Försäljningen av VR- och AR-headset spås öka kraftigt fram till år 2020

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av VR- och AR-headset spås öka kraftigt fram till år 2020

Starten för virtuell och förstärkt verklighet har varit trög, men enligt prognoser ska försäljningen av tekniken ta fart på allvar under de kommande åren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma personer sade att VR headsets (Oculus + Vive) kommer garanterat att skeppa 500 000 enheter inom tolv månader av lansering. Jag kan också drömma om att vinna på lotto, en väldigt optimistisk prognos

Permalänk
Medlem

Jag väntar på NerveGear istället. Men helst utan nackdelarna!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Startar man från en väldigt låg nivå så är givetvis lätt att åstadkomma en stor procentuell ökning. Men precis som bakmaskiner är det här en flopp. Hur många använder sin 3D-TV för just det appropå en annan flopp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Startar man från en väldigt låg nivå så är givetvis lätt att åstadkomma en stor procentuell ökning. Men precis som bakmaskiner är det här en flopp. Hur många använder sin 3D-TV för just det appropå en annan flopp.

AR verkar intressant men det tar väl ett tag innan det kommer ned i pris.. vad kostar en Hololens 20 papp ??
Är kanske inte så många som springer till affären på release med den prislappen.

Skulle inte kalla det flopp för det.. är fortfarande mycket intressant teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag väntar på NerveGear istället. Men helst utan nackdelarna!
http://vignette1.wikia.nocookie.net/swordartonline/images/9/98/NerveGear_2.png

Den serien var intressant Men måtte aldrig man bli så fast i ett spel ändå

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Ingen pratar VR längre riktigt.

Spelen kanske inte var tillräckligt intressanta? Har inte hört talas om någon helt otrolig VR titel. Det har ju sina problem fortfarande. Som illamående och stor ful hjälm samt kablage och kanske krånglig installation. Dyrt är det ju också.

Vet att många är taggade inför Playstation VR. Det kanske kan blåsa liv i konceptet.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ingen pratar VR längre riktigt.

Spelen kanske inte var tillräckligt intressanta? Har inte hört talas om någon helt otrolig VR titel. Det har ju sina problem fortfarande. Som illamående och stor ful hjälm samt kablage och kanske krånglig installation. Dyrt är det ju också.

Vet att många är taggade inför Playstation VR. Det kanske kan blåsa liv i konceptet.

Finns massa bra spel till VR, jag spelar inte 2d spel längre

Det enda problemet är att det fortfarande är dyrt eftersom det är ny teknik. Just nu är det mest för teknikentusiaster som vill ha det absolut senaste. Om 10 år blir det mer vanligt

PSVR släpptes för länge sen....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Finns massa bra spel till VR, jag spelar inte 2d spel längre

Det enda problemet är att det fortfarande är dyrt eftersom det är ny teknik. Just nu är det mest för teknikentusiaster som vill ha det absolut senaste. Om 10 år blir det mer vanligt

PSVR släpptes för länge sen....

Fullt möjligt att VR har sitt egna ekosystem nu. Ingen verkar prata om det längre och ser rätt många tech shower.

Du spelar bara 3d? Inget Civ 6? Inget Doom?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Är själv riktigt sugen på att skaffa HTC Vive, men det är ju alldeles för dyrt i dagsläget. Frågan är om priset kommer sänkas ännu lägre än vad den var på Black Friday under mellandagsrean? Då slår jag nog till om priset är tillräckligt lågt.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Fullt möjligt att VR har sitt egna ekosystem nu. Ingen verkar prata om det längre och ser rätt många tech shower.

Du spelar bara 3d? Inget Civ 6? Inget Doom?

Har inte tid att spel något mer än VR och tycker 2d spel är tråkiga efter att ha provat VR

Ja hänger man inte med i VR scenen så missar man massa nyheter.

Och sen tycker jag swecklockers och fz inte rapporterar så mycket VR alls
T ex inte ens en recension på touch, väldigt dåligt
Inga recensioner på stora spel heller som är sjukt roliga t ex Super Hot, I expect you to die, Unspoken, Dead and buried
Jag är 31 år gammal och känner mig som barn på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ingen pratar VR längre riktigt.

Spelen kanske inte var tillräckligt intressanta? Har inte hört talas om någon helt otrolig VR titel. Det har ju sina problem fortfarande. Som illamående och stor ful hjälm samt kablage och kanske krånglig installation. Dyrt är det ju också.

Vet att många är taggade inför Playstation VR. Det kanske kan blåsa liv i konceptet.

Du vet väl vad det betyder va,,, folk har börjat hitta porr titlarna.

Men skämt åsido så ser det ut som att det börjar komma bra spel nu, och på tiden, det har varit allt för mycket "tech demos".
Dom som har råd har redan testat och nu är det i princip nintendo kvar som inte har VR ,, ännu. (wanna bet there will be a VR dock for switch?)
Microsoft släpper snart VR till Xbone och Windows 10, till ett överkomligt pris, så det lär sätta fart på VR för medelklassen (the 1060 crowd). Andra tillverkare lär haka på medelpris klassen.

Den stora frågan inför framtiden kommer dock bli, för de som kör VR på datorn, Steam, Oculus eller Microsoft? Eller blir det 3dje parts Open standard till sist med Razer och Asus. ?

Permalänk
Avstängd

Ja, Tech demo verkade vara dom flesta människors intryck @Lordsqueak

Hoppar nog inte på tåget än. Är ingen early adopter direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Den serien var intressant Men måtte aldrig man bli så fast i ett spel ändå

Nä, man får hoppas att det går att styra själv isf!
Mm, jag gillade den serien också. Men har inte sett andra säsongen än.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bilsim i VR är en otrolig upplevelse! Det är verkligen som gjort för den spelkategorin.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag på generation 2 av VR headset och bättre spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej tack, jag avvaktar QuestWorld.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, vart har det sålts 10 miljoner vr headsets under 2016 ? Pratar de google cardboard då ?

Det har sålts typ 1 miljon gear vr, och 100k av oculus samt vive så det är runt 1.2 miljoner max.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att inte VR & AR blir som surfplattan och smartklockan.
Det blev en hype, folk köpte, och nu bryr sig folk inte om det längre.

Jag tänker iaf inte köpa någon VR eller AR nu för upplevelsen är dålig. Det är mycket hype, men headsetten levererar inte.

Får väl vänta in 4K headset. För 1440p är inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker snarare att vr hypen börjat släppa, kanske hänger på fel kanaler.
Aldrig testat det, men ska väl försöka när 2:a generationens produkter kommer och förhoppningsvis dom barnsjukdomar man läst om är lösta.
Tänker då främst på illamåendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har själv testat viven och måste verkligen säga att det är en helt magisk upplevelse
Tror verkligen att vr är framtiden!

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv

Uppfattningen jag har är att intresset snarare börjat försvinna för dessa lösningar. Ytterliggare ett VR-försök som inte kommer någon vart med andra ord.

Jag började tro på att Sony skulle kunna få upp intresset men det var ett tag sedan lanseringen och ingen verkar snacka ens om deras lösning som ändå är relativt billig och åtkomlig.

Personligen vill jag fortfarande ha någon form av VR-lösning för simulatorer och då främst bilspel. Men så länge priserna är som de är så... nej tack.
Lösningen med TrackIR ihop med Eyefinity är rätt häftig med, Dirt 2 med dessa samt en G25-ratt är bland det häftigaste jag spelat, iallafall på senare år/vuxen ålder. Svårt att säga om det verkligen slår första vettiga 3D-spelet (Super Mario 64) eller första gången man spelade ett spel och såg att bilden på bildskärmen reagerade på ens inputs.

Jag tror fortfarande på AR men inte för spel utan för alla möjliga tillämpningar. Möjligheterna är stora bara tekniken mognar. Kommer troligen vara något som kommer forma om arbetsmarknaden på ungefär samma vis som IT under åren gjort.

Vad gäller VR så kommer det nog att i bästa fall förbli en nischad lösning för en relativt liten marknad. Såvida inte spel folk vill använda börjar dyka upp då. Personligen har jag räknat bort priset som en faktor som hindrar folk att ta steget, folk ratar ju de absolut billigaste lösningarna som används ihop med mobiltelefoner till och med.

Permalänk
Medlem

Om några år kommer typ all ha VR, det är en given evolution av digital media konsumtion. VR Spel + online mutiplayer, kolla på film(som egen bio), produktivt istället för vanliga dator skärmar (VR headset + virtual desktop),socialt (typ second life). "Besöka" 3D skannade omgivningar , etc.

Visst current gen har fortfarande en bit kvar, alldeles för låg upplösning just nu, får hoppas gen 2 av Vive och Rift har 4k, som ryktas om i början på nästa år? Fast även det är för låg res, gen 3 eller 4 borde vara 8k, och även HDR + eye tracking.

Med tanke på hur coolt VR redan är, så kommer det garanterat inte försvinna i framtiden.

Själv har jag Vive som jag experimenterar att utveckla lite olika grejer till , en av mina R&D scener som jag har gjort i unity:

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Ja knappast att intresset har minskat, däremot hajpen som naturligtvis var störst innan lanseringen av rift och vive. Nästa år kommer ju Microsofts varianter och sedan ryktas om en ny gear vr och förhoppningsvis tar s8 steget till 4k.

Till och med gammelmedia gör ju artiklar om VR, syns i tv reklam och pratas om på nyheterna med jämna mellanrum och blev nyss "årets julklapp" så intresset har absolut inte minskat men hajpen på sweclockers och liknande forum har av naturliga skäl minskat eftersom lanseringarna skett.

Min undran var bara vart de fått 10 miljoner sålda detta år ifrån? Måste ju vara google kartonger de räknat isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har inte tid att spel något mer än VR och tycker 2d spel är tråkiga efter att ha provat VR

Ja hänger man inte med i VR scenen så missar man massa nyheter.

Och sen tycker jag swecklockers och fz inte rapporterar så mycket VR alls
T ex inte ens en recension på touch, väldigt dåligt
Inga recensioner på stora spel heller som är sjukt roliga t ex Super Hot, I expect you to die, Unspoken, Dead and buried
Jag är 31 år gammal och känner mig som barn på nytt

Efter att jag skaffade mig en Vive i Maj har jag inte spelat ett enda vanligt spel. Hur kul är det att sitta betrakta ett spel genom en skärm, och styra sin karaktär med mus och tangentbord?? Allvarligt???

I våras var det väldigt begränsat utbud och jag började istället utveckla egna saker - Svinkul, men tidskrävande!

Numera släpps det väl ungefär 5-10 nya VR-spel/upplevelser varje dag på Steam så man har varken pengar eller tid att gå igenom mer än en bråkdel.

Sweclockers och FZ rapporterar har väl slutat rapportera om VR på grund av att dom lanserat VRGeeks - Dessvärre har jag haft svårt att mätta mig med information så man har ju sökt sig till andra sajter. Själv hittar jag allt på http://reddit.com/r/vive istället.

Jag är inte det minsta orolig för framtiden här. Det märkliga är bara hur pass få personer som verkligen testat det! Jag hade med mig det till jobbet förra veckan och av 50 personer hade 0 testat det. De flesta blev HEELT golvade. Dom hade heller aldrig hört talas om det och dom trodde det var ren magi. Men egentligen skulle man ha säljprovision från HTC för att man gör något sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

Jag förstår inte, vart har det sålts 10 miljoner vr headsets under 2016 ? Pratar de google cardboard då ?

Det har sålts typ 1 miljon gear vr, och 100k av oculus samt vive så det är runt 1.2 miljoner max.

Ja de räknar säkerligen in varenda kartongbit och försöker skapa hype, ungefär som 3D...
VR idag är för dåligt utfört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VR är något som intresserar väldigt många, men sanningen är nog till största del att det fortfarande är för dyrt.
Som vi vet så vill tekniknördar ha det bästa, då snackar vi om HTC som kräver en dator för ca 15.000kr för att funka bra och sen ytterligare 7.000kr för headsetet.

Jag är själv riktigt sugen på VR, men bara att först bygga en ny dator för 15-20 tusen som ska klara VR och sen köpa HTC headsetet är ett stort steg att ta,
Med lite tur så har jag sparat ihop för det till Mars/April.. så det är inte bara att springa till affären och köpa det som kanske tillverkarna tror.

När det kommer till spel så är det som sakt fortfarande i tidigt stadie, spelutvecklarna brottas fortfarande med flertal problem, så som grafik, prestanda och styrning.
Lyckas t.ex. Fallout 4 bli kompatibelt och kanske större FPS spel görs för VR så kommer det dra till sig en hel rös med spelare som idag inte är intresserade av VR.
Jag säger inte att spelen som finns är dåliga, utan det är spel som inte är kända och det lockar tyvärr inte.

Idag finns det en gäng olika VR-headset och som jag förstår det så saknar de kompatibilitet med varandras spel osv. ??
Förhoppningsvis kommer det lösas.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23060-google-oculus-och-htc-...

Även om VR har utvecklats över flera år redan och dagens hårdvaror är riktigt bra gjorda så tror folk fortfarande att det är nytt med många brister, det får många att inte bara vänta på att det ska bli billigare utan även att vänta på förbättrade "version 2".

Så pris, utbud, kompatibilitet och tron om att hårdvaran fortfarande har brister skulle jag påstå är anledningen till varför VR inte har slagit igenom stort ännu.

Stavfel
Permalänk
Medlem

HiVision™ - ground-breaking way to operate a crane

HiVision™ is a new way of operating your forestry crane, using
camera-based vision technology. It is also a smart way of
working more productively, increasing payload and saving fuel.

https://www.youtube.com/watch?v=gYz84LLsNrM&feature=youtu.be

Permalänk

@Yippikayey:
Jag tror du verkligen har tagit i med priset. Oculus Rift mini reqs är GTX 960 + en i3.
Vilken gamer som helst (värd namnet) borde utan problem nå dom mini specsen. Har man sedan en en i5 + gtx970 så klarar man rekommenderade krav.

Köper man en helt ny dator så klara man sig på långt under 10k.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för AAA-titlar (typ) till VR då? Några spel som har 20+ timmars speltid om man inte stressar igenom det? Menar då inte mindre spel som man kan köra om och om igen för att det är häftigt i VR....

Är lite sugen och jag tror verkligen jag kommer tycka det är häftigt men vill inte att det blir att man spelar igenom de olika få spelen (storspel med riktig story menar jag då) och sen blir det dåligt med nya spel.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5