Permalänk

Fiber... Det blev sämre.

Hej SC!

För 3 dagar sedan fick vi vårat fiber aktiverat. 500-1000/ Mb/s Levererat från Ownit. Tidigare hade vi 50-100 Mb/s från comhem och det var ok, ca 100+ i nedladdning och alltid under 50 i uppladdning.
För då tre dagar sedan blev vårat fiber aktiverat och glad som man var gick man och testa direkt. Hade ingen passande router hemma så tog en 20m UtP Cat6 Patchkabel som jag hade från gamla routern in till datorn och koppla den från fiber jacket in till datorn.
Skillnaden var snabb och stor haha, enligt första kollen på bredbandsbolaget låg jag på 650/650+ vilket jag var väldigt nöjd med.
Då behovet av WiFi till mobiler och chromcasts finns så behövde vi en vettig router, läste på lite och fråga runt och verkade som Asus RT-AC55U var ett prisvärt alternativ.
Routern kom tillsammans med en 0.5m UTP Cat5e kabel som jag gissar på ska gå från fiber jacket till routern. Men då det blev problem med kabeldragning till router + fiberjack + ha routern på ett smidigt ställe fick jag plugga in med min 20m UtP Cat6 Patchkabel från fiber jacket till routern och tog den korta 0.5m UTP Cat5e från routern till datorn.
Startade upp routern och lät den jobba ifred, den anslöt till internet och drog hem någon ny uppdatering samt att den dirigera runt mig på routerns hemsida där jag fick skapa ett namn, lösen osv.
Går in på youtube och märker direkt att det är slöare än vad det var tidigare så kollar på bredbandskollen för att se hur det ser ut 'nu' på ett ungefär och visar 96.~/96.~. Skumt tänker jag. Kollar jag även nu visar det 96,56/96,93. Routern ska stödja upp till 1200/Mbs samt lan portar på 10/100/1000. Den ska även ha något program ''smart QoS'' som ska låta en lätt 'optimera internet prioritet för t.ex spel och surf' vilket inte verkar funka för mig (hittar den inte var jag än kollar. kollat på youtube videos där de visat hur man ställer in där, men som sagt så visas/finns det inte för mig).

Hjälp sökes, vill få ut de bästa möjliga men 96/96 är inte det (känner jag iaf). Frågar nu er vad 'felet' kan vara/var misstaget ligger/vad jag kan göra för att det ska bli bättre?
Skriv ifall ni vill/behöver mer info så kan vi hjälpas åt.

https://www.inet.se/produkt/5420046/asus-rt-ac55u-ac1200#spec...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Varför köpte du en ny router? Antar att du hade en tidigare som fungerade bra? Har du testat att byta tillbaka?

Kör du WiFi i överhuvudtaget nu?

Permalänk
Medlem

Kan finnas en inställning i routern som begränsar wifi till 100/100

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Testa att använda Cat5e kabeln du fick med direkt från fiberkonverteraren till datorn och se vad du får för hastigheter. Kan bli lite jobbigt att flytta datorn och hålla på, men det kan vara värt det.

Enligt min erfarenhet håller kablarna som följer med från tillverkaren riktigt dålig kvalitet, det är som natt och dag mellan två kablar här hemma, båda helt nya.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Kika in på router inställningarna, det är helt klart något knasigt med routern eller dens mjukvara.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Avstängd

Ofta är wan-porten bara 100 även om routern stöder gigabit. Kolla så att så inte är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mäter du över wifi eller kabel?

Icke AC-wifi kommer sällan över 100mbit

// LZ

Permalänk
Medlem

Vid abbonemangsbyte har jag själv varit med om ett par gånger att nya ISP har mig i en "default" grupp. Dvs. 100Mbit. Fått ringa varje gång för att be dem starta om porten i switchen och höja mig till mina 250Mbit

Permalänk
Medlem

@pwntato: Det låter inte riktigt som problemet då han testat direkt till datorn och fått 650/650.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@pwntato: Det låter inte riktigt som problemet då han testat direkt till datorn och fått 650/650.

