Permalänk

inget nätverk till min pc...

nu har jag fått nog. i någon vecka har mitt nätverk varit skit men bara till min gaming pc. det funkar helt okej på min laptop och mobil så antagligen är de inte nätverket utan min dator. jag har haft den i mitt rum en bra bit ifrån routern, vi har 30mbit och inte fiber tyvärr. att spela spel på datorn är bara att glömma. om jag har min mobil i samma rum så funkar den hur bra som helst. samma med min laptop.
jag har börjat spela på min gamla pc med ett gtx 650, ju ni förstår ju hur det känns :(. den gammla står på kontoret och har ungefär samma avstånd till routern som mitt rum har och den har helt okej mottagning. jag flyttade då in min gaming pc till kontoret och fortfarande lika kass mottagning där inne. det kan ibland ta upp emot 3 minuter att läsa in en sida på google vilket är är så sjukt drygt. jag har ett asus z170 pro gaming moderkort så jag lär ju köra med en separat dongel och jag har provat två olika. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och... och http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och... vad ska jag göra??!!?!?!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd

Så du kör alltså trådlöst, har du ingen möjlighet att köra med kabel alls?
Har du kollat på alternativ att köpa ett pciE wireless kort istället för dongel?
Är du uppkopplad på 5Ghz eller 2.5 ghz wireless?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Hej. Kolla med appen wifi analyzer om du har android telefon. Du kan kolla styrkan på kanal och allt möjligt.

Visa signatur

word

Permalänk

styrkan på wifi analyzer är runt -70, droppar ibland ner till nästan -80 och jag använder 2.5ghz. ingen möjlighet med kabel direkt, isåfall rätt igenom huset typ 30 meters kabel. vad är det för kort du rekommenderar?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Har du testat med nätverk via elnätet ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:
Om du har en kabel skulle jag testa att flytta datorn närmare routern och testa med det.
Vad får du för fel med donglarna? Kan du se ditt nätverk i datorn? Vad har du för router?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

@Lembritt: min router är nån weird från telia själv, och ja jag kan se mitt nätverk i datorn., just nu är det helt okej dock. alltså för stunden.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd

Prova att byta kanal på din telia router.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Prova att byta kanal på din telia router.

Jag laddar ner 3,6mb/s och 0,6mb/s upp när det är som sämst. Vissa stunder på dygnet går det upp till 13mb/s ner. Jag testade på två datorer på samma ställe och fick samma resultat på båda. Inte direkt spelbart va? Jag blir så less på det t här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska köra trådlöst borde du skippa donglar och skaffa ett riktigt wifikort med antenner som ansluts med kabel, det finns i princip inga donglar som inte har förkrympta antenner eftersom donglarna helt enkelt är för små för att antenner ska få plats och radioegenskaperna blir som de blir när man krymper antennerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska köra trådlöst borde du skippa donglar och skaffa ett riktigt wifikort med antenner som ansluts med kabel, det finns i princip inga donglar som inte har förkrympta antenner eftersom donglarna helt enkelt är för små för att antenner ska få plats och radioegenskaperna blir som de blir när man krymper antennerna.

Okej, vad är det jag ska köpa isåfall??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Okej, vad är det jag ska köpa isåfall??

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla först upp om din router är AC eller bara N.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Kolla först upp om din router är AC eller bara N.

Inte AC. Vi har faktiskt fiber installerad i huset men ingen prenumeration. Den routern är inte heller ac men när vi skaffar fiber så blir det definitivt en biffig router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Inte AC. Vi har faktiskt fiber installerad i huset men ingen prenumeration. Den routern är inte heller ac men när vi skaffar fiber så blir det definitivt en biffig router.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611

Skulle nog kört på den, så har du lite utrymme för framtida uppgraderingar av router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Inte AC. Vi har faktiskt fiber installerad i huset men ingen prenumeration. Den routern är inte heller ac men när vi skaffar fiber så blir det definitivt en biffig router.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kanske inte omöjligt att tigga till sig en "ac smart" av Telia, jag förmodar att du nu har en 799 v2 idag men de har en ac modell också, det finns många som inte gillar smartarna på detta forum men som hyllar Asusroutrar, men jag och många andra har aldrig haft problem med smartarna men de som inte orkar läsa manualen och ska sätta upp servrar brukar klaga.
Personligen så gillar jag Linksys för konsumentroutrar och Ubiquiti är svårslagna om man vill ha en billig router som presterar oerhört bra men då är det verkligen bara en router och inget annat.
Men Asus wifikort verkar vara generellt sett bra om man nu verkligen måste använda wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tudz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611

Skulle nog kört på den, så har du lite utrymme för framtida uppgraderingar av router.

Dem är det bara att sätta i en pci port va? Behöver dem ström från nätagget??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Dem är det bara att sätta i en pci port va? Behöver dem ström från nätagget??

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den behöver ingen extra ström, bara att sätta i så äre klart.