Windows 10 Creators Update lägger till stöd för HDR

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update lägger till stöd för HDR

Nästa stora uppdatering till Windows 10 kommer med flera spelrelaterade funktioner, bland annat stöd för bildtekniken HDR samt fler tillbehör via Xbox Wireless.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, men antar att det är precis som med TV att Bildskärmen måste ha stöd för HDR?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill

"För att underlätta spelande via Windows Store meddelar Microsoft att drivrutiner framöver kommer paketeras tillsammans med spelen. Detta fungerar så att de nödvändiga drivrutinerna laddas ned från Windows Update i samband med nedladdningen från Windows Store."

Va menar dom då?
GPU drivers? mobo? visual studio++ etc ?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undra om de även kommer fixa saker som pajade i och med anniversary update. Typ settings i Cortana som inte går att öppna helt plötsligt osv

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Just när man trodde Windows ej kunde mer bloted så kommer denna...

Nå det finns mycket som de behöver fixa till och förhoppningsvis gör de det. Jag tycker de kunde ha 2 olika skrivbord med startknappar och allt för alla, så skulle nog fler gilla windows 10. Alltså en klassisk windows 7 där kontrollpanelen och allt ligger där de ska ligga och reklamgenvägarna ligger i papperskorgen.

Permalänk
Medlem

Underbart! HDR och WCG har ju funnits ett tag på TV'n nu så man har liksom vant sig. Skall bli härligt att få detta för spel i Windows Windows 10 blir verkligen bara bättre och bättre hela tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Coolt, men antar att det är precis som med TV att Bildskärmen måste ha stöd för HDR?

Det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"För att underlätta spelande via Windows Store meddelar Microsoft att drivrutiner framöver kommer paketeras tillsammans med spelen. Detta fungerar så att de nödvändiga drivrutinerna laddas ned från Windows Update i samband med nedladdningen från Windows Store."

Va menar dom då?
GPU drivers? mobo? visual studio++ etc ?

Har man inte senaste drivrutinen så kommer den nog installeras med spelet, det är så jag läser det i alla fall. Men det står ju drivrutiner iofs..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Mer bloatware skräp.
W10 är typ surfplatta blandat med glorifierad Xbox.

""För att underlätta spelande via Windows Store meddelar Microsoft att drivrutiner framöver kommer paketeras tillsammans med spelen. Detta fungerar så att de nödvändiga drivrutinerna laddas ned från Windows Update i samband med nedladdningen från Windows Store.""

Detta var det dummaste jag hört, ännu mer tvångsinstallation ifrån Microsoft lol, Driver update inte var nog att dom ändrade i anniversary.
Aja jag tar bort windows store skiten ändå, skulle inte förvåna mig om dom kommer på något sätt att spärra det också dock så man måste ha kvar möget med allt det innebär.

Hoppas det kommer en ny Enterprise LTSB i samband med detta också så jag slipper det värsta skräpet iaf.

Permalänk
Medlem

Låter som att det kommer bli en hel del problem med grafiken när Win10 plötsligt försöker visa grafik och video i 10bit.
framtiden ser... konstigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"För att underlätta spelande via Windows Store meddelar Microsoft att drivrutiner framöver kommer paketeras tillsammans med spelen. Detta fungerar så att de nödvändiga drivrutinerna laddas ned från Windows Update i samband med nedladdningen från Windows Store."

Va menar dom då?
GPU drivers? mobo? visual studio++ etc ?

Misstänker att det är för att underlätta för "Svenssons", så man får med de senast paketerade drivrutinerna för grafikkortet när man laddar ner spelet. Typ Device Manager -> Display Adapters -> ( insert random card ) -> Update Driver Software

Jag kan ha fel.. det händer lite då och då

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Misstänker att det är för att underlätta för "Svenssons", så man får med de senast paketerade drivrutinerna för grafikkortet när man laddar ner spelet. Typ Device Manager -> Display Adapters -> ( insert random card ) -> Update Driver Software

Ja, vad kan gå fel liksom? ...

Faktiskt en god idé förutsatt att man enkelt kan stänga av sådana uppdateringar och sköta allt själv. Skulle det bli såhär så är det modigt av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Faktiskt en god idé förutsatt att man enkelt kan stänga av sådana uppdateringar och sköta allt själv.

