Permalänk
Medlem

Hur går fiberinstallationen till?

Undrar lite av nyfikenhet hur det med fiberinstallationen går till egentligen. Då entreprenörerna här vill knappt svara på några frågor utan vill helst man ska vara tyst o vänta tills allt är klart.

Nu håller dom på för fullt att gräva i gatorna här dock så har dom inte grävt på min och 2 andra villa gator än. Dom har dock grävt fram fiberslangen till huset och som sedan sticker upp ute i gatan.

Nu på tisdag 13/12 så har jag blivit bokad installation av min fiber hemma för att montera upp fiberkabel och mediaomvandlaren inomhus.
Det jag inte fattar är hur kan dom montera upp detta om inte min fiberslang är framdragen till någon fibernod än som dom blåser fibern ifrån?
Drar dom fiberkabel från mitt hus o låter den ligga löst mitt i gatan så länge o skarvar den sen där eller? Han som bokade installationen kunde inte svara på "tekniska frågor".

Det är Telia Öppen Fiber som ska installeras.

Permalänk
Medlem

Det kommer att gå slang från ditt hus till närmaste fibercentral.
I den slangen blåser de in en eller flera fiber med tryckluft och ett speciellt munstycke.
Därefter svetsar de, alternativt trycker de på kontakter i varje ände, testar att kommunikationen fungerar som den ska och kopplar in i central utrustning och din mediaomvandlare.

Det kan gå snabbare än du tror när de väl sätter igång och du behöver nog inte vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det kommer att gå slang från ditt hus till närmaste fibercentral.
I den slangen blåser de in en eller flera fiber med tryckluft och ett speciellt munstycke.
Därefter svetsar de, alternativt trycker de på kontakter i varje ände, testar att kommunikationen fungerar som den ska och kopplar in i central utrustning och din mediaomvandlare.
Det kan gå snabbare än du tror när de väl sätter igång och du behöver nog inte vara orolig.

Jo är med på att dom blåser in den i huset ifrån fibercentralen. Men i mitt fall så är ju inte min slang på tomten kopplad till någon central än utan den sticker bara upp ifrån marken. Undrar bara hur dom kan göra installationen hemma utan att fiberslangen är kopplad någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zynken:

Undrar lite av nyfikenhet hur det med fiberinstallationen går till egentligen. Då entreprenörerna här vill knappt svara på några frågor utan vill helst man ska vara tyst o vänta tills allt är klart.

Nu håller dom på för fullt att gräva i gatorna här dock så har dom inte grävt på min och 2 andra villa gator än. Dom har dock grävt fram fiberslangen till huset och som sedan sticker upp ute i gatan.

Nu på tisdag 13/12 så har jag blivit bokad installation av min fiber hemma för att montera upp fiberkabel och mediaomvandlaren inomhus.
Det jag inte fattar är hur kan dom montera upp detta om inte min fiberslang är framdragen till någon fibernod än som dom blåser fibern ifrån?
Drar dom fiberkabel från mitt hus o låter den ligga löst mitt i gatan så länge o skarvar den sen där eller? Han som bokade installationen kunde inte svara på "tekniska frågor".

Det är Telia Öppen Fiber som ska installeras.

Det är väl inget större problem att montera det utan fibern för den går att koppla in efter att omvandlaren är monterad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall du ha fasadbox för fibern?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M3 - Intel I7 3770K @ 4.5Ghz
Corsair Vengeance 32Gb - Asus GTX 1080 Strix
Corsair H100i - EVGA supernova 850W
Intel SSD 180GB & 240GB - 2x WD Caviar Black 1TB - Corsair 350D
Oculus rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brybban:

Skall du ha fasadbox för fibern?

Nej allting ska sitta på insidan i huset. Både fiberuttag och mediaomvandlare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter lite skumt allt, betyder att om de inte grävt i gatan utanför dig att dem måste in i huset två gånger. För tvivlar starkt på att de gör en svetsning i gatan. Jobbar själv med detta och vi brukar iallafall göra klart fram tills husvägg innan vi blåser fibern, för att sedan göra allt i en omgång inomhus.

Men de som är hos er kan säkert jobba på något annat sätt.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M3 - Intel I7 3770K @ 4.5Ghz
Corsair Vengeance 32Gb - Asus GTX 1080 Strix
Corsair H100i - EVGA supernova 850W
Intel SSD 180GB & 240GB - 2x WD Caviar Black 1TB - Corsair 350D
Oculus rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brybban:

Låter lite skumt allt, betyder att om de inte grävt i gatan utanför dig att dem måste in i huset två gånger. För tvivlar starkt på att de gör en svetsning i gatan. Jobbar själv med detta och vi brukar iallafall göra klart fram tills husvägg innan vi blåser fibern, för att sedan göra allt i en omgång inomhus.

Men de som är hos er kan säkert jobba på något annat sätt.

Ja precis så uppfattade jag också att det går till. Han som bokade installationen sa att dom inte behöver komma tillbaka igen efter dom gjort installationen för jag frågade också hur det gick till.

Tänker mest så man inte är hemma från jobbet också blir det ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dom har inte grävt på era gator i tidigare skeden då? Så det redan finns duct (fiberslang) i er gata?

I sådana fall kan det vara så att din slang är skarvad redan och att den som sticker upp i gatan är för framtida anslutning av en granne, eller sticker den upp inne på er egna tomt? Ofta lämnar man annars duct till två tomter i korset mellan gata-tomt-tomt. Oavsett om man vill ha fiber eller inte så droppar Skanova en duct vid varje fastighet, för enkel inkoppling vid efteranslutning av kunder.

Om ducten är vidareskarvad så tar det bara några minuter att blåsa fram din fiber ett par undra meter. I regel är det inte mer än 200 meter till närmaste kopplingspunkt där din enskilda fiber svetsas mot en större kabel som sedan går till telestationen/noden.

Det vanligaste är att fibern finns framblåst några dagar i förväg. Så du skulle haft en slang och ur den en (i vanligaste fallen hos Skanova) blå, svart eller gul fiberkabel på ett antal meter som hänger upprullad.

Om fibern är framme och teknikern på plats så tar det i regel 1-2 timmar beroende på hur det ser ut.
- Ett hål borras inifrån och ut, med vinkel neråt-utåt. Ducten skarvas mot en tunnare variant.
- Skarven har dragavlastning/tätning. Fibern och tunnare ducten går in i huset.
- Hålen tätas och kabelskydd monteras på utsidan.
- Fiberbox monteras på insidan och fibern avmantlas, tvättas kapas och läggs i svetsen.
- En fibersvans (fiberkontakt med en bit fiberkabel) tvättas kapas och läggs i svetsen.
- Fibertrådarna svetsas ihop och en skyddshylsa träs över skarven och värmekrymps på plats.
- Fibern rullas in i boxen och locket monteras.
- Fiberkontakten inspekteras med mikroskop och rengörs vid behov.
- Mottagarkabel monteras på fibern och OTDR-mätning genomförs för att säkerställa kvaliteten.
- Mediaconverter monteras vid fiberboxen. Ansluts till el.
- Fiberpatchkabel inspekteras med mikroskop och ansluts till fiberbox och mediaconverter.
- Anslutningen klarrapporteras via SMS och går använda inom några timmar.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Dom har inte grävt på era gator i tidigare skeden då? Så det redan finns duct (fiberslang) i er gata?

I sådana fall kan det vara så att din slang är skarvad redan och att den som sticker upp i gatan är för framtida anslutning av en granne, eller sticker den upp inne på er egna tomt? Ofta lämnar man annars duct till två tomter i korset mellan gata-tomt-tomt. Oavsett om man vill ha fiber eller inte så droppar Skanova en duct vid varje fastighet, för enkel inkoppling vid efteranslutning av kunder.

Om ducten är vidareskarvad så tar det bara några minuter att blåsa fram din fiber ett par undra meter. I regel är det inte mer än 200 meter till närmaste kopplingspunkt där din enskilda fiber svetsas mot en större kabel som sedan går till telestationen/noden.

Det vanligaste är att fibern finns framblåst några dagar i förväg. Så du skulle haft en slang och ur den en (i vanligaste fallen hos Skanova) blå, svart eller gul fiberkabel på ett antal meter som hänger upprullad.

Om fibern är framme och teknikern på plats så tar det i regel 1-2 timmar beroende på hur det ser ut.
- Ett hål borras inifrån och ut, med vinkel neråt-utåt. Ducten skarvas mot en tunnare variant.
- Skarven har dragavlastning/tätning. Fibern och tunnare ducten går in i huset.
- Hålen tätas och kabelskydd monteras på utsidan.
- Fiberbox monteras på insidan och fibern avmantlas, tvättas kapas och läggs i svetsen.
- En fibersvans (fiberkontakt med en bit fiberkabel) tvättas kapas och läggs i svetsen.
- Fibertrådarna svetsas ihop och en skyddshylsa träs över skarven och värmekrymps på plats.
- Fibern rullas in i boxen och locket monteras.
- Fiberkontakten inspekteras med mikroskop och rengörs vid behov.
- Mottagarkabel monteras på fibern och OTDR-mätning genomförs för att säkerställa kvaliteten.
- Mediaconverter monteras vid fiberboxen. Ansluts till el.
- Fiberpatchkabel inspekteras med mikroskop och ansluts till fiberbox och mediaconverter.
- Anslutningen klarrapporteras via SMS och går använda inom några timmar.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Tack för utförlig beskriving:)

Nej det är inte grävt på min gata sedan tidigare och det vet jag helt säkert också då jag grävde upp en del av gatan när jag gjorde min uppfart och där nere låg bara strömkablar ocj telekablar.

Dom har grävt en vit slang som sticker upp vid mitt hus som sedan sticker upp i gatan precis utanför staketet. Slangen är helt tom finns ingenting i den.

Jag undrar om dom inte har rört ihoppa allting och bokat installationer utan att stämma av med dom som gräver hur långt dom har kommit.

Tror du knappast dom hinner gräva 3gator på 1dag på måndag med 4grävmaskiner och 1hjulastare som dom har.

Så har jag otur nu så blir det ingenting på tisdag fast jag har tagit ledigt från jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja har du otur så kan dom ha blandat ihop det i samordningen. Eller så lyckas dom

Det vanligaste är att det är klart hela vägen till husvägg. I undantagsfall skarvar man slangen i gatan mot slang på tomten i sista stund och blåser in fiber. Men då är man verkligen ute i sista stund.

Vad är det för stad/område det gäller?

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Ja har du otur så kan dom ha blandat ihop det i samordningen. Eller så lyckas dom

Det vanligaste är att det är klart hela vägen till husvägg. I undantagsfall skarvar man slangen i gatan mot slang på tomten i sista stund och blåser in fiber. Men då är man verkligen ute i sista stund.

Vad är det för stad/område det gäller?

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Ja verkar som att samordningen inte är på topp. Jag mailade även med ansvarig för o vara på säkra sidan och av han fick jag bara som svar att det stämmer att dom ska göra installation och att jag var tvungen att vara hemma.

Detta är i Höör(skåne)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, vi får hålla tummarna då

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

Jo en kollega på mitt jobb hade samma funderingar för ett par veckor sedan, Telia är ju listiga och försöker så mycket det går att använda sig av befintlig kanalisation dvs plaströren som koppartråden för telefoni går i.

Första besöket var då att lokalisera befintlig teleinstallation och om det ser bra ut så drar man i slangen som sedan kopplas ihop med din slang ute i gatan. Sen blåser man i fibern.

Nu misslyckas man ibland att dra slangen i befintlig kanalisation och då får man gräva nytt hela vägen till ett hus.
(så blev det för kollegan, sen var han inte särskilt imponerad av hantverksskickligheten hos entreprenören, slarviga borrningar och hård tidspress inkl att entreprenören ville placera mediaomvandlaren på ett för ägaren dålig ställe)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo en kollega på mitt jobb hade samma funderingar för ett par veckor sedan, Telia är ju listiga och försöker så mycket det går att använda sig av befintlig kanalisation dvs plaströren som koppartråden för telefoni går i.

Första besöket var då att lokalisera befintlig teleinstallation och om det ser bra ut så drar man i slangen som sedan kopplas ihop med din slang ute i gatan. Sen blåser man i fibern.

Nu misslyckas man ibland att dra slangen i befintlig kanalisation och då får man gräva nytt hela vägen till ett hus.
(så blev det för kollegan, sen var han inte särskilt imponerad av hantverksskickligheten hos entreprenören, slarviga borrningar och hård tidspress inkl att entreprenören ville placera mediaomvandlaren på ett för ägaren dålig ställe)

I en del områden finns relativt bra kanalisation från teleskåp "på gatan" och in till husen. I regel handlar det då om kanalisation där det finns ett helt rör från teleskåpet och in till husens fasadmätarskåp (där elmätaren sitter på huset). Det finns då möjlighet att man ordnar en fiber fram till respektive teleskåp på gatorna (även detta kan gå att lösa med befintlig kanalisation) fram till skåpet och sedan trycker/blåser en fiberslang i det befintliga röret fram till huset. Sedan blåser man fiber från teleskåpet fram till huset i den slangen.

Är man missnöjd med installationen kan man alltid kontakta ansvarig entreprenör. Vad gäller placering av utrustningen så ska det alltid ha funnits en projektering i förhand där den som projekterar och kunden är överens om var utrustningen ska placeras. När montören kommer till platsen så har man det av kunden i förväg odkända underlaget att gå efter.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Lånar den här tråden lite

Finns det någon fördel med att få blåsfibern in i huset?
Vår fiberförening har gjort upp så att blåsfibern blir avlämnad på utsidan huset och en fibepatch går vidare in.
Dock verkar det inte va ett problem att få in blåsfibern om man vill så länge man drar rören i huset själv typ..

Enda fördelen jag kan se är att jag får in fyra fibrer istället för en men de kommer väl ändå bara vara ljus i en av dem och som installatören påpekar så är det fint för dem att ha en mätpunkt på utsidan av huset för framtida felsökning osv..

Vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av Attitude666:

Lånar den här tråden lite

Finns det någon fördel med att få blåsfibern in i huset?
Vår fiberförening har gjort upp så att blåsfibern blir avlämnad på utsidan huset och en fibepatch går vidare in.
Dock verkar det inte va ett problem att få in blåsfibern om man vill så länge man drar rören i huset själv typ..

Enda fördelen jag kan se är att jag får in fyra fibrer istället för en men de kommer väl ändå bara vara ljus i en av dem och som installatören påpekar så är det fint för dem att ha en mätpunkt på utsidan av huset för framtida felsökning osv..

Vad tycker ni?

Många nätägare i USA har alltid byggt enligt principen att avlämna fibern utomhus. En del svenska nätägare har anammat detta de senaste åren och det finns för- och nackdelar.

Fördelarna är bl.a:
- Man kan bygga hela nätet fullt ut utan att boka kundinstallationen.
- Man kan koppla bort kunden och mäta från bägge håll utan att kunden är hemma. T.ex. vid felsökning.
- Man minimerar också risken att kunden plockar sönder fiberboxen vid renovering etc.
- Nätägaren kan blåsa fram och svetsa in en ny fiber vid grävskador, utan att kund behöver vara hemma.

Nackdelar med lösningen är att:
- Många väljer material som inte klarar väder och vind tillräckligt bra. Produkten kan vara godkänd, men montören följer inte instruktionerna så produkten inte blir damm- och fukttät. En del produkter är det för lätt att göra fel med.
- En anslutning som avslutas utomhus har också naturligt större risk för skadegörelse osv.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Bor man i hus så kan man väl oftast välja själv, inom rimliga gränser, vart man vill ha in fibern? Är inte det en del av projekteringen de gör när de kommer hem till villägaren å diskuterar?

Visa signatur

.

Permalänk

@Andreas Epradius:

Tack för utomordentligt bra svar!!!

Permalänk
Medlem

För dom som undrar så har dom nu börjat blåsa in fiber till hushållen. Och där det inte är grävt än så blåser dom in fibern från slangen som sticker upp utanför tomten och in i huset och sen lämnar dom en en rejäl fiberkabel på gräset för att komma tillbaka senare och blåsa den baklänges in till "noden".

Har aldrig hört om detta tillvägagångssättet innan. Bara att hoppas på att inte postbilen kör över fiberkabeln nu då:P

Permalänk

Ja det låter bakvänt och krångligt. När rören skarvas vid tomtgräns kommer man få en fibersling man inte kan mata fram med blåsutrustningen så det gäller ju att det är ganska korta sträckor så man kan mata fram kabeln för hand och samtidigt dra i andra änden försiktigt. för annars blir det ju en slinga minst lika stor som blåsfiberpistolen/riggen, som måste matas manuellt åt något håll så ductändarna kan skarvas mot varandra.

Låter krångligt och låter som risk för smuts i ducten när man senare blåser i kabel som legat exponerad på marken istället för att matas in direkt från trumma eller panna. Men dom löser det säkert

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Ja det låter bakvänt och krångligt. När rören skarvas vid tomtgräns kommer man få en fibersling man inte kan mata fram med blåsutrustningen så det gäller ju att det är ganska korta sträckor så man kan mata fram kabeln för hand och samtidigt dra i andra änden försiktigt. för annars blir det ju en slinga minst lika stor som blåsfiberpistolen/riggen, som måste matas manuellt åt något håll så ductändarna kan skarvas mot varandra.

Låter krångligt och låter som risk för smuts i ducten när man senare blåser i kabel som legat exponerad på marken istället för att matas in direkt från trumma eller panna. Men dom löser det säkert

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Bara hoppas på att det inte leder till några "problem" hade ju varit trevligt med fungerande fiber före jul, tror lite det är deras tanke eftersom dom stressar med att göra installationerna.

Men då har vi iallafall lärt oss ett nytt sätt att dra fiber på:p

Permalänk

Ja bara hoppas dom får fart på grävningen då.

mvh

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Nu har man äntligen fått monterat upp mediaomvandlare och fiberuttag. Men det STORA problemet är nu bara att det finns ingen fiberkabel framdragen till uttaget.

När installatören kom så ringde han fiberblåsaren men han hade inte tid eller nåt tydligen. Så nu blir man tvungen att vara hemma 1 gång till för att få fibern inblåst och svetsad.

Så himla dåligt planerat man blir så trött. Man betalar lite över 20tusenkr och får vara hemma från jobb 2ggr som också kostar pengar. Är det bara jag eller har fler haft sådana här "problem" med sina installationer?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag få det inkopplat förra veckan, men fick då ett samtal att dom måste gräva upp kabeln i MAJ pågrund av tjälen i backen nu.. hade visst blivit något galet med kabeln Aja bara vänta..

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden lite.

Har nu förra veckan fått inblåst fiberkabel och dom har svetsat den och kopplat in allting hos mig. Dom har även svetsat i alla skåpen på gatorna här så det är färdigt så långt.

Nu håller dom på med telestationen och svetsar där o sånt. Dom har hållt på där nu i snart 3dagar i stationen. Någon som vet hur lång tid det tar för dom o få allt klart i telestationen? Det är ca 100 hushåll som ska kopplas in.

Undrar för att mitt internet abonnemang går ut nu till helgen. Och jag har ringt o frågat dom men ingen som kan svara på frågorna för projektledaren är inte anträffbar som vanligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zynken:

Uppdaterar tråden lite.

Har nu förra veckan fått inblåst fiberkabel och dom har svetsat den och kopplat in allting hos mig. Dom har även svetsat i alla skåpen på gatorna här så det är färdigt så långt.

Nu håller dom på med telestationen och svetsar där o sånt. Dom har hållt på där nu i snart 3dagar i stationen. Någon som vet hur lång tid det tar för dom o få allt klart i telestationen? Det är ca 100 hushåll som ska kopplas in.

Undrar för att mitt internet abonnemang går ut nu till helgen. Och jag har ringt o frågat dom men ingen som kan svara på frågorna för projektledaren är inte anträffbar som vanligt.

Svårt att sia om tidsåtgången men om det flyter bra så tar det nog 30 minuter per hushåll, de borde svetsa och mäta och strular det eller tex nån inte är hemma så det inte går att mäta och de ska vänta in den personen osv så tar det längre tid, sedan ska det kanske ske nån administration innan systemet är igång så hushållen kan börja beställa tjänster, dessutom är det helger så minst en veckas jobb och så administration på det, kanske 2 veckor om det flyter på normalt ? Snabbare om det jobbas parallellt och inte uppstår några som helst problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha så det tar så pass lång tid ändå. Dom jobbar iaf långt in på natten så dom verkar vara väldigt stressade över att få det klart. Nu har dom packat ihopa det tältet dom satt och svetsade i och gör något på insidan i telestationen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zynken:

Aha så det tar så pass lång tid ändå. Dom jobbar iaf långt in på natten så dom verkar vara väldigt stressade över att få det klart. Nu har dom packat ihopa det tältet dom satt och svetsade i och gör något på insidan i telestationen.

Du får väl vara glad att de troligen inte har isproppar i slangarna om de behöver blåsa om nått, det är som sagt svårt att sia om hur de lagt upp jobbet så tidsåtgången kan variera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Så himla dåligt planerat man blir så trött. Man betalar lite över 20tusenkr och får vara hemma från jobb 2ggr som också kostar pengar. Är det bara jag eller har fler haft sådana här "problem" med sina installationer?

Min installation gick smidigt, Skanovas öppna fiber låg i gatan sedan länge och jag väntade bara på en kampanj, för att kunna spara 10k.

I september kom en kampanj och hoppade på.

I november kom dom ut och "projekterade" och testade befintlig kanalisation i mark och drog i dragtråd.

I december kom beslutet från kommunen att dom godkänner grävning på deras mark. (behövdes kanalisation mellan gamla kopparskåpet och fiberskåpet, som ligger vägg-i-vägg på gatan.
Sedan kom det ut ett par killar och "ductade" i kanalisationen samt grävde klart på kommunens mark.

Förra veckan kom ett par killar som borrade in ducten, blåste fibern och monterade uttag+omvandlare och patchade i telestationen.

Samma kväll var tjänsterna aktiverade från leverantören.

Så för mig tog det 3 månader från beställning till full drift, på befintligt Skanova nät. Avtalet förbehöll sig 12 månader till leverans så jag var inställd på andra halvan av 2017, men vart positivt överraskad.