Permalänk

Switch med stöd för VLAN-taggning

Hej,

Just nu har jag följande setup:

En asus ac66u router som sitter i patchskåpet. Från patchskåpet går det även uttag i till diverse rum i lägenheten.

Min router har taggat port4 för vlan 501, sedan går port4 via ett uttag till vardagsrummet och till min tvbox så jag kan kika iptv. Jag har endast ett uttag i vardagsrummet.

Jag skulle vilja "grena" mitt uttag i vardagsrummet, så jag kan få iptv (på vlan 501) och kunna få trådat internet till närliggande enheter från samma uttag.

Jag har inbillat mig att det jag behöver är en switch med stöd för VLAN-taggning, så att jag inte gör taggningen i routern (som det görs idag) utan jag gör det i switchen. Är detta korrekt? Och i sådana fall, har någon tips på en enkel, smidig switch (räcker med 4-6 portar) som har stöd för detta?

Tar gärna emot tips på hur jag annars skulle kunna få till denna setup på smidigaste sätt.

Mvh B

Permalänk
Medlem

Allt går ju lösa med en smart switch, och du kan köpa från tex Dustin för under 500, men varför inte flytta ut routern till vardagsrummet, och koppla in både tvbox och dator direkt i routern? Bara att patcha direkt från inkommande till uttag för vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Allt går ju lösa med en smart switch, och du kan köpa från tex Dustin för under 500, men varför inte flytta ut routern till vardagsrummet, och koppla in både tvbox och dator direkt i routern? Bara att patcha direkt från inkommande till uttag för vardagsrum.

Detta är ju det lättaste sättet att lösa det på^^

Annars behöver du två styck Netgear GS105Ev2

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Detta är ju det lättaste sättet att lösa det på^^

Annars behöver du två styck Netgear GS105Ev2

/Knight

Jag har följt TS i en annan tråd, om han får ut VLAN:en på AC66:an taggade på samma port så räcker det med en switch i vardagsrummet där TV taggas av på en port och bredbandet på den/dom andra.

Jag sparade den länken, mycket bra tips... tackar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har följt TS i en annan tråd, om han får ut VLAN:en på AC66:an taggade på samma port så räcker det med en switch i vardagsrummet där TV taggas av på en port och bredbandet på den/dom andra.

Jag sparade den länken, mycket bra tips... tackar.

Han får ut VLAN 501 otaggat på port 4 från sin router. Annars hade TV inte fungerat.

/Knight

EDIT: Jag tror inte AC66 routern kan skapa en trunk. Den kan nog bara tagga av valfritt VLAN från WAN till port4.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Han får ut VLAN 501 otaggat på port 4 från sin router. Annars hade TV inte fungerat.

/Knight

EDIT: Jag tror inte AC66 routern kan skapa en trunk. Den kan nog bara tagga av valfritt VLAN från WAN till port4.

Det var din edit där jag for efter, bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ok så en smart switch skulle lösa problemet?

@joalin Jag vill helst inte flytta ut routern till vardagsrummet, måste ha någon router i patchskåpet för att kunna koppla vidare inkommande ut i de olika rummen därifrån. Skulle jag flytta ut min AC66U i vardagsrummet skulle jag behöva ha en ny router som sitter i patchskåpet för inkommande, och då blir det väl konstigt med 2 st routrar?

@Knightmare varför behöver jag 2 st?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertiiiiil:

Ok så en smart switch skulle lösa problemet?

@joalin Jag vill helst inte flytta ut routern till vardagsrummet, måste ha någon router i patchskåpet för att kunna koppla vidare inkommande ut i de olika rummen därifrån. Skulle jag flytta ut min AC66U i vardagsrummet skulle jag behöva ha en ny router som sitter i patchskåpet för inkommande, och då blir det väl konstigt med 2 st routrar?

@Knightmare varför behöver jag 2 st?

Ja, detta är en mycket snyggare lösning än det andra vi pratade om.

Du behöver två om inte routern klarar av att lägga två VLAN på samma port ut, enligt @knightmare kan inte routern det och då blir lösningen modell den bilden jag gav dig i förra tråden fast i stället för "split" så är det en av dom här (mycket prisvärda) switcharna som motsvarar det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Ja, detta är en mycket snyggare lösning än det andra vi pratade om.

Du behöver två om inte routern klarar av att lägga två VLAN på samma port ut, enligt @knightmare kan inte routern det och då blir lösningen modell den bilden jag gav dig i förra tråden fast i stället för "split" så är det en av dom här (mycket prisvärda) switcharna som motsvarar det.

Det låter bra. Då ska jag kolla på en sådan switch. Jag tror inte min router klarar att tagga två VLAN heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja, detta är en mycket snyggare lösning än det andra vi pratade om.

Du behöver två om inte routern klarar av att lägga två VLAN på samma port ut, enligt @knightmare kan inte routern det och då blir lösningen modell den bilden jag gav dig i förra tråden fast i stället för "split" så är det en av dom här (mycket prisvärda) switcharna som motsvarar det.

Skrivet av Bertiiiiil:

Det låter bra. Då ska jag kolla på en sådan switch. Jag tror inte min router klarar att tagga två VLAN heller..

Du behöver en switch vid routern för att skapa trunken och en switch i vardagsrummet för att dela den igen. Vid routern ska du alltså koppla två patchkablar till switchen (en för internet och en för IPTV) sedan ska du konfigurera switchen att skicka båda dessa på samma port men olika VLAN (VLAN1 otaggat för internet(?) och VLAN501 taggat för IPTV). Switchen i vardagsrummet ska sedan skicka ut VLAN1 otaggat på en port till AP och avtagga VLAN501 på en port till TV.

Switchen jag länkade konfigureras via ett program på datorn och Netgear har bra manual på sin hemsida.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertiiiiil:

Hej,

Mvh B

Varför inte bara sätter en kabel split i routern och sedan en i tv-rummet ?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Mvh

removed link
Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Det hade funkat med den senare du länkade men begränsar hastigheten till AP i vardagsrummet till 100mbit (begränsar även IPTV till 100mbit men det kvittar nog).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du behöver en switch vid routern för att skapa trunken och en switch i vardagsrummet för att dela den igen. Vid routern ska du alltså koppla två patchkablar till switchen (en för internet och en för IPTV) sedan ska du konfigurera switchen att skicka båda dessa på samma port men olika VLAN (VLAN1 otaggat för internet(?) och VLAN501 taggat för IPTV). Switchen i vardagsrummet ska sedan skicka ut VLAN1 otaggat på en port till AP och avtagga VLAN501 på en port till TV.

Switchen jag länkade konfigureras via ett program på datorn och Netgear har bra manual på sin hemsida.

/Knight

En liten fråga ang. detta då du verkar påläst
Jag har min router i tv-bänken, men skulle vilja kunna koppla in min andra tv-box i sovrummet. Skulle jag då genom att ha två sådana switchar (en i tv-bänken och en i patchskåpet) kunna trunka detta på en port från tv-bänken till patchskåpet?

Jag har i dagsläget WAN patchat in till tv-bänken och routern, routern är patchad tillbaka till skåpet där det sitter en "dum" DLink som i sin tur är patchad till de uttag där jag behöver LAN.
Routern har en port taggad till tv-boxen i bänken. (Hoppas detta är en bra beskrivning)

Tacksam för svar

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det hade funkat med den senare du länkade men begränsar hastigheten till AP i vardagsrummet till 100mbit (begränsar även IPTV till 100mbit men det kvittar nog).

/Knight

Mmm, du har nog rätt.
Plockar bort den länken så det inte blir några missuppfattningar.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

En liten fråga ang. detta då du verkar påläst
Jag har min router i tv-bänken, men skulle vilja kunna koppla in min andra tv-box i sovrummet. Skulle jag då genom att ha två sådana switchar (en i tv-bänken och en i patchskåpet) kunna trunka detta på en port från tv-bänken till patchskåpet?

Jag har i dagsläget WAN patchat in till tv-bänken och routern, routern är patchad tillbaka till skåpet där det sitter en "dum" DLink som i sin tur är patchad till de uttag där jag behöver LAN.
Routern har en port taggad till tv-boxen i bänken. (Hoppas detta är en bra beskrivning)

Tacksam för svar

1. Du har alltså två kablar som går mellan patchskåpet och tv-bänken? Från "ISP" till tv-bänken och sen LAN tillbaks till patchskåp?
2. Har du två kablar till sovrum med? Eller en ledig?

Om du svarar ja på båda frågorna klarar du dig nog med en av de switchar jag länkade ovan. Koppla in den i patchskåpet mellan ISP och tv-bänken isf.

(Kör med samma VLAN som TS i exemplet)
ISP -> GS105Ev2 port0 (VLAN1 otaggat för internet, VLAN501 taggat för IPTV)
GS105Ev2 port1 -> TV-bänk (VLAN1 otaggat för internet, VLAN501 taggat för IPTV)
GS105Ev2 port2 -> sovrum (VLAN501 otaggat för IPTV)

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

1. Du har alltså två kablar som går mellan patchskåpet och tv-bänken? Från "ISP" till tv-bänken och sen LAN tillbaks till patchskåp?
2. Har du två kablar till sovrum med? Eller en ledig?

Om du svarar ja på båda frågorna klarar du dig nog med en av de switchar jag länkade ovan. Koppla in den i patchskåpet mellan ISP och tv-bänken isf.

(Kör med samma VLAN som TS i exemplet)
ISP -> GS105Ev2 port0 (VLAN1 otaggat för internet, VLAN501 taggat för IPTV)
GS105Ev2 port1 -> TV-bänk (VLAN1 otaggat för internet, VLAN501 taggat för IPTV)
GS105Ev2 port2 -> sovrum (VLAN501 otaggat för IPTV)

/Knight

1. Ja, precis
2. 2 uttag lediga (har inget trådat där inne)

Vill nog inte sätta en switch innan routern (Asus RT-n66u), vad jag förstår så kan man inte stänga av webinterfacet i den gs105ev2 och då skulle den ju vara helt öppen mot WAN?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

1. Ja, precis
2. 2 uttag lediga (har inget trådat där inne)

Vill nog inte sätta en switch innan routern (Asus RT-n66u), vad jag förstår så kan man inte stänga av webinterfacet i den gs105ev2 och då skulle den ju vara helt öppen mot WAN?

Nja, inte helt öppen (det är svårt att nå webinterfacet om det är en 192.168.x.x adress exempelvis). Men, det behöver inte funderas över då routern klarar av att hantera det rätt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

1. Ja, precis
2. 2 uttag lediga (har inget trådat där inne)

Vill nog inte sätta en switch innan routern (Asus RT-n66u), vad jag förstår så kan man inte stänga av webinterfacet i den gs105ev2 och då skulle den ju vara helt öppen mot WAN?

Då behöver du två switchar, en för att skapa trunk i tv-bänken och en för att dela den i patchskåpet. Ang webinterfacet i gs105ev2 så kan du sätta vilket ip du vill där så den ska inte gå att komma åt från varken LAN eller WAN.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

1. Ja, precis
2. 2 uttag lediga (har inget trådat där inne)

Vill nog inte sätta en switch innan routern (Asus RT-n66u), vad jag förstår så kan man inte stänga av webinterfacet i den gs105ev2 och då skulle den ju vara helt öppen mot WAN?

så här har jag hemma

switchen har jag direkt efter mediaomvandlaren för min IPTV alltså inte via router. ingen kommer in ändå för switchen kan bara konfigureras från VLAN1 och från fast ip adress på min dator. tycker det är okey säkerhet.
jag har netgear prosafe serien med Poe så jag slipper strömkabel på dom switchar som är ute i huset. fungerar kanon men måste fixa ett rum till till våren så kablar blir överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nja, inte helt öppen (det är svårt att nå webinterfacet om det är en 192.168.x.x adress exempelvis). Men, det behöver inte funderas över då routern klarar av att hantera det rätt.

Tack

Skrivet av Knightmare:

Då behöver du två switchar, en för att skapa trunk i tv-bänken och en för att dela den i patchskåpet. Ang webinterfacet i gs105ev2 så kan du sätta vilket ip du vill där så den ska inte gå att komma åt från varken LAN eller WAN.

/Knight

Tack för svaret

Skrivet av dbeg:

så här har jag hemma
http://i.imgur.com/fJcaoXM.jpg

switchen har jag direkt efter mediaomvandlaren för min IPTV alltså inte via router. ingen kommer in ändå för switchen kan bara konfigureras från VLAN1 och från fast ip adress på min dator. tycker det är okey säkerhet.
jag har netgear prosafe serien med Poe så jag slipper strömkabel på dom switchar som är ute i huset. fungerar kanon men måste fixa ett rum till till våren så kablar blir överallt.

Tacksam för era svar

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för tråd necro!
Hehe, har äntligen köpt mig lite saker. Efter lite pill så fick jag igång IPTV i sovrummet. Ska bara testa att ändra VID för den andra boxen som ska vara i TV-bänken (eftersom min sambo vill mörda mig efter att jag starta om routern ett par gånger så väntar jag med det till imorgon)

Det var en del inställningar i min ASUS router som ställde till det. Eftersom jag tidigare haft TV-boxen bredvid routern, så har jag helt enkelt skickat ut VID 845 till port 4, med prio 0. Utan "Enable multicast routing (IGMP Proxy)"
När jag först aktiverade IGMP Proxy, samt IGMP Snooping på VLAN 845 i Netgera switcharna så hoppade det äntligen igång! Yes, tänkte jag. Men döm om min förvåning när internet tvärdog.
Detta löste sig med att sätta Prio 4 på IPTV i Asus routern

Det var roligt och lärorikt att konfigurera och koppla iaf, så tack för alla som kom med fina förklaringar.

Jag har nu en GS108ev3 i patchskåpet (behövde flera uttag än 5) och en GS105ev2 i TV-bänken.
Kan göra lite skisser på det senare om någon är intresserad

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kopplade in tv-boxen i bänken till GS105ev2 och utökade bara VLAN 845 till en port till där (otaggad) så löste det sig. Great success!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har samma problem som ts. Är det bäst prestandamässigt att dra två separata nätverkskablar för IPTV och dator, än att köra med endast en kabel och två switchar?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har samma problem som ts. Är det bäst prestandamässigt att dra två separata nätverkskablar för IPTV och dator, än att köra med endast en kabel och två switchar?

Det är det, snåla inte på kabel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T