Permalänk
Medlem

TP-kabel Cat6 Tunn Vit 20m

Ska köpa ny kabel ca 20 meter och vill få så snyggt som möjlig efter listerna och fick nys om denna kabel TP-kabel Cat6 Tunn Vit 20m Någon som har denna? Eftersom den är så tunn är den säkert inte skärmad? Men det kanske inte behövs ?

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det vore fördelaktigt om du kunde länka till kabeln i fråga. Det är svårt att veta om en "tunn vit cat6 kabel" är bra eller inte genom den beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Skärmad kabel skapar ofta mer problem än den löser, det är enbart i väldigt speciella fall (oftast inom industri/tillverkning med stora massiva maskiner) man kan behöva skärmade kablar och då väljer man ofta att dra en fiber istället då den är helt opåverkad av elektroniska störningar.

Så kör på en oskärmad

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det vore fördelaktigt om du kunde länka till kabeln i fråga. Det är svårt att veta om en "tunn vit cat6 kabel" är bra eller inte genom den beskrivningen.

https://www.inet.se/produkt/8100008/tp-kabel-cat6-tunn-vit-20...

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Tackar

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Mc99: Oj, tunn var den minsann.
Det enda jag kan se som ett problem är kontakterna, men är det en fast installation ska det nog inte vara några problem. Och värt att tänka på är att jag endast baserar min tes på hur kontakterna ser ut på bilden. De kan ju mycket väl sitta hur bra som helst.

Cat 6 är ju trots allt Cat 6 och varken mer eller mindre, prestanda lär du få ut och störningar på nätverkskablage har jag aldrig varit med om i vanliga bostäder.

Jag skulle säga: -Kör hårt!

Hur har du tänkt fästa kabeln? I och med att den är så tunn är den nog bredare än en vanlig kabel, och det lär således bli svårare att använda sig av kabelklämmor för att fästa den mot väggen.

Permalänk
Medlem

@huttala: Tackar för svaret. ja jag hoppas att kontakterna ska passa. Jag hade tänkt och gå bakom listen och på dom ställen jag inte kan får det dubbelhäftande tejp..

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

bra sladd

@Mc99: Använder denna kabel hemma nästan överallt då den är perfekt att lägga i kabellister m.m.
Ryms bra med högtalarsladdar och andra kablar som behöver gömmas undan.

Jag har ström/nätverk/högtalare blandat i samma kabellist och har inga problem med trasiga paket eller annat junk.
Har 20m, 10m och 5m kablar.

En sak att tänka på med dessa sladdar är dock att dom är lätta att få ett veck på och då har mina sladdar inte funkat alls nästan, vid första installationen hade jag lite för dåligt tålamod och var lite hårdhänt, fick byta 3 sladdar efter det

Så va försiktig och gör inte veck på kablarna.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Samma här. Har hundratals meter utav denna i mitt nätverk i huset. Finns i allt i från patchpanelen till i switcharna. Funkar fin fint med 1/1 Gbit linan in i villan. Skyfflar på data utan problem. Även jag har det som @zorrzoor på vissa ställen i huset. Inga problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Hedersmedlem

Snacka om överpris Finns för 78:- plus frakt hos Discatonce.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Snacka om överpris Finns för 78:- plus frakt hos Discatonce.

Finns för under hundringen. Gratis frakt. Sen om den kommer fram är en annan femma.

Är lite sugen på att beställa faktiskt.

Ebay

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Kent: Det var överpris !Trodde att kablar hade ungefärliga priser i samtliga butiker men där ser man .. Tack beställde direkt från DiscAtOnce.

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

@zorrzoor: Tack för info. Men hur mycket vågar man böja kabeln,90 grader måste det väl gå ?

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

@Mc99:
ska inte vara några problem men sen kan man kika på
http://pactech-inc.com/bend-radius-determines-much-can-bend-c...
också

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc99:

@zorrzoor: Tack för info. Men hur mycket vågar man böja kabeln,90 grader måste det väl gå ?

Du kan böja 790 grader. Man brukar använda begreppet böj-radie för att ange hur mycket man kan böja kabeln.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N