Riktigt bra hörlurar för gaming?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra hörlurar för gaming?

Tja! Blev nyligen riktigt trött på de här kommersiella gaming headseten och bestämde mig för att kör lös mikrofon och ett par shyssta lurar. Investerade i en snowball vilket jag är nöjd med! Kör just nu med denna och mina lite äldre sennheiser 380 pro. Nu när julen är här kan det ju vara kul med lite shyssta lurar och kanske nått ljudkort. Har ett maximus viii hero idag men det kanske räcker? Har ni några tips på lurar och förbättringar tas det tacksamt emot. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rook97:

Tja! Blev nyligen riktigt trött på de här kommersiella gaming headseten och bestämde mig för att kör lös mikrofon och ett par shyssta lurar. Investerade i en snowball vilket jag är nöjd med! Kör just nu med denna och mina lite äldre sennheiser 380 pro. Nu när julen är här kan det ju vara kul med lite shyssta lurar och kanske nått ljudkort. Har ett maximus viii hero idag men det kanske räcker? Har ni några tips på lurar och förbättringar tas det tacksamt emot. Tack på förhand!

Skall du ha hörlurar utan dedikerad hörlursförstärkare så titta på lurar med 32ohm och hög db. Det sitter väldigt dåliga förstärkare på vanliga lösningar även fast många kommer hänvisa något annat.

Budget måste du fastställa och sedan är det bara ut och prova.

Mitt eget favoritmärke är Beyerdynamic, tycker deras lurar i den högre skolan är bekväma och framhäver musiken väldigt levande.

Annars bra lurar jag har läst gott om är Shure lite dyrare modeller, även AKG K7 serie är bra, dock kräver dyrare modeller riktigt bra extern utrustning annars är det pengarna i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skall du ha hörlurar utan dedikerad hörlursförstärkare så titta på lurar med 32ohm och hög db. Det sitter väldigt dåliga förstärkare på vanliga lösningar även fast många kommer hänvisa något annat.

Budget måste du fastställa och sedan är det bara ut och prova.

Mitt eget favoritmärke är Beyerdynamic, tycker deras lurar i den högre skolan är bekväma och framhäver musiken väldigt levande.

Annars bra lurar jag har läst gott om är Shure lite dyrare modeller, även AKG K7 serie är bra, dock kräver dyrare modeller riktigt bra extern utrustning annars är det pengarna i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tack för svar! Budget ligger väl runt 4k sen kan jag själv slänga in lite slantar för ett ljudkort eller liknande vad är det bästa man får för det typ?

Permalänk
Medlem

Du skulle även behöva sätta ner lite kriterier för vad som är viktigt för den pengen.
Hur mycket är för spel, film och musik?
Vilken sorts musik föredrar du och vilken ljudbild är du ute efter, mycket bas, bra mellanregister, höga toner, positionering etc.
Komfort, glasögon eller ej?
Slutna för att inte störa eller öppna?
Lite sådant som kan hjälpa till med att hitta bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Kör själv på Xonar Essence STX II + DT770 Pro 250ohm. Mycket mumsigt Ska dock byta ut mina DT770 då de inte satt lika bra runt öronen som Sennheisers.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan få en plats i nästa batch av Massdrop-varianten av Sennheiser HD650, alltså "Massdrop Sennheiser HD6XX", det är nog det bästa värdet jag kan komma på, på rak arm.
Annars är vanliga HD600 en väldigt bra lur.

Det vore intressant att veta om du vill ha stängda eller öppna lurar.

Permalänk
Medlem

Om du gillar dina gamla 380pro lurar (ljud och komfort) så hade jag kollat på ett par Sennheiser 598 eller potentiellt Sennheisers 650.

598orna "går" att köra utan extra förstärkare men jag skulle rekommendera att du investerar i en lite enklare förstärkare liknande en C-moy eller en Fiio e10 för att få ut det mesta av lurarna.

Har du lite mer pengar så är 650 lurarna helt underbara MEN här måste du köra med en "riktig" hörlursförstärkare jag har aldrig ens brytt mig om att testa med enklare förstärkare då 650 lurarna är 300ohms lurar vanliga gaming-lurar brukar ligga runt 30ohm.

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på 4k tycker jag absolut du ska lägga ca 2k på en O2/Odac combo! En av de bästa amp/dac combos på marknaden. Du bör aldrig satsa på ett interntljudkort då det är större risk för störningar.

Sen kan jag personligen rekommendera hd598, hd650(spräcker din budget om du satsar på odac(o2) och dt770/990. Alla är mycket trevliga i ljudet. Sennheisers är lite mer neutrala medans beyerdynamics är ganska "färgade"

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: Har glasögon men tryck på öronen och liknande har aldrig varit ett problem. Ska mest används till gaming så är väl det jag vill satsa på. Öppna eller stängda spelar ingen roll. Vad är bäst? Gillar väl en bra mix liksom av ljud har inga speciella preferenser utan allt funkar.

Permalänk
Medlem

@careface: Vad är skillnaden på stängda och öppna? Såg dom där på massdrop. Kan man köra dem "blankt" eller är det värt att slänga in lite extra för ett bra ljudkort/mixer?

Permalänk
Medlem

@Bustah: Ok! Vad rekommenderar du för "riktig" förstärkare då?

Permalänk
Medlem

@Mithras: Ok! Är du nöjd eller är det något som du stör dig på såhär efteråt?

Permalänk
Medlem

@Matsson: Vad är bra hemsidor att köpa ifrån?

Permalänk
Skrivet av Matsson:

Om du har en budget på 4k tycker jag absolut du ska lägga ca 2k på en O2/Odac combo! En av de bästa amp/dac combos på marknaden. Du bör aldrig satsa på ett interntljudkort då det är större risk för störningar.

Sen kan jag personligen rekommendera hd598, hd650(spräcker din budget om du satsar på odac(o2) och dt770/990. Alla är mycket trevliga i ljudet. Sennheisers är lite mer neutrala medans beyerdynamics är ganska "färgade"

håller med om denna kommentar O2 ska vara riktigt bra har jag hört.

combo "ljudkort/dac" och Amp
http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

endast Amp
http://www.headnhifi.com/amplifiers/objective2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rook97:

@Matsson: Vad är bra hemsidor att köpa ifrån?

Jag köpte min amp/dac combo via Walter på headnhifi. Allt fungerade väldigt bra för mig, la ordern och hade paketet 2-3 dagar senare.

Sen när du beställer lurar kan du ju ta vad som passar dig. Beställde själv via emusic men det är rekommenderat att köpa lurar i butik så du har möjlighet att testa dem i butik innan du köper dem.

Permalänk
Medlem

"Best bang for the buck" är utan tvekan en O2dac/amp combo.

Problemet är som sagt att budgeten du angav kommer spricka ganska rejält om du hoppar på en o2+hd650,
Men i min mening så är det ett ljud paket som du med största sannolikhet kommer ha nytta av under måånga år

Permalänk

Jag fick hem mina Sennheiser HD599 för 2 dagar sedan och kan bara säga att det är bland dom skönaste lurarna jag haft på mig. Spelar BF och CS och ljudet i cs är extremt detaljrikt och man hör precis allt man vill och behöver höra, att lokalisera steps/positioneringar är en dröm nu. Kör dom via Xonar Phoebus och musik/film var inte mycket sämre heller vill jag lova.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Kör på en Fiio E17K(AMP / DAC) och HD650(Eller då HD6XX från Massdrop om du orkar vänta). Fiion räcker utmärkt till dessa lurar och kostar en mindre än hälften av O2 ODac.
Passar bättre in i din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rook97:

@Mithras: Ok! Är du nöjd eller är det något som du stör dig på såhär efteråt?

Ljud/tekniskmässigt sett, nej. Bra ljud, bra kvalité etc. Byter bara för hörlurskåpan som gör ont på öronen efter 1 timme. Har ganska stora öron dock

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rook97:

@Foolwolf: Har glasögon men tryck på öronen och liknande har aldrig varit ett problem. Ska mest används till gaming så är väl det jag vill satsa på. Öppna eller stängda spelar ingen roll. Vad är bäst? Gillar väl en bra mix liksom av ljud har inga speciella preferenser utan allt funkar.

Om gaming är din grej och du inte vill vara incognito med ditt ljud skulle jag tipsa dig på öppna, för att få bättre positionering i spelen. Även kanske titta på Audiotechnica ATH 700 eller 900 som många rekommenderar för att just spela med. Dessa passar till genomstort huvud, är välidgt lätta och har ett lätt och öppet ljud som inte blir påfrestande i längden. För min del funkade inte mitt huvud för ATH 700 och ville ha lite vassare all round ljud. Själv använder jag Philips Fidelio X2 för gaming. En bra kompromiss och bra allround lur. Den gillar viserligen en dac/amp kombo, men behöver det inte för att ge bra ljud. Men då X2:orna har sjunkit rejält i pris kan du satsa på en ODAC också till dessa.

Tips, som vanligt, försök lyssna på dem innan. Om inte annat, köp online så du kan ångra köpet. De ändrar inte i karaktär med inbränning direkt, så gillar du inte ljudet när du lyssnat på dem en halvtimme, kommer du knappast ändra dig.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Blev en odac och ett par hd 650:) Känner mig dumi huvet som frågar men är den enda kabeln som ska in i datorn vara micro usb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rook97:

Tackar för alla svar! Blev en odac och ett par hd 650:) Känner mig dumi huvet som frågar men är den enda kabeln som ska in i datorn vara micro usb?

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Japp, det är bara USB som ska gå från datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rook97:

Tackar för alla svar! Blev en odac och ett par hd 650:) Känner mig dumi huvet som frågar men är den enda kabeln som ska in i datorn vara micro usb?

Skickades från m.sweclockers.com

ODAC driver du inga hörlurar med. Hoppas du menar O2/ODAC kombo.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

ODAC driver du inga hörlurar med. Hoppas du menar O2/ODAC kombo.

Ja:)

Skickades från m.sweclockers.com