Just fått fiber (telias öppna fiber) funderar på viasat som leverantör

Permalänk

Just fått fiber (telias öppna fiber) funderar på viasat som leverantör

Har fått in fiber nu i kåken så då vill man ju självklart ha nån leverantör. Har suttit och jämnför erbjudanden och det jag känner för är viasat, för om man teckar avtal med dom här på byn via våran lokala radiohandel så skulle jag få förljande:

tv boxen för 495:-
ingen startavgift
6 månaders gratis tv, samt hela utbudet, sen så får man höra av sig till dom och säga till vilket kanalpaket man vill ha.

hastigheten som jag är intresserad av är 100/10

det jag undrar är om det är nån här som har erfarenheter från dom? hittade nån sida på nätet och där står det inget possitivt om dom. seg nät och dålig kundsupport och bara allmänt dåligt.

Tänkte att jag skulle kolla med er här på sweclockers vad ni har för erfarenheter, eller råd

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan du ju annars köra Viasat som TV leverantör och en annan som internet leverantör.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zynken:

Vad jag vet så kan du ju annars köra Viasat som TV leverantör och en annan som internet leverantör.

Tvivlar på att erbjudandet om ovanstående skulle kvarså då.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Vilken box?

Permalänk

Jag hade samma erbjudande när jag började med viasat, haft mkt strul, fulhöjningar man fått tillbringa mkt tid åt i telefon.
De verkar köra fejk telefonkö efter mina erfarenheter, väljer du starta abonnemang har du max 5min kö, fakturafrågor 30-60min, säga upp abonnemanget hade jag 1h 45min, provade under tiden att ringa till "ny kund" flertal ggr, ingen väntetid.
Visst, de kanske bara har en som kan avsluta abonnemang men då måste det vara många som ledsnat samtidigt
När man väl kom fram var man tvungen att nästan tända till för de skulle förstå och gå med på att säga upp.

Har haft canal digital i snart två år nu utan strul, bättre kanaler (vet att de köpt kanaler av varandra hit och dit nu, men vet inte vilka).

Det är iaf mina erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Vad jag vet så kan du ju annars köra Viasat som TV leverantör och en annan som internet leverantör.

Jo jag vet men det känns smidigare att man tar allt från samma ställe, jag är bekväm av mig

Skrivet av Yatagarasu:

Tvivlar på att erbjudandet om ovanstående skulle kvarså då.

Förvisso så var det bara tvn som man la upp sig på 2 års bindningstid, för på internet så var det ingen. får väl surra lite med dom på radiohuset om hur det ligger till.

Skrivet av Dirty Dancer:

Vilken box?

Det var nån box som man behöver, nån från samsung, minns inte exakt nu vad den hette

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Viasat ser inte ut att ha något eget AS-nummer; de verkar alltså egentligen inte agera ISP. Är det någon som har koll på vilken operatör som tar hand om Viasats bredbandskunder?

Permalänk
Medlem

Jag vet att Banhof har bra tv erbjudanden, kolla där.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av spejsy:

Viasat ser inte ut att ha något eget AS-nummer; de verkar alltså egentligen inte agera ISP. Är det någon som har koll på vilken operatör som tar hand om Viasats bredbandskunder?

Det är ju på telias öppna fiber så då tänker jag telia? men om nån vet så får hen hemskt gärna berätta

Skrivet av Pan.Pan:

Jag vet att Banhof har bra tv erbjudanden, kolla där.

Dom har tyvär inte 3:an kanal 6 som vi är också ute efter också, har kollat med dom men dom kanske har lagt till den sen sist jag kollade?

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingenandy:

Det är ju på telias öppna fiber så då tänker jag telia? men om nån vet så får hen hemskt gärna berätta

Dom har tyvär inte 3:an kanal 6 som vi är också ute efter också, har kollat med dom men dom kanske har lagt till den sen sist jag kollade?

Nej, det har du helt rätt i! Hade ingen aning att 3an och 6an ens var alternativ man kunde ta bort... Sorry!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd

Du får 6 fria månader endast för bindningstiden är 30 månader, fulspel deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Du får 6 fria månader endast för bindningstiden är 30 månader, fulspel deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag hörde det av en arbetskollega som kollade upp att dom börja räkna efter dom månaderna som det är gratis, men samtidigt, hur ofta byter man? jag har kört på telias adsl med tv sen jag flyttade in i huset å det var 7 år sen om allt bara funkar så gör det inget om det är en bindningstid på 2 år

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Om du känner på dig att du kommer bo kvar i 2 år (eller 30 månader i det här fallet) och du tror att de där kanalerna de erbjuder fyller din standard. Go for it.

Tror IP-tv är samma skit oavsett vilken operatör man väljer. Lite olika utbud, lite olika priser och lite olika bra supporter.

Som du säger är det ju bekvämt att ha allt på samma faktura, samma support osv.

Kolla upp om du kan ha SappaTV. Har inte provat dom själv men verkar ha de flesta kanalerna + ok priser.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@SunQ:

Jag kan hålla med om att det verkar vara samma skit oavsett vad man väljer och att bindningstiden är lång om marknaden ändras eller man skulle flytta. Borde kunna vara mer flexibilitet över fiber men är det inte i praktiken.

