Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem

@jacobtr: Om du kör på 165°c tror jag det är det som är problemet. De flesta PLA typerna jag har skrivit ut med behöver minst 180°c för att resultatet skall bli bra.
En tumregel med PLA brukar vara att försöka hålla sig mellan 180 - 220°c. Temperaturen som behövs kan skifta beroende på vilket fabrikat ditt PLA har.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop!
Japp körde 165c, men efter era kommentarer så testade jag med både 190c och 220c tyvär utan framgång.

@Rydisen det jag menar är om filiamentet står stilla i hotend:en så fastnar filiamentet och kan inte fortsätta (eller dras ut), oavsett om jag kör den manuellet eller med G-code.

@TenaciousD ska undersöka det här med retraction mer imorgon återkommer med resultat! Har bowden dock, men det ska väl användas här med?

@Windisch har torwell filament får kolla upp vilken temp andra kör med och kanske exprementera lite mera , men som sagt testade jag med andra temperaturer utan framgång.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

@jacobtr: Även jag kör Bowden, sen skulle det vara kul att se vad du har för retraction inställningar som sagt. Jag kör 7mm i distance och 50mm/s.
Så har du något att utgå ifrån där, har du kalibrerat steps/mm för extrudern förresten?

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

@TenaciousD: Jag ställde den på 7mm och 50mm/s som dig.
Men grejen är snarare att filiamentet bränner fast innan jag har kommit så långt, om jag startar den och filiamentet är ända framme i hotenden så "bränner den fast"/"defomeras" (kolla på bilden #16224274 och sen sitter filiamentet där.
Hur gör ni? Är detta ett normalt problem?
Det jag gjort är att räkna fram inställningen rent matimatisk (om du menar "e_steps_per_mm" i marlin). Har inte kommit så långt att jag kunnat kalibera extrudern tyvär.

Tack för att du tar dig tid med mina problem!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

@TenaciousD: Jag ställde den på 7mm och 50mm/s som dig.
Men grejen är snarare att filiamentet bränner fast innan jag har kommit så långt, om jag startar den och filiamentet är ända framme i hotenden så "bränner den fast"/"defomeras" (kolla på bilden #16224274 och sen sitter filiamentet där.
Hur gör ni? Är detta ett normalt problem?
Det jag gjort är att räkna fram inställningen rent matimatisk (om du menar "e_steps_per_mm" i marlin). Har inte kommit så långt att jag kunnat kalibera extrudern tyvär.

Tack för att du tar dig tid med mina problem!

Till en början måste du ju kalibrera extrudern innan du ens kan börja finjustera utskrifterna, här har du en guide.
Hjälper gärna till så långt min kunskap sträcker sig.

https://www.matterhackers.com/articles/how-to-calibrate-your-...

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

@TenaciousD: Jag ställde den på 7mm och 50mm/s som dig.
Men grejen är snarare att filiamentet bränner fast innan jag har kommit så långt, om jag startar den och filiamentet är ända framme i hotenden så "bränner den fast"/"defomeras" (kolla på bilden #16224274 och sen sitter filiamentet där.
Hur gör ni? Är detta ett normalt problem?
Det jag gjort är att räkna fram inställningen rent matimatisk (om du menar "e_steps_per_mm" i marlin). Har inte kommit så långt att jag kunnat kalibera extrudern tyvär.

Tack för att du tar dig tid med mina problem!

Vad har du för någon hotend? På vissa E3D V6 kloner så är heatbreaken fel fräst. Enda att göra då är att byta ut den delen. Men för att jag skall kunna svara på det måste du först skruva isär din hotend och kika.

Permalänk
Medlem

@MrBoXon: Intressant det kanske är det som strular... Den är köpt på ebay för ca 80 kr så det kan jnog vara en clone.
Hur ser man om den är felfräst?

@TenaciousD: Ska kolla upp det där med kalibering senare tror dock att MrBoXon är inne på rätt spår. Dock så måste jag ju kaliberera den sen också.

Tack för svar

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

@MrBoXon: Intressant det kanske är det som strular... Den är köpt på ebay för ca 80 kr så det kan jnog vara en clone.
Hur ser man om den är felfräst?

@TenaciousD: Ska kolla upp det där med kalibering senare tror dock att MrBoXon är inne på rätt spår. Dock så måste jag ju kaliberera den sen också.

Tack för svar

Behöver inte vara det, finns många jag vet som kör kopior, min bror tillexempel.
Bara för att det är Kina och en kopia behöver det inte vara skit.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

Behöver inte vara det, finns många jag vet som kör kopior, min bror tillexempel.
Bara för att det är Kina och en kopia behöver det inte vara skit.

Jag har inte sagt att det är skit. Jag själv kör med klon och den funkar utmärkt efter att jag bytte heatbreak.
Vissa är helt enkelt feltillverkade, speciellt v6 klonerna.

Jag köpte då dessa heatbreaks som är korrekta och efter det funkar min v6 klon som en dröm!
AliExpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

Behöver inte vara det, finns många jag vet som kör kopior, min bror tillexempel.
Bara för att det är Kina och en kopia behöver det inte vara skit.

Har beställt mycket från kina och vet att i dom flesta fall funkar sakerna. Men surt om det skulle vara det och relativt billigt att testa!

Skrivet av MrBoXon:

Jag har inte sagt att det är skit. Jag själv kör med klon och den funkar utmärkt efter att jag bytte heatbreak.
Vissa är helt enkelt feltillverkade, speciellt v6 klonerna.

Jag köpte då dessa heatbreaks som är korrekta och efter det funkar min v6 klon som en dröm!
AliExpress

Har nu beställt lite nya delar bl.a dom du länka så fär se om dom löser problemet.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Hallåj!
Någon som köpt eller sålt begagnade 3D-skrivare?

Tror ni det finns intresse för en https://www.3dprintersonlinestore.com/electron-3d-prusa-i3-ki... ?
Lite små moddar som är gjorda och helt fungerande.
Tror ni man kan få runt 2.000:- för den?

Håller på att bygga en CoreXY D-bot istället som med facit i hand är lite mer det jag söker.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Jo det lär finnas intresse om du kan visa att den fungerar bra och så men 2000 är nog lite i överkant, skulle gissa på att du kanske kan få ut 1500. Du får en liknande helt ny i kit format för ~2000, men om du bygger din egen så antar jag det är att du vill ha cash för att lägga på den? Varför inte istället slakta den för delar? Jag har en i3 av liknande modell, börjar överväga att bygga en helt egen för att kunna ha mer kontroll över olika saker och väger mellan att ha kvar denna för att ha två eller att slakta den för delar.
Fördelen med två är att pajar en kan du alltid antingen skriva ut nya delar eller så kan du ta delar från den, slaktar du den du redan har minskar du kostnaden för att bygga den nya (om du inte ska köpa en färdig?).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Tusan... Får väl ta den kostnaden i så fall. Åkte på nitlott med tull etc när jag köpte den, så gav nog cirka 3700:- för den. Rookie var jag, med facit i hand skulle man ju köpt en Wanhao från svensk återförsäljare.

Har övervägt att slakta den för delar, men känns som att det inte blir så mycket värdefullt av den ändå.
Flytta över delar till nya så blir där inte heller så mycket som kan återanvändas. Elektroniken, typ.

Kompisen har också printer, så behöver inte ha två stycken av säkerhetsskäl! Och av rena platsskäl så går det inte heller.

Ska lägga ut den i 3D-skrivar grupper på facebook och se vad det finns intresse för. Trapetsskruvar och liknande kanske det finns intresse för.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Mjo det var tullen jag var lite orolig för på min, de gör ganska kraftiga påslag på kostnaden men vissa Kina försäljare har EU lager vilket gör att de skickas inom EU = ingen tull eller extra Svensk moms påslaget vid gränsen
Nja det du alltid kan slakta skrivaren för är ju;
Steppers
Kretsar
Heaters
Rods
Belts
Pullies
och säkert annat med
Dessa saker kostar ju en del att köpa löst även från Kina, som sagt själv i tankarna av att bygga en helt egen då jag gärna skulle vilja ha lite större, stadigare, kanske dual extruder samt en tempererad låda. Den jag har nu fungerar rätt väl med en del mods men vore skoj att bygga något från grunden upp.
Börjat räkna lite på vad det kommer att kosta att sourcea egna delar och desgina den själv nu när jag vet hur relativt enkelt det är

