Permalänk
Medlem

Fiber m Telia eller Bredbandsbolaget?

Fick precis ett erbjudande från Bredbandsbolaget 150-250mbs för 18 000:-. Telia vill ha 21 000:- för 100mbs. Telia verkar vara ett hyfsat stabilt bolag med vettig kundtjänst. BBB verkar ha många missnöjda kunder med enormt lång kötid på supporten.
Någon här som har någon erfarenhet?

Idag har jag 4G från Tele2. Förutom en begränsning på 80Gb/mån så funkar det utmärkt. Väldigt stabilt m bra kundtjänst. Tyvärr börjar begränsningen att märkas. Kan t.ex inte köpa BF1 så jag börjar bli sugen på fiber.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

jag har kört telia i ett år. 100/100 och har bara en gång gått under 90/90 men de varade bara några minuter.
har varit i kontakt med telia 2 gånger, första gången minns jag inte (så antagligen inget anmärkningsvärt). andra gången var för en vecka sen när deras autogirotjänst dog år och dar på sig att aktiveras så min räkning betalades inte. satte mig i deras chatt på helgen, 1 i kö och fick hjälp av en trevlig tjej.
även om telia inte är mitt första val för jag inte gillar hur dom hanterar saker som bahnhof hanterar bättre så har jag inget att gnälla över utan är positivt överraskad över telia (och jag som alltid genom mitt liv avskytt dom).

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hej Emil

Jag hade först o främst ringt upp Telia och beskrivit erbjudandet du fått av Bredbandsbolaget och se om du får ett bättre pris av dem.

Kolla även på bindningstiden och vare sig du får Öppen fiber eller inte med bredbandsbolaget. Kolla även hur månadskostnaderna skiljer sig.

Jag är personligen nöjd med bredbandsbolaget, är dock ganska kunnig inom nätverk och aldrig haft längre än 10min väntetid när jag ringt in, som hänt två gånger. Har 250/10 av BBB och får ut 300/12 ungefär, Routern var tvungen att bytas eftersom den medskickade var skräp.

Permalänk
Medlem

Är det stängda nöt ellerppna eller är man bunden?
Jag hade tagit det som är öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Hej Emil

Jag hade först o främst ringt upp Telia och beskrivit erbjudandet du fått av Bredbandsbolaget och se om du får ett bättre pris av dem.

Kolla även på bindningstiden och vare sig du får Öppen fiber eller inte med bredbandsbolaget. Kolla även hur månadskostnaderna skiljer sig.

Jag är personligen nöjd med bredbandsbolaget, är dock ganska kunnig inom nätverk och aldrig haft längre än 10min väntetid när jag ringt in, som hänt två gånger. Har 250/10 av BBB och får ut 300/12 ungefär, Routern var tvungen att bytas eftersom den medskickade var skräp.

Smart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Molotov: Det är inte öppet, finns bara ett kanalutbud att välja på. Det spelar ingen roll för mig, ser så lite på tv och skall inte ha fiber-tv just nu.
Bindningstiden är 12 mån, helt ok tycker jag.
Det viktigaste är att det är stabilt så man kan spela och att man får hjälp om det skulle krångla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Är det stängda nöt ellerppna eller är man bunden?
Jag hade tagit det som är öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, vet inte om det är sådan enorm fördel... har Telia Openfibre och jag kan väl säga som så att alla operatörer jag kan välja har väldigt snarlika erbjudanden/priser. Känns ganska meningslöst.

Har svårt att tänka mig att Telia prutar på priset men visst är det värt att testa. Men jag skulle inte ha för stora förväntningar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hmm, vet inte om det är sådan enorm fördel... har Telia Openfibre och jag kan väl säga som så att alla operatörer jag kan välja har väldigt snarlika erbjudanden/priser. Känns ganska meningslöst.

Har svårt att tänka mig att Telia prutar på priset men visst är det värt att testa. Men jag skulle inte ha för stora förväntningar på det.

Men öppet är bättre då har du iaf alternativ.

@EmilH jag menade inte i första hand om tv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Snusfri

Har själv haft Telia fiber sedan 2007 och är riktigt nöjd.
Hade först 100/100 och fick ut 95+ åt båda hållen konstant, sedan så uppgraderas nätet för något år sedan och har sedan dess 250/100 och får ut mellan 245+270 ner och 95+ upp.

Sedan har de en kundsupport som faktiskt kan något, visst är de dyrare, men det är jag villig att betala just nu iaf.

Enda som är lite synd är att de tar 999:-/månaden för 1000/100 som jag funderar på att uppgradera till medans bla Bahnhof tar 579:- för det i stadsnätet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Hej Emil

Jag hade först o främst ringt upp Telia och beskrivit erbjudandet du fått av Bredbandsbolaget och se om du får ett bättre pris av dem.

Kolla även på bindningstiden och vare sig du får Öppen fiber eller inte med bredbandsbolaget. Kolla även hur månadskostnaderna skiljer sig.

Jag är personligen nöjd med bredbandsbolaget, är dock ganska kunnig inom nätverk och aldrig haft längre än 10min väntetid när jag ringt in, som hänt två gånger. Har 250/10 av BBB och får ut 300/12 ungefär, Routern var tvungen att bytas eftersom den medskickade var skräp.

250/10? Vad jag vet så har de uppgraderat det till 250/100 för samma pris som 250/10 tidigare (399kr/mån) men berättar inte det för gamla kunder så hör av dig till dem så borde du får det uppgraderat gratis till 250/100. Jag fick det i alla fall.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

@synapz: Du har alldeles rätt, vi fick det uppgraderat häromdagen

Permalänk
Medlem

Jag hade Bredbandsbolaget i gamla lägenheten och Telia i den nya och jag skulle nog säga att Telia har den bästa och stabilaste tjänsten. Använder både TV, internet och telefoni via fiber, avgiften ingår i hyran.

Om det inte hänt något revolutionerande skulle jag välja Telia alla dagar i veckan för finns inget värre än att behöva hålla på och krångla med strulande internet, sitta minst en halvtimme i telefonkö innan man ens kan göra en felanmälan.

Permalänk
Medlem

Jag har varken telia eller bbb men telia är dyrast pga bättre kundsupport o stabilare nät . Sen hur bra bbb är får man försöka luska runt efter % nöjda kunder. Tycker dock själv att telias priser är för dyra därav att jag har telenor på mobilfronten och sjöbo teleservice som isp.

Betalar 399kr för 300/100 men kommer köra 1000/100 senare för 699kr/mån

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget är inte mycket att hurra över.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

jag har haft BBB när det var ADSL bytte till Telia ADSL och fick bättre och stabilare fart. minns inte om jag använde support på någon av dom då. eller nu minns jag att jag blev arg på BBB för deras router som jag skickade tillbaka tog dom betalt för för dom hävdade att den var trasig. ringde massor med gånger för att klaga men fick till slut betala iaf.
när Telia drog fiber tog jag Telia 100/100 det var 5-6 år sedan. tror att jag betalar 560kr för internet, IPTV på 4 TV och spotify premium. är jätte nöjd med dom. det bara fungerar hela tiden utan några som helst problem. jag minns inte om jag pratat med deras support.

min mor i far har BBB efter att dom köpt upp Tele2 bredband i deras lgh. o gud vad strul jag hade då med att få igång det fast dom sa att det inte kommer att bli någon skillnad. internet gick bra tror jag få igång, men TV var dom utan en månad innan någon tekniker kom och fixade det och den gamla boxen dom hade visade sig vara fel fast dom sa att det skulle funka som tidigare. sedan kom fakturan som var fel. inte en gång utan under tip 3 -4 följande månader skickade dom fel fakturor.
o andra sidan har det nu fungerat par år utan problem. det var bara när det började och nu är det stabilt och bra.