I Telias öppen fiber kunde ingen av alla tv-operatörerna erbjuda ens alla baskanalerna 1-6 i HD för det var alltid någon eller några som saknades, så vi som funderade på att säga upp parabolen gjorde inte det till sist.

Riktigt bedrövligt som jag ser det, för vem vill ha sunkiga SD-kanaler på sin moderna högupplösta platt-tv som ser ut som skit när man tittar?

Nackdelarna med fiber-tv var för stora både på utbuds och på boxsidan samt risken att bli utan tv eller få störningar om nätet blir ostabilt under överbelastning.
Det är inte helt ovanligt att linorna överbokats för mycket på kvällen när alla vill titta så internet blir segt fiber till trots.

Går internet ned eller blir svajigt så kan man åtminstone titta på tv över parabolen om man inte lagt alla ägg i en korg, dvs fibern.

Blev däremot ett byte från Viasat till Canal Digital som faktiskt hade alla kanalerna 1-6 i HD + några till. Fast det gick bara att få över parabolen. Tydligen är det så då de bara finns som tilläggskanaler till andra operatörer i Telia Öppen fibers nät där de inte är egen tv-operatör.

Titta på Netflix och övriga playtjänster över fiber kan man göra även om Linjär-tv går över parabolen så de måste ju komma med ett mervärde för att se tv över fiber om man ska byta bort parabolen. Idag är det ingen fördel över fiber än över parabol snarare tvärtom.

Visst bor man i lägenhet eller inte vill/kan ha parabol är det en annan sak, men har man valet så vinner parabolen i vart fall hos oss.

Permalänk

Varning för viasat

Jag måste strängt avvråda från Viasat som operatör via fiber.
Har haft dem via parabol sen tidigare utan problem.
Nu när jag flyttat till en villa med öppen fiber valde jag dem igen. Bredbandet har kommit igång men inte TVn.
Problemet är deras kundcervice har väntat drygt 2 veckor: Från teknsika får jag svaret att det skall vara löst inom några minuter till 6 månader.
Dessutom går avtalet inte att sägas upp förrän viasat har beslutat det alt bindingstidens slut: Utan funktion.
Och fakturan kräver de betalt för utan att leverera funktion.
Varning

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejsy:

Viasat ser inte ut att ha något eget AS-nummer; de verkar alltså egentligen inte agera ISP. Är det någon som har koll på vilken operatör som tar hand om Viasats bredbandskunder?

Det är IP-ONLY som har hand om deras internetkunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Hej @Airborne, sitter själv i samma sits som ni då vi också kommer att få fiber.
Min första fundering är om dina föräldrar verkligen behöver 100/100 om det inte räcker med 100/10. För som jag tolkade bor du inte hemma längre...
Vi kommer börja med 100/10 då vi dag har ADSL med som det så vackert heter "upp till 24 MB" och vid tester ligger på mellan 16-18 MB ner och jag har 2 st ungdomar som spelar och streamar hemma utan problem.

Men det är när det gäller TV'n som jag undrar varför man promt måste ha fiber-TV?
Vi har idag Boxer marksänt och det fungerar utan problem och har HD-kanaler på de vanligaste kanalerna också. Kan också säga att när jag var på en mässa/information IP-Only höll tillsammans med de flesta operatörerna så pratade jag med flera av dessa, bl.a. med Boxer och då säger deras representant till mig när jag sa att jag var nöjd med det marksända att "ligg kvar med det" då deras fiberutbud på TV inte har HD-kanaler samt också inte TV3 heller.
Därför ställer jag mig frågan varför man "måste" skaffa fiber-tv?
Generellt tycker jag att de som erbjuder fiber-Tv inte är billigare än de marksända vi har idag.

Sedan finns det flera mindre leverantörer av internet som ligger bättre till i pris, t.ex. Internetport och Ownit (åtminstone har vi den möjligheten) som även kan erbjuda telefon till låg kostnad.

Det var bara min fundering att man kanske inte måste gå all-in bara för att man har möjligheten

Lycka till i alla fall
// E

Permalänk
Medlem

Har själv Serverado IP.TV och det fungerar jäkligt bra..Vill jag ha nya kanaler beställer jag på deras hensida..Startar om boxen och vips nya kanaler..Samma sak när jag vill ta bort kanaler..

Dom finns i telia öppna fiber nät
Kan vara värt att kolla upp kanske

http://www.serverado.se/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Pär Torshälla: Bestrid fakturan, det kanske får fart på dem? Kan man inte leverera det utlovade så har du dessutom skäl att säga upp avtalet. Gör det skriftligt i rekommenderat brev.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

för mig är Telia bäst på alla punkter utom den punkten där dom mutar främmande regeringar för att vinna upphandlingar. men den tjänsten dom levererar till mig bara fungerar kanon.
7-8 år har jag haft fiber här om jag minns rätt och nu har jag 4 IPTV apparater som fungerar alltid. jag kan säga att vår lina är mkt belastad med 3 ungar av vilka 2 spelar och alla streamar film, musik, youtube och ofta samtidigt på kvällen utan att vi märker att något slöar. det har aldrig varit problem här med andra ord. har 100/100 telia fiber lina men har oxå ställt in QoS på min edgerouter lite så den kanske gör jobbet bra.