Permalänk
Medlem

Internet gör omväg via Eskilstuna?

Hej!

Jag har fått lite problem med min uppkoppling som jag helt gått bet på. Min dator verkar gå en omväg via Eskilstuna innan den går ut på internet (bor i Stockholm), vilket gör att jag får ca 30 ms i ping samt olika karttjänster alla visar att jag är i Eskilstuna, trots att jag befinner mig i Stockholm. Verkar bara vara min dator som lider av problemet, de andra enheterna på nätverket hamnar rätt på kartan och får normal ping, ca 2-3 ms. Har provat att starta om samt att "glömma" uppkopplingen och konfigurera på nytt. Även provat olika webbläsare. Har nyligen uppgraderat till fiber, och har Bredband2 som leverantör. Kör OS X.

Mycket tacksam om någon har idé om vad det kan vara, eller vill hjälpa till med felsökning!

Permalänk
Medlem

Sådär fungerar inte internet.

Det är troligen snarare såhär din mac kör du över wifi vilket förklarar den ökade latensen. Samtidigt är det hög omsättning på ip-spannen dvs leverantörer köper/säljer sådana helatiden vilket gör att karttjänsterna inte hinner uppdatera sig således visar fel "location". Dessa locations brukar oftast bara gå att fastställa ner på vart ISP är baserad, de flesta ISPer därbland Bahnhof och Bredband2 är registrerade i Stockholm. Alla IP adresser som kommer från dom kommer därför synas som just "stockholm".

Permalänk
Medlem

@aresfour: Tack för svaret!

Nej, jag vet inte riktigt hur det fungerar, det är därför jag ber om hjälp. Du menar alltså att om jag bara väntar lite kommer IP-adressen uppdateras och därmed visa rätt location? Men vet fortfarande inte om det förklarar den höga latensen - min telefon som jag har bredvid mig går också på wifi, men med 2-3 ms ping. Har haft detta problem i nästan en vecka, borde det inte uppdateras snabbare än så? Går det att på något sätt att "nollställa" ip-adressen då, så att den hamnar rätt? Uppenbarligen fungerar det ju för de andra enheterna på nätverket.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är du mäter upp ping mot? Mäter du mot samma server på alla enheterna?
Hur ser ditt nätverk ut där hemma? Är alla enheter kopplade mot en sk trådlös router?

Du kan inte göra något för att uppdatera geografiska positionen som är registrerat för din nuvarande IP. Du kan ignorera den informationen. Den är inte intressant.

Det skulle kunna vara så att du har några lustiga proxy inställningar på din dator.
Ditt trådlösa på datorn kanske har dålig täckning och/eller gammalt trådlös standard. Prova koppla en sladd och se vad du får.
Din granne kanske bestämmde sig för att köra microvågsungnen eller köpa trådlösa telefoner. Trådlöst är fruktansvär kännsligt för störningar och nästan alla enheter man köper i affären använder samma band.

Om jag pingar google.com från min dator som är kopplad med sladd till min router så får jag ~5ms.
pingar jag google.com från min telefon som är kopplad med 5Ghz trådlöst så får jag ~30ms (ca 1 meter från accesspunkten.)

Permalänk
Medlem

@lizzard8: Tack för svaret! Har använt speedtest.net och Bredbandskollen. Pingade google.com med terminal, och då fick jag lite intressantare resultat. Med sladd låg pingen jämnt på 2 ms, men med trådlöst så fick jag spikar på ca 100 ms lite då och då, vilket kanske förklarar saken. Bredbandskollen och speedtest hamnade dock på ungefär samma ping (20-30), även med sladd. Angående proxy-inställningar så är det enda alternativet som är ikryssat "Använd passivt FTP-läge (PASV)". Tycker fortfarande det är märkligt hur telefonerna och de andra datorerna på nätverket inte visar liknande symptom, datorn är relativt ny (Macbook Pro från 2015) och borde därmed vara kompatibel med routern som är ännu nyare. Eller är bredbandskollen och speedtest opålitliga, och borde jag strunta i dem?

Permalänk
Medlem

@Perplupp: "Lita aldrig på wifi"!