Tankar kring server och Kodi / Htpc lösning. Tips mottages!

Permalänk

Tankar kring server och Kodi / Htpc lösning. Tips mottages!

Hej,

Har i dagsläget en burk som jag använder som htpc/filserver/webserver/teamspeakserver. Jag kör Windows 10 Pro på den.
Nu har den dock börjat bråka lite på sistone och får ingen riktigt ordning på det, så börjar luta åt att jag behöver installera om windows.

Men jag är egentligen sugen på att få en mer centraliserad lösning hemma med säkrare lagring för mina filer. I dagsläget kör jag 6st diskar med blandade storlekar och ingen raid/redundans på diskarna.

Jag är sugen på att få till en bättre lösning, i form av att blåsa rent burken och installera Windows 2012/2016 Server. Jag har 3st 1tb diskar som jag hade tänkt få till en "software raid" lösning på. Antingen mirrored eller paritet. Och sen in med webserver, teamspeakservern och konfa smb för filservern.

Detta medför ju att jag skulle behöva en ny burk för att köra Kodi och play/streamtjänster på. Har funderat lite på att skaffa en Intel Nuc i3/i5 för detta ändamål och sen mappa den mot videofilerna på Windows servern. Ett problem med Intel Nuc är dock att den inte har någon optisk ljudutgång. Och min förstärkare har inte hdmi ljudingång.. Så då skulle jag behöva skaffa ny förstärkare för att kunna köra dts osv.

Men, nu till min fråga. Går det att köra Kodi på Windows Server? Fungerar det bra? För i så fall är ju ett alternativ att installera windows server och fortsätta använda den på liknande sätt, men med alla fördelar windows server ger mig kontra en vanlig windows 10 installation. Och då sparar jag ju utgiften för en extra maskin.

Hur hade ni gjort?!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@dalledalle:

Jag har kört ungefär som din setup tidigare. En dator vid tvn som kör allt, typ.
Jag övergav det för att det är extremt jobbigt när man ska leka runt med nya program, samt att storlek och ljudnivå i tvmöbeln inte blir optimal..

Kör nu dedikerad kodi (openelec) mitx dator vid tvn samt en server med bl.a. Freenas på som är placerad i annat rum. Mycket nöjd med flexibiliteten det ger! Visst det blir onödigt med hårdvara men va fan.. det är ju bara roligt

Bygg en egen pc istället för en Nuc, då kan du få optisk utgån och förmodligen billigare... finns massor med fina mitx htpc lådor att välja mellan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag körde er lösning med en htpc men övergav det till en lite android spelare istället.
Så länge man bara vill ha en filmspelare så anser jag att det är en smidigare lösning i tv-rummet...servern kastade jag in i ett skåp.

Och tja, man kan köpa ett gäng med dessa innan man kommer upp i kostnaden av en "riktig" htpc.

http://www.banggood.com/CS918-PLUS-2G-RAM-8G-ROM-Quad-Core-XB...

Permalänk
Medlem

Det finns ju grejer som:
Speaka HDMI->HDMI+TOSLINK:
https://www.conrad.se/HDMI,-Toslink-AV-Konverter-SpeaKa-Profe...

Eller:
https://www.amazon.de/Mondpalast-ARC-Optische-Konverter-Extra...

Den senare har ett par recensioner också, borde lösa problemet med DD/DTS i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej,

Har i dagsläget en burk som jag använder som htpc/filserver/webserver/teamspeakserver. Jag kör Windows 10 Pro på den.
Nu har den dock börjat bråka lite på sistone och får ingen riktigt ordning på det, så börjar luta åt att jag behöver installera om windows.

Men jag är egentligen sugen på att få en mer centraliserad lösning hemma med säkrare lagring för mina filer. I dagsläget kör jag 6st diskar med blandade storlekar och ingen raid/redundans på diskarna.

Jag är sugen på att få till en bättre lösning, i form av att blåsa rent burken och installera Windows 2012/2016 Server. Jag har 3st 1tb diskar som jag hade tänkt få till en "software raid" lösning på. Antingen mirrored eller paritet. Och sen in med webserver, teamspeakservern och konfa smb för filservern.

Detta medför ju att jag skulle behöva en ny burk för att köra Kodi och play/streamtjänster på. Har funderat lite på att skaffa en Intel Nuc i3/i5 för detta ändamål och sen mappa den mot videofilerna på Windows servern. Ett problem med Intel Nuc är dock att den inte har någon optisk ljudutgång. Och min förstärkare har inte hdmi ljudingång.. Så då skulle jag behöva skaffa ny förstärkare för att kunna köra dts osv.

Men, nu till min fråga. Går det att köra Kodi på Windows Server? Fungerar det bra? För i så fall är ju ett alternativ att installera windows server och fortsätta använda den på liknande sätt, men med alla fördelar windows server ger mig kontra en vanlig windows 10 installation. Och då sparar jag ju utgiften för en extra maskin.

Hur hade ni gjort?!

Skulle tips dig om en HP microserver gen8, finns på dustin för runt 2000 kr. Köp sedan till så du iaf har 8 GB ram, så kör du freenas + zfs för säkrare lagring och enkel server. Allt görs via webgui (med undantag). Du har plats för 4 diskar + en SSD lr dylikt som du kan montera i toppen på serverns insida. Dock behövs en strömkabel kommer inte ihåg vad den heter dock finns billigt på ebay eller så gör man en egen, typ floppy hane/hona.

Sen har du plugins för diverse funktioner bl a plexserver. Enda nackdelen med servern är att det är en celeron, så max 2 fullhd med transkoding skulle jag gissa på. Men utan transkoding eller lägre så är det inga problem att köra flera enheter.

Obs detta är som server. För att sedan spela upp det så kan du installera plexapps på enheterna. Då det bara är vga utgång på servern så är det inte så smidigt för att koppla direkt till tv.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En billig lösning kan vara att köra Raspberry Pi och Hifiberry Digi+ som mediadator med Kodi installerat (t.ex openelec) och använda din gamla burk som filserver/webserver/tsserver

Permalänk
Medlem

S905 box med libreelec blir väldigt trivsamt som kodi maskin och de går att finna för några hundralappar (+kostnaden för ett sd kort till installationen) om man letar runt lite.
Då det finns ett flertal av dessa boxar och vissa kan ev sakna optisk ut är det dock bäst att läsa på innan det handlas.
För mer info om libreelec på amlogic är detta forum en start https://forum.libreelec.tv/forum-38.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Skrivet av Trigger:

@dalledalle:

Jag har kört ungefär som din setup tidigare. En dator vid tvn som kör allt, typ.
Jag övergav det för att det är extremt jobbigt när man ska leka runt med nya program, samt att storlek och ljudnivå i tvmöbeln inte blir optimal..

Kör nu dedikerad kodi (openelec) mitx dator vid tvn samt en server med bl.a. Freenas på som är placerad i annat rum. Mycket nöjd med flexibiliteten det ger! Visst det blir onödigt med hårdvara men va fan.. det är ju bara roligt

Bygg en egen pc istället för en Nuc, då kan du få optisk utgån och förmodligen billigare... finns massor med fina mitx htpc lådor att välja mellan

Jag kikade lite snabbt på vad delar skulle gå på om jag skulle smälla ihop en egen htpc med m-itx chassi och moderkort med toslink ut samt en i3 cpu. Och det blir dyrare, men framförallt klumpigare än en liten Nuc. Det är synd, för annars är det både kul projekt men också enklare att få det precis som man vill ha det..

Skrivet av Bustah:

Jag körde er lösning med en htpc men övergav det till en lite android spelare istället.
Så länge man bara vill ha en filmspelare så anser jag att det är en smidigare lösning i tv-rummet...servern kastade jag in i ett skåp.

Och tja, man kan köpa ett gäng med dessa innan man kommer upp i kostnaden av en "riktig" htpc.

http://www.banggood.com/CS918-PLUS-2G-RAM-8G-ROM-Quad-Core-XB...

Androidspelare tror jag inte kan blir ett alternativ då jag har dessa krav:
Måste kunna läsa .rar filer, detta gör Kodi
Måste kunna enkelt använda webläsare (Chrome) för att kunna kolla streams/svtplay/viafree/youtube osv. Men även annan form av surf.
Vill säkert installera något windowsprogram jag är van vid att ha, då jag nu kör windows på htpc'n.

Skrivet av RHWarrior:

Det finns ju grejer som:
Speaka HDMI->HDMI+TOSLINK:
https://www.conrad.se/HDMI,-Toslink-AV-Konverter-SpeaKa-Profe...

Eller:
https://www.amazon.de/Mondpalast-ARC-Optische-Konverter-Extra...

Den senare har ett par recensioner också, borde lösa problemet med DD/DTS i alla fall.

Ja, jag kikade lite på de där! Och det låter ju som ett riktigt bra alternativ faktiskt.

Då är ju problemet med att Nucen inte har toslink löst!

Skrivet av fragwolf:

Skulle tips dig om en HP microserver gen8, finns på dustin för runt 2000 kr. Köp sedan till så du iaf har 8 GB ram, så kör du freenas + zfs för säkrare lagring och enkel server. Allt görs via webgui (med undantag). Du har plats för 4 diskar + en SSD lr dylikt som du kan montera i toppen på serverns insida. Dock behövs en strömkabel kommer inte ihåg vad den heter dock finns billigt på ebay eller så gör man en egen, typ floppy hane/hona.

Sen har du plugins för diverse funktioner bl a plexserver. Enda nackdelen med servern är att det är en celeron, så max 2 fullhd med transkoding skulle jag gissa på. Men utan transkoding eller lägre så är det inga problem att köra flera enheter.

Obs detta är som server. För att sedan spela upp det så kan du installera plexapps på enheterna. Då det bara är vga utgång på servern så är det inte så smidigt för att koppla direkt till tv.

Tack för tipset. Men jag tror nog att jag behåller min nuvarande burk och kör den som server. Då chassit är en FD Node 304 så har jag plats för 6st 3,5" diskar. I burken sitter även en i5 med 8gb ram. Så känns smidigare att köra den som server, och skaffa en ny htpc istället.

Skrivet av Jay-Jay:

En billig lösning kan vara att köra Raspberry Pi och Hifiberry Digi+ som mediadator med Kodi installerat (t.ex openelec) och använda din gamla burk som filserver/webserver/tsserver

Jag har en raspberry pi 2 i sovrummet som jag kör openelec på. Och det fungerar väl helt okej. Ganska trög på att scanna igenom biblioteket och navigera i menyer/spola osv. Men gör jobbet absolut. Dock vill jag ha mer kraft till denna maskin i vardagsrummet då jag vill smidigt kunna använda webläsare och kolla olika streams/playtjänster.

Skrivet av Molvis:

S905 box med libreelec blir väldigt trivsamt som kodi maskin och de går att finna för några hundralappar (+kostnaden för ett sd kort till installationen) om man letar runt lite.
Då det finns ett flertal av dessa boxar och vissa kan ev sakna optisk ut är det dock bäst att läsa på innan det handlas.
För mer info om libreelec på amlogic är detta forum en start https://forum.libreelec.tv/forum-38.html

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Men behöver enkelt kunna använda webläsare för play/stream

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Android burken kör både Kodi och Google chrome så det är löst, man kan installera det mesta som går att installera på en android telefon/platta, men det är ju sant som du säger att rena windows program är helt kört.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Gwildor:

Den där såg ju faktiskt riktigt läcker ut. Och nästan värt att ta hem en bara för att pröva. Kan säkert användas till något annat om den inte funkar som jag tänkt mig

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Emby som mediaserver.
Lirar finfint tillsammans med Kodi.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Precis, finns varianter med gigabit lan och 2GB ram osv att finna med (ebay och aliexpress har multum av dom). Även boxar baserade på s905x (HDR och vp9 stöd är de extra finesserna i dessa) funkar fint men tyvärr finns ingen sådan såvitt jag vet med gigabit lan port.
Det går ju att stanna på Android och köra kodi som en app däri om man vill så fast åtminstone för mig blev det drygt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Här har du ett exempel på en box som är något dyrare än android boxarna, men kör windows 10
http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_203674.html?wid=3

Permalänk
Medlem

@Molvis: Hur fungerar plexappen på en sådan box?
Jag är nämligen intresserad av att köpa en androidbox som klarar 256 kodningen med plex samt boxer.se app.
Har tröttnat på Kodi.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Är priset nr 1 i din prio så kolla på rasberry pi

Finns bra distar att köra kodi på en sådan

Går du på en nuc så bör du vara medveten om att de väsnas en hel del

Visa signatur
Permalänk

@Gwildor: Hej, varför har du tröttnat på Kodi och anser att plex är bättre?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle

Tänkte lite på vad du skrev här ---> "Jag kikade lite snabbt på vad delar skulle gå på om jag skulle smälla ihop en egen htpc med m-itx chassi och moderkort med toslink ut samt en i3 cpu. Och det blir dyrare, men framförallt klumpigare än en liten Nuc. Det är synd, för annars är det både kul projekt men också enklare att få det precis som man vill ha det"

Tänkte vi kör på det fetstilta

(och nu går jag på att du kollat upp nypris)

Dyrare = Swecmarknaden! Glöm never ever den Du kan bygga det du vill, till en tredjedel av priset.
Nackdelen är: Att du går miste om nylukten, kanske garantin.. (men det finns alltid fabriksgaranti)
Och att det kan ta lite tid att hitta alla delar.

klumpigare = Ja det går ju inta att komma ifrån, tyvärr!

Men en klump/större enhet kan man faktiskt komma ifrån, om man t e x bygger in den i möbeln.....Endast ens egenfantasi sätter gränser där.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Var för många buggar, det strulade mycket och pluginen blev inte uppdaterade. Nu kör jag plex istället, rasplex på en RP2 och det fungerar riktigt bra, tröttnar man på att se en film i vardagsrummet fortsätter man bara se den på surfplattan i sängen..

