Möjligt att dopa sig inom e-sport ?

Permalänk
Rekordmedlem

Möjligt att dopa sig inom e-sport ?

När jag såg att Wada avslöjat systematisk doping i Ryssland så började jag fundera på doping i e-sport, går det att tillämpa doping även där och i så fall vilka metoder och hur skulle de påverka prestationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, amfetaminpreparat brukar ju förbättra koncentrationsförmågan så det används utan tvekan inom e-sport. Sen skiljer väl det sig hur populärt det är beroende på vilket spel/turneringar/regler.

Permalänk
Avstängd

Klart man kan..koncentrationsförmåga och reflexer m.m.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Det används ju redan adderal och liknande för att skärpa sina sinnen. Uppiggande droger. Vissa organisationer har börjat bekämpa detta men kan inga detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När jag såg att Wada avslöjat systematisk doping i Ryssland så började jag fundera på doping i e-sport, går det att tillämpa doping även där och i så fall vilka metoder och hur skulle de påverka prestationen ?

Ska vara något som skärper och samtigigt lugnar. Det utan att på något sätt minska reaktioner och uppfattningsförmåga. har svårt att se dopping i e-sport om inte fusk är dopping. i vanlig idrott är dopping och fusk lite samma sak.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Amfetamin i lagom dos borde vara det vanligaste för e-sport. Uppiggande och prestationshöjande..

Permalänk

Bloddoping funkar ju helt klart, ökad långvarig syresättning ger också ökad koncentrationsförmåga.
Många inser ju inte nyttan av att träna långdistans och uthållighet för att spela.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ja, amfetamin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns vissa betablockerare man kan använda för att minska darrningar ("tremor") som kan uppstå under press eller när man är nervös för högre precision. Ex instrumentspelare eller tävlingsskyttar kan använda det och jag kan tänka mig en liknande applikation inom e-sport. Sen finns ju läkemedel mot precis allt annat också som kan missbrukas om man bara vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

centralstimulerande + beta-blocker och receptet på en blivande världsmästare.

Visa signatur
Permalänk

Jag fick inte gå på LAN när jag var liten, för mamma hade hört att det var så mycket knark i de kretsarna. Själv var jag skeptisk.

Tror dock att det inom e-sport förekommer en del prestationshöjande otillåtna preparat. Allt för att få ett övertag!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Har stått mycket om detta på aftonbladet esport bla, säkert massor på typ hltv med.
Och en snabb googling gav mig detta tex:
https://gamerant.com/counter-strike-adderall-tournamet-esport...
Dock så är det ju så att effekten är olika, framförallt på folk som tar det för en sjukdom, se tex denna:
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2jzrpq/in_d...

Skulle säga att adderall är det vanligaste, här är en till:
http://www.businessinsider.com/esports-doping-scandal-investi...

Däremot är "riktig" amfetamin nog inte lika effektivt.
Adderall används även ibland av vissa studenter med höga krav på sig själva, tror det var 2009 som det kom ut att många amerikanska studenter använde det, efter det så kom det givetvis mer och mer till Sverige med, denna tråd är från 2012, vet inte hur vanligt det är längre, men vet att det förekommer iaf på högskole/universitets nivå. Rätt säker att jag sett en dokumentär där även gymnasieungdomar använder det för att få det där sista A'et, något som är ett krav för tex läkare eller veterinär, mer eller mindre.
https://www.flashback.org/t1825542

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Borde det då ska dopingtester även inom e sport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Borde det då ska dopingtester även inom e sport ?

När vi hade föreläsning om det har jag för mig vi pratade om att det redan sker eller åtminstone att det är prat om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

var ju något CSGO lag från usa som hade tagit adhd piller för ca 1 år sedan. Tror dom blev bannade för gått från esport i csgo

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Gissar att folket har googlat friskt i denna tråden, Amfetamin är inget du spelar på topp med direkt.
Det är brosience så det smäller om det, teoretiskt effektivt kanske eller för den som önskar sig problem i längden.

Det som brukas kallas "smart drugs" och är en ADHD medicin som brukar enormt av bla amerikanska studenter.
Man får en lugn och sansad ökad koncentrationsförmåga helt utan bieffekterna ifrån AMF.

"Adhd-mediciner är centralstimulerande och innehåller det verksamma ämnet metylfenidat, vilket har ganska stor kemisk olikhet med amfetamin men delvis likartade verkningar"

Sen brukas också mediciner emot narkolepsi för att hålla koncentrationen på en "orimlig" nivå under längre tid.
Dom ligger under namnen modafinil och modiodal.

..

Siktade själv på bodybuilding när jag var ung och dum, amfetamin och efedrin var vanligt och "knappt" olagligt då.
Lång historia kort, visst funkar dom men samtliga effektiva preparat (centralstimulerande) kommer med en baksida. Vare sig det är en timme eller ett år efter att man slutat använda det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Borde det då ska dopingtester även inom e sport ?

Inom e-sport går det bra även om man inte är dopad till skillnad mot vanlig sport där man har en enorm fördel av att vara starkare än de övriga.

EDIT: jag är ganska säker på att de bästa spelarna inte tar droger inom e-sport men de bästa spelarna inom vanlig idrott är förmodligen dopade för att ens ha en chans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Borde det då ska dopingtester även inom e sport ?

Tycker jag, speciellt om det är stora sponsorer och vinster med i tävlingen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Inom e-sport går det bra även om man inte är dopad till skillnad mot vanlig sport där man har en enorm fördel av att vara starkare än de övriga.

EDIT: jag är ganska säker på att de bästa spelarna inte tar droger inom e-sport men de bästa spelarna inom vanlig idrott är förmodligen dopade för att ens ha en chans.

Absolut inte i samma nivå som andra sporter, men eftersom det är väldigt stort idag och fortsätter växa blir även konkurrensen tuffare och en "liten" förbättring kan göra mycket.

@hakd

Givetvis har du rätt, kände att det var enklare att skriva amfetamin än att lista olika amfetaminpreparat.

Permalänk
Medlem

ADHD medicin skulle jag tro räknas som doping om men ej har läkarutlåtande.För har du ADHD ( Jag har den diagnosen) så fungerar den inte på samma sätt som om du inte har ADHD.

Ungefär som Norska skidlandslaget där alla har astma och har läkarutlåtande på det..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Metylfenidat och dexamfetamin lär vara de vanligaste i så fall. Används av många, även bland folk som pluggar eller av annan anledning behöver lite mer "energi". Och jo, de funkar precis exakt likadant på en person som har ADHD som det gör på en som inte har det, men jag fattar vad skribenten ovan menade

Permalänk
Rekordmedlem

Borde man då införa ett dopingreglemente och börja med tester för att inte hamna i samma fack som tex wrestling och en del andra sporter som inte anses seriösa eller vore det bra om esporten ses som underhållning snarare än sport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Borde man då införa ett dopingreglemente och börja med tester för att inte hamna i samma fack som tex wrestling och en del andra sporter som inte anses seriösa eller vore det bra om esporten ses som underhållning snarare än sport ?

E-sport spelare, iaf inom CS. Blir testade när de är på tävlingar.
Källa: http://www.pcgamer.com/esl-to-begin-randomized-drug-testing-a...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Olika amfetaminer är vanligast och gärna blandat med BETA blockerare för att motverka "stissighet". Till exempel "smuts" som man hittar på "gatan" med ett par starköl är vanligt. Det ska ge koncentrationshöjande effekt samtidigt som det ger en känsla av kontroll. Som tidigare har berättat så var det vanligt i USA ett tag...
Jag har ingen aning om vad folk gör vid tangentbordet i dagens läge, men jag hoppas att de inte stimulerar CNS för ett par FRAGS, då narkotika är bevisligen farligt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Du behöver konsumera minst 20mg amfetamin per dag i två månader för att campa long med AWP

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Det är väl inte osannolikt att folk kanske knaprar lite concerta och kanske nån betablockerare i dessa sammanhang.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Gissar att folket har googlat friskt i denna tråden, Amfetamin är inget du spelar på topp med direkt.
Det är brosience så det smäller om det, teoretiskt effektivt kanske eller för den som önskar sig problem i längden.

Det som brukas kallas "smart drugs" och är en ADHD medicin som brukar enormt av bla amerikanska studenter.
Man får en lugn och sansad ökad koncentrationsförmåga helt utan bieffekterna ifrån AMF.

"Adhd-mediciner är centralstimulerande och innehåller det verksamma ämnet metylfenidat, vilket har ganska stor kemisk olikhet med amfetamin men delvis likartade verkningar"

Sen brukas också mediciner emot narkolepsi för att hålla koncentrationen på en "orimlig" nivå under längre tid.
Dom ligger under namnen modafinil och modiodal.

..

Siktade själv på bodybuilding när jag var ung och dum, amfetamin och efedrin var vanligt och "knappt" olagligt då.
Lång historia kort, visst funkar dom men samtliga effektiva preparat (centralstimulerande) kommer med en baksida. Vare sig det är en timme eller ett år efter att man slutat använda det.

Använt de flesta droger inkl amfetamin, MDMA, de flesta psykedelier (LSD, svamp, DMT), har även provat metylfendiat många ggr, det är till 99.9% likt ruset från amfetamin.. Ska man plugga något (eller behöver koncentrera sig i allmänhet, te.x behöver lära sig något snabbt), då är tramadol eller metylfenidat rätt bra, och man får naturligtvis inte biverkningar om man håller sig till låga doser. På höga doser kommer datorspel inte vara intressant, eller iaf kommer man inte kunna koncentrera sig speciellt bra och framförallt inte vilja sitta stilla. Att dosering såklart är helt avgörande när man pratar om droger är inte rocket science direkt..

Att man alltid skulle få bieffekter är trams, att man inte skulle kunna använda amfetamin som doping är också fullständigt fel. Sen att droger inte är att leka med, och att vissa av dessa kan leda till beroende (amfetamin och tramadol kan vara beroendeframkallande såklart) ska man naturligtvis ha i åtanke.

Tur man blivit gammal och ointresserad av droger.. blir dock fortf. förbannad när jag ser misinformation, propaganda (åt båda hållen) eller trams om det.. det finns många som använder (olagliga) droger och som aldrig råkat ut för problem eller beroende.. Samma med alkohol, de flesta kan använda det utan att bli A-lagare. Själv dricker jag inte ens alkohol längre, tycker det är trevligare att vara sig själv bara. Droger sliter på kroppen dessutom, men igen, man kan använda allt med måtta om man inte har en missbrukarpersonlighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Borde man då införa ett dopingreglemente och börja med tester för att inte hamna i samma fack som tex wrestling och en del andra sporter som inte anses seriösa eller vore det bra om esporten ses som underhållning snarare än sport ?

Nä, jag tror inte på kontroller. Jag blev så förbannad på ett gammalt jobb jag hade, som kontinuerligt utförde pissprov på alla, så att jag tog min gravida lillasysters piss en dag och lämnade in. (Man behöver inte visa pitten så det var inte så svårt att smussla). Man löser inte doping/drogproblem med tester. Vissa kommer alltid att fuska, punkt slut. Vissa länder har det i sin grundlag nästan (tänker på Östtyskland).
Jag vidhåller i att man inte ska ta centralstimulerande medel för spel. Rekreation, självterapi med mera är också ursäkter. Urskuldande och förringande är oftast försvarstal. Ett beroende förstör en hel familj och alla andra anhöriga så som, vänner, bekanta och även kollegor.
Det kommer att fungera med rekreations bruk för majoriteten av alla som dricker och stimulerar sig men som sagt. De som blir beroende gör kostnaden så pass hög att de helt enkelt är förbjudna.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

Amfetamin användes av alla sidor under andra världskriget. Tyskarna gav det till pansartrupperna '39 och '40 men slutade rätt snabbt. Problemet var att det påverkade omdömet negativt, soldaterna blev 'speedade' och yviga i beteendet. Nackdelarna övervägde fördelarna i strid. Allierade använde det rutinmässigt på långa uppdrag för bombplan över Tyskland. Syftet var att hålla sig vaken längre tid, inte så mycket att höja koncentrationen som att behålla en hyfsad koncentrationsnivå efter många timmar i luften. Japanerna använde det också på ett liknande sätt för vissa av sina piloter.

Tror inte det fungerar för e-sport. Användaren känner det säkert som om det fungerar men det är just av den anledningen som det inte gör det.

På den tiden hade man inga moraliska hämningar utan man gjorde omfattande och mycket seriösa tester. Efter dessa avstod man från att använda det utom just för piloter och i slutändan ens knappt för det. Borde väga tyngre än lite rykten och högst privat tyckande av olika amatörer.

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans om proffs som tog adhd medicin, men det var i usa