Överklockare låser upp streamprocessorer på Radeon RX 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Till skillnad från vår älskade favorit...

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/07/GTX-970-3.5-GB-Feature.jpg

AMD ger oss gratis gottis, nVidia tar bort.

Låter på dig som om detta är till fördel för AMD eller tolkar jag dig fel?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Lite intressant.
AMD gillar så klart inte detta.
Deras motdrag blir att kontrollera bios i drivrutinen.
Kör man nyaste drivrutinen kan man alltså inte använda detta?
Då blir det med andra ord HELT verkningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju det jag menar....

Konstigt, för det du sa var att det var yield som avgjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Lite intressant.
AMD gillar så klart inte detta.
Deras motdrag blir att kontrollera bios i drivrutinen.
Kör man nyaste drivrutinen kan man alltså inte använda detta?
Då blir det med andra ord HELT verkningslöst.

Fan vad dåligt i så fall av AMD att låsa in saker med deras drivrutiner!!!!!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eller Ati Radeon x850 pro ännu lägre tillbaka i tiden

Hade både den godbiten samt ett upplåst 6950
Riktigt najs ^^

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att man låst ner kortet för att kunna hålla sig under 75W gränsen.

Det var ju lite rabalder när det upptäcktes att nått AMD kort inte höll sig under 75W (kommer inte ihåg vilket kort det gällde) Så visst kan du få 10% mer prestanda, men risken är ju att kortet drar över 75W över pci-e porten. vilket iofs är helt ok om du har ett mobo som klarar av att hantera det. Men det kan ju orsaka problem som man inte i första fall skulle tro beror på grafikkortet.

I vilket fall som helst så verkar det ju som att alla streamprocessorer är schyssta, men jag antar att det finns utrymme för att avaktivera smärre fel och sälja, så man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Man skär av en del av chippet för att alla wafers som kommer ur fabrik är inte perfekta. På detta sätt kan man använda 80-90 % av chippen istället för 50 %, t.ex. Helt påhittade siffror såklart!

Ingen wafer kommer ur processen utan fel. Notera att en wafer innehåller många grafikprocessorer, några är perfekta och det är dom som används i kort med alla streamprocessorer upplåsta som är fallet med 390X, några felar "lagomt" så att säga. Den felande delen isoleras ur grafikkretsen och kortet används till en modell i lägre segmentet, typ 390. Oftast så används dock fullt fungerande kretsar även i de lägre segmenten och i de fallen då streamprocessorerna ej fysiskt isolerats från kretsen kan man ofta modda korten och få dom att funka igen.

Man gör det helt enkelt för att öka "yielden" (min svenska blir fan bara sämre och sämre med åren ) som kommer ut i butik.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag skulle gissa att man låst ner kortet för att kunna hålla sig under 75W gränsen.

Det var ju lite rabalder när det upptäcktes att nått AMD kort inte höll sig under 75W (kommer inte ihåg vilket kort det gällde) Så visst kan du få 10% mer prestanda, men risken är ju att kortet drar över 75W över pci-e porten. vilket iofs är helt ok om du har ett mobo som klarar av att hantera det. Men det kan ju orsaka problem som man inte i första fall skulle tro beror på grafikkortet.

I vilket fall som helst så verkar det ju som att alla streamprocessorer är schyssta, men jag antar att det finns utrymme för att avaktivera smärre fel och sälja, så man vet ju aldrig.

Detta är nog också en orsak.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@Lordsqueak: detta är dock inga problem med 460 som har 6/8pin kontakt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

tänkte köpa ett passivt XFX 460 inom kort. vågar man prova detta? kan kortet brickas? känns ju intressant.
bra kylning har jag redan tänkt att ge det

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Emrik:

tänkte köpa ett passivt XFX 460 inom kort. vågar man prova detta? kan kortet brickas? känns ju intressant.
bra kylning har jag redan tänkt att ge det

Ja det kan brickas, finns även problem med modifierat BIOS och de senaste drivarna.
#16543777

Själv avvaktar jag, får se hur det fungerar om någon månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Lite intressant.
AMD gillar så klart inte detta.
Deras motdrag blir att kontrollera bios i drivrutinen.
Kör man nyaste drivrutinen kan man alltså inte använda detta?
Då blir det med andra ord HELT verkningslöst.

Vilka svin AMD är.

Länka gärna så jag kan läsa om vilka svin dom är.

Tacka vet jag Nvidia där är det aldrig sånna problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Skrivet av ola33:

Vilka svin AMD är.

Länka gärna så jag kan läsa om vilka svin dom är.

Tacka vet jag Nvidia där är det aldrig sånna problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstod på 'tonen' i ditt inlägg att du helst inte vill läsa om det alls, men här har du ändå:
https://www.techpowerup.com/228536/amd-bios-signature-check-r...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Förstod på 'tonen' i ditt inlägg att du helst inte vill läsa om det alls, men här har du ändå:
https://www.techpowerup.com/228536/amd-bios-signature-check-r...

Wow tack där lärde jag mej någon nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Gratis extra prestanda är alltid gott
Troligen så är det nog nerlåst pga att hålla 75W, detta är väll inget problem ifall man har ett kort med 6-pin kontakt.
Som @Triton242 säger så finns det en bios checker i nya relive drivrutinen, Men det finns en workaround för detta för de som är ivrig att testa som @ClintBeastwood länkade: https://www.techpowerup.com/228536/amd-bios-signature-check-re-enabled-with-relive-locks-out-polaris-bios-modders