Intel kan börja använda teknik från AMD för grafik i sina processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Intel kommer med all förmodan fortsätta med sina egna gpuer och fortsätta vara lika långt efter amd på den fronten.

Intel är nog före AMD på den fronten enligt notebookcheck.
Iris Graphics 540 får ca 11300 poäng i Cloud Gate Standard Graphics 1280x720 medan R7 512 Kaveri Notebook får ca 6500. Desktop får ca 10300 och Iris Pro Graphics 580 får ca 14600.

Visst, AMD:s är betydligt billigare men drar även betydligt mer för mindre kraft.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skippa grafiken bara... Jag vill ha en cpu ingen jävla gpu i min cpu som jag aldrig använder.

Förutom de två självklara möjligheterna att 1) bygga minimala HTPC och andra datorer som inte tjänar som monstergrafikmaskin, och 2) andvända just det inbyggda under tiden som man byter/reparerar, så har jag under ett antal år önskat mig 3) möjligheten att i grafikinställningarna välja mellan iGPU eller dGPU för rendering, både globalt och per program. Nu vet jag inte hur det ligger till på den fronten numera, men för några år sedan verkade bara laptops klara det. För desktops hittade jag då en mjukvara/drivare (kommersiellt ?) som genom att routa (kopiera) data kunde uppnå det, men pga denna mjukvarulösning förlorades sisådär 10% prestanda. Dessutom så var fläkten på dGPU fortfarande aktiv då årdvaran satte denna ytterligare begränsning om jag minns rätt.
Då GPU kylare verkar vara jobbigare att byta ut och färre som passar (?) och då CPU+dGPU kylare låter mer än CPU+iGPU kylare (även om den då har något högre RPM) så vill jag aktivera dGPU bara när jag önskar det.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om Intel däremot säger att de ska ge sig in i dGPU-branchen så skulle jag absolut se ett värde i att köpa det mesta av tekniken från endera AMD eller Nvidia, men på iGPU är det överlägset viktigaste egenskapen prestanda/W och där ligger Intel före både AMD och Nvidia med Iris Graphics.

Skylake CPU+iGPU+64 GB eDRAM på 15 W har faktiskt en GPU-prestanda motsvarande eller något bättre än någon av AMDs iGPU som Notebook Check har testat (det inkluderar desktop-modeller).

Har däremot aldrig förstått poängen med Iris Pro (än mindre efter att köpt en CPU med Iris Pro och testat den first-hand). Även om det är den bäst presterande iGPUn man hittar finns den bara i modeller med 45 W TDP och uppåt. Enheter man kan få in en CPU med 45 W TDP är i praktiken alltid stora nog att kunna husera en dGPU som presterar långt bättre (fast jag vill se GPU via Thunderbolt för bärbara!!!).

Vänta nu, hur var det egentligen? Jag har alltid trott att Intel utvecklar sina iGPU:s själva, tills jag läste denna nyheten. Och nu säger du alltså att de ändå gör det i och med att de "ligger före både AMD och Nvidia"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intel har typ 90% av marknaden på processorer i färdigbyggda datorer, lika bra att AMD tar åt sig en bit av den kakan än att försöka konkurrera.

Sedan fokusera på APUs åt spelkonsoller istället.

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Vänta nu, hur var det egentligen? Jag har alltid trott att Intel utvecklar sina iGPU:s själva, tills jag läste denna nyheten. Och nu säger du alltså att de ändå gör det i och med att de "ligger före både AMD och Nvidia"?

De har (till stor del pga en bra produktionsprocess) ett försprång i "muskler/watt". Det de köpt av nVidia är rättigheten att utnyttja vissa patent som nVidia har. Nu vill de använda AMD:s motsvarande patent i stället. Intel tar dock fram kretsarna själva - idag och i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skippa grafiken bara... Jag vill ha en cpu ingen jävla gpu i min cpu som jag aldrig använder.

Så du har varit tvungen att köpa en med gpu i tidigare? Enda sedan entusiastplattformerna kom har du kunnat köpa "rena" cpuer.
Din ursäkt är möjligen att entusiastplattformen är dyrare och ofta har sämre enkeltrådsprestanda än de ordinarie toppmodellerna med gpu.

Dock är ju intels och amds "apuer" användbara i exempelvis NUCs och laptops där de presterar lagom för enklare ändamål. Jag är riktigt imponerad och tacksam att inte alla datorer kräver dedikerad grafik som diskret kort eller monterat på moderkorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marsupilami:

Vänta nu, hur var det egentligen? Jag har alltid trott att Intel utvecklar sina iGPU:s själva, tills jag läste denna nyheten. Och nu säger du alltså att de ändå gör det i och med att de "ligger före både AMD och Nvidia"?

De ligger före i ett väldigt specifikt segment: när TDP är på ultrabook-nivå, d.v.s <= 15 W TDP. I absoluta prestanda är AMD/Nvidias snabbaste dGPUer flera gånger snabbare än Intels snabbaste iGPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer