AMD Vega får 8 GB HBM2 och bättre prestanda än Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Nej men de hade en skärm som maxade 60 mhz och om man tittade noga såg man mini tearing pga FPS gick över det, så¨bekräftar rätt bra vad de sade.

Sedan så har amd inte råd att ljuga rätt ut i detta läge skulle visa sig vara förödande.

Sedan sades ej vilken vega det var, stora eller lilla men jag väljer att tro den stora det är vad som behövs i för konkurensen. Hade dem sagt den lilla hade jag redan köpt biljet och suttigt längst fram i hype tåget ^^

Det enda som säger emot det är 8GB HBM2 då det snackats om Vega med det dubbla, men det är ju inget officielt utan mer för the hype people.

Man kan få tearing med lägre fps än uppdateringsfrekvensen på skärmen också så det i sig är inget som säger att det var fler fps än 60.

Hur fungerar det med HBM-minnen förresten, 8GB räcker lika långt som 8GB GDDR5 eller är det mer men samma? 16GB känns väl lite overkill idag?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Man kan få tearing med lägre fps än uppdateringsfrekvensen på skärmen också så det i sig är inget som säger att det var fler fps än 60.

Hur fungerar det med HBM-minnen förresten, 8GB räcker lika långt som 8GB GDDR5 eller är det mer men samma? 16GB känns väl lite overkill idag?

Känns som overkill, speciellt med tanke på att HBM-minnen nog är dyrare.
Tror att 4 GB räcker något år, och 8 några år framåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Känns som overkill, speciellt med tanke på att HBM-minnen nog är dyrare.
Tror att 4 GB räcker något år, och 8 några år framåt.

Men man brukar väl ofta säga att det är overkill med så mycket minne på AMD korten, men det brukar i regel komma till användning ändå i framtiden. Speciellt om grafikkortet nu kommer att leva i kanske 4-5 + år.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av igelkotte:

Men man brukar väl ofta säga att det är overkill med så mycket minne på AMD korten, men det brukar i regel komma till användning ändå i framtiden. Speciellt om grafikkortet nu kommer att leva i kanske 4-5 + år.

Jo! men det jag ofta säger, är att även om 4GB räcker i dag, vill man nog gärna ha 8 GB om två år.
Men behöver man verkligen 16GB? det tvivlar jag på.
Min tumregel är att ta vad som räcker i dag och dubbla detta, det har fungerat hittills.

Visserligen är det aldrig en nackdel att ha mycket minne, men frågan är vad man är beredd att betala för det.
Misstänker att vi kommer att se en version av Vega med 8 GB och ett verkligt monster med 16GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Man kan få tearing med lägre fps än uppdateringsfrekvensen på skärmen också så det i sig är inget som säger att det var fler fps än 60.

Hur fungerar det med HBM-minnen förresten, 8GB räcker lika långt som 8GB GDDR5 eller är det mer men samma? 16GB känns väl lite overkill idag?

Visst kan man få tearings endå sant.

Det som skilljer minnena är ju den extrema skillnaden i minnesbussen vilket gör att du kan flytta en större mängd data med samma hastighet till och från minnet samtidigt om jag förstått det hela rätt.

I Vega pratar vi HBM2 om jag inte är ute och cyklar och det är inga billigare grejor, så det är ytterst tveksamt ett kort hamnar under 6k om man tittar på förra generations Fury med HBM.

I Praktiken duger GDDR5X gott fördelen med HBM du inte behöver lika mycket minne, men priset är ju galet så förstår inte varför Amd envisas med HBM om det inte är så att de tror de kommer tjäna på det på sikt mot Nvidia om de hoppar på tåget tidigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GilbertG:

Sakta i backarna. Den första meningen stod allra överst och var en allmän observation jag gjorde, det var inte riktat till dig.

När jag ändå har dig här tänkte jag passa på att fråga vad du tycker Jim "AdoredTV" svamlar om.

Då kan du ju inte köra som media och plocka ut en passande mening ur ett utlägg på 10 meningar och bara fokusera på den, eller hur?

Har sett nån av hans tidigare videos och han känns lite "biased"... vet även att många andra är av den åsikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Visst kan man få tearings endå sant.

Det som skilljer minnena är ju den extrema skillnaden i minnesbussen vilket gör att du kan flytta en större mängd data med samma hastighet till och från minnet samtidigt om jag förstått det hela rätt.

I Vega pratar vi HBM2 om jag inte är ute och cyklar och det är inga billigare grejor, så det är ytterst tveksamt ett kort hamnar under 6k om man tittar på förra generations Fury med HBM.

I Praktiken duger GDDR5X gott fördelen med HBM du inte behöver lika mycket minne, men priset är ju galet så förstår inte varför Amd envisas med HBM om det inte är så att de tror de kommer tjäna på det på sikt mot Nvidia om de hoppar på tåget tidigt.

Är det säkert att HBM2 är så dyrt, borde vara billigare än HBM(1) om jag förstått det rätt? Och bara för att GDDR5X duger gott nu så är det inte dåligt att vara framtidssäker, för när alla topp-grafikkort har HBM2 så är det kanske så att även spelutvecklare utnyttjar detta. Sen drar väl även HBM2 mindre ström (iaf om man räknar in allt som har med minnet att göra). HBM tar även väldigt mycket mindre plats.

