Nätverksuppkoppling mellan två hus fungerar inte, vad har jag gjort fel?

Permalänk

Nätverksuppkoppling mellan två hus fungerar inte, vad har jag gjort fel?

Hejsan!

För ett par veckor sedan drog jag klart en nätverksuppkoppling mellan två hus på mina föräldrars gård. Kort diagram över hur den ser ut:
ASUS RT-N18U router -> Biltema RJ45 -> Biltema cat6 installationskabel (ca 15-20m) -> Biltema RJ45 -> Hama RJ45 hona-hona skarvdon (kostade betydligt mindre när jag köpte den) -> Biltema RJ45 -> Goobay utomhuskabel ~60m (omkontakterad) -> Deltaco RJ45 uttag -> vanlig cat5e-kabel -> dator.
Denna setup fungerade sisådär i ungefär en vecka (10mbps med typ 5% paketförlust) och för ett par dar sedan slutade det att fungera helt och hållet, så det är uppenbart att något blivit galet. Jag skulle gärna vilja veta vad som jag gjort fel, och hur jag i så fall ska fixa det. F.ö. råkade jag koppla kablarna och uttagen enligt T568A istället för B, så när jag använde en vanlig kabel mellan uttaget och datorn blev uppkopplingen korskopplad, gör det något eller har det inget att göra med mina problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Installationskabel är inte avsedd för RJ45-kontakter och det kan vara mycket svårt att klämma dem tillräckligt så att de blir bra.

Sedan tycker jag att det bör vara uppenbart att du får kolla din installation bit för bit så gott det går. Det är ingen som kan svara på var felet ligger utifrån din beskrivning.

Det spelar ingen roll om du väljer A eller B-standard när du kopplar i den meningen att om du gör rätt och använder samma i båda ändarna så blir det en rak koppling. Att datorn tror att det är en korskopplad sladd kan indikera att du kopplat enligt två standarder på samma kabel. Sedan hade jag inte heller kopplat kontakt i ena änden och uttag i andra änden. Använd bara en metod på en kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipskate:

Hejsan!

För ett par veckor sedan drog jag klart en nätverksuppkoppling mellan två hus på mina föräldrars gård. Kort diagram över hur den ser ut:
ASUS RT-N18U router -> Biltema RJ45 -> Biltema cat6 installationskabel (ca 15-20m) -> Biltema RJ45 -> Hama RJ45 hona-hona skarvdon (kostade betydligt mindre när jag köpte den) -> Biltema RJ45 -> Goobay utomhuskabel ~60m (omkontakterad) -> Deltaco RJ45 uttag -> vanlig cat5e-kabel -> dator.
Denna setup fungerade sisådär i ungefär en vecka (10mbps med typ 5% paketförlust) och för ett par dar sedan slutade det att fungera helt och hållet, så det är uppenbart att något blivit galet. Jag skulle gärna vilja veta vad som jag gjort fel, och hur jag i så fall ska fixa det. F.ö. råkade jag koppla kablarna och uttagen enligt T568A istället för B, så när jag använde en vanlig kabel mellan uttaget och datorn blev uppkopplingen korskopplad, gör det något eller har det inget att göra med mina problem?

Tack på förhand!

Kontaktera om till T568B.

A-standarden är för korskopplade dosor/kablar, där man bygger nätverk utan switchar/hubbar.
B-Standarden är det vanligaste, och är för raka kopplingar, där man använder ne eller flera hubbar/switchar.

As a rule of thumb, T568A and T568B should not be combined or interchanged. In other words, use only one scheme in any one network. Do not use both.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipskate:

Hejsan!

För ett par veckor sedan drog jag klart en nätverksuppkoppling mellan två hus på mina föräldrars gård. Kort diagram över hur den ser ut:
ASUS RT-N18U router -> Biltema RJ45 -> Biltema cat6 installationskabel (ca 15-20m) -> Biltema RJ45 -> Hama RJ45 hona-hona skarvdon (kostade betydligt mindre när jag köpte den) -> Biltema RJ45 -> Goobay utomhuskabel ~60m (omkontakterad) -> Deltaco RJ45 uttag -> vanlig cat5e-kabel -> dator.
Denna setup fungerade sisådär i ungefär en vecka (10mbps med typ 5% paketförlust) och för ett par dar sedan slutade det att fungera helt och hållet, så det är uppenbart att något blivit galet. Jag skulle gärna vilja veta vad som jag gjort fel, och hur jag i så fall ska fixa det. F.ö. råkade jag koppla kablarna och uttagen enligt T568A istället för B, så när jag använde en vanlig kabel mellan uttaget och datorn blev uppkopplingen korskopplad, gör det något eller har det inget att göra med mina problem?

Tack på förhand!

Är det 2 olika jord mellan husen? Kan ställa till problem. Har inte varit med om det själv dock. Om du kor korsad eller inte ska inte spela någon roll då enheterna nu sköter det auto. Ungefär hur lång kabel blir det totalt? Runt 100 meter klarar nätverkskabeln att vara innan man kan stöta på problem (packetloss kanske?)

Btw: helvete vad dyr skarvaren är vem fan betalar 125 kr för en sån?

Edit: Som nämnts ovan, installationskablar är inte gjorda för att kontakteras då de e för grova i regel så det blir inte bra. Jag skulle dragit kablarna och monterat dit riktiga uttag, finns också på biltema Du behöver ett kronverktyg om du inte redan har det.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Kontaktera om till T568B.

A-standarden är för korskopplade dosor/kablar, där man bygger nätverk utan switchar/hubbar.
B-Standarden är det vanligaste, och är för raka kopplingar, där man använder ne eller flera hubbar/switchar.

As a rule of thumb, T568A and T568B should not be combined or interchanged. In other words, use only one scheme in any one network. Do not use both.

Absolut, ska fixa det omgående

Skrivet av fragwolf:

Är det 2 olika jord mellan husen? Kan ställa till problem. Har inte varit med om det själv dock. Om du kor korsad eller inte ska inte spela någon roll då enheterna nu sköter det auto. Ungefär hur lång kabel blir det totalt? Runt 100 meter klarar nätverkskabeln att vara innan man kan stöta på problem (packetloss kanske?)

Inte vad jag vet i alla fall - hus nr 2 är kopplat till hus nr 1:s anslutning - men så är ju nätverkskabeln ojordad så det borde väl inte spela någon roll? Den är inte mer än 100 meter iaf, max 80 skulle jag tro.

Skrivet av fragwolf:

Som nämnts ovan, installationskablar är inte gjorda för att kontakteras då de e för grova i regel så det blir inte bra. Jag skulle dragit kablarna och monterat dit riktiga uttag, finns också på biltema Du behöver ett kronverktyg om du inte redan har det.

Skrivet av giplet:

Installationskabel är inte avsedd för RJ45-kontakter och det kan vara mycket svårt att klämma dem tillräckligt så att de blir bra.

Sedan tycker jag att det bör vara uppenbart att du får kolla din installation bit för bit så gott det går. Det är ingen som kan svara på var felet ligger utifrån din beskrivning.

Jo, det var det jag misstänkte; jag fick nämligen göra om kontakteringen nån gång innan det funkade. Jag antar att ett sånt här skarvdon skulle fungera OK? Vill helst slippa dra om utekabeln, åtminstone så länge det är vinter. Jag köper iaf ett sånt plus extra uttag, sen får vi se hur det går
Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem

För det första så hade det nog varit bättre med en radiolänk, en riktig brygga fungerar utmärkt och leder dessutom inte till nån galvanisk förbindelse mellan husen.
Du verkar ha använt en patchkabel (Goobay) mellan husen och inte installationskabel, patchkabel ska inte klippas av och monteras i vägguttag för det leder för det mesta till dålig kontakt.

Du har nog hel enkelt blandat fel typ av delar, om du absolut måste dra en kabel mellan husen så hoppas jag de är anslutna till elnätet via samma elmätare för annars bör du låta bli, sen så bör du använda installationskabel och den ska bara monteras i vägguttag, aldrig en hane på en installationskabel och försök undvika skarvar, det känns förresten konstigt att du skulle behöva skarvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Chipskate:
Tips på radiolänk kolla Ubiquitits prylar, bra grejer till vettigt pris. Skarvdon är bättre än att kontaktera dem iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För det första så hade det nog varit bättre med en radiolänk, en riktig brygga fungerar utmärkt och leder dessutom inte till nån galvanisk förbindelse mellan husen.
Du verkar ha använt en patchkabel (Goobay) mellan husen och inte installationskabel, patchkabel ska inte klippas av och monteras i vägguttag för det leder för det mesta till dålig kontakt.

Du har nog hel enkelt blandat fel typ av delar, om du absolut måste dra en kabel mellan husen så hoppas jag de är anslutna till elnätet via samma elmätare för annars bör du låta bli, sen så bör du använda installationskabel och den ska bara monteras i vägguttag, aldrig en hane på en installationskabel och försök undvika skarvar, det känns förresten konstigt att du skulle behöva skarvar.

Vad är det som kan bli problem med att dra kabel mellan olika hus egentligen? Vi har tre hus på gården där vi haft kabel imellan i flera år utan problem. ..åtminstone inga som jag märkt av. Fiber konverter och router i ett hus och sedan utomhuskabel till ett hus och inomhuskabel till det andra. Lite switchar på vägen. Alla hus har egen mätare men de är kopplade till samma huvudmätare och samma jord från början om ni förstår? Kanske därför det funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guineapig:

Vad är det som kan bli problem med att dra kabel mellan olika hus egentligen? Vi har tre hus på gården där vi haft kabel imellan i flera år utan problem. ..åtminstone inga som jag märkt av. Fiber konverter och router i ett hus och sedan utomhuskabel till ett hus och inomhuskabel till det andra. Lite switchar på vägen. Alla hus har egen mätare men de är kopplade till samma huvudmätare och samma jord från början om ni förstår? Kanske därför det funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Man riskerar potentialskillnader mellan husen och att elfel kan fortplanta sig mellan byggnaderna, om husen delar elmätare är det troligen inte så illa eftersom de då också i regel delar jordpunkt och har ganska låg ledningsresistans till den men har de olika elmätare så kan det vara större skillnader.
Man ökar dessutom risken för åskskador.
Man bör alltså dela elmätare och och helst ha ett modernt elsystem där allt är skyddsjordat och jordfelsbrytare är installerad, annars tycker jag inte att man ska dra en kabel mellan husen.
Radiolänk är för övrigt ofta mycket enklare att installera även om man gör det med bra delar för det är ofta rätt jobbigt att gräva ner kablaget och det är sällan det är blir så mycket billigare heller att dra kabel, säg att en radiolänk kostar 2000 kr och den ersätter då kabeln mellan husen, allt annat blir ju lika dyrt/billigt, säg att nätverkskabel och skyddsslang kostar minst 30 kr/m och så får du värdera din grävning som du vill, men det behövs alltså inte så lång sträcka innan kabeln också är dyrare än radiolänken om man inte ska fuska med kablaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo nu behöver man ju inte krångla till det och sannolikheten för några större potentialskillnader mellan närliggande hus är minimal (om elanläggningarna är fackmannamässigt utförda)

Hursomhelst så ska du inte hålla på med en massa skarvar!

Köp uttag

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...

Sen behöver du sannolikt även en förhöjningsram eftersom du troligen monterar utanpåliggande.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...

Köp den djupare så kan du lägga en slack inuti om nåt skulle knasa med montaget.

Kroneverktyg behövs inte men förenklar när man trycker dit parterna, ett billigt
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Pre...

......

Ska själv fixa till ett "fusk" jag gjorde för ett tag sedan Nu använder jag mig då av en gammal telefonsdosa så då behövs inte någon förhöjning.

http://imgur.com/a/tBXus

I full gång inkl sax...
http://imgur.com/a/8mbjQ

Minneslucka hur det var med färgmärkningen, kollar då

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Provkörning innan jag slutmonterar uttaget och Telldusen hoppar igång

http://imgur.com/a/GfheG

Efter lite pillrande så är det klart inkl ett teleuttag mindre (ful nätverkssladd)

http://imgur.com/a/hFQVX

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Dels har du tagit en patchkabel och kontakterat i ett uttag. Kan ge dålig kontakt. Sedan har du många skarvar och en lång sträcka. Allt tillsammans kan ge hög resistans vilket skapar problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man riskerar potentialskillnader mellan husen och att elfel kan fortplanta sig mellan byggnaderna, om husen delar elmätare är det troligen inte så illa eftersom de då också i regel delar jordpunkt och har ganska låg ledningsresistans till den men har de olika elmätare så kan det vara större skillnader.
Man ökar dessutom risken för åskskador.
Man bör alltså dela elmätare och och helst ha ett modernt elsystem där allt är skyddsjordat och jordfelsbrytare är installerad, annars tycker jag inte att man ska dra en kabel mellan husen.
Radiolänk är för övrigt ofta mycket enklare att installera även om man gör det med bra delar för det är ofta rätt jobbigt att gräva ner kablaget och det är sällan det är blir så mycket billigare heller att dra kabel, säg att en radiolänk kostar 2000 kr och den ersätter då kabeln mellan husen, allt annat blir ju lika dyrt/billigt, säg att nätverkskabel och skyddsslang kostar minst 30 kr/m och så får du värdera din grävning som du vill, men det behövs alltså inte så lång sträcka innan kabeln också är dyrare än radiolänken om man inte ska fuska med kablaget.

Galva&jorda och bli av med vagabonderande strömmar mellan husen, inga problem inga konstigheter bara ta fram en tångamperemeter och kika och se om det går någon ström eller inte i grejerna. Radiolänk i all ära, men för 100% stabilitet och mission critical för internet så Kör kabel och kanske länk som backup, Det finns allting färdigt och enkelt för att galva av, jorda ner och segmentera nät.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Galva&jorda och bli av med vagabonderande strömmar mellan husen, inga problem inga konstigheter bara ta fram en tångamperemeter och kika och se om det går någon ström eller inte i grejerna. Radiolänk i all ära, men för 100% stabilitet och mission critical för internet så Kör kabel och kanske länk som backup, Det finns allting färdigt och enkelt för att galva av, jorda ner och segmentera nät.

Jo potentialutjämning är bra men kan var jobbigt att lösa själv och dessutom blir det nog dyrt men handlar det om nätverk så går det att göra det ännu bättre, man ser till att potentialutjämning inte behövs och vill man inte köra radio så är det inte särskilt mycket svårare att gräva ner en fiber i stället för att dra koppar och fiber om nått går ju dessutom att trimma i takt med behovet när tekniken utvecklas och blir billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Galva&jorda och bli av med vagabonderande strömmar mellan husen, inga problem inga konstigheter bara ta fram en tångamperemeter och kika och se om det går någon ström eller inte i grejerna.

Ordet "vagabonderande strömmar" har jag aldrig hört förut

Om man bor i en tätort inkl har en nätägare som skött sig så skapas då den viktiga jordningen i närmaste trafostation, sen blir det då jordpunkten för närområdet. I Sverige är det då oftast inga problem med bra jordtag.

Sen finns det då undantag där det är svårt att få till en bra jordpunkt men det måste vara ovanligt (iaf vad jag känner till).

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Hej du ha garanterat misslyckats med dina ändar eller skadat en kabel

Enklaste lösningen är ett test bit fö bit med ett test verktyg typ
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Sen nä du ändå är igång koppla om till b koppling på alla ställen.

Sen för att göra det lite enklare att lyckas med ändarna så använd bara en installation kabel med solida ledare = inga kapade patchkablar. Det går att sätta dit en RJ45 kontakt på dom men man får inte slita och dra i dom hela tiden. Sen ta bort så många skarvar som möjligt. Om du nu måste skarva så sätt en https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... istället och att vanligt uttag vid dator/routern och en lite patch kabel imellan

Jag är och har jobbat som elektriker i över 10år och testade massa dumma saker här hemma. bland annat så fick jag med bara ut 10mbit på den första kabeln jag drog i mitt sista hus som jag bo i fortfarande. Grejade och härjade med den kabeln länge innan jag lånade hem test verktyget och det visade sig att det va kottis i ett par i kablen det spelade ingen roll vad jag gjorde så det va bara att byta den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plunn:

Ordet "vagabonderande strömmar" har jag aldrig hört förut

Om man bor i en tätort inkl har en nätägare som skött sig så skapas då den viktiga jordningen i närmaste trafostation, sen blir det då jordpunkten för närområdet. I Sverige är det då oftast inga problem med bra jordtag.

Sen finns det då undantag där det är svårt att få till en bra jordpunkt men det måste vara ovanligt (iaf vad jag känner till).

Det blir oftast olika förimpedans https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans (det värdet behövs för att kunna dimensionera så att utlösningsvillkoret uppfylls (nya ord det med ? )) eftersom ledningslängden skiljer, men förimpedansen innebär även att det uppstår potentialskillnader mellan olika fastigheter just pga att de oftast har samma fysiska jordtag men det inte är 0 Ohm i ledningsimpedans. Det uppstår alltså potentialskillnader på många ställen och elen strävar efter att allt blir i balans så det kommer att gå strömmar via allt som leder, elen bryr sig inte om det är en elledning, armeringsjärn, vattenrör eller nätverkskabel och ibland så blir strömmen olämpligt stor och då kan det uppstå problem. dessa strömmar via annat än elledningarna kallas vagabonderande strömmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.