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Jag betalade totalt typ 1.000:- i tull. Först för värdet/kvittot på maskinen, sedan slog de på typ 400:- frakt också (som ingick) och så fick jag tulla för det också. Kostade 500:- att ompröva, så det var bara att svälja. Fick tre stycken trasiga ramar också som jag fick få omskickade där kineserna försökte "lura" en. (Nybörjare, köp en Wanhao eller liknande från svensk återförsäljare!!!!!)

Har tänkt lite nu, och ja. Det är ju faktiskt fler delar när man tänker efter som man kan ta... Skulle egentligen vilja ha smoothieboard och så, men det kan man ta efterhand faktiskt.
Skönare att sälja resterande löst sen också, så man inte får trubbel ifall köparen inte får igång den som tänkt...

Heatbed och trapetsskruvar blir tyvärr nya då det jag har är för smått.

Håller på att printa ut delar till en http://www.thingiverse.com/thing:1001065 as we speak. Ska inhandla en rulle PETG imorgon så jag får bra styrka i de lite viktigare delarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Aj fan det låter inte så kul, jag köpte från Geeetech, betalade $249(Exakt 2161,78SEK betalade jag) inklusive allt (frakt mm.) och supporten har faktiskt varit bra. De expresskicka en ny fläkt som gått sönder samt erbjöd sig att skicka nya stavar då ett par av de jag fick var gränsfall på lite för ojämna men löst det sedan själv. Tog en vecka att få den och iom att de skickades inom EU bara så ingen tull eller moms pålagt, väldigt smidigt faktiskt, det är en budgetskrivare ja men med lite kärlek har jag fått en del riktigt bra prints
Dock själv fixat aluminium bed, auto leveling, anti Z wobbling och lite annat.

Man får ju lite blodad tand och de jag nu är ute efter är det där lilla extra samt något som inte bara kan skriva jätte bra utan gör det mer regelbundet, tittat på liknande byggen som det du planerar men det som stör mig mest är att det borde finnas ett bättre sätt att hantera Z axis. Är inte helt nöjd med något av de alternativ som är standard för det Z idag, känns som att de är något som saknas men blir väl till att böja sig och ta bästa alternativet som finns tillslut

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Ja, som sagt, jag borde forskat mer... Fick också reda på massor efter att jag hade fått min och började googla problem...

MEN! Man har ju lärt sig en jäkla massa, och det var det jag var ute efter så. Onödigt dyr läxa kanske, men jag är inte bitter för det (lite kanske).

Är precis som du ute efter något som är mer pålitligt framförallt.

Men stora poängen jag ser med CoreXYn är att allt är i ett paket liksom och att det är stabilt. Bor i ett litet korridorsrum och har liksom ingen bra stans att ställa skrivaren nu med alla sladdar som sticker ut etc, och så är den så jäkla ranglig också.

Känns värt att betala lite extra för en printer som jag inte kommer se som ett besvär varje gång jag ska printa ut något mer seriöst.

Vad mer är du ute efter på Z-hållet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

sitter och sneglar lite på en 3d printer

kollade på reprap prusa i3 men vet inget om printers.

hittade den på reprappro.me vilket jag gissar är officiella leverantören men även på Ebay för typ halva priset från england.
http://www.ebay.co.uk/itm/2016-Upgraded-Full-Quality-High-Pre...

tror ni det är något lurt med den från Ebay? även om det ska vara UK moms och svagt pund så kan jag inte se hur den kan säljas för halva priset där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Den från ebay verkar de ha snålat in på material på alla ställen de kan. Ingen aning sen hur t.ex. de printade delarna som ska användas är och så.

Edit; För att inte nämna att de inte skeppade till Sverige.

Som sagt, hade jag köpt min första 3D-printer igen så hade jag köpt en http://reprappro.me/product/wanhao-duplicator-i3-3d-skrivare . Superpopulär så det finns stort community, och riktigt välbyggd.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Jag vill ha något som verkligen minimerar wobble och helst mer eller mindre, just nu är det så att man kan få det bättre ja men konstruktionen med gängor ger fortfarande en viss instabilitet som är mycket mindre på X/Y. Självklart svårare när du dessutom måste jobba emot gravitation m.m. men mja som sagt inte helt nöjd

@Rouge of Darkness: Troligen gör det svaga pundet att kostnader minskar m.m. samt att konkurrensen på 3d skrivare från Kina ökar nästan exponentiellt just nu att priserna sjunker, dock Ebay finns alltid risken att bli lurad, men har de många sales och bra rep så lär det vara ok men köper du inte från ett företag så räkna inte med mycket support. Det finns en del större Kina företag som gör 3D skrivare som är helt ok och billiga, billigast är dock att bygga helt själv men det kan vara lite läskigt som första projekt. Enligt mig dock, undvik de som är ihopsatta innan, ska du inte lägga 20K+ är de värdelöst och knappt värt det då heller, DIY KIT är i min mening det bästa då du lär dig hur det funkar och att sedan ändra, fixa, modda blir mycket mindre problematiskt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Mindre än en platta som sitter fast i fyra hörn och bara rör sig när det är lagerbyte på G?

Jag höll med dig på det där med ihopsatta kit kontra bygga ihop själv tills jag såg Wanhao

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@Rouge of Darkness: Troligen gör det svaga pundet att kostnader minskar m.m. samt att konkurrensen på 3d skrivare från Kina ökar nästan exponentiellt just nu att priserna sjunker, dock Ebay finns alltid risken att bli lurad, men har de många sales och bra rep så lär det vara ok men köper du inte från ett företag så räkna inte med mycket support. Det finns en del större Kina företag som gör 3D skrivare som är helt ok och billiga, billigast är dock att bygga helt själv men det kan vara lite läskigt som första projekt. Enligt mig dock, undvik de som är ihopsatta innan, ska du inte lägga 20K+ är de värdelöst och knappt värt det då heller, DIY KIT är i min mening det bästa då du lär dig hur det funkar och att sedan ändra, fixa, modda blir mycket mindre problematiskt.

kollade lite närmre på andra säljare med samma pris som Ebay säljaren jag länkade är ju kinesiskt företag som säljer samtliga typ så gissar att de bara huggit till med leverans från UK men egentligen så skeppas allt direkt från kina till min hemadress dvs man kommer troligen få tull och moms på det också.

jag tar nog något ställe i sverige ändå blir så liten prisskillnad ändå om det fastnar i tullen samt smidigare om något skulle vara trasigt vid leverans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@Ferrat: Mindre än en platta som sitter fast i fyra hörn och bara rör sig när det är lagerbyte på G?

Jag höll med dig på det där med ihopsatta kit kontra bygga ihop själv tills jag såg Wanhao

Inte själva rörelsen jag vill bli av med det är lite svårt Det jag menar är att wobble som uppstår även i de bästa FFF/FDM, de finns ju andra varianter men de är ju inte direkt billiga just nu Men ja som sagt en dröm att hitta något alternativ till hur Z axeln funkar
Angående Wanhao, ok om man bara vill ha en printer men isf skulle jag satsa på något dyrare iaf för när du väl slår i taket med en Wanhao är det svårt att fixa till det.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kollade lite närmre på andra säljare med samma pris som Ebay säljaren jag länkade är ju kinesiskt företag som säljer samtliga typ så gissar att de bara huggit till med leverans från UK men egentligen så skeppas allt direkt från kina till min hemadress dvs man kommer troligen få tull och moms på det också.

jag tar nog något ställe i sverige ändå blir så liten prisskillnad ändå om det fastnar i tullen samt smidigare om något skulle vara trasigt vid leverans.

Njae, kontakta säljaren isf. Ofta är det att de har ett avtal eller liknande med någon i t.ex. UK eller andra ställen där de har ett "lager", grejerna skickas sedan dit för att sedan skickas vidare, ibland har de några modeller inne i lager = snabbare leverans. De som de gör är att skicka varan "in house" till EU och därmed kringgår import, sedan skickar de varan till dig inom EU så tullen tittar inte ens på det. Banggood t.ex. har ett liknande system där du kan se vad de har i sina EU lager eller USA lagar, minskar leveranstider som sagt och ja minimerar kostnaden för kund

Fastnar det i tull från Kina så nja skillnaden är iaf att för ~4K får du en liten skrivare i Sverige medan du får en större från Kina och som sagt går du runt problemet så jag gav som sagt under 2200 för min och sett de som köpt från Kina siter som om de fått tull m.m. fast de inte ska så får de tillbaka vad det kostade men självklart upp till var och en hur man vill göra. Du får ge ~1500+ mer i Sverige men ja samtidigt har du ju kanske ett Svenskt nummer att ringa och bråka på någon om det blir fel

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Fich hem en Wanhao som jag blev tipsad om, har vattrat in bädden och kört hem axlarna.
googlat lite vad andra kör för inställningar på matning värme osv. och sen slängt ihop lite inställningar efter vad jag funnit som känns som ett ganska så mitt imellan vad alla rekommenderat.

nu sitter den och provkör första försöket för att se hur det blir.

fick bli 6 st Warhammer Objektive markers till lokala Spelföreningen som jag vet de behöver då de kört med färgburkar och vad de har i fickorna innan typ.

http://i.imgur.com/M2kXpU6.png

http://i.imgur.com/fHzVo4y.jpg

de får dem gratis av mig så skulle de inte bli helt perfekta så ingen big deal tror de kommer tacka och ta emot ändå och meterialet går på typ 3:- eller nått till dem så ingen större förlust...

har blivit lite spindelnät effekt nu såg jag när den kommit upp en bit men tror inte de ska va nått problem men mixtra lite med retraction eventuellt å se om man kan få bort det till nästa bit.

EDIT: Blev inge vidare valde nog för tunna väggar eller om det var att jag skalade ner dem lite då de var väldigt stora från början i stl filen jag laddade ner.

alla horrisontella lager blev inge bra blev bara som ett nät av trådar typ.

är osäker om Bottom/top thickness skulle kunna fixa detta? även nere i botten (bredare delen) just nu står den på samma som wall thickness som blev väldigt bra annars om någon som hållt på kan inflika varför det blev på detta viset får någon gärna göra så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej
Har kikat lite på 3d skrivare i omgångar vill ha något och pilla med gillar diy projekt. Vad tror ni om denna? Tänkte tomten skulle få komma med den :). Vill kunna skriva ut lite olika skal till lite olika arduino projekt. Kanske delar till rpbotgräsklippare
http://m.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_337314.h...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ang skrivaren

@Ferrat:

har fått hem och monterat ihop samma skrivare, hade du några problem med firmware? mina axlar (z,y,x) går åt fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glytingen:

@Ferrat:

har fått hem och monterat ihop samma skrivare, hade du några problem med firmware? mina axlar (z,y,x) går åt fel håll.

Hur ser din mekanik konfiguration ut?
Har du inverterat dina motorer och satt rätt hemma riktning?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

@Glytingen: Jo hade liknande, du kan antingen bara vända på kontakten tror jag eller ändra riktning i fireware

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte höra ifall det finns något nytt kit som rekommenderas eller om det är Sunhokey kitet på aliexpress som fortfarande gäller?

Permalänk
Medlem

3D printer Prusa i3 pro B

Tack för insläppet.
Jag har köpt som rubriken lyder en Prusa printer.
Jag skulle behöva hjälp med inställningar, kalibrering, motorn till värmeplattan går åt rätt håll mot ändläget när man trycker "Home" .Men inte dom andra.
Hur ändrar man det?
Är kass på datorer, program, man skulle kanske ha en kulram i stället.
Tacksam för hjälp.
Roger