Cryptowall (och liknande), hur skydda sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Att knäcka kraftiga krypteringar?

Att inte köra skadlig kod eller göra knäppa grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Att inte köra skadlig kod eller göra knäppa grejor.

Det görs rätt mycket på det här området, och har gjorts massor genom åren. Men det är lite så här... När någon gör något idiotsäkert, uppfinner någon annan en bättre idiot.

Merparten av alla säkerhetsåtgärder som skulle kunna förhindra sånt här är av typen att användaren tycker att det är för begränsande, och stänger av dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att Cryptolocker/Cryptowall/m.m lyckas så "bra" är att de gör något som en vanlig användare måste få göra.
Metoden som används för att kryptera filerna är helt vanliga Windows anrop.
Så har skaparen bara lyckats lura "the squishy bit" mellan stolsrygg och bildskärm att klicka på och köra "fraktsedeln" eller vad det nu må vara så sker kryptering med helt legitima verktyg.
Man kan försvåra dessa attacker genom att inte tillåta att filer körs från temp-kataloger eller nere i %AppData%, %LocalAppData%\Temp via Applocker eller Software Restriction Policies (SRP).
Tyvärr kan detta leda till att legitima program slutar fungera, kan dock lösas med Whitelists i Applocker och SRP.

Framför allt se till att ha riktig backup på dina filer.
Shadow Copies lokalt kan fungera, har dock sett varianter på Cryptolocker som sopar Shadow Copies som en del av krypteringsfasen.
Alla filer som den inloggade användaren har modify rättigheter till kan krypteras på lokala diskar eller uppmappade nätverkssökvägar.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dixon:

En av anledningarna till att Cryptolocker/Cryptowall/m.m lyckas så "bra" är att de gör något som en vanlig användare måste få göra.
Metoden som används för att kryptera filerna är helt vanliga Windows anrop.

Jo precis. Men det borde ändå gå att förhindra detta. Jag vet inte hur just nu. Men med hårdvara och mjukvara borde det kunna gå att lösa.

Citat:

Så har skaparen bara lyckats lura "the squishy bit" mellan stolsrygg och bildskärm att klicka på och köra "fraktsedeln" eller vad det nu må vara så sker kryptering med helt legitima verktyg.

Jag har själv fått liknande attack. Och då är jag mycket medveten.
Tyvärr så är det dels så att du som användare kan få detta skräp även om du inte trycker på någon ok knapp att appen får köras. Så var det för mig. Har fått förklarat för mig att någon form av sårbarhet i mitt program för zipp filer användes.
Sedan kan man hävda att man är skyddad genom att "inte klicka på dumma saker på nätet" Inte det stämmer heller. Nyligen blev annonsnätverk hackade och de lyckades få ut annonser på vanliga fina sidor, men då med virus i sig, som använde sårbarhet i flash. Eller länkar om du klickade på annonsen. Sedan kan vanliga sidor och servrar hackas och länkar kan bytas ut mot dåliga länkar eller så kan filer du laddar hem, där alla tror att de är ok var mixtrade med. Vilket hände med en torrentklient där de lyckats byta ut binära filen på servern till projektet.

Citat:

Man kan försvåra dessa attacker genom att inte tillåta att filer körs från temp-kataloger eller nere i %AppData%, %LocalAppData%\Temp via Applocker eller Software Restriction Policies (SRP).
Tyvärr kan detta leda till att legitima program slutar fungera, kan dock lösas med Whitelists i Applocker och SRP.

Bra grej men varför är dessa saker inte standard?

Citat:

Framför allt se till att ha riktig backup på dina filer.

Fast hur säker är du egentligen även med det?
Låt säga att du har en trojan i ditt system som sakta men säkert börjat lägga in kryptering på dina filer i hemlighet. Då får du in trasiga filer i dina backuper. Eller så agerar den som lager mot filsystemet till en dag då den säger betala.

Citat:

Shadow Copies lokalt kan fungera, har dock sett varianter på Cryptolocker som sopar Shadow Copies som en del av krypteringsfasen.
Alla filer som den inloggade användaren har modify rättigheter till kan krypteras på lokala diskar eller uppmappade nätverkssökvägar.

Detta är inte bra alls. Att det går att modifiera valfria delar av filer på disken genom nätverket är skandal. Märkligt att virus lyckas bättre med nätverket än mig. För när jag försöker läsa filer från windows maskiner funkar det aldrig bra. Men virus lyckas helt perfekt att komma åt allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jo precis. Men det borde ändå gå att förhindra detta. Jag vet inte hur just nu. Men med hårdvara och mjukvara borde det kunna gå att lösa.

Enda sättet att lösa det på är att all mjukvara som ska kunna köras, måste vitlistas. Och då kommer någon bara uppfinna en bättre idiot som vitlistar den här mjukvaran för att få LoL-cats på skärmen.

Skrivet av lolight:

Detta är inte bra alls. Att det går att modifiera valfria delar av filer på disken genom nätverket är skandal.

Eh... Man får anta att det är du som har konfigurerat nätverket med rättigheter åt användaren att redigera filer. Ändra på det. Enbart läsrättigheter, så är krypteringsmojen chanslös på nätverket. Det är klart... DU kommer inte heller kunna göra mer än läsa filerna, och har du försökt redigera den, måste du spara den lokalt, för att sen flytta den till nätverksplatsen, ange rättigheter som annan användare med skrivrättigheter, och hoppas att krypteringsskitet inte får DEN behörigheten.

Skrivet av lolight:

Märkligt att virus lyckas bättre med nätverket än mig. För när jag försöker läsa filer från windows maskiner funkar det aldrig bra. Men virus lyckas helt perfekt att komma åt allt.

Låter som om du har topografiska problem, här hemma har jag en salig röra av BSD, Linux och Windowsmaskiner, spritt på x86/x86-64, sparc, ARM, och 680X0. Vad fan det sitter i TV'n vet jag inte, säkert någon ARM historia, men till och med den stängda lösningen som LG vägrar supporta, syns på nätverket, och alla burkar kan komma åt lagringen ansluten till TV'n. Meningslöst för att se media på andra enheter, men praktiskt för att skicka över mer media till TV'n. Vad jag försöker säga är att nätverk har blivit så jäkla simpelt i dagsläget att om det inte fungerar har du helt enkelt gjort något fel, felsök det, så ska du se att det blir bättre. Finns en sektion på forumet där ett flertal smarta hjärnor (inte min) kan hjälpa dig med problemet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Enda sättet att lösa det på är att all mjukvara som ska kunna köras, måste vitlistas. Och då kommer någon bara uppfinna en bättre idiot som vitlistar den här mjukvaran för att få LoL-cats på skärmen.

Jag tror inte det är enda sättet. Som sagt, jag vet inte hur. Men anar att det kan gå att lösa om någon bara orkar jobba på problemet.

Citat:

Eh... Man får anta att det är du som har konfigurerat nätverket med rättigheter åt användaren att redigera filer. Ändra på det. Enbart läsrättigheter, så är krypteringsmojen chanslös på nätverket. Det är klart... DU kommer inte heller kunna göra mer än läsa filerna, och har du försökt redigera den, måste du spara den lokalt, för att sen flytta den till nätverksplatsen, ange rättigheter som annan användare med skrivrättigheter, och hoppas att krypteringsskitet inte får DEN behörigheten.

Ja, jag vill kunna ändra mina filer som jag har på mina servrar ja. Problemet är att viruset också kan göra det.

Citat:

Låter som om du har topografiska problem, här hemma har jag en salig röra av BSD, Linux och Windowsmaskiner, spritt på x86/x86-64, sparc, ARM, och 680X0. Vad fan det sitter i TV'n vet jag inte, säkert någon ARM historia, men till och med den stängda lösningen som LG vägrar supporta, syns på nätverket, och alla burkar kan komma åt lagringen ansluten till TV'n. Meningslöst för att se media på andra enheter, men praktiskt för att skicka över mer media till TV'n. Vad jag försöker säga är att nätverk har blivit så jäkla simpelt i dagsläget att om det inte fungerar har du helt enkelt gjort något fel, felsök det, så ska du se att det blir bättre. Finns en sektion på forumet där ett flertal smarta hjärnor (inte min) kan hjälpa dig med problemet.
B!

Nej, det håller jag inte med om alls. Windows har tydligen 12 olika moduler/drivrutiner för att göra en utskrift. Sådant som programmet kan använda sig av.
Samma skit med dialogrutor. Man trycker "spara" Och man får ta mig fanta upp ett nytt utseende på dialogrutan över öppna filer eller spara filer varenda gång. Alla verkar vara olika för olika program eller bara vilken veckodag det är.

Sedan till nätverket, hur kan du påstå att det fungerar bra? Jag, har och har haft massor av olika enheter och maskiner. Att det skulle vara enkelt är rent ut sagt skrattretande. Ja, jag har säkert gjort fel inställningar osv.
Men det är ju det som är problemet. Har hemgrupper som aldrig funkar. Har utdelningar osv. ja jag orkar inte dra allt som inte funkar. Problemet är att Windows systemet för nätverk är uselt skrivet.
Häromdagen så skulle jag låta ett backupprogram spara kopian på en utdelning. Öppnar en mapp på datorn, kollar om jag kommer åt att läsa och skriva till den, japp inga problem. Så startar man programmet. Kan jag ens se den delade mappen, nope.
Fixar lite, kan se den. Kan jag skriva till den nej "okänt fel". Det brukar vara standard. Oavsett vilken av mina 4 datorer jag kör mot eller till. Och oavsett vilket os som körs på den maskinen. Det är alltid så.
Mappar utdelningen till en enhetsbokstav. Tror du programmet kan se denna enhetsbokstav NOPE. Bara lokala enhetsbokstäver. Så här är det alltid med Windows. Allt är special. Om du så har en HDD i ett externt case. Så blir det en speciallösning för att defragmentera filerna. Och skiten bara fortsätter. År ut och år in. Vi vart lovade nya filsystem för 5 år sedan. Vad hände? Inte ett skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tror inte det är enda sättet. Som sagt, jag vet inte hur. Men anar att det kan gå att lösa om någon bara orkar jobba på problemet.

Nej, det är helt omöjligt. Eftersom ALLA andra sätt baseras på att ANVÄNDAREN är 100% tillförlitlig. Och det har du redan bestämt att det inte fungerar. (Vilket du har helt rätt i)

Skrivet av lolight:

Ja, jag vill kunna ändra mina filer som jag har på mina servrar ja. Problemet är att viruset också kan göra det.

Självklart. Viruset är en process startad av DIG. Datorn anser automatiskt att trådar startade av DIG, har DINA rättigheter.

Skrivet av lolight:

Nej, det håller jag inte med om alls. Windows har tydligen 12 olika moduler/drivrutiner för att göra en utskrift. Sådant som programmet kan använda sig av.

Nja. Windows har bara en service för utskriftshantering. Att ett virus skulle specifikt jobba mot en viss drivrutin, för att kringå utskriftshanteraren är förstås möjligt, men då fungerar det enbart på datorer med just den drivrutinen. Så det kommer inte att hända i någon nära framtid. Men eftersom du har rättigheter nog för utskrift, kommer program du startar också ha rättigheter för utskrift.

Skrivet av lolight:

Sedan till nätverket, hur kan du påstå att det fungerar bra? Jag, har och har haft massor av olika enheter och maskiner. Att det skulle vara enkelt är rent ut sagt skrattretande. Ja, jag har säkert gjort fel inställningar osv.
Men det är ju det som är problemet. Har hemgrupper som aldrig funkar. Har utdelningar osv. ja jag orkar inte dra allt som inte funkar. Problemet är att Windows systemet för nätverk är uselt skrivet.

Nä, problemet, om något, är att man gjort det för enkelt. Rätt lösning är att stoppa alla datorerna i samma arbetsgrupp, aktivera nätverket som en hemma zon, med fil och skrivardelning, och ha användarnamn & lösenord på alla datorerna. Nu kan du dela ut resurser, och de specifika användare rättigheter att göra olika saker på de olika resurserna. "Hemgrupp" är för att tant agda ska komma åt skrivaren otto delar ut. Möjligen bilderna han har lagt i den redan utdelade default mappen.

Skrivet av lolight:

Mappar utdelningen till en enhetsbokstav. Tror du programmet kan se denna enhetsbokstav NOPE. Bara lokala enhetsbokstäver. Så här är det alltid med Windows.

Jag har ett flertal mappade enhetsbokstäver som representerar nätverksresurser. Inga problem med att varken se, eller skriva / läsa där. Oavsett mjukvara. Skulle det vara någon specifik mjukvara där man valt att kontrollera så det är en lokal resurs, för att säkerställa driftsäkerhet, och prestanda, så är det lösbart, med symboliska länkar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin råkat ut för det. I vilka mjukvaror är det du har de här problemen? (Det kan ju mycket väl tänkas att jag inte använder den typen mjukvara.)

Skrivet av lolight:

Om du så har en HDD i ett externt case. Så blir det en speciallösning för att defragmentera filerna.

Jag känner inte igen mig i det här i heller. Så jag kopplade en asgammal "Venus DS2" med en 120gB 2.5" pATA disk i, en nyare Verbatim 2.5" sATA extern, och en Samsung T1 SSD "USB minne" på 256gB till datorn. Alla går att defragmentera som vanligt.

Skrivet av lolight:

Och skiten bara fortsätter. År ut och år in. Vi vart lovade nya filsystem för 5 år sedan. Vad hände? Inte ett skräp.

Um... ReFS, om än sent, har varit ute länge nu. Det är inte en ersättare för NTFS, de fyller olika funktioner, men du har fått ditt nya filsystem. ReFS är inte beta, utan har gått live, men saknar fortfarande funktioner som man har för avsikt att lägga till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, det är helt omöjligt. Eftersom ALLA andra sätt baseras på att ANVÄNDAREN är 100% tillförlitlig. Och det har du redan bestämt att det inte fungerar. (Vilket du har helt rätt i)

Jag tror att det är möjligt att fundera ut något som kan fixa det ändå.

Citat:

Självklart. Viruset är en process startad av DIG. Datorn anser automatiskt att trådar startade av DIG, har DINA rättigheter.

Jo, det har vi redan konstaterat. (PS Du behöver inte använda stora bokstäver).

Citat:

Nja. Windows har bara en service för utskriftshantering. Att ett virus skulle specifikt

Ja, det är 1 tjänst och 1 drivrutin. Men i denna så ger drivrutinen programmen flera olika sätt att arbeta. Detta görs för att det ska finnas bakåtkompatibilitet till äldre program samtidigt som nu ska ha fler möjligheter. Samma sak som jag skrev om dialogrutor. Windows försöker fixa allt. Låta alla former av program och sätt att jobba funka. Men det blir inte bra för användaren.

Citat:

Nä, problemet, om något, är att man gjort det för enkelt. Rätt lösning är att stoppa alla datorerna i samma arbetsgrupp, aktivera nätverket som en hemma zon, med fil och skrivardelning, och ha användarnamn & lösenord på alla datorerna. Nu kan du dela ut resurser, och de specifika användare rättigheter att göra olika saker på de olika resurserna.

Tyvärr så funkar inte ens detta för mig. Så nej, det funkar inte bra. Eller är enkelt.
Att behöva skapa användare och lösenord på varje dator jag ska till är inte heller något jag kallar smidigt.

Citat:

"Hemgrupp" är för att tant agda ska komma åt skrivaren otto delar ut. Möjligen bilderna han har lagt i den redan utdelade default mappen.

Har inte studerat hemgrupp men det verkar vara mer rätt väg än användare.

Citat:

Jag har ett flertal mappade enhetsbokstäver som representerar nätverksresurser. Inga problem med att varken se, eller skriva / läsa där. Oavsett mjukvara. Skulle det vara någon specifik mjukvara där man valt att kontrollera så det är en lokal resurs, för att säkerställa driftsäkerhet, och prestanda, så är det lösbart, med symboliska länkar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin råkat ut för det. I vilka mjukvaror är det du har de här problemen? (Det kan ju mycket väl tänkas att jag inte använder den typen mjukvara.)

Det händer mig hela tiden. Todo backup var just detta fallet.

Citat:

Jag känner inte igen mig i det här i heller. Så jag kopplade en asgammal "Venus DS2" med en 120gB 2.5" pATA disk i, en nyare Verbatim 2.5" sATA extern, och en Samsung T1 SSD "USB minne" på 256gB till datorn. Alla går att defragmentera som vanligt.

Klart att det går. Men det görs inte med samma kod. Allt som inte sitter direkt mot en intern kontroller har egen kod, som ska göra samma sak. Om du går på djupet så funkar det olika och det kan blir problem pga detta. Iofs inte MS fel, utan mera hårdvarna. Men men.

Citat:

Um... ReFS, om än sent, har varit ute länge nu. Det är inte en ersättare för NTFS, de fyller olika funktioner, men du har fått ditt nya filsystem. ReFS är inte beta, utan har gått live, men saknar fortfarande funktioner som man har för avsikt att lägga till.

Ska, kolla detta. För mig känns det som att all teknikutveckling för datorer har helt avstannat. För 15 år sendan fanns det härliga planer och skisser. Men den gamla generationen tekniker och programmerare har slutat och de nya verkar ha fullt upp med att lära sig av sina misstag. Windows 10 är ett exempel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Att behöva skapa användare och lösenord på varje dator jag ska till är inte heller något jag kallar smidigt.

Du behöver skapa användare med lösenord där du ska dela ut resursen. Har du samma användare på datorn som vill använda resursen behöver du inte knappa användare & lösenord.

Skrivet av lolight:

Det händer mig hela tiden. Todo backup var just detta fallet.

Ta det med deras support, de säger specifikt att det går att göra backup på anslutna nätverksenheter, och till resurser på nätverket. Det är möjligt att de av någon anledning har valt att tvinga dig gå via \\dator\share i stället för via enhetsbokstav för ansluten enhet. Jag ska försöka testa det i morgon.

Skrivet av lolight:

Klart att det går. Men det görs inte med samma kod. Allt som inte sitter direkt mot en intern kontroller har egen kod, som ska göra samma sak. Om du går på djupet så funkar det olika och det kan blir problem pga detta. Iofs inte MS fel, utan mera hårdvarna.

Uh... defragmentering sköts av defragsvc, som använder sig av enhetens drivrutin för att göra diskoperationerna. Om du syftar på att olika hårdvara har olika drivrutiner vet jag inte vad det är du vill de ska ändra på. I fallet intern HD använder man drivrutinen för de specifika ATA kanalerna, som kan vara chipset, eller PCI-E anslutna, för att prata med själva disken, som man i sin tur pratar med, med hjälp av Windows generella HD drivrutin. För en USB ansluten extern disk, använder man ungefär samma förlopp. Istället för att nyttja ATA så jobbar man med USB, så den drivrutinen är utbytt, man studsar över en USB till ATA brygga, via dess egen, eller Windows generella drivrutin, och jobbar därifrån med samma generella drivrutin för hårddiskar. Det sker helt automatiskt, utan att defrag är medvetet om skillnaden. Att man har olika drivrutiner för de olika anslutningsformerna är helt enkelt av nödtvång, det är trots allt helt olika anslutningsformer. Du har förhoppningsvis inte samma drivrutiner för Intels integrerade sATA, och ett PCI-E påhängt Marvell chip i heller.

Skrivet av lolight:

Ska, kolla detta. För mig känns det som att all teknikutveckling för datorer har helt avstannat. För 15 år sendan fanns det härliga planer och skisser. Men den gamla generationen tekniker och programmerare har slutat och de nya verkar ha fullt upp med att lära sig av sina misstag. Windows 10 är ett exempel på det.

Det kan vara för att merparten av förändringarna är av typen som inte påverkar dig... ReFS är Microsofts egen tolkning på ZFS, och hör kanske inte hemma på en användarplattform, utan är mer av ett serververktyg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med en kunnig person på forumet, det tackar jag för.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Du behöver skapa användare med lösenord där du ska dela ut resursen. Har du samma användare på datorn som vill använda resursen behöver du inte knappa användare & lösenord.

Det är det jag vill slippa, antar jag. Bara ansluta datorn till en annan dator och ge dem förtroende. Sedan kunna se min användare på min arbetsstation, och ge den tillgång till utdelningen. Så att jag inte behöver skapa upp en användare med samma namn och lösen på varje dator. Samt att det blir krångligt om man ändra lösenord. Men jag kanske inte har fattat hur man ska göra det hela, erkänner det. Jag brukar sätt "alla" och "fullkontroll" på allt. Helt enkelt för man orkar inte bry sig. Men det är ju inte rätt.

Citat:

Ta det med deras support, de säger specifikt att det går att göra backup på anslutna nätverksenheter, och till resurser på nätverket. Det är möjligt att de av någon anledning har valt att tvinga dig gå via \\dator\share i stället för via enhetsbokstav för ansluten enhet. Jag ska försöka testa det i morgon.

Mjo, jag löste det enligt metod ovan Jag kanske låter gnällig, men så är det med oss som vill ha en bättre värld. Man önskar sig saker

Citat:

Uh... defragmentering sköts av defragsvc, som använder sig av enhetens drivrutin för att göra diskoperationerna. Om du syftar på att olika hårdvara har olika drivrutiner vet jag inte vad det är du vill de ska ändra på. I fallet intern HD använder man drivrutinen för de specifika ATA kanalerna, som kan vara chipset, eller PCI-E anslutna, för att prata med själva disken, som man i sin tur pratar med, med hjälp av Windows generella HD drivrutin. För en USB ansluten extern disk, använder man ungefär samma förlopp. Istället för att nyttja ATA så jobbar man med USB, så den drivrutinen är utbytt, man studsar över en USB till ATA brygga, via dess egen, eller Windows generella drivrutin, och jobbar därifrån med samma generella drivrutin för hårddiskar. Det sker helt automatiskt, utan att defrag är medvetet om skillnaden. Att man har olika drivrutiner för de olika anslutningsformerna är helt enkelt av nödtvång, det är trots allt helt olika anslutningsformer. Du har förhoppningsvis inte samma drivrutiner för Intels integrerade sATA, och ett PCI-E påhängt Marvell chip i heller.

Japp precis så är det.

Citat:

Det kan vara för att merparten av förändringarna är av typen som inte påverkar dig... ReFS är Microsofts egen tolkning på ZFS, och hör kanske inte hemma på en användarplattform, utan är mer av ett serververktyg.

Ok, MS bör även droppa bakåtkompatibilitet för en hel del saker tycker jag. Då blir det enklare för dem att bygga Windows och göra saker bättre och enklare. Men de är rädda för det. Jo, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ok, MS bör även droppa bakåtkompatibilitet för en hel del saker tycker jag. Då blir det enklare för dem att bygga Windows och göra saker bättre och enklare. Men de är rädda för det. Jo, jag vet.

Varje gång Microsoft droppar bakåtkompatibilitet "som märks" blir det ramaskrin. Nu stängde man av Securom & Safedisk. Samma människor som i alla år klagat på att det är för jävligt att sådana kopieringsskydd får användas, vägrar uppgradera till Windows 10, och blockar uppdateringarna för Windows 7 - 8/8.1. Man byter drivrutinsmodell, och det är jordens undergång. Man slopar 16 bitars stödet, och jorden har redan gått under. Snart är det dags att slopa 32 bitars stödet, och, ve och fasa... Jordens undergång är nära, igen. I sak har du rätt, men Microsoft anpassar sig helt enkelt efter vad kunderna vill ha, när det kommer till slopat stöd, eller inte. Först när de tror att de får med sig merparten av kunderna gör de större förändringar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hej.

Mina föräldrar har råkat ut för Cryptolocker. Räcker det med att jag kör "återställ den här datorn" i Windows 10 och tar bort alla filer eller måste man formatera?

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

@Hujedamig: Jag hade formaterat för att vara säker. Kom bara ihåg, filerna kommer inte att återställas, dem är låsta och troligtvis förlorade om du inte betalar. Du skulle kunna använda detta verktyg och se om det finns kända svagheter (longshot, men kan vara värt att prova). Har du extrem tur kan viruset ha en svaghet i sig och göra så du kan dekryptera filerna.

https://id-ransomware.malwarehunterteam.com/

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara svårt att ställa in så att alla program måste godkännas varje gång innan de får köras? Om då något poppar upp av sig själv så väljer man bara "nej" och kör antivirus...?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kan väl inte vara svårt att ställa in så att alla program måste godkännas varje gång innan de får köras? Om då något poppar upp av sig själv så väljer man bara "nej" och kör antivirus...?

Anledningen till att ett skadligt program körs är ofta pga en användare som laddar ner och faktiskt kör igång den skadliga koden. Till råga på allt så är det skadlig kod som det inte finns definitioner för. Om en användare skulle tvingas svara "Ja" varje gång en process skulle gå igång så skulle användaren snart svara "Ja" utan att bry sig, eller leta upp ett sätt att stänga av frågan. Så nja, möjligt att det är en lösning, men det är ingen bra lösning.

Jämför med hur ofta du läser HELA informationstexten om cookies när du besöker en ny sida. Troligen inte så ofta för att du har sett varningen så många gånger att du helt enkelt ignorerar den genom att trycka Ok. Samma sak blir det till slut med en fråga om du vill köra ett program - du svarar bara ja utan att faktiskt kontrollera vilken process det är. Sen kan man ju fråga sig hur en användare som infekterar sin dator med kryptovirus ska kunna avgöra om en process är grön eller inte.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Anledningen till att ett skadligt program körs är ofta pga en användare som laddar ner och faktiskt kör igång den skadliga koden. Till råga på allt så är det skadlig kod som det inte finns definitioner för. Om en användare skulle tvingas svara "Ja" varje gång en process skulle gå igång så skulle användaren snart svara "Ja" utan att bry sig, eller leta upp ett sätt att stänga av frågan. Så nja, möjligt att det är en lösning, men det är ingen bra lösning.

Jämför med hur ofta du läser HELA informationstexten om cookies när du besöker en ny sida. Troligen inte så ofta för att du har sett varningen så många gånger att du helt enkelt ignorerar den genom att trycka Ok. Samma sak blir det till slut med en fråga om du vill köra ett program - du svarar bara ja utan att faktiskt kontrollera vilken process det är. Sen kan man ju fråga sig hur en användare som infekterar sin dator med kryptovirus ska kunna avgöra om en process är grön eller inte.

För att inte tala om att en del ransomware levereras via drive-by nedladdningar genom reklam på sidor etc. Den använder exploits för att köras utan användarens inblandning

Permalänk
Medlem

@whisky: Absolut skulle det bli så om det var så för alla användare generellt, men jag menade att den som ville skulle kunna ställa in så att det krävdes ett godkännande. Då har man ju medvetet tagit det beslutet för att skydda sig och då lär man ju inte bara klicka bort det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tja!

Morsan åkte på Cryptowall häromdagen, hela datorn krypterad (eller, ja, alla intressanta filer iallafall), inte mycket att göra än att blåsa maskinen, för att betala var det aldrig frågan om!

Ovan fick mig att fundera på vilka skydd det egentligen finns mot dessa krypterings- och utpressningsprogram? Skulle man t.ex. kunna skydda sig genom att själv kryptera datorn innan den blir krypterad av "bovarna"? Finns det kanske något sätt att ta bort krypteringsmöjligheten i en Windows-dator (Mac:ar kan tydligen oxå drabbas f.ö.)?

Märkligt att det är så tyst om detta problem på forumet förresten...

P.s. jag pratar om de nya krypteringsvarianterna här, inte de som det räckte med en systemåterställning för att få ordning på problemet (något år sen nu)...

Det skrivs hur mycket som helst om detta och står till och från i tidningar. Har även diskuterats i forumet en tid.
Detta är ett fenomen som funnits i flera år och aldrig kommer försvinna. Skrämmande hur många privatpersoner och företag som betalar för att få tillbaka sina filer. Tror inte det hjälper att du krypterar filerna själv innan.
Vi har fått in det på jobbet 3 ggr. och har tvingas återläsa från backup från tidigare tidpunkt. Riktigt tidskrävande detta jobb

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Att kryptera filerna själv före och/eller använda extension som inte finns i deras lista kanske hjälpte den här gången - men om metoden blir vanligt för att skydda sina filer så kommer nästa version av ransomware skryptera även dessa med sitt eget krypto.

Man måste skaffa undan backup-filerna till en dold backup som inte kan läsas med filhanterare lokalt eller över nätverksvolymer.

Är det riktigt viktiga filer/foton etc. så kanske man skall överväga att bränna ett exemplar på DVD+/-R, BR-R dessutom...

Permalänk
Medlem

Seventhknight är väl inte direkt känt men verkar klara av dessa ransomware, dock måste det vara installerat innan man fått det.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Seventhknight är väl inte direkt känt men verkar klara av dessa ransomware, dock måste det vara installerat innan man fått det.

Har du sett något riktigt test av det programmet?
De verkar misstro det starkt i denna Reddit-tråd: https://www.reddit.com/r/Steam/comments/54p9vj/seventh_knight...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Har du sett något riktigt test av det programmet?
De verkar misstro det starkt i denna Reddit-tråd: https://www.reddit.com/r/Steam/comments/54p9vj/seventh_knight...