Möjlighet att stänga av det? Du måste drömma.
Redan nu måste man använda sig av 3:de parts program för att ens ha möjlighet att stänga av allt "skräp" som MS tycker ska skötas av "dem".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Bra, då jag har planer på att återvända till htpc så snart Netflix-appen (eller Edge) kan spela upp 4K HDR-material (vilket jag verkligen hoppas), så jag kan skrota min Xbone S.

Skrivet av Ozzed:

Underbart! HDR och WCG har ju funnits ett tag på TV'n nu så man har liksom vant sig. Skall bli härligt att få detta för spel i Windows Windows 10 blir verkligen bara bättre och bättre hela tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra med lite mer HDR/WCG på PC-sidan, har gått väldigt slött där. Fortfarande inte fått någon komplett uppfattning för det då jag än så länge bara kunnat se de där korta testklippen från bl.a. Life of Pi och Exodus. För Rise of the Tomb Raider höll de på att fippla med HDR men inget som de patchat in för allmänheten. Shadow Warrior 2 ska tydligen ha stöd för det men spelet intresserar mig inte speciellt så det är lite för mycket att lägga ut bara för att få testa HDR.

Har inte ens någon aning om vad det är för input lag på min TV i HDR-läge, kanske är ospelbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Mer bloatware skräp.

Hoppas det kommer en ny Enterprise LTSB i samband med detta också så jag slipper det värsta skräpet iaf.

Kommer en ny LTSB först 2019...

http://digiworthy.com/2016/10/07/no-support-intel-cannonlake-...

Permalänk

Färghanteringen i Windows har väl varit en av akilleshälarna kontra MacOS när det gäller att använda operativsystemet i professionell grafisk miljö. Att Microsoft försöker styra upp detta känns återigen (utöver deras målgrupp med Surface och och nu senast Surface Studio) som en bekräftelse på detta.

Tycker de gör helt rätt – de har en del att plocka från det lägret.

Apple lär väl inte stå och blunda, men får känslan av att de går lite väl långsamt fram nuförtiden, medan Microsoft går rätt snabbt framåt. Microsoft har stigit en del i mina ögon på senare år – är kanske till viss del Satya Nadellas förtjänst?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar stödet för Xbox-kontroller via Bluetooth (nya One S-kontrollern), idag verkar det vara max en (1) handkontroll!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Well, det där var ju verkligen inga bra nyheter.
Trodde dom skulle köra på sina 1-2 nya per år :/

Så jag måste alltså installera W10 pro igen efter nästa version, suck.

Spendera evigheter att ta bort alla appar, och ändå har kvar skit som Edge, cortana, xbox i systemet (Xbox skiten var nog det värsta, tar man bort det blir det problem efter varje jäkla update nu, innan gick de bra)

Blivit så van vid LTSB nu, precis så ett OS ska vara, inte massa jäkla påtvingat skräp.

Saknar W8.1, bästa OS hitills MS gjort efter en del patchande.

Permalänk
Medlem

Hoppas att drivrutiner genom Windows Store i samband med spel kommer att innebära att grafikkortstillverkarna kommer att leverera mer uppdaterade drivrutiner. Läget idag är ju lite jobbigt när NVIDIA och AMD är rövhattar och inte uppdaterar sina drivrutiner i Microsofts kanaler så att man måste installera deras jävla bloatware istället, eller hålla på och manuellt tanka ner drivrutiner ifrån hemsidorna och komma ihåg att köra selektiv installation varje gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Belzader: jag gav upp efter 6 månader och bytte tillbaks till windows 7, när jag väl kommer behöva byta blir det linux

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Underbart! HDR och WCG har ju funnits ett tag på TV'n nu så man har liksom vant sig. Skall bli härligt att få detta för spel i Windows Windows 10 blir verkligen bara bättre och bättre hela tiden.

Jo, HDR tycker jag är trevligt, och verkar komma nu hos både Apple (senaste MBP) och även nu hos Microsoft (Surface Studio). Bra att kommer direkt stöd för detta i systemet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Jag tycker grafik och UX är helt perfekt på Windows i telefoner (det stora problemet är som alltid ekosystemet med appar och support för hårdvara - väldigt liknande hur det är att köra Linux som delsktop). I jämförelse så är GUI på Android rörigt och inkonsekvent, och iOS är det iofs ganska snyggt, men lite stelbent och inflexibelt (mest ikoner på skrivbordet - precis som på MacOS9-tiden och Win3.1-tiden).

Tycker Win8 på desktop var lite rörigt/mixat i GUI (till viss del fortfarande i Win10 - men mycket bättre), men hade inget problem med start/menyfunktionen i Win8.1. Fungerade väldigt likt som launchern på OSX gör, och smartare använda de av hela skärmytan (istället för ihopknött nere i vänstra hörnet - som klassiskt på Windows).

Annars håller jag med om mycket bra förbättringar i Win10 på desktop, och kul att de har fokus på dess funktioner igen. Det som tyvärr gått åt det negativa hållet är att det känns som kvaliteten skunkit rejält, och att känns som saker testad inte lika regid innan det släpps till slutanvändare. Därmed så är jag idag mycket försiktigare med att uppgradera när nya saker släpps. Här var Microsoft mycket bättre för ett antal år sedan.

Tagit bort citat /mod
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Färghanteringen i Windows har väl varit en av akilleshälarna kontra MacOS när det gäller att använda operativsystemet i professionell grafisk miljö. Att Microsoft försöker styra upp detta känns återigen (utöver deras målgrupp med Surface och och nu senast Surface Studio) som en bekräftelse på detta.

Tycker de gör helt rätt – de har en del att plocka från det lägret.

Apple lär väl inte stå och blunda, men får känslan av att de går lite väl långsamt fram nuförtiden, medan Microsoft går rätt snabbt framåt. Microsoft har stigit en del i mina ögon på senare år – är kanske till viss del Satya Nadellas förtjänst?

Håller med! Fördedrar fortfarande Mac och OSX för bildbehandling/foto, men mycket trevligt att det kommer förbättringar på Windowssidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (irrelevant diskussion, se §1 & §11)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Problem med HDR i Windows 10

Jag försöker hjälpa min lillebror. Han kan inte spela upp denna demo film (Ultra HD HDR demo by Samsung : "Chasing the Light") via sin nya dator. http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=151
Han har satt Tv'n på "enhanced HDMI" input.
När han kör denna Samsung film via USB sticka som är i satt i Tv så får han upp att Tv'n har känt av att det ÄR ett HDR material, men inte när han kör den via datorn.
Men han får ut 4k genom datorn men inte HDR.

Hans utrustning är ny inköpt (2016-12)
Sony Tv 65" XD7505, 4K, HDR. + en ny dator i5 6400, 16GB RAM, GTX1050, SSD 250GB, Windows10 Home Retail, med en "HDMI Premium High Speed Cable" mellan dator och tv.
Han har provat VLC, MCP-HC med olika Codec's och Kodi men ingen vill "aktivera" HDR så att Tv'n känner av det som en HDR signal.

Är det för att Windows 10 inte har stöd ännu eller är det något han/vi har glömt

Visa signatur

6700K@4.6Ghz@1.365V, Noctua NH-D14, MSI Z170A M7, MSI GeForce 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrubban:

Jag försöker hjälpa min lillebror. Han kan inte spela upp denna demo film (Ultra HD HDR demo by Samsung : "Chasing the Light") via sin nya dator. http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=151

Mig veterligen finns det än så länge inga mediaspelare eller annat som kan skicka vidare eller injicera den korrekta datan till HDMI-strömmen för att få TV:n att gå i HDR-läge, så det är bara att vänta och hoppas att nVidia fixar ett enkelt sätt att få ut HDR genom grafikkortet så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrubban:

Är det för att Windows 10 inte har stöd ännu eller är det något han/vi har glömt

Fick reda på att det finns en något omständig workaround för att få ut HDR från datorn till TV:n om man vill leka runt lite.

Nvidia har ett testprogram som finns att ladda ner här, klicka på SDK-knappen längst ner på sidan. Kör sedan run_hdr.bat vilket startar programmet som visar lite testbilder och borde försätta TV:n i HDR-läge. Medan programmet är igång går det att alt-tabba (desktopen kommer se helt galet saturerad ut) varefter man kan spela upp sina HDR-klipp (den här testfilen från Life of Pi är rätt fin om än väldigt kort.)

Permalänk
Medlem

@Pyoko: Japp, HDR i Windows Desktop ser helt pucko ut. Är nog meningen att man ska gå in på alla inställningar/system och sätta på HDR och stänga av vid behov. Ingen som kan något snabbkommando? Borde finnas som högerklick i aktivitetshanteraren för att lättare komma åt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]