Asus RT-AC66U har plötsligt börjat strula

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC66U har plötsligt börjat strula

Hej,
Har kört med en Asus RT-AC66U i ganska exakt tre år nu och det har funkat bra. Har alltid kört med ASUS officiella firmware.
För typ en vecka sen började den jävlas och det som strular är wlan:et, framför allt 2,4 GHz (5 GHz funkar bättre). Det som händer är att man tappar uppkopplingen och 2,4GHz SSIDt går inte att hitta. Detta samtidigt som trådat rullar på som vanligt. 5 GHz fungerar hjälpligt. Jag hade inte gjort nån förändring i routern/nätverket nyligen innan. Efter en omstart fungerar allt normalt en kort period (typ en kvart).

Efter firmware-uppgradering (senaste ASUS) och 15 st omstarter så testade jag fabriksåterställning. Inget skillnad

Är det nån som har nåt tips på åtgärd? Frågan är om det är nåt hårdvarufel... eller ska jag kanske testa en 3de parts firmware? Merlin eller Tomato eller...?

Mvh
Biggis

Permalänk
Vila i frid

När en konsumentrouter börjar spöka intermittent är det typ i 99 fall av 100 strömadaptern som har svullna kondingar, i sista procenten är det åskan som tagit någon komponent.

Permalänk
Medlem

När jag hade det problemet berodde det på att den blev för varm, i alla fall slutade det när jag ställde den luftigare (på högkant eller nåt).

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: hmm, kanske läge att testa en ny strömadapter då...

Permalänk
Medlem

@milak99: jo, den blir ju sjukt varm, men senaste månaderna har den stått helt fritt på högkant, så om något har den körts svalare...

Permalänk
Medlem

Har också hagt problem med riktigt hög värmeutveckling i min, har varit tvungen att stänga av den för att få ner temeperaturen på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milak99:

När jag hade det problemet berodde det på att den blev för varm, i alla fall slutade det när jag ställde den luftigare (på högkant eller nåt).

Exakt så blev det för mig med så jag sålde min och köpte netgear istället

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Testat att slänga in Merlin. Ingen märkbar förbättring. Surt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Biggis

Jag har exakt samma fel.
Det är något i 2,4Ghz systemet. Inte nätadapter, inte enheterna, inte ens inställningarna, utan någon dum bugg med vad jag tror är DHCP/autiseringsystemet.

Enheter kan ansluta första gången, inga problem.
Nästa gång samma enhet ska ansluta, hamnar de i en loop där den försöker ansluta, och nekas/slängs ut. Och den försöker ansluta igen.

Startar du om telefon/platta/laptopen, sker inget.
Startar du om routern, ändrar om 2,4Ghz inställning och sparar, eller liknande, poff... kan du ansluta igen (utan att byta lösenord eller något annat).

Håller på att driva mig vansinnig.

5ghz nätet verkar inte vara påverkat.

Både Merlin och ASUS egen mjukvara påverkad.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: ja, låter väldigt likt mina problem. Har sedan sist kopplat in en annan router jag hade liggande och den har fungerat helt okej, så jag har inte gjort nåt mer i frågan. Spännande om du hittar nån lösning dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

@Paddanx: ja, låter väldigt likt mina problem. Har sedan sist kopplat in en annan router jag hade liggande och den har fungerat helt okej, så jag har inte gjort nåt mer i frågan. Spännande om du hittar nån lösning dock!

Vi får se. Hitta felet är en sak, men att få det lagat är svårare.

Av vad jag kan se så försvinner inte problemet helt med ens öppet nätverk, men det minskas. Vilket indikerar mer än 1 fel.

Det verkar som att ett fel är autentiseringen, som verkar misslyckas när den ska "komma ihåg" det. Kör du öppet nätverk så skippas detta. Sen spelar det ingen roll om det är WPA2 eller WPA-Auto, samma fel.

Nästa fel verkar vara om du, som jag, har en annan Router IP. Mao, om du ändrar subnätet från 192.168.1.1 så får du ev problem med DHCP också, vilket man måste motverka med att sätta en statisk IP i enheten. Ex är att Wifi:n delar ut 192.168.1.128 till din enhet, när subnätet kanske är 192.168.5.x vilket gör att enheten aldrig lyckas kontakta routern korrekt, och avbryter.

Detta fel, finns tydligen på många olika routrar... N56, N66, AC66, AC68 osv, och felet verkar inte fixat på åratal.

Tror ärligt att jag kommer överge Wifi delen i denna routern också. Är besviken på ASUS.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: också besviken på ASUS. Märkligt att det kan fungera bra i flera år och så plötsligt skita sig. Jag har inte varit i kontakt med ASUS, men det känns ju nästan meningslöst. Nästa nya router blir inte en ASUS.