Nej inga faktiska tester på detta. har även läst den tråden och ja allt jag kunde hitta om det, men jag skaffade det just för att jag var nyfiken, använde en laptop som testmaskin där jag använde mig utav Cryptolocker mf. alla ransomware jag testade blockerades innan dem ens hade en chans att starta vilket i mina ögon kan vara en lockande del för att skaffa just det här.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

vore intressant om man kunde stänga av kryptering av filer helt och hållet i windows... jag vet inte om det används i något annat syfte för att skydda datorn men jag känner inte något vidare stort behov av att personligen kryptera mina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

vore intressant om man kunde stänga av kryptering av filer helt och hållet i windows... jag vet inte om det används i något annat syfte för att skydda datorn men jag känner inte något vidare stort behov av att personligen kryptera mina filer.

Krypteringen går oftast till som så att programmet öppnar den befintliga filen, läser den medan den krypteras enligt algoritmen i programmet och sen skrivs en ny fil (den krypterade) till hårddisken. Det är inte annorlunda att kryptera filer än att göra andra sorters operationer på filer, t ex ändra dem i Word eller Paint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, det är helt omöjligt. Eftersom ALLA andra sätt baseras på att ANVÄNDAREN är 100% tillförlitlig. Och det har du redan bestämt att det inte fungerar. (Vilket du har helt rätt i)

Fast det sättet som CryptoGuard i HitmanPro.Alert! fungerar på verkar ju fungera hyfsat för de flesta Ransomwares? (Dock så kommer det ibland vissa ransomware som den inte skyddar mot men det brukar fixas inom en inte allt för lång tid)

Som jag förstår det så kollar CryptoGuard efter kryptering av filer och när den märker av kryptering av många filer så stoppar det programmet som gjort dessa och återställer alla filer. Sanningen i hur det faktiskt går till är nog lite mer komplicerad än så antar jag. Förövrigt så skyddar HitmanPro.Alert! mot hollow process vilket, som jag förstår det, är något som används av flera Ransomware familjer. Utöver det så finns det också skydd mot olika exploit-tekniker.

Har dock inte sett så många tester men det jag sett verkar positivt. Har använt det lite över ett år nu (gratis licens för beta testning genom Wilders forum) men inte behövt skyddet än, känns dock bra att ha det i bakgrunden utifall att. Kommer nog personligen aldrig falla för ransomware attack genom social engingering, det skulle vara om det levererades genom ett exploit.

Edit: Såg inte tiden som gått mellan inlägg *shrugs*

Permalänk
Medlem

Virusmakare och antivirusprogram etc. har haft sin katt och råtta-lek sedan mitten av 80-talet typ och det finns alltid ett glapp mellan ny virus och motåtgärd mot viruset med användarens data som pris. Det kommer varken bli bättre eller sämre än hur det fungerar idag.

mao. man kan inte alltid lita på att AV-program av olika slag alltid märker och skyddar ett angrepp - är det zero-day grejor så skyddar väldigt lite av det.

---

Jag tycker personligen att HD-tillverkare som nu ändå gör mediaservrar, små NAS, Wlan-HD vid sidan av sina externa HD etc. borde göra en närmast idiotsäker lagringsprodukt med med bra klient byggd för att kunna tåla en Ransomware-angrepp, och då speciellt fallet att koppla in sin backupmedia med sina bakupfiler/direktory speglingar till en dator som man inte (ännu) vet om att den har en ransomware härjandes och också försöker kryptera backupdiskens innehåll så fort den kopplas in.

Det kan vara att den gör 'dolda' backup via en klientprogramvara där filerna som kopieras som dyker upp i filsystemet på disken som endast read-only, worm-beteenden - (worm -> write once, read many), snapshot på filsystemet (eller emulerad dito).

En sådan enkel sak som att kunna sätta en skrivskydd på sin externa disk, etc, etc.

---

dvs. en genomtänkt strategi på extern-HD eller vad man nu skall kalla den, vars uppgift är att skydda sin brukares data liggande på disken även om inkopplade datorn försöker senare med något skadligt.

- vill man ta bort/ändra en fil så skall det vara krångligt, kräva passord, bara kunna göras genom en klientprogram etc. när man vill rensa och återta plats.

Mycket av detta skulle redan kunna göras med HD-tillverkarnas redan existerande media-disk produkter som är mer eller mindre en liten NAS. Det är bara att någon måste sätta ihop hela paketet så att en icke datorvan person skall lätt få igång detta och få det hela att fungera.

Ja, lite som apples time-machine i enkelhet, men nu också ransomware-säkert (time-machine är inte det!! - om man nu trodde det...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

dvs. en genomtänkt strategi på extern-HD eller vad man nu skall kalla den, vars uppgift är att skydda sin brukares data liggande på disken även om inkopplade datorn försöker senare med något skadligt.

- vill man ta bort/ändra en fil så skall det vara krångligt, kräva passord, bara kunna göras genom en klientprogram etc. när man vill rensa och återta plats.

Mycket av detta skulle redan kunna göras med HD-tillverkarnas redan existerande media-disk produkter som är mer eller mindre en liten NAS. Det är bara att någon måste sätta ihop hela paketet så att en icke datorvan person skall lätt få igång detta och få det hela att fungera.

På sätt och vis möjligt med vissa HIPS (Host intrusion prevention system) program som tex Comodo Firewall och SpyShelter Firewall men det är inte direkt enkelt för den som inte är insatt. I mitt tycke så är Comodo Firewall den enklare att sätta upp för detta ändamål men har själv slutat använda dem efter att Comodo försökte ta trademark på "Let's Encrypt" (dvs p.g.a princip) men det går också i SpyShelter även om det är lite bökigare.

Till exempel så använder jag SpyShelter Firewall och har lagt till min Macrium Reflect backupkatalog i "User defined protected files" under kategorin "Personal" och sedan så tillåter jag endast reflect.exe att modifiera filer i den mappen, så om jag försöker tex skapa en ny text fil i den mappen så tillåts jag inte göra det (samma sak om jag försöker modifiera filerna.) Har satt upp liknande för andra mappar, tex Steam, bilder, musik och filmer.

Upplever dock diverse begränsningar med SpyShelter som jag inte gjorde i Comodo. För det första så finns det bara två tillgängliga kategorier att lägga till filer i, "Personal" och "General" medan i Comodo så kan du skapa nya kategorier manuellt. Det andra är att jag inte hittat ett sätt att enkelt göra en "Block by default" regel, i Comodo så kan man sätta upp en "everything" regel där det blockas samt ändra pre-defines rulesets, det är inte något som jag har hittat i SpyShelter utan där måste du antigen ändra för alla program eller svara nej när ett program efterfrågar att ändra något i mappen.

Sedan är ju frågan om dessa program i sig går att kringgå, svaret är troligen ja, om man tittar på tex Matousec tester så ser man att det finns diverse problem, dock mindre än med traditionella AV-program, sedan kan man också anta att det finns flera knep utöver dem som testas.

Min personliga åsikt är att flera lager av säkerhet är att föredra, tex så använder jag själv som jag sagt SpyShelter Firewall med HIPS, HitmanPro.Alert! med CryptoGuard samt Zemana AntiMalware 2 som AV (utvärderar fortfarande, tyvärr så verkar det gå i motsatt riktning mot vad jag skulle vilja, de har tex tagit bort valet att låta användaren bestämma vad som ska hända när ett skadligt program hittats, nu är det antingen delete eller quarantine.) Använder också Macrium Reflect för system backups (snapshots) och funderar på att testa Shadow Defender igen. Många av mina lösningar kräver dock lite tålamod och insikt/kunskap, absolut inget jag skulle försöka få min mor att använda om jag inte vill bli uppringd flera gånger varje dag.

Kan väl kanske avsluta med att det såklart är komplexa problem utan en "magic bullet" lösning, det finns vissa lösningar som vardera har för och nackdelar. Som en (självutnämnd) poweruser så skulle jag personligen vilja se en auto-sandbox ("full"/"light" sandbox) av nya program med en typ av inbyggd HIPS. Comodo och SpyShelter i kombination kommer kanske nära (förutsatt att de inte har konflikter) men har som sagt övergivit Comodo av princip. Förövrigt skulle jag vilja att vissa av dessa funktioner fanns inbyggda i Windows redan, men det kommer aldrig att hända. Kan förövrigt hålla med om att bättre system som inte är svåra att förstå och använda skulle kunna hjälpa för många, själv är jag dock ute efter lösningar som ger MIG kontrollen.

Edit: Det där vart längre än vad jag hade planerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ganska dåligt att detta problem inte har jobbats på mer. Tekniken går verkligen inte framåt så mycket alls. Ja, jag är besviken.

Det är tvärtom, det är människan som inte hinner med utvecklingen. Cryptovirus kan inte ta sig in i din dator självmant, den behöver hjälp av en enfaldig användare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Fast det sättet som CryptoGuard i HitmanPro.Alert! fungerar på verkar ju fungera hyfsat för de flesta Ransomwares? (Dock så kommer det ibland vissa ransomware som den inte skyddar mot men det brukar fixas inom en inte allt för lång tid)

I ransomware-testet https://www.mrg-effitas.com/wp-content/uploads/2016/07/Zemana... fick inte Hitman Pro Alert lika bra resultat som några andra produkter.
1. Zamana Anti-Malware
2. MalwareBytes Anti-Ransomware Beta
3. Cryptoprevent
4. Hitmanpro Alert
5. BitDefender Anti-ransomware

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

I ransomware-testet https://www.mrg-effitas.com/wp-content/uploads/2016/07/Zemana... fick inte Hitman Pro Alert lika bra resultat som några andra produkter.
1. Zamana Anti-Malware
2. MalwareBytes Anti-Ransomware Beta
3. Cryptoprevent
4. Hitmanpro Alert
5. BitDefender Anti-ransomware

De har svarat på det: https://www.wilderssecurity.com/threads/in-the-wild-ransomwar...