LG avtäcker 4K-upplöst 32-tumsskärm med stöd för HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Har aldrig förstått det där med HDR på en lcd...
10-bitars färgdjup kan väl ge en liten skillnad i gradienter på en panel med riktigt stort omfång.
Större färgrymd kan ju ge en rätt stor boost för rätt material.
Men HDR, dvs high dynamic range, stort dynamiskt omfång. Hur löser de det? En ips-panel har ju en kontrast på ca 1000:1. Hur ska man kunna visa hög ljusstyrka samtidigt som djup svärta? Kan nån upplysa mig? Eller är det här ännu ett försäljningstrick? Oled behövs!

På TV-fronten så handlar det nog mest om att backlighten är uppdelad i zoner, så den lyser bara upp starkt där det behövs, och ju fler zoner desto bättre (med OLED kan man se det som att den har lika många zoner som pixlar.)

Vet inte om de har några ytterligare trick utöver det, men när man har mycket högre ljusstyrka i vissa partier av bilden så tror jag också att det blir automatiskt så att ögat anpassar sig efter det och att man därför inte märker av blaskig svärta lika mycket.

Men du har helt rätt, LCD är verkligen fel teknik för HDR. Men man kan inte komma upp i samma ljusstryka med OLED än så länge, så tyvärr förväntar jag mig att LCD biter sig kvar ett bra tag till, speciellt i frågan om HDR.

Permalänk
Medlem

Jobbar visserligen inte på min 4K och har inte jättemycket erfarenhet av professionella applikationer och så, men jag har i allmänhet inga större problem med skalningen i Windows heller. Några program som Steam blir uppskalade och pixelerade, men tycker det är väldigt sällan man stöter på program där interface-layouten blir så pass trasig att det inte går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

inte en chans att de plötsligt lyckades klura ut hur man kan klämma in en högre kontrast i panelerna.

lol tar tillbaka allt jag sa.
http://www.businesswire.com/news/home/20161202005199/en/Panas...

Permalänk
Medlem

Även om det fanns en skärm runt 40", OLED, 4K (med bra panel), 144hz, HDR, bra responstid, G-Sync/Freesync, och grymt billig skulle nog många klaga på något ändå

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

På TV-fronten så handlar det nog mest om att backlighten är uppdelad i zoner, så den lyser bara upp starkt där det behövs, och ju fler zoner desto bättre (med OLED kan man se det som att den har lika många zoner som pixlar.)

Vet inte om de har några ytterligare trick utöver det, men när man har mycket högre ljusstyrka i vissa partier av bilden så tror jag också att det blir automatiskt så att ögat anpassar sig efter det och att man därför inte märker av blaskig svärta lika mycket.

Men du har helt rätt, LCD är verkligen fel teknik för HDR. Men man kan inte komma upp i samma ljusstryka med OLED än så länge, så tyvärr förväntar jag mig att LCD biter sig kvar ett bra tag till, speciellt i frågan om HDR.

Du tänker på local dimming, som har funnits långt mycket längre än HDR. Local dimming rekommenderas vid HDR men har egentligen inget med tekniken i sig att göra.

På min TV i signaturen så är det en märkbar förbättring med HDR, och den är långt från bäst på marknaden när det gäller svärta och ljusstyrka. Color banding försvinner helt och bilden upplevs mer naturlig utan att jag kan sätta fingret på det, men skillnaden är ändå rätt marginell.

Jämförde med Sonys och Samsungs toppmodeller innan jag köpte och dom är klart bättre, men HDR var ändå rätt meh. Oled var såklart bäst, men inte heller där nån WOW vid HDR. Var bara film jag kunde jämföra, misstänker att det gör klart mer skillnad i spel(Shadow Warrior 2 är bästa HDR upplevelsen jag sett hitills iaf).

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Fast 2lagers LCD kommer nog inte till TV-marknaden. Gissar 2för1 är en dålig deal för fabrikerna, lika bra det.. då det ändå bara är en bakåtsträvande LCD-åtgärd.
Saxat:
"for professional use at broadcasting stations and video production studios, and is suitable for uses including medical monitors and automotive monitors."

