Storebror ser dig, men detta är överkurs tycker jag!!

Permalänk
Medlem

Storebror ser dig, men detta är överkurs tycker jag!!

Hej. Vet inte om det är i rätt ämne jag skriver men men. Så här är det: På jobbet söker jag på nätet efter specifika artiklar, å jobbets vägnar. Bifogar en länkadress till en kund via mail, där mitt för och efternamn@firman. com är avsändaradressen.
När jag sen kanske samma dag eller senare sitter hemma vid min privata dator och kollar på Tradera, dyker det helt plötsligt upp reklam för just den artikeln jag sökt på jobbet, något som jag absolut inte har något intresse av privat. Det fattar jag inte alls, men visst jag är ju ansluten till Tradera med mitt namn även om jag har ett alias.. Men när jag senare är inne på min hotmail dyker en annan ännu märkligare produkt upp i en reklamruta till höger på skärmen. I min hotmailadress finns inte mitt för och efternamn med , men längst upp står mitt för och efternamn, vilket väl kan förklara varför reklamen kommer. Men nu funderar jag på om det fanns 100 personer med samma för och efternamn i staden där jag bor, får alla dom denna reklam då eller vet "storebror" att det var just jag som sökte på grejen på jobbet? Eller hur i hela världen går det till? Om jag söker på sin egen dator får jag ju finna mig att det dyker upp reklam hela tiden för samma grejer det förstår jag , men ändå inte. Då har man ju redan köpt prylen och behöver ingen mer. Dålig strategi bakom den typen av reklam tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS3A:

Hej. Vet inte om det är i rätt ämne jag skriver men men. Så här är det: På jobbet söker jag på nätet efter specifika artiklar, å jobbets vägnar. Bifogar en länkadress till en kund via mail, där mitt för och efternamn@firman. com är avsändaradressen.
När jag sen kanske samma dag eller senare sitter hemma vid min privata dator och kollar på Tradera, dyker det helt plötsligt upp reklam för just den artikeln jag sökt på jobbet, något som jag absolut inte har något intresse av privat. Det fattar jag inte alls, men visst jag är ju ansluten till Tradera med mitt namn även om jag har ett alias.. Men när jag senare är inne på min hotmail dyker en annan ännu märkligare produkt upp i en reklamruta till höger på skärmen. I min hotmailadress finns inte mitt för och efternamn med , men längst upp står mitt för och efternamn, vilket väl kan förklara varför reklamen kommer. Men nu funderar jag på om det fanns 100 personer med samma för och efternamn i staden där jag bor, får alla dom denna reklam då eller vet "storebror" att det var just jag som sökte på grejen på jobbet? Eller hur i hela världen går det till? Om jag söker på sin egen dator får jag ju finna mig att det dyker upp reklam hela tiden för samma grejer det förstår jag , men ändå inte. Då har man ju redan köpt prylen och behöver ingen mer. Dålig strategi bakom den typen av reklam tycker jag.

Du kanske var inloggad på facebook eller annat socialt nätverk både på jobbet och hemma, det räcker för att du ska få som du får det.

väldigt många siter har plugins på sina sidor som kopplar ihop dessa med tex facebook med flera nätverk utan att du ser det, och på det sättet trackas du lite överallt på nätet, och du kan få just för dig anpassad reklam även om du går in på en sida du aldrig varit på förut..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kanske var inloggad på facebook eller annat socialt nätverk både på jobbet och hemma, det räcker för att du ska få som du får det.

väldigt många siter har plugins på sina sidor som kopplar ihop dessa med tex facebook med flera nätverk utan att du ser det, och på det sättet trackas du lite överallt på nätet, och du kan få just för dig anpassad reklam även om du går in på en sida du aldrig varit på förut..

Jag var inte inloggad på fejan eller nåt annat på jobbet alls och inte hemma heller utom Tradera i första fallet å Hotmail i andra. Men min fråga om det fanns 100 Pers med samma namn då? Det är en spännande fråga tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant men tror ganska snabbt att man kan utesluta teorin om att det är namnet de targettar.. Hade ju träffat extremt mycket mer fel än rätt så random baserat på kön hade varit bättre.

Permalänk
Medlem

@ASUS3A: Google Analytics.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

Intressant men tror ganska snabbt att man kan utesluta teorin om att det är namnet de targettar.. Hade ju träffat extremt mycket mer fel än rätt så random baserat på kön hade varit bättre.

Om du kör Chrome som inloggad eller loggar in på Gmail på jobbet så lägger Google Analytics enkelt ihop 1+1 och fattar vem du är, sen får du då samma Google-intellisensereklam när du kommer hem. "So what"...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

För det första så vet dom faktiskt inte vad du heter, eller använder inte det i någon KBG liknande process... Det räcker med att du varit inloggad EN gång på EN tjänst som sparar ett ID på vem du är. Har du ALDRIG kollat din privata mail på jobbet? NÅGONSIN? Har du ALDRIG loggat in på en tjänst som PRIVATPERSON på jobbet?? NÅGONSIN?

Det räcker med att du gör det EN gång, och du behöver inte vara inloggad på google när du söker, dom vet ändå vem du är, detsamma med Facebook etc. Annonsnätverken DELAR informationen om dig, dvs yahoo kanske säger "vi har en kille som gillar ryska dildos här" - Då svarar google "men va bra, det är ju samma kille som vi har här som tittar på ryska stridsvagnar", ska vi dela annonsdata så vi båda kan tjäna MER pengar... Google är rätt onda där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tar på mig foliehatten Storebror kollar alltid på mitt porrsurfande.
God Helg

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Tycker nog inte det där visar speciellt bra vad som hände i TS fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUS3A:

Hej. Vet inte om det är i rätt ämne jag skriver men men. Så här är det: På jobbet söker jag på nätet efter specifika artiklar, å jobbets vägnar. Bifogar en länkadress till en kund via mail, där mitt för och efternamn@firman. com är avsändaradressen.
När jag sen kanske samma dag eller senare sitter hemma vid min privata dator och kollar på Tradera, dyker det helt plötsligt upp reklam för just den artikeln jag sökt på jobbet, något som jag absolut inte har något intresse av privat. Det fattar jag inte alls, men visst jag är ju ansluten till Tradera med mitt namn även om jag har ett alias.. Men när jag senare är inne på min hotmail dyker en annan ännu märkligare produkt upp i en reklamruta till höger på skärmen. I min hotmailadress finns inte mitt för och efternamn med , men längst upp står mitt för och efternamn, vilket väl kan förklara varför reklamen kommer. Men nu funderar jag på om det fanns 100 personer med samma för och efternamn i staden där jag bor, får alla dom denna reklam då eller vet "storebror" att det var just jag som sökte på grejen på jobbet? Eller hur i hela världen går det till? Om jag söker på sin egen dator får jag ju finna mig att det dyker upp reklam hela tiden för samma grejer det förstår jag , men ändå inte. Då har man ju redan köpt prylen och behöver ingen mer. Dålig strategi bakom den typen av reklam tycker jag.

Oerhört viktig fråga och tråd.Det här är riktigt nära pudelns kärna.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

Så är det väl hela tiden för mig iallafall. Har jag googlat tre gånger på en och samma pryl så kommer det upp reklam om detta på alla mina datorer, detta även om jag använder olika webläsare. På jobbdatorn köt jag firefox och på egen dator google.
Storebror vet exakt vem du är och vad du är intresserad av, vi kommer att se mer av denna riktade reklam. Var så säker.
Varför ska ett bolag lägga pengar på reklam på mig för barnkläder när jag inte har barn men vet att jag gillar datorer, bättre då att sälja denna reklamplats till ett företag som sysslar med datorer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det var ett fall i england där företagen kunde koppla hennes surfvanor till graviditet innan hon ens visste att hon var gravid. Hennes man blev tokig för att de fick hem fysisk reklam med "grattis till bebisen" och ringde och skällde ut företagen.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Rensa google och säg åt dem att inte spara info (finns i settings), rensa FB från ad-data m.m.(settings igen), tabort cookies etc sedan måste du hålla koll på detta regelbundet, har du Windows 10 så rekommenderar jag att stänga av allt du kan i settings som delar saker samt köra spybot anti-becon för att låsa ner helt.
Allt du gör typ loggas och sparas, sätts ihop och säljs sedan som paket tillsammans med tusentals andra till reklamgrejer.
Du måste inte vara aktivt inloggad på sidorna då cookies sparar saker m.m. jag misstänker även pga vissa händelser att de kollar offentliga register och annat och kopplar ihop dem, det sjuka är att de inte räknas som kartläggning vilket det enligt mig är enligt alla definitioner, men nya EU reglerna som kommer bör hjälpa lite iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om man vill minera detta fenomen kan man installera https://www.ghostery.com/ på alla datorer man använder som är bra på att blocka trackers av alla slag, ink reklam osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om man vill minera detta fenomen kan man installera https://www.ghostery.com/ på alla datorer man använder som är bra på att blocka trackers av alla slag, ink reklam osv

Ghostery är också storebror. Rekommenderar hellre uBlock Origin med privacy filters eller med tredje part avslaget på alla sidor som default. Alternativt Privacy Badger om man vill ha ett enklare alternativ än att behöva vitlista viss tredje part för att få vissa sidor att fungera.

Industrin lyckades aldrig komma överens om en Do Not Track standard, så användarna har helt enkelt tagit saken i egna händer. Finns ju även AdNauseam som tyst simulerar klick på reklam utan att du behöver se den. Nästan som en liten click-fraud kan man säga. En protest mot hur det har blivit. Google och andra aktörer säger att de har opt-out som man kan göra manuellt, men går det att lita på? Hur vet man att det inte skapas nån profil nånstans ändå? Folk på reddit snackar om att Facebook's Messenger lyssnar på dina samtal för att kunna skapa riktad reklam till dig. Sanningen i det är inte bevisad ännu, men det skulle inte alls förvåna mig. Så om du inte vill ha riktad reklam eller tycker att det är obehagligt så får du helt enkelt ta saken i egna händer och göra det så svårt som möjligt för webbsidor att spåra dina intressen, samtal, klick och annat.

JavaScript är en stor bov och jag kan aldrig gå tillbaka till den tiden jag körde utan en script blocker. Lever hellre med att behöva vitlista det som behövs än att utsätta mig för alla möjliga skumma grejer som dessutom kan slöa ner rätt så rejält om det är dåligt kodat. Webben har blivit extremt bloatad av aktörer som vill fånga in varenda lilla bit av dig för att kunna rikta den där rätta reklamen till dig. Så här illa var det på Dailymotion för ett tag sedan. Om annonsörena kunde gå tillbaka till statisk text och bilder som fungerar utan JavaScript, kakor, plugins, iframes osv så kanske jag kunde acceptera reklamen. Det räcker med att den är anpassad efter innehållet på sidan, och inte efter vad jag surfat runt på tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tar på mig foliehatten Storebror kollar alltid på mitt porrsurfande.
God Helg

Både kul och spännade när någon annan "tittar" på. Så jag kör utan foliehatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Ghostery är också storebror. Rekommenderar hellre uBlock Origin med privacy filters eller med tredje part avslaget på alla sidor som default. Alternativt Privacy Badger om man vill ha ett enklare alternativ än att behöva vitlista viss tredje part för att få vissa sidor att fungera.

Industrin lyckades aldrig komma överens om en Do Not Track standard, så användarna har helt enkelt tagit saken i egna händer. Finns ju även AdNauseam som tyst simulerar klick på reklam utan att du behöver se den. Nästan som en liten click-fraud kan man säga. En protest mot hur det har blivit. Google och andra aktörer säger att de har opt-out som man kan göra manuellt, men går det att lita på? Hur vet man att det inte skapas nån profil nånstans ändå? Folk på reddit snackar om att Facebook's Messenger lyssnar på dina samtal för att kunna skapa riktad reklam till dig. Sanningen i det är inte bevisad ännu, men det skulle inte alls förvåna mig. Så om du inte vill ha riktad reklam eller tycker att det är obehagligt så får du helt enkelt ta saken i egna händer och göra det så svårt som möjligt för webbsidor att spåra dina intressen, samtal, klick och annat.

JavaScript är en stor bov och jag kan aldrig gå tillbaka till den tiden jag körde utan en script blocker. Lever hellre med att behöva vitlista det som behövs än att utsätta mig för alla möjliga skumma grejer som dessutom kan slöa ner rätt så rejält om det är dåligt kodat. Webben har blivit extremt bloatad av aktörer som vill fånga in varenda lilla bit av dig för att kunna rikta den där rätta reklamen till dig. Så här illa var det på Dailymotion för ett tag sedan. Om annonsörena kunde gå tillbaka till statisk text och bilder som fungerar utan JavaScript, kakor, plugins, iframes osv så kanske jag kunde acceptera reklamen. Det räcker med att den är anpassad efter innehållet på sidan, och inte efter vad jag surfat runt på tidigare.

Hmm, intressant, avinstallerar ghostery omedelbums.

Men till TS, Sluta använd gratis mejl, sociala medier, google(finns bra alternativ, t ex startpage, stäng av cookies(eller använd något i stil med cookie self destruct) samt använd en webbläsare med öppen källkod, t ex Firefox, Palemoon, Chromium.