Ja, som du ser så finns det bra argument för HBM som man kan väga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Då kan du ju inte köra som media och plocka ut en passande mening ur ett utlägg på 10 meningar och bara fokusera på den, eller hur?

Har sett nån av hans tidigare videos och han känns lite "biased"... vet även att många andra är av den åsikten.

Du vet, man kan skriva om mer än en sak i ett inlägg. Jag kommenterar citat under citaten, och det jag skriver överst i ett inlägg har inte alltid med citaten att göra.

Visst fokuserar han mycket på AMD, men han gör analyser, inte hyllningar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GilbertG:

Du vet, man kan skriva om mer än en sak i ett inlägg. Jag kommenterar citat under citaten, och det jag skriver överst i ett inlägg har inte alltid med citaten att göra.

Visst fokuserar han mycket på AMD, men han gör analyser, inte hyllningar.

Vilket som så gjorde jag ganska klart att jag inte håller på nåt av lagen. Jag köper det som ger mest för pengarna...

I somras när jag köpte mina nya kort så fanns det inget från AMD som var i närheten av 1080's prestanda så då blev det helt enkelt Nvidia. Ska dock starta ett nytt projekt snart och är faktiskt väldigt sugen och intresserad av vad AMD kommer med, så det kan mycket väl bli AMD rakt igenom

Permalänk
Medlem

Skönaste med HBM2. Man kan sluts bry sig om minnesklock ett tag framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Visst kan man få tearings endå sant.

Det som skilljer minnena är ju den extrema skillnaden i minnesbussen vilket gör att du kan flytta en större mängd data med samma hastighet till och från minnet samtidigt om jag förstått det hela rätt.

I Vega pratar vi HBM2 om jag inte är ute och cyklar och det är inga billigare grejor, så det är ytterst tveksamt ett kort hamnar under 6k om man tittar på förra generations Fury med HBM.

I Praktiken duger GDDR5X gott fördelen med HBM du inte behöver lika mycket minne, men priset är ju galet så förstår inte varför Amd envisas med HBM om det inte är så att de tror de kommer tjäna på det på sikt mot Nvidia om de hoppar på tåget tidigt.

Men samtidigt kan man inte jämföra kostnaden för HBM1 och HBM2 eftersom 1 var en sprillans ny teknik medan 2 är den förfinade tekniken. Detta betyder att man kan få ut fler kretsar per gång och det betyder att priset går ned. HBM2 kostar antagligen inte i närheten av lika mycket per minne som HBM gen 1 gjorde. Därför så finns det inga garantier att priset blir detsamma.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

HBM2 verkar dock behöva 16GB för att ge den 1TB/s som gör att 4K på ultra blir walk in the park igen enligt denna analys av Extremetech:

Källa:
https://www.extremetech.com/gaming/232777-sk-hynix-adds-hbm2-...

Men det står usage HPC, Server på 8GB Cuben och skulle man köra 4st (x8GB) Cubes med 8 core HBM2 så skulle det ju bli 32GB HBM2 totalt så jag förstår inte riktigt hur bandwidth kan hållas 1000GB/s och komma ned till 16GB HBM2 på ett graffekort.

Eller tyder jag charten fel och man kan köra fler än 1 Cube 4 Core (4GB) HBM2 i en config som ger tillsammans 1000GB/s throughput. Skulle behöva hjälp med att Tyda denna HBM2 chart..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av crion:

HBM2 verkar dock behöva 16GB för att ge den 1TB/s som gör att 4K på ultra blir walk in the park igen enligt denna analys av Extremetech:

Källa:
https://www.extremetech.com/gaming/232777-sk-hynix-adds-hbm2-...

https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/08/sk_hynix_hbm2_implementations.png

Men det står usage HPC, Server på 8GB Cuben och skulle man köra 4st (x8GB) Cubes med 8 core HBM2 så skulle det ju bli 32GB HBM2 totalt så jag förstår inte riktigt hur bandwidth kan hållas 1000GB/s och komma ned till 16GB HBM2 på ett graffekort.

Eller tyder jag charten fel och man kan köra fler än 1 Cube 4 Core (4GB) HBM2 i en config som ger tillsammans 1000GB/s throughput. Skulle behöva hjälp med att Tyda denna HBM2 chart..

Enligt den, så kommer man "bara upp" till 512GB/s med två moduler på 4GB, men det kanske räcker?
Med 4*4GB kommer du upp i 1024 GB/s.
Intressant text f0r 2GB modulen, Graphics, Cache.
Vi kanske får se en sådan användas på APU:r?

Jävligt smutt om de kan få ned priserna, även om en HBM kostar mer, drar de mindre och grafikkortets kretskort blir mycket enklare, så de tjänar igen lite där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det du får tänka på att de körde Vega kortet med debuggade Fury drivisar, vad är rätt pris då? Väldigt många skriver detta magiska "till rätt pris så köper jag"...

4.5k hoppas jag på, köper ja det direkt.

Permalänk
Medlem

4 GB verkar inte vara någon begränsning när det gäller att driva dagens spel i 4K upplösning så sannolikt räcker 8 GB mer än väl ett par år fram över.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium: Vill minnas att jag har läst att datan komprimeras vid HBM, och att 4GB för slutanvändaren motsvarar mer än 4GB jämtemot gddr, stammer det räcker ju 4GB's HBM korten minnesmässigt ett tag till.

Permalänk
Medlem

lägg även till att Freesync monitorer ofta är billigare än g-sync varianterna

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W