Permalänk

Wifi-problem. Hjälp sökes.

Hej,

Vi fick fiber installerat i vårt hus i höstas. Köpte en router i ok prisklass med goda omdömen (Asus-AC66U) då jag antog att den förra skulle vara för dålig.

Problemet jag märkte när allt var klart i fredags är att signalen inte räcker till grabbens rum i bortre änden av huset. Fiber är indraget i andra ändan av huset. Bor i ett 1700-talshus med tjocka timmerväggar och dessutom 20 meter långt.
Skulle leka teknikkunnig och handlade en UniFi 802.11n Access Point från Ubiquiti trots att jag läst att den var svår att installera. Trodde i min enfald att det var en enkel typ av förstärkare. Typ sätt i ett uttag och du är good to go! Nu visade det sig att man ska ha nätverkskabel från routern? Eller är jag fel ute?

Jag vet! Jag betackar mig för kritik det där inköpet. Det genomfördes i stor stress. Suck. Alla suckanden som jag gjort över mina föräldrars teknik(o)kunnighet kommer mina barn att göra över mig.

Så vad ska jag göra nu? Dra en nätverkskabel från fiberdosan till routern som jag då placerar i mitten av huset? Eller ha kvar den och dra en kabel till Acces Pointen som jag placerar i mitten av huset? Eller något annat? Ge upp?

Tacksam för hjälp. Och tänk på att ni snackar med en idiot.

Permalänk
Medlem

En accesspunkt behöver kabel, så sätt APn centralt och dra en kabel till den så kommer det bli finfint!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk

Kortfattat ska du ha det kopplat såhär, kabelmässigt iallafall ;

Tjänstefördelare-->(WAN) Router --> (Lan) Accesspunkt Unifi ("Main" porten på Unifi)

Det du antagligen trodde det var är en Extender/Repeater, vilket i min mening är värdelöst ändå. Blir skit av det i slutändan då.
Mycket bättre med riktiga APs som din Unifi!

Men ja, det måste vara kabel till din Unifi. Däremot om kabeldragning inte kan ske så lätt eller ev blir problem skulle man kunna bara se till att ha den så nära som möjligt rummet där du vill ha bättre trådlöst, det kan hjälpa mycket oavsett bara den kommer närmre än routern.

Sedan för att konfigurera den så skaffa ner antingen dator programmet Unifi Controller eller ladda ner appen "Unifi", funkar prima båda. Lycka till!

Edit: Kom på att rätta mig själv med att du kommer behöva köra PoE till Unifi APn, den strömmataren borde medföljt. Isåfall går din nätverkskabel från routern IN i "Lan" på den mataren, sen den kabeln som ska gå till APn drar du från "poe" uttaget på strömmataren.

Permalänk

Tack för svar båda två!

Permalänk
Skrivet av Xubunticious:

Kortfattat ska du ha det kopplat såhär, kabelmässigt iallafall ;

Tjänstefördelare-->(WAN) Router --> (Lan) Accesspunkt Unifi ("Main" porten på Unifi)

Det du antagligen trodde det var är en Extender/Repeater, vilket i min mening är värdelöst ändå. Blir skit av det i slutändan då.
Mycket bättre med riktiga APs som din Unifi!

Men ja, det måste vara kabel till din Unifi. Däremot om kabeldragning inte kan ske så lätt eller ev blir problem skulle man kunna bara se till att ha den så nära som möjligt rummet där du vill ha bättre trådlöst, det kan hjälpa mycket oavsett bara den kommer närmre än routern.

Sedan för att konfigurera den så skaffa ner antingen dator programmet Unifi Controller eller ladda ner appen "Unifi", funkar prima båda. Lycka till!

Edit: Kom på att rätta mig själv med att du kommer behöva köra PoE till Unifi APn, den strömmataren borde medföljt. Isåfall går din nätverkskabel från routern IN i "Lan" på den mataren, sen den kabeln som ska gå till APn drar du från "poe" uttaget på strömmataren.

Det stämmer. Den följde med. Har beställt kabel. Stort tack.