2.1 system för under 4000 kr

Permalänk

2.1 system för under 4000 kr

Tjena!
Ljudfokus.se verkar ha väldigt fina erbjudanden. Dock har jag hört att Proson inte är ett så bra märke men däremot Dynavoice då?
Tänkte om någon med lite erfarenhet kunde hjälpa mig ordna ett 5.1 system för verkligen max 4500 kr men helst typ 3500-4000 kr.
Jag har redan en VSX-922 så den delen är ju klar tur det. Bra att nämna är också problem med plats i mitt rum så golvhögtalare kommer nog bli ett problem. Helst några stativare eller något då. Jag tänkte ha två satelliter på sängen som är bakom mig och tre högtalare på skrivbordet (2 front, 1 center). Låter det som en plan? Och så en subb under bordet eller bredvid mig mot väggen.

Jag behöver hjälp att ordna ett 2.1 system och senare kommer jag förmodligen utveckla det till 5.1. Behöver bara hjälp med vad för högtalare ni rekommenderar och en subb då. Har redan en VSX-922 (lite overkill vet men fick den för 1100 kr så). Subben under bordet eller bredvid mig mot väggen.
Sen undrar jag vad ni tycker om dem här:
http://www.whathifi.com/wharfedale/diamond-91/review
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=26820
Fick ju fin fina betyg av riktiga hemsidor. Några säger att de behöver en subb men ska ju köpa en så inga problem ändå så.
Har inte så mycket plats heller, ska ha dem på skrivbordet. Kanske bredden typ max 30 cm, höjden är inga problem tror jag och djupet max typ 25-30 cma nånting.
Behöver ni mera info så är det bara att fråga!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

5.1 nytt kan du tyvärr glömma med den budgeten om du inte kollar begagnat.
Kan du inte börja med ett 2.1 och bygga vidare på det ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av micke7406:

5.1 nytt kan du tyvärr glömma med den budgeten om du inte kollar begagnat.
Kan du inte börja med ett 2.1 och bygga vidare på det ?

Jag tänkte också på det men vill ju inte heller ha flera olika högtalare som alla låter olikt. Förslag på högtalare och subwoofer då?
Och ljudfokus hade ju massa grejer, inget som är bra där eller? Massa bra recensioner.

Skrivet av Drivknuten:

Såg den också men enligt alla omdömmen så pajar ju subwoofer efter garantinstiden? Vill gärna ha lite kvalité iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerlinez:

Jag tänkte också på det men vill ju inte heller ha flera olika högtalare som alla låter olikt. Förslag på högtalare och subwoofer då?
Och ljudfokus hade ju massa grejer, inget som är bra där eller? Massa bra recensioner.

Såg den också men enligt alla omdömmen så pajar ju subwoofer efter garantinstiden? Vill gärna ha lite kvalité iaf

Du får ingen kvalite för den budgeten som de andra talarna sagt. Du får nog gå upp i iallafall 6-10k för ett vettigt 5.1 system

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Du får ingen kvalite för den budgeten som de andra talarna sagt. Du får nog gå upp i iallafall 6-10k för ett vettigt 5.1 system

Redan bestämt för att bygga upp från 2.1 så det e klart.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

http://www.trustedreviews.com/logitech-z906-review

Det kanske kan vara något, har haft dom i 4-5 år nu och är faktiskt helt okej för den slanten

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerlinez:

Såg den också men enligt alla omdömmen så pajar ju subwoofer efter garantinstiden? Vill gärna ha lite kvalité iaf

Om jag minns rätt så är det HKTS 18 den SW som hade ordentliga kvalitetsproblem. SW i detta system är av en annan modell.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Microapple:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

http://www.trustedreviews.com/logitech-z906-review

Det kanske kan vara något, har haft dom i 4-5 år nu och är faktiskt helt okej för den slanten

Lugnt asså haha, vill inte ha ett Logitech setup.

Skrivet av Drivknuten:

Om jag minns rätt så är det HKTS 18 den SW som hade ordentliga kvalitetsproblem. SW i detta system är av en annan modell.

Aha okej då. Men har redan bestämt mig för att bygga upp från 2.1
____________________________________________________________________________________________________

Allihoppa! Den här såg riktigt fin ut, åsikter? Lite billig vet men den fick ju ändå 5 stjärnor av WhatHiFi!
http://www.whathifi.com/wharfedale/diamond-91/review
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=26820

Sen behöver jag en subwoofer för runt 2000 lappen. Kan man få lite hjälp?

