lathet då allt är i en mediacentral i ett låst skåp i hallen...

Jag kör inte IPTV men det är inte möjligt att logga in på din äckliga mediakonverterare och se vilken VLAN som är taggat för IPTV?

Permalänk
Medlem

Mk

Skrivet av studiox_swe:

Jag kör inte IPTV men det är inte möjligt att logga in på din äckliga mediakonverterare och se vilken VLAN som är taggat för IPTV?

Har aldrig varit med om en mediakonverterare med ipandress och webserver so no...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cakesson: på någotvis så måste någon ha programerat sagda tjänstedelar nångång, så kommunikationsmöjligheter bör den ha..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cakesson:

Har aldrig varit med om en mediakonverterare med ipandress och webserver so no...

Skickades från m.sweclockers.com

Han menar tjänstefördelaren, den med VLAN:en
Det finns smartare mediakonverterare fast då går dom väl som "CPE"

Skrivet av b0bber:

@cakesson: på någotvis så måste någon ha programerat sagda tjänstedelar nångång, så kommunikationsmöjligheter bör den ha..

Det är klart det går, men jag tror inte dom har någo default-inloggning igång på dom (alltså, factory default)

Så, fram med långkabeln och kicka igång wireshark!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Mk

Skrivet av Gurk:

Han menar tjänstefördelaren, den med VLAN:en
Det finns smartare mediakonverterare fast då går dom väl som "CPE"

Det är klart det går, men jag tror inte dom har någo default-inloggning igång på dom (alltså, factory default)

Så, fram med långkabeln och kicka igång wireshark!

Hej,
Ja mediakonverter är en sak. Den har varken IP adress eller webserver.

Tjänstefördelaren / cpe med routern / gatewayen har jag inte kvar det är ju hela poängen med övningen att slippa den. Men kan ju jacka i den igen och sätta laptopen i samma port som digitalboxen skall sitta... då borse wireshark snappa upp något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cakesson:

Har aldrig varit med om en mediakonverterare med ipandress och webserver so no...

Inte jag heller på en "vanlig" mediakonverterare, men vad som installeras i hus har jag inte så bra koll på.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i en gammal tråd då jag nu sitter i samma/liknande sits själv...

Fick nån här ordning på det? Eller har pillat vidare sen dess?

Sitter med stadsnätsanslutning, har en "Mediabox" på väggen med 2 x Internet och 3 x IPTV uttag i. (finns mer för övriga tjänster, men det är de här som är av intresse nu)

Stadsnätet står ju kommunens bolag för, Bahnhof levererar Internet, IPTV från Sappa.

I dagsläget ser det ut enligt följande:
Mediabox Internet port 1 --> WAN port på ASUS n66u.

Mediabox IPTV port 1 --> IPTV box vid tvn.

Dit jag vill:
Mediabox Internet --> Asus WAN port
Mediabox IPTV --> ASUS lan3 port
ASUS Wireless + ASUS lan4 port --> IPTV signal

Vill alltså kunna trunka ut IPTV signalen i mitt interna nät. Satt och lekte med Wireshark igår, men är lite rostig så det tar ett tag till innan jag är säker på att jag ser rätt, men spontant skulle jag gissa att Mediaboxen avtaggar inkommande signal och levererar ut på de definierade portarna (så att port 1-2 går till Bahnhof, och port 5-7 går till Sappa, så att säga)

Gissar vidare på att jag behöver få upp ett eget vlan/subnät att dra iptv-trafiken i. Vet att trafiken i dagsläget för iptvn går över ett 10.88.x.x nät, mitt interna är ett 192.168. Vill ju inte att IPTV boxen ska hämta ip-adress från min router, utan de dhcp-req's den skickar behöver ju vidarebefodras ut mot Sappa.

Permalänk
Medlem

Du måste hålla isär Internet och IPTV.
IPTV får inte Natas.
Vill man trunka ihop internet och IPTV på samma kabel är det lättare att göra detta med 2 VLAN switchar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av conza:

Dit jag vill:
Mediabox Internet --> Asus WAN port
Mediabox IPTV --> ASUS lan3 port
ASUS Wireless + ASUS lan4 port --> IPTV signal

Vill alltså kunna trunka ut IPTV signalen i mitt interna nät. Satt och lekte med Wireshark igår, men är lite rostig så det tar ett tag till innan jag är säker på att jag ser rätt, men spontant skulle jag gissa att Mediaboxen avtaggar inkommande signal och levererar ut på de definierade portarna (så att port 1-2 går till Bahnhof, och port 5-7 går till Sappa, så att säga)

Gissar vidare på att jag behöver få upp ett eget vlan/subnät att dra iptv-trafiken i. Vet att trafiken i dagsläget för iptvn går över ett 10.88.x.x nät, mitt interna är ett 192.168. Vill ju inte att IPTV boxen ska hämta ip-adress från min router, utan de dhcp-req's den skickar behöver ju vidarebefodras ut mot Sappa.

TV-tjänsten ska du sätta upp som en ren L2-brygga, dvs du ska inte ha något eget nät för det utan boxen ska använda 10.88.x.x. Nu kan jag inte ASUS men vad du principiellt ska fixa är en extra L2-bridge dit du knyter lan3 (untagged) och lan4 (untagged).

Varför du vill knyta wifi till TV begriper jag dock inte. Och personligen tycker jag hela lösningen är att gå över ån efter vatten, det känns betydligt enklare att dra kabeln från TV-boxen direkt till tjänstefördelaren.

Skrivet av conza:

Vill alltså kunna trunka ut IPTV signalen i mitt interna nät.

Nej det vill du inte.
Eller rättare sagt så är det en dum lösning eftersom du då bryggar ihop ditt LAN med Sappas TV-tjänst.
Och att brygga ihop två nät är sällan en bra lösning, du kommer t.ex att få problem med dubbla dhcp-servrar (din routers och Sappas) och i värsta fall kommer din router att agera dhcp åt dina grannars TV-boxar.

Permalänk
Medlem

Kanske använde mig av lite felaktig terminologi... nätverk har aldrig varit min starka sida

I dagsläget har jag kabel direkt från mediaboxen/tjänstefördelaren till iptv-boxen, och det fungerar klockrent. Men barnen växer upp och vill ha tv i sina rum på övervåningen, och vill gärna slippa behöva dra 50+ meter kabel genom huset, framför allt då det inte finns några vettiga vägar att dra enkelt. Hade inte det behovet funnits så hade jag varit fullt nöjd med nuvarande lösning, dvs kabel direkt till boxen.

Tillverkaren av iptv-boxen har en usb-wifi dongel vilket fick mig att fundera på om jag kunde få ut iptv signalen på wifit här hemma.
http://www.webshop.dilog.se/shop/product/dilog-wifi-dongle?tm...

Borde gå att definiera ett gästnät dit man routar den signalen tänkte jag... vet inte om asuswrt har stöd för det, eller om jag behöver gå till openwrt, tomato eller open lede (sistnämnda stöder förvisso inte för närvarande inte den nya routern som snart ska upp, en asus rt-ac88u)

Är medveten om att iptv och internet är olika; om "trunka" var fel ord, så är det väl ett subnät/vlan jag behöver få upp då kanske... (återigen, terminologin kanske är fel) och sedan då även få ut den signalen på ett gäst-wifi. Man kan sätta upp flera i ASUS routers vet jag... tycker att har man bara mjukvara i routern som stöder det så borde man kunna få ut det subnätet/vlanet på ett av dem.

Så min router ska ju inte agera dhcp eller något åt iptv-nätet, dvs det 10.88 nät som iptv-signalen går över, utan bara routa runt trafiken lite. Det var tanken och förhoppningen iaf

Permalänk
Medlem

@conza: du behöver inte göra det så komplicerat.

Köp en mediabrygga (eller två, rent krasst) eller nån routermodell som har stöd för det (dyrare asus-modeller?).

Fiberkonverter - kabel - mediabrygga - wifi - mediabrygga - kabel - ip-tv.

ip-boxen kommer inte veta skilladen. Har själv satt upp det för flera kunder, ofta då med telias skräp men det funkar. Bandbredden på IP-TV är inte så skrämmande hög, så även dålig länk bör funkar tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Funkar fint med en billig powerline också.
Hade en TP-Link TL-WPA4220KIT liggande som en kompis fick låna.
Telias IPTV funkade fint så en TP-Link TL-PA4010KIT för 400 kr borde fixa det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@conza: du behöver inte göra det så komplicerat.

Köp en mediabrygga (eller två, rent krasst) eller nån routermodell som har stöd för det (dyrare asus-modeller?).

Fiberkonverter - kabel - mediabrygga - wifi - mediabrygga - kabel - ip-tv.

ip-boxen kommer inte veta skilladen. Har själv satt upp det för flera kunder, ofta då med telias skräp men det funkar. Bandbredden på IP-TV är inte så skrämmande hög, så även dålig länk bör funkar tillfredställande.

Skrivet av Prelatur:

Funkar fint med en billig powerline också.
Hade en TP-Link TL-WPA4220KIT liggande som en kompis fick låna.
Telias IPTV funkade fint så en TP-Link TL-PA4010KIT för 400 kr borde fixa det.

