Ubiquiti edgerouter x och tagga vlan för iptv

Permalänk
Medlem

Ubiquiti edgerouter x och tagga vlan för iptv

Hej,

Jag har tidigare haft en ASUS, där taggningen av VLAN på en port har skett väldigt smärtfritt. Jag har nu en Ubiquiti edgerouter x, som också ska klara av samma funktionalitet, men jag får det inte att fungera tyvärr.

Jag har provat massor av olika inställningar, men känns som att jag inte riktigt får grepp om det hela.

Jag har försökt att lägga till ett vlan-interface på ex eth1 men då klagar den på "Error using vlan on switch-port interface". Provade då att lägga till VLAN-id:t på eth0 (som är inkommande) efter att ha läst runt lite, men det verkade inte helt rätt tyckte jag.

Vet inte om jag även behöver skapa en brygga och lägga in porten där?

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Det är enligt nedan länk en bugg i gui:t som tillåter dig lägga till subinterface när portarna är i switchläge.
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/EdgeRouter-X-vLAN-issue...
Lägger du till subinterface för att tagga vlan behöver portarna köra lager 3. Ett bra exempel på hur detta ska gå till hittar du nedan:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197630-EdgeMAX-VLA...
Hur du lägger till vlan när portarna är i "switch mode" vet jag tyvärr inte då jag aldrig satt upp det på det sättet på denna router. Jag skulle säga att i dom flesta scenarion fungerar exemplet ovan men det beror ju helt på vad du har för mål med uppsättningen såklart.

La till en mer utförlig förklaring med länk till exempel-konfiguration.
Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

@Pl4yGround: Vad menar du med lager 3? Har läst den där tråden ett par gånger, men förstår fortfarande inte hur jag ska göra för att min iptv ska fungera, tyvärr. Är helt ny med edgerouter..

EDIT: Jag har även provat att konfigurera upp switch0-porten (som jag inte riktigt förstår hur den funkar) och där sätta VLAN ID på eth1/eth2/eth3 utan att det fungerat heller.. I min dashboard kan jag inte se att boxen får någon ip. När jag startar boxen så klarar den att ladda ned mjukvara, men sedan står det att den inte får kontakt med DHCP servern. Har även provat att sätta ip till "No ip address", samt use DHCP server.

Sätter jag in min asus fungerar det direkt. Måste vara något simpelt som jag inte förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRouter:

@Pl4yGround: Vad menar du med lager 3? Har läst den där tråden ett par gånger, men förstår fortfarande inte hur jag ska göra för att min iptv ska fungera, tyvärr. Är helt ny med edgerouter..

Istället för att förklara så kan jag sparka dig i rätt riktning
Youtube och kanalerna: Willie Howe, Crosstalk Solutions är 2 bra personer att följa när det gäller ubiquitiprylar. De har några videos gällande vlan. En bild säger mer än 1000 ord

Edit: Bara för jag e så snäll: https://www.youtube.com/watch?v=grg8TxsSops

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@MrRouter: Jag la till en lite mer utförlig förklaring i förra inlägger så kolla länken. Jag vågar inte svara på hur du ska sätta upp routern för att få igång IPTV genom den. Det finns X antal trådar om just EdgeRouter, vlan och IPTV du kan gå igenom i forumet om du letar. Kolla där först och återkom i tråden vad du hittar.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Det är enligt nedan länk en bugg i gui:t som tillåter dig lägga till subinterface när portarna är i switchläge.
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/EdgeRouter-X-vLAN-issue...
Lägger du till subinterface för att tagga vlan behöver portarna köra lager 3. Ett bra exempel på hur detta ska gå till hittar du nedan:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197630-EdgeMAX-VLA...
Hur du lägger till vlan när portarna är i "switch mode" vet jag tyvärr inte då jag aldrig satt upp det på det sättet på denna router. Jag skulle säga att i dom flesta scenarion fungerar exemplet ovan men det beror ju helt på vad du har för mål med uppsättningen såklart.

Kräver min lösning att jag också använder en switch? Går det att enbart tagga en port med VLAN ID xxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRouter:

Kräver min lösning att jag också använder en switch? Går det att enbart tagga en port med VLAN ID xxx

Ja men du kunde inte göra det på en switchport, bugg i guit. Så du måste isf plocka bort en av ethX ur switch0 för att sedan binda en vlan mot den. Enligt länken lite högre upp. Du kör väl nyaste verisonen också? 1.9.0?

Edit: Justerade texten lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ja men du kunde inte göra det på en switchport. Så du måste isf plocka bort en av ethX ur switch0 för att sedan binda en vlan mot den. Enligt länken lite högre upp.

Ok, för enligt länken ovan står det att det krävs en switch. Trodde jag skulle klara mig med enbart edgerouter x för detta, då jag tänkte att ASUS:en klarade sig utan switchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRouter:

Ok, för enligt länken ovan står det att det krävs en switch. Trodde jag skulle klara mig med enbart edgerouter x för detta, då jag tänkte att ASUS:en klarade sig utan switchen

Du ska inte behöva en switch. Ska väl inte svära på det dock, beror ju isf på hur ditt nät ser ut f ö. Samt hur din ISP har löst det med vlan/portar på original routern. Det kan dock i några lägen blir lättare att använda en switch.

Edit: Vanligast e väl att ISPen taggar vlan på inkommande? Så du får isf skicka det vidare ut på en egen port i routern. Btw du hade det ju på din gamla router. Hur såg inställningarna ut där? Så gör du isf samma bara. Och hur du skapar å binder vlan på Xen kan du se i utub länken jag gav dig lite högre upp.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du ska inte behöva en switch. Ska väl inte svära på det dock, beror ju isf på hur ditt nät ser ut f ö. Samt hur din ISP har löst det med vlan/portar på original routern. Det kan dock i några lägen blir lättare att använda en switch.

Edit: Vanligast e väl att ISPen taggar vlan på inkommande? Så du får isf skicka det vidare ut på en egen port i routern. Btw du hade det ju på din gamla router. Hur såg inställningarna ut där? Så gör du isf samma bara. Och hur du skapar å binder vlan på Xen kan du se i utub länken jag gav dig lite högre upp.

Jag har koll på vilken VLAN id osv det är (501), det är just taggningen jag inte får till. Jag kollade youtube-länken och såg att jag suttit med den tidigare ikväll. Gjorde dock inte riktigt likadant, då han satte IP manuellt, och jag har för mig att min ska tilldelas ett från min ISP (ownit).

Får kanske ge den ett till försök men följa hans guide helt, men även där använder han en switch. Det jag vill är inte att göra en trunk port, utan enbart ha VLAN 501 på en port. Om den blir trunked så tror jag inte det fungerar om jag inte har en switch mellan som "un-trunkar"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pl4yGround:

Lägger du till subinterface för att tagga vlan behöver portarna köra lager 3. Ett bra exempel på hur detta ska gå till hittar du nedan:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197630-EdgeMAX-VLA...

Det där visar ju hur man gör VLAN på en Switch, inte en router som TS har :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrRouter:

@Pl4yGround: Vad menar du med lager 3? Har läst den där tråden ett par gånger, men förstår fortfarande inte hur jag ska göra för att min iptv ska fungera, tyvärr. Är helt ny med edgerouter..

EDIT: Jag har även provat att konfigurera upp switch0-porten (som jag inte riktigt förstår hur den funkar) och där sätta VLAN ID på eth1/eth2/eth3 utan att det fungerat heller.. I min dashboard kan jag inte se att boxen får någon ip. När jag startar boxen så klarar den att ladda ned mjukvara, men sedan står det att den inte får kontakt med DHCP servern. Har även provat att sätta ip till "No ip address", samt use DHCP server.

Sätter jag in min asus fungerar det direkt. Måste vara något simpelt som jag inte förstår

Att slå på något att hoppas att det fungerar är ju ingen bra idé oftast - Du har köpt en router och en router fungerar Alltid i lager 3 - dvs IP nivå. Din Asus har säkert fungerat både som en router OCH en switch, men det är alltså inte din Edgerouter X.

Att sätta en Ubiquiti edgerouter x i L3 mode vet jag inte hur man gör, men det borde inte betyda något dåligt för dig då jag antar att du vill att den ska fungera som en router, inte en switch?

Edit: Detta kanske hjälper? https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/EdgeRouter-X-as-VLAN-sw... (Var andra sökresultatet på google)

Permalänk
Medlem

Kolla denna posten (kolla hela tråden):
#15646244

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Att slå på något att hoppas att det fungerar är ju ingen bra idé oftast - Du har köpt en router och en router fungerar Alltid i lager 3 - dvs IP nivå. Din Asus har säkert fungerat både som en router OCH en switch, men det är alltså inte din Edgerouter X.

Att sätta en Ubiquiti edgerouter x i L3 mode vet jag inte hur man gör, men det borde inte betyda något dåligt för dig då jag antar att du vill att den ska fungera som en router, inte en switch?

Edit: Detta kanske hjälper? https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/EdgeRouter-X-as-VLAN-sw... (Var andra sökresultatet på google)

Har kollat på den, och inte heller fått till det enligt de svar som finns.

Skrivet av Knightmare:

Kolla denna posten (kolla hela tråden):
#15646244

/Knight

Tror det är den tråden jag läst mest av alla .. tyvärr inte hjälpt... Har svårt o se vad som inte funkar, men i min dashboard ser jag iaf att den inte klarar av att plocka upp någon IP som ska komma från min ISP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRouter:

Har kollat på den, och inte heller fått till det enligt de svar som finns.

Tror det är den tråden jag läst mest av alla .. tyvärr inte hjälpt... Har svårt o se vad som inte funkar, men i min dashboard ser jag iaf att den inte klarar av att plocka upp någon IP som ska komma från min ISP

Här är en användare som fått det att funka enligt instruktionerna i länken i mitt förra inlägg:
#15743534

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Här är en användare som fått det att funka enligt instruktionerna i länken i mitt förra inlägg:
#15743534

/Knight

Jag får helt enkelt prova en gång till.. Återkommer

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Så sant så, det var mer konceptet jag ville åt. Den visar ett standard upplägg för vlan i samband med en router.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |