IP TV och powerline, hur få det fungera?

Permalänk
Medlem

IP TV och powerline, hur få det fungera?

Har bredbandsbolaget och deras IP TV tjänst via fiber. I hallen sitter deras modem, och istället för att dra en lång sladd kors och tvärs över hela lägenheten, så har jag dlink powerline adapter precis vid modemet och en precis där tvn befinner sig. Smidigt som tusan. Men nu också till ett problem som jag inte förstår mig på. När jag kopplar in ett annat modem i powerline adaptern och sedan från det modemet till tv boxen så fungerar det inte. Med andra ord.

Modem1 -> Powerline -> Modem2 -> TV box = fungerar INTE
Modem1 -> Powerline -> TV box = fungerar.

För att förtydliga så är Modem1 bredbandsbolagets modell. Medans Modem2 är en ASUS N66U. Borde det inte gå att koppla från powerline adaptern till Modem2 WAN porten och så får den internet på så vis? Lite märkligt problem kan jag tycka. Men någon annan har säkert en teori och förklaring till problemet. Hjälp mig någon

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på om jag förstår dig. Du vill ha två modem inkopplade?
Är det verkligen modem du menar? Modem översätter en analog signal till en digital. MODulate DEModulate är ursprunget till ordet. Det du har där fibernätet kommer in är säkert först och främst en fiberkonverter och sedan en router. (Det kan vara en router med inbyggd fiberkonverter och routern kan även vara en mer avancerad switch)
Om det är så som jag misstänker så är det uppbyggt med VLAN där olika VLAN används för de olika tjänsterna (Telefoni, Internet, TV, osv) och att din Powerline adapter klarar inte av att hantera VLAN.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SabbeRed:

Har bredbandsbolaget och deras IP TV tjänst via fiber. I hallen sitter deras modem, och istället för att dra en lång sladd kors och tvärs över hela lägenheten, så har jag dlink powerline adapter precis vid modemet och en precis där tvn befinner sig. Smidigt som tusan. Men nu också till ett problem som jag inte förstår mig på. När jag kopplar in ett annat modem i powerline adaptern och sedan från det modemet till tv boxen så fungerar det inte. Med andra ord.

Modem1 -> Powerline -> Modem2 -> TV box = fungerar INTE
Modem1 -> Powerline -> TV box = fungerar.

För att förtydliga så är Modem1 bredbandsbolagets modell. Medans Modem2 är en ASUS N66U. Borde det inte gå att koppla från powerline adaptern till Modem2 WAN porten och så får den internet på så vis? Lite märkligt problem kan jag tycka. Men någon annan har säkert en teori och förklaring till problemet. Hjälp mig någon

Inte alls märkligt. En router filtrerar helt enkelt bort all trafik som inte är internet. En enkel lösning du skulle kunna prova är att köpa en switch och sätta efter Powerline adaptern och sedan dra en sladd till Asusen och en till TV-boxen från switchen.
https://www.dustinhome.se/product/5010057259/prosafe-gs105

Det du kallar för ett modem är förmodligen en router. Det är inte helt lyckat att ha två routers på rad, men det problemet kan du gräva i när du fått det andra att funka om du tycker att det behövs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Finns det så att du kan tagga Vlan i din Asus router? isf skulle det kunna funka, men enkast vore att bara sätta en switch efter powerline ist för routern.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabbeRed:

Har bredbandsbolaget och deras IP TV tjänst via fiber. I hallen sitter deras modem, och istället för att dra en lång sladd kors och tvärs över hela lägenheten, så har jag dlink powerline adapter precis vid modemet och en precis där tvn befinner sig. Smidigt som tusan. Men nu också till ett problem som jag inte förstår mig på. När jag kopplar in ett annat modem i powerline adaptern och sedan från det modemet till tv boxen så fungerar det inte. Med andra ord.

Modem1 -> Powerline -> Modem2 -> TV box = fungerar INTE
Modem1 -> Powerline -> TV box = fungerar.

För att förtydliga så är Modem1 bredbandsbolagets modell. Medans Modem2 är en ASUS N66U. Borde det inte gå att koppla från powerline adaptern till Modem2 WAN porten och så får den internet på så vis? Lite märkligt problem kan jag tycka. Men någon annan har säkert en teori och förklaring till problemet. Hjälp mig någon

Det du kallar modem1. Vad är det för något? Modell namn och nummer hade hjälp oss hjälpa dig
Använder du samma port ut på modem1 i båda scenariona? Vilken/vilka portar?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabbeRed:

Har bredbandsbolaget och deras IP TV tjänst via fiber. I hallen sitter deras modem, och istället för att dra en lång sladd kors och tvärs över hela lägenheten, så har jag dlink powerline adapter precis vid modemet och en precis där tvn befinner sig. Smidigt som tusan. Men nu också till ett problem som jag inte förstår mig på. När jag kopplar in ett annat modem i powerline adaptern och sedan från det modemet till tv boxen så fungerar det inte. Med andra ord.

Modem1 -> Powerline -> Modem2 -> TV box = fungerar INTE
Modem1 -> Powerline -> TV box = fungerar.

För att förtydliga så är Modem1 bredbandsbolagets modell. Medans Modem2 är en ASUS N66U. Borde det inte gå att koppla från powerline adaptern till Modem2 WAN porten och så får den internet på så vis? Lite märkligt problem kan jag tycka. Men någon annan har säkert en teori och förklaring till problemet. Hjälp mig någon

Jag gissar att din uppsättning är följande:
Tjänstefördelare (det du kallar Modem1)
Router (det du kallar Modem2)

När trafiken kommer från Internet via tjänstefördelaren så har den "två kanaler" (VLAN), en för Internet och en för IP-TV.
Router kommer att skicka vidare Internet, men IP-TV blir stoppad.

Det finns två lösningar:
1. Konfigurera din router för IP-TV. Det finns tidigare trådar om detta. Sök "IPTV att fungerar på ASUS routers"
2. Sätt en switch som släpper igenom VLAN (t.ex https://www.dustinhome.se/product/5010778523/prosafe-plus-gs1... efter Powerline och koppla router och TV-box till denna switch. Konfigurera switch för VLAN.

Permalänk
Medlem

hoppas det hjälper om du ser det på bild.
alltså från din bredbansmodem/router TV port ska det gå kabel in i powerline adapter. alla dom kopplas ihop sedan sätter du på tv. då kör du bara TV via Powerline inget internet lr annat vad jag förstår.

så här tänkte jag göra men så ångrade jag mig och kör med smart switch och vlan istället.

Permalänk
Medlem

Provat lite och switch fungerar efter powerline adaptern, sedan till TVn. Kopplar jag från powerline adaptern till ASUS routern så fungerar internet/wifi via den men inte TV boxen. Så jag tror något i ASUS routern sätter stopp. Men nu fungerar det så jag känner mig nöjd. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabbeRed:

Provat lite och switch fungerar efter powerline adaptern, sedan till TVn. Kopplar jag från powerline adaptern till ASUS routern så fungerar internet/wifi via den men inte TV boxen. Så jag tror något i ASUS routern sätter stopp. Men nu fungerar det så jag känner mig nöjd. Tack för all hjälp

men skönt att det fungerar även om jag inte fattar hur du kopplat allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabbeRed:

Provat lite och switch fungerar efter powerline adaptern, sedan till TVn. Kopplar jag från powerline adaptern till ASUS routern så fungerar internet/wifi via den men inte TV boxen. Så jag tror något i ASUS routern sätter stopp. Men nu fungerar det så jag känner mig nöjd. Tack för all hjälp

Bra att det funkar! Om du vill köra utan switchen kan du följa denna guiden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64