Permalänk
Skrivet av Gwildor:

@dalledalle: Var för många buggar, det strulade mycket och pluginen blev inte uppdaterade. Nu kör jag plex istället, rasplex på en RP2 och det fungerar riktigt bra, tröttnar man på att se en film i vardagsrummet fortsätter man bara se den på surfplattan i sängen..

Okej!

Jag har testat Plex för länge sen och jag tyckte det var riktigt sjyst. Men då allt mitt videomaterial är i .rar filer, så kan jag inte använda plex till att spela upp det. Då plex inte läser .rar filer..

Det är synd. Det borde de implementera!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

@Molvis: Hur fungerar plexappen på en sådan box?
Jag är nämligen intresserad av att köpa en androidbox som klarar 256 kodningen med plex samt boxer.se app.
Har tröttnat på Kodi.

Svårt att säga säga, Plex appen bör funka men iom att jag blåst andriod på bägge de boxar jag har är det något jag inte kan prova (dock funkar Plexkodiconnect under kodi som det ska). För boxer vet jag inte, är det något som brukar något specifikt DRM schema i boxen kan Kina boxarna faila på detta så det likt Netflix enbart blir möjligt att spela upp sd varianterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Nu är det något år sedan jag tittade på Plex appen, men jag vet att jag körde den utan några som helst problem på min gamla samsung s3:a och hårdvaran i en nyare android box springer cirklar runt min s3:a, 99% av belastningen i Plex ligger såvitt jag vet på servern (omkodning etc).

Om du är lite osäker så kan du titta på denna:
http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_540114.html

Dom har fått lite bättre recensioner mest antar jag pgr av att hårdvaran är betydligt bättre än 905:orna men men..

Permalänk
Medlem

Hej, vill tipsa om nvidias Shield TV som är min mediaspelare just nu. Kör både Kodi och kan agera Plexserver med transcoding samt spelare.
Enda den saknar för dig är optisk ut men det länkades till lösning längre upp.
Mediaspelaren är otroligt rappare än en raspberry och sen är röstsökningen lite roligt. Och para ihop den med en harmony så smider det på riktigt fint plus att du kan streama spel från PCn.

Bara ett tips.

Permalänk
Skrivet av Labanius:

Hej, vill tipsa om nvidias Shield TV som är min mediaspelare just nu. Kör både Kodi och kan agera Plexserver med transcoding samt spelare.
Enda den saknar för dig är optisk ut men det länkades till lösning längre upp.
Mediaspelaren är otroligt rappare än en raspberry och sen är röstsökningen lite roligt. Och para ihop den med en harmony så smider det på riktigt fint plus att du kan streama spel från PCn.

Bara ett tips.

Den verkar läcker!

Försökte söka, men hittade inget klockrent svar. Finns det fungerande webläsare i den? Verkar inte som att den hade det när den släpptes. Men det var ju ett tag sen nu.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tänkte först köpa Shielden men eftersom att den inte finns i lager blev det en padda+chromecast. Mycket nöjd. Du kan streama allt via den. Viaplay, Netflix, Youtube, svt, tv4 osv... Och sen plex då.

Tar ingen plats heller likt Shielden. Prismässigt mycket billigare också, även om man får köpa en ny padda. Surfa är väl det enda den inte riktigt är byggd för, men då kan man likaväl köra paddan direkt tycker jag Visa bilder ska också gå även om jag inte testat det.

Permalänk
Skrivet av endy:

Tänkte först köpa Shielden men eftersom att den inte finns i lager blev det en padda+chromecast. Mycket nöjd. Du kan streama allt via den. Viaplay, Netflix, Youtube, svt, tv4 osv... Och sen plex då.

Tar ingen plats heller likt Shielden. Prismässigt mycket billigare också, även om man får köpa en ny padda. Surfa är väl det enda den inte riktigt är byggd för, men då kan man likaväl köra paddan direkt tycker jag Visa bilder ska också gå även om jag inte testat det.

Kan du streama Kodi på ett enkelt sätt till chromecasten?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Nja, det ska gå men verkar inte superenkelt. Men Plex är vad jag förstått rätt likt. Går att skippa transcodingen om man vill.

Permalänk
Medlem

@dalledalle: ja. Opera finns för Android tv. Sen går det att side loada chrome också. Men det blir inte lika bra som en native tv app.

Permalänk
Medlem

Ett annat problem jag upptäckte med Shielden är att den kör Android TV. Stödet bland appar är rätt dåligt utbyggt. Tex så har Viaplay ingen app för android tv och HBOs ska fungera dåligt.

Permalänk
Medlem

@endy: Det ska gå att sideloada alla appar som finns i butik men resultatet kan jag ju inte garantera, dock har jag testat några spel och de spel som endast har touchstöd funkar ju följdaktligen inte. Men lösningen på det problemet är ju att shielden funkar som en chromecast så det är bara att dra igång en film via mobilen.