Permalänk
Medlem

Chromecast får modemet att krascha

Hej.
Problem med att modemet (Xycel) startas om när jag skickar ngt från telefon eller dator till Chromecast.
Detta började i förrgår. Dessförinnan helt felfritt under 2 år. Har 1:a generationens Chromecast.
Skärmen på TVn blir blå och en felkod i gul text, B7U6, dyker upp.
Tex. vid användning av Netflix-appen i mobilen står det "Ansluter till Chromecast" länge utan att ngt händer.
Det skumma är att jag igår fick igång Chromecast och kunde titta på Netflix. Satte filmen på paus under en lång tid varpå Netflix efter en stund stängde ner filmen och sattes i Standbyläge. När jag skulle dra igång filmen igen så gick modemet ner och samma blåa skärm med felmeddelande enligt ovan visades.

Jag har pratat med Internetleverantören, Glocalnet, som säger att de inte har uppdaterat modemet och som heller ej kan se ngn. trafikstörning.

Tacksam om någon kan tipsa om vad man kan göra.

//PDB

Permalänk
Medlem

Är det kombinerat router/modem i ett? Vad är det för modell på modemet?
Jag antar att du har startat om både modem, dator, Chromecast osv?

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Det är en kombinerad variant av router och modem. Modellen heter Zyxel P-2601HNF1.
Jag har startat om båda och felet kvarstår. Har du ngn tanke på vad det kan vara?
Uppsattar alla svar!

Permalänk
Medlem

Har du en router liggande någonstans eller möjlighet att låna en? I så fall kan du be din internetleverantör att brygga modemet så det inte använder router-funktionen och på så vis få reda på om det är den som är problemet.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Tack, ska prova det. Återkommer med rapport!

Permalänk
Medlem

fungerar wifi direkt ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz