Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja så länge det handlar om ordinarie databasen så håller jag med, men när de är slut så gäller inte ditt resonemang längre.

Ska ni börja klaga på att nätet inte är neutralt för att mobilanpassade sidor funkar så mycket bättre när datan är slut och man får begränsad surfhastighet (64 kb/s)? Menar det är ju inte rättvist att vissa sidor funkar fortfarande, typ sweclockers funkar utmärkt, men youtube går inte ens att använda..

Ditt exempel har inget med neutralitet från ISP att göra.

Permalänk
Medlem

Ett problem jag ser är att folk pratar om att nätet ska vara neutralt... men ingen tycker att det då ska vara tillgängligt för alla. Antingen gratis för alla eller slopa begränsningarna. Jag har redan betalt min mobiloperatör, jag har även redan betalt Spotify för att kunna använda deras app, helt plötsligt kan jag inte använda appen som jag redan har betalt för.
"Men då är det ju bara att uppgradera ditt abonnemang, duuuh"
Men hur neutralt blir nätet då när enbart de som vill lägga ner 600+ kr i månaden för sina jäkla abonnemang får tillgång till att använda det fullt ut? Så att gå från att de rika företagen kan promota sina tjänster är dåligt till enbart de rika ska få använda tjänsterna skulle vara bra? En tjänst som för övrigt inte är begränsad när vi pratar det fasta nätet. Av någon anledning är mobilt internet en bristvara? Tydligen inte i dessa fall när vi pratar Spotify eller Facebook, där räcker ju internet så det blir över av någon anledning? Varför inte bara ta bort begränsningarna helt?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Undrar hur det kommer fungera nu när man har abonnemang där detta ingår. Då måste ju abonnemanget hävas eller ändras på något vis :/

Det brukar ingå i avtal att operatören kan ändra villkoren närsom. Säkerligen finns prejudikat att man kan/får/bör ändra avtal om de bryter mot lagen. I princip innebär detta att skyldigheterna är ganska ensidiga.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Doktor_Krall: Inget? Att bjuda alla på morgonkaffe är inget problem alls, tror inte du förstår problemet alls.

Tror mycket väl jag förstår vidden av det. De kunde ju sålt en Loka i kiosken bredvid, men om Mc bjuder på kaffet uppmanas ju folk indirekt att inte välja själva.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Tror mycket väl jag förstår vidden av det. De kunde ju sålt en Loka, men om de bjuder på kaffet uppmanas ju folk indirekt att inte välja själva.

Nej du förstår inte alls. Bjuder dom alla på kaffe är det ingen som gynnas eller missgynnas.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar Tres drag med fri musikdata, men jag tycker de borde expandera det till SR också då det är ljud det rör sig om. Men frågan är hur de skulle tampas med lagen om det inte anses nätneutralt. Förövrigt vet jag inte om jag tycker Tre är så fantastiska som de vill verka. Täckningen är ju inte bättre än operatör XYZ även om de historiskt påstått det när det gäller stadmiljöer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej du förstår inte alls. Bjuder dom alla på kaffe är det ingen som gynnas eller missgynnas.

Kiosken bredvid som inte fick den där lokan såld missgynnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Knesset kollar läget

Skrivet av Gainsgoblin:

Nej du förstår inte alls. Bjuder dom alla på kaffe är det ingen som gynnas eller missgynnas.

Jag antar att du bara driver med mig, men om inte..........................................

Telia = Twittra hur mycket du vill..... Bryter mot "nätneutralitet" enligt PTS, alltså ska inte marknadsekonomi gälla där priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem. Därav min sarkasm att ta upp Mc's morgonkaffe. Tycker det är en relevant fråga ur ett perspektiv på samhället och friheten att själv välja. Folk måste ju inte välja Telia, eller?

Om vi ponerar att Netflix börjar med en ISP tjänst för folk som uteslutande kollar film på sin mobil där det är frisurf mot Netflix tjänsten, var hamnar vi då? Eller att Tre kör fri strömning av musik? Man måste ju inte välja Tre.

Hoppas du förstår min pik bättre nu? Du behöver inte hålla med, bara du förstår att jag förstår och du själv förstår piken

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Doktor_Krall: Jag tror du inte förstått vad nätneutralitet är. Att Mcdonalds kaffe är gratis är något alla kan ta del av, bara twitter kan ta del av att telia låter det vara gratis att twittra.
Netflix skulle aldrig få vara en ISP eller mobiloperatör just pga det exempel du skriver.

Man behöver inte välja tre nej men om du har tre kommer du garanterat välja en av de tjänster som inte kostar dig data vilket missgynnar alla nyetablerade företag.

Jag förstår din pik men du har fortfarande fel och förstår inte hur nätet påverkas om vissa tjänster alltid är gratis.

Permalänk
Medlem

Väldigt vad mycket folk det är som missunnar andra att kunna lyssna på musik / kolla film etc utan att det påverkar datamängden.. Detta då dom inte själva använder dessa tjänster..Men men det är väl bättre att ingen får nått enligt dessa.. Lite som folk som har ont i röven av att vissa kan dra tidigare från jobbet då deras saker är avklarade medans slapphasarna får stanna full tid ut...Alltid skall nån lipa över att nån annan får nått dom själva inte får...Sorgligt.. Dom få sabbar för mängden som det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Väldigt vad mycket folk det är som missunnar andra att kunna lyssna på musik / kolla film etc utan att det påverkar datamängden.. Detta då dom inte själva använder dessa tjänster..Men men det är väl bättre att ingen får nått enligt dessa.. Lite som folk som har ont i röven av att vissa kan dra tidigare från jobbet då deras saker är avklarade medans slapphasarna får stanna full tid ut...Alltid skall nån lipa över att nån annan får nått dom själva inte får...Sorgligt.. Dom få sabbar för mängden som det heter.

Att äta utsädet är aldrig smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Skulle ju kunna vara en lösning. Dock uppstår problemet om vad som streamas. Det finns tusentals streamingtjänster som använder olika format, varav vissa är videoformat. Om du ska tillåta all streaming av musik kommer du tillåta all streaming av video samtidigt.

Det kan ju inte vara mycket av ett problem. Man inkluderade ju redan Youtube, den i särklass största streamingsiten på nätet, för video. Det är vidare inte speciellt svårt att se om en dataström är musik, data, eller video, så vill man kan man utan vidare hålla isär de olika, och bjuda på valfri kategori.
Personligen anser jag förstås att "rätt" lösning är att återinföra abonnemang utan data-kvoter. Fri trafik, till alla, alltid, om du har valt ett sådant abonnemang. Då är det ingen som protesterar. Det är nätneutralt.

Skrivet av Christley:

säg att du har en affär, på andra sidan gatan säljer en annan mycket större affär samma saker. den större affären kan sälja momsbefriat medan du måste sälja med moms.

Jag är inte med i ditt resonemang. Stor som liten affär, de säljer med moms, och betalar in den till staten.

Skrivet av cdb:

För mig är det lika illa om att en tjänst har "fri" surf under tiden man har data kvar att förbruka.

Ja, jag fattar inte riktigt hur man tänkt här, men det är ju bara att dra iväg frågan till PTS och fråga hur fan de tänkte... Deras epost ligger på deras sida, så jag stoppar in den här, det är inte någon hemlighet precis. Och ska man åstadkomma en förändring, är det hög tid att påtala det nu:
pts@pts.se

Skrivet av Mirialia:

Kiosken bredvid som inte fick den där lokan såld missgynnas.

Knappast relevant, eller jämförbart. Om McD bjuder på kaffe, men villkorar kaffe-erbjudandet med att du inte får dricka kaffe någon annanstans, så är du i närheten. Men att McD bjuder på kaffe hindrar ingen från att välja att köpa kaffe, eller Loka, i kiosken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte med i ditt resonemang. Stor som liten affär, de säljer med moms, och betalar in den till staten.

jag vet att de är så, i det du citerade så skrev jag däremot en hypotetisk händelse. inte något som är i bruk idag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Diktatur eller inte?

Skrivet av Mirialia:

Jag är ursprungligen från en diktatur, och känner igen en när jag ser den.

Skickades från m.sweclockers.com

Du säger att du kan urskilja EU som en diktatur för att du flytt från en diktatur. Men hade ditt påstående varit korrekt hade du inte behövt påpeka det eftersom då hade vi alla varit från en diktatur (EU). Du gör alltså skillnad mellan den diktatur som du kommer ifrån och den "diktatur" som EU skulle utgöra... Hur ska du ha det? Har du flytt från eller till en diktatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan2k:

Du säger att du kan urskilja EU som en diktatur för att du flytt från en diktatur. Men hade ditt påstående varit korrekt hade du inte behövt påpeka det eftersom då hade vi alla varit från en diktatur (EU). Du gör alltså skillnad mellan den diktatur som du kommer ifrån och den "diktatur" som EU skulle utgöra... Hur ska du ha det? Har du flytt från eller till en diktatur?

Har du något relevant för ämnet att nämna eller vill du bara diskutera semantik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!