Oj missade visst det

Permalänk

Kör med kabel, inte wifi, från fiber jacket till router sedan med kabel från router till datorn då får jag 96ish upp/ner. Med kabel från fiber jacket till datorn fick jag 650+ upp/ner

Permalänk
Medlem

Låter mer som att WAN porten körs i 100Mbit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Säker på att WAN-porten stödjer över 100mbit?

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera firmwaren i routern, kan vara någon sorts bugg? Känns som den förhandlar fram 100Mbit duplex istället för 1000Mbit.

Med tanke på storebror RT-AC56U har ca 800mbit i throughput mellan wan&lan chippet så tror jag inte denna skulle ha så drastiskt mindre så är nog inte det. Kan dock inte hitta något test som gjorts på den tyvärr.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Dom tester jag hittar så verkar det vara mycket problem med denna router, titta på t.ex. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168333202...

Där en säger quote: " When the internal gigabit switch goes out and forces any and all devices to 100Mbps good luck getting an RMA."

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B3akaBruda:

Kör med kabel, inte wifi, från fiber jacket till router sedan med kabel från router till datorn då får jag 96ish upp/ner. Med kabel från fiber jacket till datorn fick jag 650+ upp/ner

Hade kollat på en ASUS RT-66U eller ASUS RT-68U istället för routern du har nu.

Permalänk

AC55U är för snålt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Kolla vad Ethernet Status visar för hastighet för ditt nätverkskort på din PC.

Win10:
Network connections
Markera ditt LAN-kort
View status

Permalänk
Inaktiv

@B3akaBruda:
Kolla under QoS-fliken (routern) om bandbreddsbegränsaren är ställd för lågt. Eller än enklare: stäng av QoS!

Permalänk

@studiox_swe Antog att jag var tvungen att skaffa en ny då det var ett annat uttag mellan router och vägg. Var ett sådant som brukar vara vid tv-antennen (ser ut som en svart kabel med 2 smala trådar i varje ände med ett ''skruv hölje'' över som man skruvar fast i vägg och router) på gamla routern.

@snajk @BergEr @AMDDDDD Var/hur kollar jag om den inte stödjer över 100Mbit? Står på kartongen WAN/LAN Port 1x WAN Gigabit port 4x LAN Gigabit ports.

@AndersHu Kontrollpanelen > Nätverk och Internet > Nätverksanslutningar > Ethernet > Hastighet : 1,0 Gbit/s

@anon257891. QoS Är ej aktiverat, verkar inte ens funka som den gör för andra (vad jag sett på YT videos)

@alatan Det är nästan omöjligt, bara nästan. Då fiber jacket sitter ovanför dörren i hallen och kabel är 0.5 meter så kommer datorn på några kilon behöva sväva i luften. Men ska se om man kan lösa fram en laptop och kolla med.

Ska idag pröva att köra med 0.5m UTP Cat5e kabeln som följde med routern från fiber jacket till datorn. Ska även pröva att återställa routern och dra om senaste uppdateringen. Fler tips/saker jag kan testa med (om vi säger att det inte är så att WAN porten är låst på 100)? Kan det hjälpa att köpa en ny kabel från fiber jack till router ifall det skulle vara så att den som kom med från asus är defekt/dålig kvalité?

Mvh

Permalänk
Medlem

Gör en speed check med en wifi device. Får du över 100mbit är det den korta kabeln som är kass. Får du under 100mbit är det routern som är kass/fel.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3akaBruda:

Kan det hjälpa att köpa en ny kabel från fiber jack till router ifall det skulle vara så att den som kom med från asus är defekt/dålig kvalité?

Inte omöjligt. Jag skulle testa med en annan kabel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Enligt Asus hemsida stödjer routern gigabit på WAN-porten så det borde inte vara något problem.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.