Tur QLED (tar lcdernas quantum dots och gör det PÅ RIKTIGT = direkt EL-aktiverade QD per pixel likt OLED, istället för Lcdernas bakLJUS-aktiverade) ordar upp saker o ting om inte OLED gör det. (OLED har redan gjort stor del av forskningen åt QLED).
https://www.cnet.com/news/how-qled-tv-could-help-samsung-fina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Även om det fanns en skärm runt 40", OLED, 4K (med bra panel), 144hz, HDR, bra responstid, G-Sync/Freesync, och grymt billig skulle nog många klaga på något ändå

Klart dom skulle den är ju inte curved. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

sitter idag på 40" kan ej tänka mig mindre skärm med 4k, 4k på 27" känns mest som ett skämt.

Instämmer. Under 40" på en 4K-skärm är inte att tänka på.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

@Roffe:

tycker du är bra rolig du har ju ingen aning vad du pratar om jag gick ifrån 1080p till 4k för en vecka sen 32 tum på båda skärmarna å det är natt och dag emellan dessa och brorsan kör 2k så jag har sett den med.vad det hela bottnar i är att du inte har råd eller nåt annat som gör dig avundsjuk så att du måste dissa 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du tänker på local dimming, som har funnits långt mycket längre än HDR. Local dimming rekommenderas vid HDR men har egentligen inget med tekniken i sig att göra.

Självfallet, men det är den enda tekniska lösningen som jag vet att de använder för att förbättra HDR. Om apparaterna i HDR-läge använde sig av någon svart magi som gjorde att de kunde kräma på backlighten utan att för den skull påverka svartnivån, varför skulle de då inte använda samma teknik för att få mycket bättre kontrast även vid SDR-tittande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Självfallet, men det är den enda tekniska lösningen som jag vet att de använder för att förbättra HDR. Om apparaterna i HDR-läge använde sig av någon svart magi som gjorde att de kunde kräma på backlighten utan att för den skull påverka svartnivån, varför skulle de då inte använda samma teknik för att få mycket bättre kontrast även vid SDR-tittande?

Quantum dot är väl det som är "nytt" som förbättrar HDR för LCD, betydligt högre max ljusstyrka. Sedan såklart 10bit paneler. Men jag håller med dig, att en TV klarar HDR säger väldigt lite. Att kunna behandla en HDR10 eller Dolby Vision signal innebär ju inte att panelen kan visa signalen bättre än en gammal TV med endast SDR. Ultra HD Premium är en bit på vägen, även om en tv med sunkig local dimming kan få den specen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan73:

@Roffe:

tycker du är bra rolig du har ju ingen aning vad du pratar om jag gick ifrån 1080p till 4k för en vecka sen 32 tum på båda skärmarna å det är natt och dag emellan dessa och brorsan kör 2k så jag har sett den med.vad det hela bottnar i är att du inte har råd eller nåt annat som gör dig avundsjuk så att du måste dissa 4k

Hahaha!

Tänker inte ge mig in i någon verbal kukviftartävling med dig men jag kan lova att du inte behöver oroa dig för min ekonomi i alla fall. Däremot kan du ju fundera lite på vad det är du sitter och retar upp dig på.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Fast 2lagers LCD kommer nog inte till TV-marknaden. Gissar 2för1 är en dålig deal för fabrikerna, lika bra det.. då det ändå bara är en bakåtsträvande LCD-åtgärd.
Saxat:
"for professional use at broadcasting stations and video production studios, and is suitable for uses including medical monitors and automotive monitors."

Panasonics anläggning skulle ha sparkat de flesta och slutat tillverka stora paneler för ett par månader sedan, så TV-paneler lär de knappast tillverka. Det är bara Sharp, som idag ägs av Taiwanesiska Foxconn som tillverkar stora paneler eller paneler till TVs i Japan idag. 25 år av kris har satt sina spår i Japan. De får köpa in Taiwanesiska och Koreanska paneler till de japanska märkena idag i praktiken. Förr hade märken som Hitachi, Toshiba, Panasonic, osv egna teknologier och tillverkade (för vissa av deras modeller) sina egna paneler i egna eller samägda fabriker, Sony var delägare i Koreanska S-LCD förr, idag får de köpa in paneler från bolag som är helt fristående från dem där de inte längre står för teknik eller kapital. Att japanska tillverkare påverkar konsumentmarknaden särskilt märkbart ska vi nog inte räkna med i framtiden.