Saknar lediga/tillgängliga eluttag där Fiberkonverter/Mediaboxen sitter, det är dessutom lite trångt så att sätta dig fler enheter eller köra en Home Plug/Powerline lösning är inte möjligt utan att dra in fler eluttag eller gå loss på väggarna för att skapa mer plats Ett av uttagen kör dessutom en HomePlug/powerline för larmet, då den huvudenheten sitter på övervåningen. Vet inte om det går att köra flera Powerlinelösningar i samma hus?

Har tittat på olika mediabryggor och vet att möjligheten finns rent tekniskt, men slipper helst det då det medför lite ombyggnation av hörnet under trappen där fiberkonvertern sitter

Permalänk
Medlem

Jag hittade inte OP svar i denna tråd, så här kommer det efter lite mätningar på min inkommande villafiber:

Frame 1: 64 bytes on wire (512 bits), 64 bytes captured (512 bits) on interface 0 Ethernet II, Src: Cisco_8a:90:bf (00:78:88:8a:90:bf), Dst: IPv4mcast_01 (01:00:5e:00:00:01) 802.1Q Virtual LAN, PRI: 6, DEI: 0, ID: 21 110. .... .... .... = Priority: Internetwork Control (6) ...0 .... .... .... = DEI: Ineligible .... 0000 0001 0101 = ID: 21 Type: IPv4 (0x0800) Padding: 00000000000000000000 Trailer: 00000000 Internet Protocol Version 4, Src: 10.168.104.1, Dst: 224.0.0.1 Internet Group Management Protocol

Den uppmärksamme ser då att VLAN ID är 21 i mitt fall. (Bor söder om stockholm (älvsjö/hägersten) om det kan ha påverkan. Mitt IPTV-LAN får adress 10.168.104.0/24 från Sappa.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriond:

Jag hittade inte OP svar i denna tråd, så här kommer det efter lite mätningar på min inkommande villafiber:

Frame 1: 64 bytes on wire (512 bits), 64 bytes captured (512 bits) on interface 0 Ethernet II, Src: Cisco_8a:90:bf (00:78:88:8a:90:bf), Dst: IPv4mcast_01 (01:00:5e:00:00:01) 802.1Q Virtual LAN, PRI: 6, DEI: 0, ID: 21 110. .... .... .... = Priority: Internetwork Control (6) ...0 .... .... .... = DEI: Ineligible .... 0000 0001 0101 = ID: 21 Type: IPv4 (0x0800) Padding: 00000000000000000000 Trailer: 00000000 Internet Protocol Version 4, Src: 10.168.104.1, Dst: 224.0.0.1 Internet Group Management Protocol

Den uppmärksamme ser då att VLAN ID är 21 i mitt fall. (Bor söder om stockholm (älvsjö/hägersten) om det kan ha påverkan. Mitt IPTV-LAN får adress 10.168.104.0/24 från Sappa.)

Coolt! Jag har aldrig använt Wireshark, och det är ju massor med olika inställningar och grejer man kan göra. Hur går jag tillväga för att få fram denna information själv? Skulle verkligen uppskatta om du orkade berätta

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

VLAN 21 verkar vara Bahnhofs egna default VLAN för IP-TV. Vi går över till Bahnhof på min förenings gruppanslutning nu i januari och det är samma VLAN jag fått besked från deras tekniker de har för oss också.

Gäller en BRF med 1000/1000 gruppanslutning centralt på Kungsholmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bluppblupp: Hej. Ursäkta en sjukt lång svarstid. Du har säkert vid det här laget Googlat dig fram till hur man använder Wireshark, annars blir mitt svar just det: Googla, och kolla framför allt på Wiresharks hemsida. Det här är inte lätt, men inte omöjligt att lära sig heller. Men den här forumtråden är inte rätt plats för djuplodande nätverks-trace-analys. Hoppas du har överseende med detta icke-svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriond:

@bluppblupp: Hej. Ursäkta en sjukt lång svarstid. Du har säkert vid det här laget Googlat dig fram till hur man använder Wireshark, annars blir mitt svar just det: Googla, och kolla framför allt på Wiresharks hemsida. Det här är inte lätt, men inte omöjligt att lära sig heller. Men den här forumtråden är inte rätt plats för djuplodande nätverks-trace-analys. Hoppas du har överseende med detta icke-svar.

Haha bättre sent än aldrig Tack för svar! Jag löste det hela till slut, googlade och hittade lite videos på youtube etc, Funkar fint!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]