Telia fiber 100/100 segt via mobiltelefon!!

Permalänk
Medlem

Telia fiber 100/100 segt via mobiltelefon!!

Tja

Har fått ny installerad fiber i huset allt funkar bra enligt bredbandskollen får 118/120mbit i 5ghz bandet men när jag surfar via mobilen med wifi det är jätte segt ibland byter jag till 4g operatörens internet då går snabbare hur kommer det sig?

Jag har s7edge samt loggat in på 5g trådlöst via telias router den hel vita man fick med.

Är det nån som vet varför är det så??

Permalänk
Medlem

Kan du ladda hem bredbandskollen till mobilen och köra?
Eller var det ovanstående resultat du fick då?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kan du ladda hem bredbandskollen till mobilen och köra?
Eller var det ovanstående resultat du fick då?

Jo har testad så oxå får 118/120mbit kan variera lite nen alltid 100+ men vid surf typ öppna sidor blocket tradera osv går jätte segt helt sjukt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Abbe76:

Tja

Har fått ny installerad fiber i huset allt funkar bra enligt bredbandskollen får 118/120mbit i 5ghz bandet men när jag surfar via mobilen med wifi det är jätte segt ibland byter jag till 4g operatörens internet då går snabbare hur kommer det sig?

Jag har s7edge samt loggat in på 5g trådlöst via telias router den hel vita man fick med.

Är det nån som vet varför är det så??

Den vita man får med ÄR HELT sämst hade den i början.

Byt router på trådlösa delen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat på Telias hemsida? De har lagt till en något corny men informativ sida om vad man kan göra åt sin WiFi-täckning, för det är det som är problemet här. Gissningsvis har du placerat routern på något ställe som är mindre optimalt för din bostads utformning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur beter sig andra telefoner via ditt wifi?
Fungerar din lur bra via andra wifi?
Samma fenomen eller?
Koppla in en AP och kör via den ist för att se om problemet försvinner.
Alt reset av luren och se om problemet försvinner.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

5GHZ-bandet är ju väldigt känsligt för väggar osv. I min förra lgh hade jag bara 1 vägg mellan mitt arbetsrum och min AC68U vilket funkade galant, nu när jag har 2 mellan dippar 5GHz-varianten konstant.

Permalänk
Medlem

Räckvidden är bra har den nya (routern plus tg799vac Xtreme) som den heter hade tidigare den med svart ovanpå den va kass räckvidd på. Men just när man surfar som är problemet hår segt via mobilen.

Har testat hos andra inga problem funkar snabbt men inte hemma.. jag kör allt 5ghz på alla enheter sen inser ja att barnens surfplattor har samma problem seg vid surf men mätning visar hörge en 118mbit+ upp/ner jäkligt konstigt.

Ska kolla på telias sida ifall men hittar nåt men har inte lyckats än sen ringa dit ja ni vet minst 1tim vänte tid grrr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe76:

Räckvidden är bra har den nya (routern plus tg799vac Xtreme) som den heter hade tidigare den med svart ovanpå den va kass räckvidd på. Men just när man surfar som är problemet hår segt via mobilen.

Har testat hos andra inga problem funkar snabbt men inte hemma.. jag kör allt 5ghz på alla enheter sen inser ja att barnens surfplattor har samma problem seg vid surf men mätning visar hörge en 118mbit+ upp/ner jäkligt konstigt.

Ska kolla på telias sida ifall men hittar nåt men har inte lyckats än sen ringa dit ja ni vet minst 1tim vänte tid grrr

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju lite på vad surfning innebär för er? Är det aftonbladet, fb etc? För en del är det flashspel och andra typer av spel. Jag skulle först rekommendera att installera flash och adblocker till de enheter som kan det.

Om du råkar ha en liten dator över eller en raspberry pi så kolla här som för alternativ: https://pi-hole.net/
Ger även ett bra skydd för mobiler/paddor för att minska att barnen kommer åt eller trycker på något de inte borde.

Edit: använder du din router som dns, som använder ISPs dnser? Eller använder du 3e parts? Om du gör det så ta bort 3e parts. Finns ingen direkt anledning att köra något annat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Beror ju lite på vad surfning innebär för er? Är det aftonbladet, fb etc? För en del är det flashspel och andra typer av spel. Jag skulle först rekommendera att installera flash och adblocker till de enheter som kan det.

Om du råkar ha en liten dator över eller en raspberry pi så kolla här som för alternativ: https://pi-hole.net/
Ger även ett bra skydd för mobiler/paddor för att minska att barnen kommer åt eller trycker på något de inte borde.

Edit: använder du din router som dns, som använder ISPs dnser? Eller använder du 3e parts? Om du gör det så ta bort 3e parts. Finns ingen direkt anledning att köra något annat.

Har ingen fb😑 utan om vi säger att man öppnar en vanlig sida där laddningstreckan som finns upp som visar att hela sidan laddas går segt bilder å allt annat laddas segt det får fortare surfa me 4g ifrån comviq än wifi fiber 100/100 ^^ alla våra grejer är Android..

Förstår inte det du menar med 3e parts el ISPs dnser? Är lite okunnig inom nätverk har inte varit min grej...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe76:

Har ingen fb😑 utan om vi säger att man öppnar en vanlig sida där laddningstreckan som finns upp som visar att hela sidan laddas går segt bilder å allt annat laddas segt det får fortare surfa me 4g ifrån comviq än wifi fiber 100/100 ^^ alla våra grejer är Android..

Förstår inte det du menar med 3e parts el ISPs dnser? Är lite okunnig inom nätverk har inte varit min grej...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte vet vad jag menar så är det troligen inget du behöver bry dig om Det jag mena kort: 3e parts DNS = googles, opendns etc. Medans ikke 3e part är ISP dnser. Vilket är det man kör (man kan använda routern som DNS, men den använder sig av ISPs) i vanliga fall.

Ok har inget bra svar på varför det går segt annars. Om nu alla enheter är android så, samma version, webläsare? Något galet där kanske? Äldre modeller? Något program i dem som gör det går segt kanske? Mobiler är ju inte kända för att vara monster när man surfar så... svårt att hitta en lösning när det handlar om upplevelser. Skulle vara lite lättare om det gick att mäta på ett bra sätt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla svar jag fått tackar för hjälpen kanske det löser sig på nåt sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har som du lite problem med 5ghz bandet. Har du möjlighet att använda båda banden? Överlever du ni med 2ghz bandet på mobil kanske?

Annars kanske en AP från Ubiquiti skulle vara något. Medför den stora fördelen att man kan oftast placera den mer optimalt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har inte testad 2ghz bandet kanske skulle göra det å se om det funkar bättre.

Eller AP..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Byt router så löser det sig. Den du har är makalöst dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe76:

Har inte testad 2ghz bandet kanske skulle göra det å se om det funkar bättre.

Eller AP..

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt samma namn på 2,4 och 5GHz och låt enheterna sköta vilket som ska användas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe76:

Har inte testad 2ghz bandet kanske skulle göra det å se om det funkar bättre.

Eller AP..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Json_81:

Sätt samma namn på 2,4 och 5GHz och låt enheterna sköta vilket som ska användas.

Detta

2,4GHz har i regel bättre räckvidd, men 5GHz ger högre hastigheter.

" Med dual-band har du möjlighet att dela upp nätverkstrafiken i hushållet efter användningsområde.

Vid mer krävande aktiviteter på internet där högre hastigheter krävs, såsom vid filöverföringar och streaming av HD-film, kan du lägga nätverkstrafiken på 5 GHz-bandet.

Vid mer normalanvändning som surf på internet kan du låta trafiken gå över 2,4 GHz-bandet."

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Byt router så löser det sig. Den du har är makalöst dålig.

På vilket sätt routar den trafiken "dåligt"?

Permalänk
Medlem

När man mäter via 2.4ghz bandet jag får typ 50/60mbit max även när jag lägger mobilen vid routern men med 5ghz bandet 100mbit +...

Men känns att det flyter på bättre med 2.4ghz bandet konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns två typer av hastighet:

Överförings hastighet:
Hur mycket data du kan ta emot på en viss tid. I dit fall 100 eller 60 mbit. För att surfa så spelar denna hastighet ingen roll så länge den är över 3-4 mbit

Svars tid:
Ibland kallad latency eller ping. Detta är hur lång tid det tar för informationen att nå dig. mäts i ms.
Denna är mycket viktigare när man surfar än vad överförings hastigheten är.

När du kör bredbankskollen så står båda dessa hastigheter. Med fiber bör du ha under 10ms
När man kör över wifi får man mycket sämre latency, men du bör i alla fall ligga under 50ms. Ligger du över detta så släng din wifi router och köp en ny.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

@Abbe76: 2,4Ghz går i max 54Mbps, 5Ghz nätet är snabbare men som någon sagt tidigare här i tråden mer känsligt för avstånd.