Permalänk

IP telefoni utan sip box

Hej!

Jag har tidigare haft IP telefoni via Bahnhof och använde då en Gigaset C530IP SIP telefon utan någon sip box (som Bahnhof vill ha ca 900 kr för). Det fungerade utmärkt när jag väl hittat inställningarna i en forumtråd.

Idag ringde jag dem igen och ville beställa samma tjänst på en ny adress och får då reda på att de inte längre tillåter att man använder en egen SIP telefon och att jag måste använda deras SIP box. Detta pga säkerhetsskäl.

Jag har nu två frågor:

1: Är det någon som vet vad det är för säkerhetsskäl och om de är giltiga, eller är detta bara en ursäkt för Bahnhof att undvika att man använder egen HW?

2: Har någon tips på IP telefoni tjänst där man kan använda egen SIP telefon utan problem? Gärna billig eller obefintlig månadskostnad.

Permalänk
Medlem

Jag har kört phonzo i flera år, aldrig haft några problem (men använder det inte så mycket).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

1 Förmodligen för att det de vill vara säker på att telefonin blir krypterad på rätt sett.
2 ja www.internetport.se betalar bara för det du ringer ut.

Har en egen fråga någon som vet en bra SIP client iphone app som har stöd att automatiskt kolla svenska nummer? Så man vet vem som ringer när det ringer.

Permalänk
Medlem

Det är för att de ska kunna säkerställa säkerheten hela vägen fram till analog port för telefon.
Alltför många vet inte hur SIP fungerar och får sina boxar hackade, får höga telefonräkningar och det blir en diskussion med Bahnhof som de aldrig kan vinna.
Antingen säger de att kunden står för säkerheten och kunden blir missnöjd.
Eller så tar Bahnhof kostnaden och de får en kostnad men en nöjd kund.

Billigare och bättre i längden för dem att göra på detta vis, och leverera en stängd box, då de flesta ändå bara vill ha en telefon.

Finns många andra bra sip-alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof har ju inget affärsmässigt skäl till att tvingas skicka ut dyra boxar till dig om det inte vore så att det är bättre för deras business att göra så. Förmodligen har något hänt som dom vill undvika, tror inte det är konstigare än så.

Det finns mååååååånga SIP-leverantörer, jag har kört cellip i sådär 10 år och det fungerar fint, körde till en börja Asterisk men kör nu via Skype For Business och det fungerar fint. Det brukar kosta en slant att portera ett nummer, det gör det ju oavsett teknik, samt att löpande kostnader varierar rätt kraftigt går ju inte att svara på här