Permalänk

Hade kört på detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443 logitechz906 , eftersom du ändå inte kan få en dyrare förstärkare+5.1 högtalare för pengarna.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Har en fråga om någon här är kunnig.
"150 W/ch (6 ohms 1 kHz 1 % 1ch Driven)
105 W/ch (20 Hz – 20 kHz, THD 0.09 % @ 8 ohms FTC)"
Om jag har fattat det rätt så kör förstärkaren på 150 W om högtalarna har 6 ohms belastning?
Eller är 8 ohms fortfarande bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerlinez:

Har en fråga om någon här är kunnig.
"150 W/ch (6 ohms 1 kHz 1 % 1ch Driven)
105 W/ch (20 Hz – 20 kHz, THD 0.09 % @ 8 ohms FTC)"
Om jag har fattat det rätt så kör förstärkaren på 150 W om högtalarna har 6 ohms belastning?
Eller är 8 ohms fortfarande bättre?

Förstärkaren kan leverera 150w vid 1khz när du bara driver en högtalare i 6 Ohm.
Vad den levererar med två högtalare i 20-20000Hz vet man inte.
Men kolla inte för mycket på effekten slutsteget levererar det säger inte allt och skillnaden mellan 100 och 150 är knappt märkbar, Du kan kanske spela lite högre med en ren signal.

Permalänk
Medlem

Högtalaren jag rek är mer lättdriven än den Wharfedale Diamond 9.1 som du kollade på och du kan spela starkare med den.
Vill du annars lyssna på en riktigt prisvärd talare så ska du kolla in ELAC Debut serien, Du spräcker budgeten lite men är väl värt det.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Högtalaren jag rek är mer lättdriven än den Wharfedale Diamond 9.1 som du kollade på och du kan spela starkare med den.
Vill du annars lyssna på en riktigt prisvärd talare så ska du kolla in ELAC Debut serien, Du spräcker budgeten lite men är väl värt det.

Tack för hjälpen! Ska åka till hembiobutiken och lyssna på högtalaren under kommande veckan tror jag faktiskt.
Men inga fler förslag om jag inte skulle vara så förtjust? Än ELAC högtalaren då som e liite dyr.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att du bör börja med att kolla vad som finns begagnat (helst i din närhet) tex via annonserna på www.hifimagasinet.com 4000 kr kan ge dig ett par bättre begagnad mellanklasshögtalare, en sub är inget man bör köpa om man har så låg budget oavsett om det är nytt eller beg, det är bättre att satsa allt på ett par bra högtalare i stället typ dessa > http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=18278...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@killerlinez *Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter meningslösa inlägg/bumpning, se §1.6 & §4:

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.
§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av killerlinez:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Högtalaren jag rek är mer lättdriven än den Wharfedale Diamond 9.1 som du kollade på och du kan spela starkare med den.
Vill du annars lyssna på en riktigt prisvärd talare så ska du kolla in ELAC Debut serien, Du spräcker budgeten lite men är väl värt det.

Inga fler förslag alltså? Som sagt så får högtalarna egentligen inte kosta mig mer än 2500 kr för mer para finns inte haha.
Så som sagt gärna prisvärda högtalare. Kan kanske vara bra att veta vad för typ av ljud och design jag söker:
Jag gillar bas, kommer köpa en subwoofer lite senare (om det är värt det, vad tycks? Det kanske beror på högtalarna eller?) men samtidigt ett rent ljud med tydliga röster. Om det hjälper, hörlurarna jag använder är Beyerdynamics DT990 och jag älskar dem! Så ett V-format ljud.
Antingen svarta med en vit woofer eller vice versa, vit högtalare med svart woofer. Skulle passa in fint till min setup på skrivbordet. De kan vara både trä och plast, helst trä om nånting annars.
Tror det var det mesta? Fråga bara om det är något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerlinez:

Inga fler förslag alltså? Som sagt så får högtalarna egentligen inte kosta mig mer än 2500 kr för mer para finns inte haha.
Så som sagt gärna prisvärda högtalare. Kan kanske vara bra att veta vad för typ av ljud och design jag söker:
Jag gillar bas, kommer köpa en subwoofer lite senare (om det är värt det, vad tycks? Det kanske beror på högtalarna eller?) men samtidigt ett rent ljud med tydliga röster. Om det hjälper, hörlurarna jag använder är Beyerdynamics DT990 och jag älskar dem! Så ett V-format ljud.
Antingen svarta med en vit woofer eller vice versa, vit högtalare med svart woofer. Skulle passa in fint till min setup på skrivbordet. De kan vara både trä och plast, helst trä om nånting annars.
Tror det var det mesta? Fråga bara om det är något!

Som jag sa, Monitor Audio Reference MR2 Är det som gäller i prisklassen.

Permalänk
Medlem

Som så många andra säger, kolla begagnat.
@mrqaffe brukar ha vassa tips på vart du ska kolla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@micke7406: Tjena!
Jag är tillbaks igen, nu när jag har införskaffat mig en Pioneer VSX-922 (gick på 1100 kr, begagnad), ett par MR2 som du rekommendera (2000 kr, och tack för tipset, älskar dem, får inte nog <3) och till sist en Klipsch R-12SW (som var nedsänkt från 4000 till 3000 så slog till. R-10SW (10 tummaren) kostade 3500 kr). Jag kan inte bli mer nöjd med systemet, tackar så mycket!
Men redan nu har jag tänkt på att utveckla till 5.1, att börja med kanske blir med centern från samma serie som MR2:orna då, right? Läst överallt att samma serie alltid är bäst när det kommer till center. Men sen återstår surroundhögtalarna... de kommer stå på stativ vill jag påpeka bakom mig, för allt det här är för min dator basically. Så alla högtalare är ganska nära mig, frontarna står ungefär en meter ifrån varandra på mitt skrivbord om den infon behövs, baslådan till höger om mig då jag knappt har någon annan plats för dem förutom bakom mig men det lät värre, det här blev bra tyckte jag. Men ska jag köra för samma MR2:or eller kanske variera lite? Jag tänkte någonting med kanske "lättare" ljud, alltså kanske lite mindre bas, högre diskant så man får den där surround känslan, eller är det bara jag som tror mycket nu?
Som sagt, du är kingen så du får gärna komma med förslag . Helst nytt då mamma inte vill att jag köper begagnat...

http://imgur.com/a/h1oFe <-- Här gjorde jag en liten lista på högtalare och alla borde vara hyfsade, vad vet jag haha.

Mvh Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerlinez:

@micke7406: Tjena!
Jag är tillbaks igen, nu när jag har införskaffat mig en Pioneer VSX-922 (gick på 1100 kr, begagnad), ett par MR2 som du rekommendera (2000 kr, och tack för tipset, älskar dem, får inte nog <3) och till sist en Klipsch R-12SW (som var nedsänkt från 4000 till 3000 så slog till. R-10SW (10 tummaren) kostade 3500 kr). Jag kan inte bli mer nöjd med systemet, tackar så mycket!
Men redan nu har jag tänkt på att utveckla till 5.1, att börja med kanske blir med centern från samma serie som MR2:orna då, right? Läst överallt att samma serie alltid är bäst när det kommer till center. Men sen återstår surroundhögtalarna... de kommer stå på stativ vill jag påpeka bakom mig, för allt det här är för min dator basically. Så alla högtalare är ganska nära mig, frontarna står ungefär en meter ifrån varandra på mitt skrivbord om den infon behövs, baslådan till höger om mig då jag knappt har någon annan plats för dem förutom bakom mig men det lät värre, det här blev bra tyckte jag. Men ska jag köra för samma MR2:or eller kanske variera lite? Jag tänkte någonting med kanske "lättare" ljud, alltså kanske lite mindre bas, högre diskant så man får den där surround känslan, eller är det bara jag som tror mycket nu?
Som sagt, du är kingen så du får gärna komma med förslag . Helst nytt då mamma inte vill att jag köper begagnat...

http://imgur.com/a/h1oFe <-- Här gjorde jag en liten lista på högtalare och alla borde vara hyfsade, vad vet jag haha.

Mvh Danne

Tycker att du ska gå på MR2 även där bak, surround känslan kommer du att få, Se till att kalibrera din receiver så kommer det att bli kanon.
En annan sak du ska göra är att sätta dina fronthögtalare som small när du har en subb.

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad du skall lyssna på. Ska du bara spela spel så köp färdigt system för 2-3 tusen, typ de som är listad tidigare. Men vill du lyssna på musik och få bra ljud är dessa inte att rekommendera.

Då är ett par små monitorer + sub betydligt bättre, själv har jag AudioEngine A5+ men med en sub så fungerar deras lillebror A2+ också bra, och kommer att ge flera steg bättre musik-ljud än nåt som Logitech säljer.