Permalänk

ny router till 100mb/s fiber

hej, nu är det dags för fiber. jag har dock redan använt det i 6 månader eftersom man fick det gratis men hade en hel del problem med min router så jag fick inte någon riktig upplevelse av det hela. routern jag använde var http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och... och som ni kanske märker så är recensionerna inte direkt positiva. jag bor i en enplansvilla med 4 datorer, en tv, 4 telefoner och en surfplatta ansluten till nätverket, vi är 4 i familjen. budgeten ligger på max 1500 men om det är värt att gå lite över så gör jag gärna det. vad rekommenderas???

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig
Själv sitter jag på en Asus ac66u vilket funkar kalas har bara fått starta om den ett få tal gånger på ca 3 år, den har dock några år nacken nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre vilken router som helst idag routar 100mbit utan några som helst problem...
Ingen ide att köpa något dyrt om den inte har någon specefik funktion eller gränssnitt du verkligen gillar.

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:

Asus ac66u verkar vara en bra konsumentrouter som används av många här på swec. Jag skulle dock rekommendera att du överväger att uppgradera till ex dd-wrt på den router. Ger utökade funktioner samt stabilitet.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@HickeHiskelig:

Asus ac66u verkar vara en bra konsumentrouter som används av många här på swec. Jag skulle dock rekommendera att du överväger att uppgradera till ex dd-wrt på den router. Ger utökade funktioner samt stabilitet.

Vad är dd-wrt? Aldrig hört talas om det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

AC56 eller AC66.

Jag har tidigare använt en AC66u och det är den bästa routern jag testat. Den pajjade för någon månad sedan och beställde en AC56 istället då jag hade lite tight budget och den är också otroligt bra. Du behöver knappast gå på något dyrare om du inte ska flytta extremt stora filer internt i nätverket för som n¨gon ovanstånde skrev så klarar i stort sett alla routrar idag 100mbit.

Rekommenderar dock start att du kör med AC så du verkligen kan få ut 100/100 trådlöst. Det är det som skiljer AC från N, iaf har det gjort det för mig

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av supersnubben:

AC56 eller AC66.

Jag har tidigare använt en AC66u och det är den bästa routern jag testat. Den pajjade för någon månad sedan och beställde en AC56 istället då jag hade lite tight budget och den är också otroligt bra. Du behöver knappast gå på något dyrare om du inte ska flytta extremt stora filer internt i nätverket för som n¨gon ovanstånde skrev så klarar i stort sett alla routrar idag 100mbit.

Rekommenderar dock start att du kör med AC så du verkligen kan få ut 100/100 trådlöst. Det är det som skiljer AC från N, iaf har det gjort det för mig

Asus ac66u verkar det bli alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Asus ac66u verkar det bli alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du kommer knappast bli besviken.

Det fina med Asus är att du får en DDNS också vilket är trevligt.
Något jag använder rätt flitigt då jag har en NAS hemma som innehåller lite saker jag behöver ibland på resande fot

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av supersnubben:

Ja du kommer knappast bli besviken.

Det fina med Asus är att du får en DDNS också vilket är trevligt.
Något jag använder rätt flitigt då jag har en NAS hemma som innehåller lite saker jag behöver ibland på resande fot

Då blir det en sån då. Jag väntar till mellandagsrean så kanske jag kan få den lite billigare, annars beställer jag ändå såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

asus kommer nog fungera för dig, dock är dom allt för ostabila för min smak. ( har monterat ett 10 tal av både 55-66 alla har haft samma problem med att dom blir jäkligt värma och segar ner sig innan man måste starta om dom. Många glömmer att i dag skickar nästan alla väldigt mycket data vi nätverket då man streamar mycket tex netflix,hbo, plex,emby,kodi, mm

Jag hade gått på en unifi router + en accesspunkt = brutal stabilt
kör du på unifi kan du expandera ditt nät superlätt genom att lägga till fler accesspunkter.
lägger du lite mer än 1500 kan du gå på deras nya mesh system.

vill du ändå gå på standard routers kan du i värsta fall använda dd-wrt på en r7000. sistnämnda monterade jag på en förening för några år sedan och har hållit sig stabil utan omstart sedan dess,
dom streamar mycket netflix och skickar ganska mycket saker till sin nas (filmer från tävlingar och bilder) (finns lätta guider för hur du installerar dd-wrt )

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

hej, nu är det dags för fiber. jag har dock redan använt det i 6 månader eftersom man fick det gratis men hade en hel del problem med min router så jag fick inte någon riktig upplevelse av det hela. routern jag använde var http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och... och som ni kanske märker så är recensionerna inte direkt positiva. jag bor i en enplansvilla med 4 datorer, en tv, 4 telefoner och en surfplatta ansluten till nätverket, vi är 4 i familjen. budgeten ligger på max 1500 men om det är värt att gå lite över så gör jag gärna det. vad rekommenderas???

Vad är problemet med din router? Den ska ha liknande hårdvara som Asus N56U, vilket borde göra att den fixar att routa 100Mbit/s utan problem.

Hur har du routern placerad? Vad är det för väggar i ditt hus?

Är det trådlös täckning du är missnöjd med så skulle jag hellre investera i en AP som du placerar mitt i huset. Du behöver dra en kabel till stället där du sätter upp AP'n. Sedan stänger du av WiFi på din Jensen router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad är problemet med din router? Den ska ha liknande hårdvara som Asus N56U, vilket borde göra att den fixar att routa 100Mbit/s utan problem.

Hur har du routern placerad? Vad är det för väggar i ditt hus?

Är det trådlös täckning du är missnöjd med så skulle jag hellre investera i en AP som du placerar mitt i huset. Du behöver dra en kabel till stället där du sätter upp AP'n. Sedan stänger du av WiFi på din Jensen router.

Jag har routern i vardagsrummet, en bra bit ifrån mitt rum med ett par väggar. Vi har dock ganska tunna väggar. Routern vi har blir otroligt varm, kokhet. Vi får fibret idag eller imorgon så jag kommer med en update.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

@HickeHiskelig: när jag loggar in på routern så står det bara ¨inget internet, säker¨. så är det dem tre enheterna jag har testat på. signalen är dock väldigt stark.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Då rubriken var så nära min egna fråga så ställer jag den här;

Har dagens routers fiberanslutning så man slipper ha omvandlaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Då rubriken var så nära min egna fråga så ställer jag den här;

Har dagens routers fiberanslutning så man slipper ha omvandlaren?

Nej inte konsumentprylar. Beroende på typ av anslutningar. Så finns det företagsmodeller som har möjlighet att stoppa fibern i direkt in i router. Jag har inte 100% koll på vilka anslutningar det finns. Men Edgerouter X från Ubiquiti har en med SFP stöd. https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/
Någon annan kanske kan berätta om de tär möjligt att stoppa den direkt i routern.
F ö varför vill du inte ha omvandlaren?

Skrivet av HickeHiskelig:

Vad är dd-wrt? Aldrig hört talas om det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en alternativ fw till routern. Kolla på http://www.dd-wrt.com/site/index så kan du se vilka routrar som har stöd för det samt hur bra stöd. Det är oftast mjukvaran i konsumentroutrar som gör dem mer ostabila än vad de behöver vara.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: okej det här är förvirrande, vad är en omvandlare? märker att jag inte har så bra koll :/

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

@fragwolf: okej det här är förvirrande, vad är en omvandlare? märker att jag inte har så bra koll :/

Det svaret var inte till dig utan till lassefrasse som ställde en fråga Så du kan bortse ifrån det.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

F ö varför vill du inte ha omvandlaren?

Det är väl skönt med färre prylar som tar plats och drar ström.
Sen borde man ju minska risken för prestandaförlust med färre skarvar och prylar.

Har en Asus RT-N66U samt någon företagsswitch.

(När jag skrev omvandlaren så tänker jag på den dosa som inkommande fibertråden går till, som man sedan sätter vanlig nätverkskabel på och kopplar till router eller dator. Denna har i mitt fall en transformator. Kanske är 20x20cm stor.)