Permalänk
Medlem

IP-TV Kalejdo IGMP

Jag har nu IP-TV från Kalejdo som tjänsteleverantör och jag har sedan ett baspaket från Viasat. För att få tillgång till TV så kan jag antingen koppla boxen direkt till min tjänstefördelare på vilken port som helst så får jag bild på tv:n eller så kopplar jag den till port 4 på routern, en RT-N66U, som släpper igenom multicastströmmen som tv:n sänds via. Det funkar bra men jag har en raspberry pi vid tv:n som jag vill ska ha tillgång till mitt interna nätverk för att kunna komma åt min NAS.

Problemet är att om jag låter sladden sitta kvar i port 4 på routern och bara byter mellan boxen och min pi så får jag en publik IP på min pi och kommer därmed inte åt det interna. Jag har funderat på att köpa en switch men då kalejdo inte verkar använda sig av VLAN så vet jag inte hur jag ska lösa det. Jag bifogar en bild hur jag ställt in i routern och en bild från wireshark där man ser multicastadresserna. Om någon har en bra idé om hur jag löser detta är jag evigt tacksam.

http://imgur.com/a/yBuQh

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Detta är inte hardcore, men om du vill slippa att köra VLAN-spåret, och inte har behov av Gbit-hastighet, vilket du knappast behöver till din Rpi och tv, så är det absolut enklaste detta? Du får dock ut endast 100 Mbit/s, vilket i ditt fall räcker och blir över.

Två sådana här, en i varje ände av kabeln. Oslagbart smidigt...

https://www.kjell.com/se/image/Product_241095sv/full/1

Permalänk
Inaktiv

Du verkar som sagt va kunna joina multcast på vilken port som helst, inget fel i det men inte så vanligt. Kanske något som alltele gör?

Du kan köra VLAN taggat mellan två switchar för att lägga på flera vlan men använda samma kabel, då blir det en switch i vardagsrummet och en till vid din router, om du inte kan tagga vlan i din router, både access och trunk.

switchen i vardagsrummet måste supporta igmp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Detta är inte hardcore, men om du vill slippa att köra VLAN-spåret, och inte har behov av Gbit-hastighet, vilket du knappast behöver till din Rpi och tv, så är det absolut enklaste detta? Du får dock ut endast 100 Mbit/s, vilket i ditt fall räcker och blir över.

Två sådana här, en i varje ände av kabeln. Oslagbart smidigt...

https://www.kjell.com/se/image/Product_241095sv/full/1

Tack men då löser jag ju ändå inte problemet att komma åt det interna nätverket. Då kommer ju båda enheterna få en publik ip.

Skrivet av studiox_swe:

Du verkar som sagt va kunna joina multcast på vilken port som helst, inget fel i det men inte så vanligt. Kanske något som alltele gör?

Du kan köra VLAN taggat mellan två switchar för att lägga på flera vlan men använda samma kabel, då blir det en switch i vardagsrummet och en till vid din router, om du inte kan tagga vlan i din router, både access och trunk.

switchen i vardagsrummet måste supporta igmp.

Alltele har inget med TV:n att göra den kommer via Kalejdo som har något avtal med stadsnätet. Hur menar du jag ska lägga upp VLAN om tv:n inte verkar köra vlan? Detta är de inställningar jag kan hitta angående VLAN i routern.
http://imgur.com/a/NYoP8

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Detta är inte hardcore, men om du vill slippa att köra VLAN-spåret, och inte har behov av Gbit-hastighet, vilket du knappast behöver till din Rpi och tv, så är det absolut enklaste detta? Du får dock ut endast 100 Mbit/s, vilket i ditt fall räcker och blir över.

Två sådana här, en i varje ände av kabeln. Oslagbart smidigt...

https://www.kjell.com/se/image/Product_241095sv/full/1

Skrivet av copyguy:

Tack men då löser jag ju ändå inte problemet att komma åt det interna nätverket. Då kommer ju båda enheterna få en publik ip.

Jo det gör du. Du behöver 2 y-kablar som joalin länkar till. Koppla ena till port1 och port4 på din router och andra till RPI och TV. Testa dig fram till vilken som går var.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

kabeldelaren borde funka då den ska dela upp en vanlig nätverkskabel till 2st. 4trådar på varje 100mbps kabel.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jo det gör du. Du behöver 2 y-kablar som joalin länkar till. Koppla ena till port1 och port4 på din router och andra till RPI och TV. Testa dig fram till vilken som går var.

/Knight

Ja det har du ju helt rätt i. Det blir nog enklaste lösningen här.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |