Permalänk

Hjälp med Telia fiber nätverk

Hallå!

Vi har precis fått fiber från Telia in i huset och får nu iptv och iptelefoni (och vanlig iptrafik, förstås). Tidigare nät (adsl) kommer ut i arbetsrummet så där
är det enkelt att ta det vidare. Det nya kommer ut i hallen och kräver lite arbete för att få till på ett tillfredställande sätt. Jag är dessutom rudis (eller ganska) på både iptv och iptelefoni. Jag har koll på underliggande tekniker men inte applikationerna så att säga.

För att vara lite konkret, vi bor i en etagelägenhet och sladden in kommer in i hallen och där kan jag sätta in ett litet skåp och sätta in en switch/router. Från hallen finns det en cat6 kabel till vardagsrummet (på samma plan) där den primära tv:n finns (som vill ha internetkontakt), en squeezebox och så digitalboxen. Av diverse skäl (min frus patologiska motstånd till externa kabelkanaler, hej älskling!) kan jag bara ha en kabel från hallen till vardagsrumsdelen så jag skulle behöva en switch eller något sådant i vardagsrummet.
På övervåningen finns arbetsrummet med nas:ar, datorer (några stycken), iptelefonin och ett sovrum med tv nr 2.
För att komma dit funderar jag på att borra hål i taket/golvet mellan våningarna så där skulle jag kunna dra 2 sladdar.

En (enkel) bild hur jag vill ha det:

Jag har en Asus N66U men den vill jag helst inte sätta i hallen, wifi täckningen därifrån blir katastrofal så den vill jag ha på övervåningen.
Jag har läst väldigt många trådar nu här i forumet och det verkar som om det går att göra som jag vill men jag kan inte gissa hur.
Tacksam för hjälp.
(edit: fixade bilden så att den syntes. Jäkla dropbox!)

Permalänk
Medlem

Nu kommer du säkert inte gilla mitt svar men:

Jag föreslår att du skaffar "Telias Smart" även kallad Thomson/Technicolor TG7xx.
Den har den stora fördelen att det blir ett (1) nät för både Internet och TV.

Det innebär att du kan ha en (1) kabel från routern in till v-rum där du sätter en switch för att ansluta TV, STB och squeezebox.

Samma sak med övervåningen: mha av "Smart" behöver du bara dra en kabel till övervåningen som du ansluter till en switch och därefter vidare till övriga prylar.

För att få bra wifi så sätter du upp din Asus på övervåningen men du konfigurerar de3n som en ren wifi-AP (inte som en router). På så sätt har du två wifi, dels TG7xx på nedervåningen och dels Asus på övervåningen.

Jag har en liknande setup och hos mig funkar det hur bra som helst.
SweClockers gnäll om TG7xx är i mina ögon extremt överdrivet, hos mig och många andra funkar den hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nu kommer du säkert inte gilla mitt svar men:

Jag föreslår att du skaffar "Telias Smart" även kallad Thomson/Technicolor TG7xx.
Den har den stora fördelen att det blir ett (1) nät för både Internet och TV.

Det innebär att du kan ha en (1) kabel från routern in till v-rum där du sätter en switch för att ansluta TV, STB och squeezebox.

Samma sak med övervåningen: mha av "Smart" behöver du bara dra en kabel till övervåningen som du ansluter till en switch och därefter vidare till övriga prylar.

För att få bra wifi så sätter du upp din Asus på övervåningen men du konfigurerar de3n som en ren wifi-AP (inte som en router). På så sätt har du två wifi, dels TG7xx på nedervåningen och dels Asus på övervåningen.

Jag har en liknande setup och hos mig funkar det hur bra som helst.
SweClockers gnäll om TG7xx är i mina ögon extremt överdrivet, hos mig och många andra funkar den hur bra som helst.

Hm, jag tror jag har fått en sådan. Den heter TG799, något 'smart' ser jag inte men resten verkar rätt.
Men det låter ju jättebra! (seriöst, saker ska bara funka.). Vad behöver jag använda för switch? Jag har förstått att iptv använder multicast och det funkar väl
inte på alla switchar?
Idag sitter asus:en direkt efter adslmodemet men det går ju bra att använda den som en ap.
Detta verkar ju bli mycket enklare än jag kunde hoppas på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Hm, jag tror jag har fått en sådan. Den heter TG799, något 'smart' ser jag inte men resten verkar rätt.
Men det låter ju jättebra! (seriöst, saker ska bara funka.). Vad behöver jag använda för switch? Jag har förstått att iptv använder multicast och det funkar väl
inte på alla switchar?
Idag sitter asus:en direkt efter adslmodemet men det går ju bra att använda den som en ap.
Detta verkar ju bli mycket enklare än jag kunde hoppas på!

Yes, TG799 är samma sak som smart. Använd den som router och anslut den direkt till "fiberuttaget"

Du kan i princip köpa vilken switch du vill.
En enklare switch jobbar med "igmp flooding" vilket innebär att multicast skickas ut på alla portar - även portar där det inte finns en mottagare. En mer avancerad switch jobbar med "snooping" vilket betyder att multicast bara skickas ut på portar där det finns en mottagare. Men oavsett flooding/snooping så kommer din TV att funka.

Jag tycker du definitivt ska köpa två gigabit-switchar så du får bra bandbredd i hemmanätet.

Exempel på enklare switchar som är plug-and-play:
5 portar till nedervåningen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134
8 portar till övervåningen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Exempel på en bra och mer avancerad switch. Multicast snooping, vlan-stöd, QoS mm. Kräver dock manuell konf och kunskap för att få ut nyttan av finesserna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553

Permalänk
Medlem

Tog ett nytt inlägg för att det inte ska försvinna i förra inlägget.

Såg att du ritat in iptelefoni på övervåningen.
Din TG799 är även "voip-adapter", dvs det är den som omvandlar från "ip-tele" till vanlig analog telefoni.
Vilket betyder att du ska använda vanliga analoga telefonikablar efter TG799. Så vill du ha trådbunden telefoni på övervåningen så behöver du en telekabel mellan TG799 och telefonen. Så ska du dra kabel till övervåningen kanske du ska passa på att även dra en telekabel. En kanske enklare lösning är att du sätter en DECT-bas vid TG799 och kör DECT upp till en trådlös telefon på övervåningen, alternativ har du redan telekabel som du kan återanvända.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Yes, TG799 är samma sak som smart. Använd den som router och anslut den direkt till "fiberuttaget"

Du kan i princip köpa vilken switch du vill.
En enklare switch jobbar med "igmp flooding" vilket innebär att multicast skickas ut på alla portar - även portar där det inte finns en mottagare. En mer avancerad switch jobbar med "snooping" vilket betyder att multicast bara skickas ut på portar där det finns en mottagare. Men oavsett flooding/snooping så kommer din TV att funka.

Jag tycker du definitivt ska köpa två gigabit-switchar så du får bra bandbredd i hemmanätet.

Exempel på enklare switchar som är plug-and-play:
5 portar till nedervåningen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134
8 portar till övervåningen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Exempel på en bra och mer avancerad switch. Multicast snooping, vlan-stöd, QoS mm. Kräver dock manuell konf och kunskap för att få ut nyttan av finesserna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553

Han har ju redan en router, så han behöver bara en kabel till vardagsrum och där en switch och uppe har han router att koppla in alla på så dubbla switchar är överflödigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Han har ju redan en router, så han behöver bara en kabel till vardagsrum och där en switch och uppe har han router att koppla in alla på så dubbla switchar är överflödigt.

Han har redan en kabel till v-rum. En kabel som ska anslutas till 3 enheter. Och det löser vi med en switch.
Där uppe ska ha inte ha en router utan en accesspunkt. Och en switch.

Men visst, lyckas TS sätta upp sin Asus som en AP och switch så har han 3 lediga portar och kan möjligtvis hoppa den 2:a switchen. Samtidigt är en investering på typ 250kr inte en så jättestort beslut som man behöver fundera speciellt mycket över. Med en andra switch på övervåningen har TS en bra framtidssäker lösning. Att kladda till det med en kombinerad AP/switch för att tjäna 250kr är en dumsnål lösning.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Han har redan en kabel till v-rum. En kabel som ska anslutas till 3 enheter. Och det löser vi med en switch.
Där uppe ska ha inte ha en router utan en accesspunkt. Och en switch.

Men visst, lyckas TS sätta upp sin Asus som en AP och switch så har han 3 lediga portar och kan möjligtvis hoppa den 2:a switchen. Samtidigt är en investering på typ 250kr inte en så jättestort beslut som man behöver fundera speciellt mycket över. Med en andra switch på övervåningen har TS en bra framtidssäker lösning. Att kladda till det med en kombinerad AP/switch för att tjäna 250kr är en dumsnål lösning.

Hm även asus routern har stöd för att ställa in portar och sånt. Dessutom kan man även comfa för iptelefoni i den. Asus router har bättre fart än den telia routern. Specielt nu när ts har nas. Men går ju att sätta den efter switchen. Skulle ha bryggat telia routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hm även asus routern har stöd för att ställa in portar och sånt. Dessutom kan man även comfa för iptelefoni i den. Asus router har bättre fart än den telia routern. Specielt nu när ts har nas. Men går ju att sätta den efter switchen. Skulle ha bryggat telia routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Du förstår inte själva poängen med "smart".
Den fixar så det är ett (1) LAN där både Internet och TV går.
TS har en (1) kabel till i v-rum och han vill där ha både TV och Internet.

Om du bryggar teliaroutern (verkar enklare att bara ta bort den) så kommer du ha tre (3) LAN, voip, TV och Internet.
För att lösa det över en (1) kabel så krävs det att du sätter upp en lösning med vlan: det krävs en vlan-switch i var ände av kabeln och dessutom en hel del konf som många nog kan tycka är jobbig.

Och du kan INTE köra Telias voip i Asus - utan det krävs en speciellt Telia-adapter (Tilgin).

Så den absolut enklaste och billigaste lösningen för TS är att faktiskt använda sin TG7xx. Låt TS börja med en TG7xx och om nu TS får problem med en routad Teliarouter så tar vi det problemet då
Och du ska inte glömma bort att TG7xx funkar utmärkt för mig och många, många andra.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du förstår inte själva poängen med "smart".
Den fixar så det är ett (1) LAN där både Internet och TV går.
TS har en (1) kabel till i v-rum och han vill där ha både TV och Internet.

Om du bryggar teliaroutern (verkar enklare att bara ta bort den) så kommer du ha tre (3) LAN, voip, TV och Internet.
För att lösa det över en (1) kabel så krävs det att du sätter upp en lösning med vlan: det krävs en vlan-switch i var ände av kabeln och dessutom en hel del konf som många nog kan tycka är jobbig.

Och du kan INTE köra Telias voip i Asus - utan det krävs en speciellt Telia-adapter (Tilgin).

Så den absolut enklaste och billigaste lösningen för TS är att faktiskt använda sin TG7xx. Låt TS börja med en TG7xx och om nu TS får problem med en routad Teliarouter så tar vi det problemet då
Och du ska inte glömma bort att TG7xx funkar utmärkt för mig och många, många andra.

Jo, men vad jag förstod ville han ha kabel till ovanvåningen och där funkar det bättre om man gör ett hemmanätverk. annars får ts köra dubbla kablar upp. Just om man kör nas och datorer direkt till nätet funkar ren switch betydligt sämre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vad jag förstod ville han ha kabel till ovanvåningen och där funkar det bättre om man gör ett hemmanätverk. annars får ts köra dubbla kablar upp. Just om man kör nas och datorer direkt till nätet funkar ren switch betydligt sämre.

Va? Varför skulle en switch fungera sämre?
GS105 som jag tipsade om har 5st 1G-interface och 10Gbps i bakplanet. Den lär INTE bli en bromskloss.

Sedan behöver du nog förklara vad du menar med "hemmanätverk".
Jag föreslog en AP på övervåningen - är det vad du menar med hemmanätverk?
Eller menar du ett eget ip-nät på övervåningen?

Och varför kommer TS behöva köra dubbla kablar för att man sätter en switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vad jag förstod ville han ha kabel till ovanvåningen och där funkar det bättre om man gör ett hemmanätverk. annars får ts köra dubbla kablar upp. Just om man kör nas och datorer direkt till nätet funkar ren switch betydligt sämre.

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av madtop:

Va? Varför skulle en switch fungera sämre?
GS105 som jag tipsade om har 5st 1G-interface och 10Gbps i bakplanet. Den lär INTE bli en bromskloss.

Sedan behöver du nog förklara vad du menar med "hemmanätverk".
Jag föreslog en AP på övervåningen - är det vad du menar med hemmanätverk?
Eller menar du ett eget ip-nät på övervåningen?

Och varför kommer TS behöva köra dubbla kablar för att man sätter en switch?

Skrivet av JenzA:

Hur tänkte du nu?

NU ska vi se om jag tänkte fel eller så

Jo, en switch går väl inte att få ett hemmanätverk på? alltså dela information mellan datorerna? Vad jag vet så vidarebefordrar den infon (även router gör samma sak, dock kan man koppla samman flera datorer ihop under samma nätverk så att säga, dela mappar och sånt). Eller menar ni att telia smart ska göra det? Vad jag vet har den bara en wan port för datorn och en ip adress så en router behövs för att dela upp ip adresser internt det gör inte en switch.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

NU ska vi se om jag tänkte fel eller så

Jo, en switch går väl inte att få ett hemmanätverk på? alltså dela information mellan datorerna? Vad jag vet så vidarebefordrar den infon (även router gör samma sak, dock kan man koppla samman flera datorer ihop under samma nätverk så att säga, dela mappar och sånt). Eller menar ni att telia smart ska göra det? Vad jag vet har den bara en wan port för datorn och en ip adress så en router behövs för att dela upp ip adresser internt det gör inte en switch.

Jag förslog att TS skulle behålla sin Smart.
Smart är en router som innehåller NAT, DHCP, acesspunkt med mera.
Den skapar vad du kallar ett "hemmanätverk".
Smart är samma sak som din ASUS men med den stora skillnaden är att den klarar av att hantera TV & Internet på samma "hemmanätverk".

Alla datorer, NAS, mobiler, TV-boxar mm som är inkopplade bakom Smart är kopplade till samma ip-nät (192.168.1.0/24) och alla dessa burkar kan nå varandra direkt på L2. Det behövs ingen routing för att skicka trafik utan paketen går direkt mellan burkarna. Så om du kopplar in en NAS och en dator till samma switch så kommer trafiken gå direkt mellan dessa - trafiken kommer inte gå till routern.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag förslog att TS skulle behålla sin Smart.
Smart är en router som innehåller NAT, DHCP, acesspunkt med mera.
Den skapar vad du kallar ett "hemmanätverk".
Smart är samma sak som din ASUS men med den stora skillnaden är att den klarar av att hantera TV & Internet på samma "hemmanätverk".

Alla datorer, NAS, mobiler, TV-boxar mm som är inkopplade bakom Smart är kopplade till samma ip-nät (192.168.1.0/24) och alla dessa burkar kan nå varandra direkt på L2. Det behövs ingen routing för att skicka trafik utan paketen går direkt mellan burkarna. Så om du kopplar in en NAS och en dator till samma switch så kommer trafiken gå direkt mellan dessa - trafiken kommer inte gå till routern.

Okej, min switch från telia har fyra specifika portar. Så behöver en router i mellan, annat går inte sätter man en switch först så bråkar två dator om samma ip nummer ut

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kör på madtops lösning så blir det bra.

Permalänk

Forts...

Halloj igen och tack för alla råd!

Lite ändringar har det blivit. Frugan blev inte så glad över idéen med ett skåp i hallen, hon såg ut som om jag hade föreslagit en kamel som extra kompis vid nästa dust i sänghalmen. Så det blir det ingen. Nu får jag istället dra 2 kablar upp till arbetsrummet, en som går till technicolor routern (som då får stå i arbetsrummet) och så en tillbaks igen som går till tv:n och de andra prylarna i vardagsrummet.
Men, det visade sig möjligt att hitta någon som kunde komma för jul och dra kabel. Jag frågade den elektriker vi brukar anlita och han ansåg sig kapabel att dra kabel men hade dock inte tid före jul. Nu undrar jag om någon har någon erfarenhet av proffskabelinstallatörer och om det finns tips på några lämpliga.

Vad jag har gjort nu för att vi ska någon form av nätverk är att jag har flyttat nas:arna och en av mac mini:sarna ner till tv, satt GV-108:an där och kör de andra datorerna via technicolorns (tc) trådlösa nät. Jag kan ju säga att det går sådär, faktiskt.
NAS:arna annonserar sig via zeroconf (http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-configuration_networking) och det verkar vara lite si och så med att tc:n propagerar broadcast. Ibland dyker nas:arna upp på mac:en och ibland gör de det inte. Samma sak med mac mini:n, ibland syns den och ibland inte.

TC:n i sig är också lite besvärlig. Jag kan inte logga in på den. Första gången går det utan password. Om jag försöker sätta passwordet så går det inte. (vilket, visade en chatt med telia, vara en feature. Oavsett vad man skriver går den tillbaks till det password som är tryckt på tc:n).
Jag kan sätta ssid och jag kan sätta anslutningspasswordet (nyckeln). Men resten verkar jag inte kunna göra någonting med.
Nu är ju det faktum att jag inte kan logga in på tc:n ett hinder för att konfigurera den.
Så nu är jag hux flux inne på att brygga den, vilket jag i sig inte vet vad det innebär, bara för att kunna komma åt lite mer avancerade saker som port forwarding.

Sedan kunde inte snubben på telia se att jag hade någon trafik trots att ungarna tittade på tv och jag surfade. Så nu ska det komma en tekniker i nästa vecka och fixa. Förhoppningsvis kan han ordna inloggningsproblemet också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Invader ACE:

Så nu är jag hux flux inne på att brygga den, vilket jag i sig inte vet vad det innebär, bara för att kunna komma åt lite mer avancerade saker som port forwarding.

Att brygga innebär att Smarten slutar hantera datatrafiken, den bara matar ut den trafiken opåverkad och du ansluter sedan en egen router efter tycke och smak som hanterar datan.
Smarten blir alltså bara en switch som separerar vlanen och så agerar den telefoniadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

bara för att...

Det drygt 2 år sedan vill jag skriva ett svar om hur det blev.
Kabelkillarna var här, tillbringade 4 timmar med att försöka få upp något till övervåningen innan de gav upp och rekommenderade
PowerPlug. Jag köpte dylik och det funkar klockrent! Det är Zyxels och att konfa den är ett litet helvete.

Men, det funkar!
Nu, däremot, är jag missnöjd med tc799:s möjligheter till filtrering. Jag vill blockera saker men den är alldeles för dålig så nu är jag inne på att brygga igen. Mitt problem är då att jag vill ha en ren router (dvs inget trådlöst, det får inte plats en massa antenner i skåpet) och sedan sätter jag accesspunkter på andra ställen.
Jag behöver då en router som kan hantera dhcp och wlan (dvs mellan extern ip och lan:et). Det verkar inte finnas så många. Jag hittar bara zyxel. Kanske köpa en trådlös router och stänga av den trådlösa delen?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte din budget men om du funderar på att brygga och ha en separat access punkt kanske du skall fundera på att skaffa en brandvägg istället för router.

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Jag vet inte din budget men om du funderar på att brygga och ha en separat access punkt kanske du skall fundera på att skaffa en brandvägg istället för router.

Tja, brandvägg måste jag ju ha men jag trodde det var inbyggt i de flesta routrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Det drygt 2 år sedan vill jag skriva ett svar om hur det blev.
Kabelkillarna var här, tillbringade 4 timmar med att försöka få upp något till övervåningen innan de gav upp och rekommenderade
PowerPlug. Jag köpte dylik och det funkar klockrent! Det är Zyxels och att konfa den är ett litet helvete.

Men, det funkar!
Nu, däremot, är jag missnöjd med tc799:s möjligheter till filtrering. Jag vill blockera saker men den är alldeles för dålig så nu är jag inne på att brygga igen. Mitt problem är då att jag vill ha en ren router (dvs inget trådlöst, det får inte plats en massa antenner i skåpet) och sedan sätter jag accesspunkter på andra ställen.
Jag behöver då en router som kan hantera dhcp och wlan (dvs mellan extern ip och lan:et). Det verkar inte finnas så många. Jag hittar bara zyxel. Kanske köpa en trådlös router och stänga av den trådlösa delen?

Tacksam för hjälp!

Om du har max 250Mbit internetanslutning så skulle jag välja Edgerouter-x. Kostar ca 700kr och är en enkel businessrouter utan wifi.
Den är mkt liten och drar minimalt med effekt.

Permalänk
Medlem

Kika på Ubiquiti's grejjer (Dustin säljer bland annat), de säljer bland annat kompakta routers och är mycket seriösa med sina prylar.

Har alltid tidigare kört med de vanliga märkena när det kommer till routers/AP osv men jag skaffade ett par Ubiquiti Unifi AP och har aldrig varit med om maken till stabilt WiFi. Satan så stabila de är, rock solid. Ska införskaffa ett antal av den nya AP'n med 802.11ac-stöd inom snar framtid.

EDIT: Om du bryggar Thomson-routern tror jag all "Smart"-funktionalitet försvinner? Helt utan att ta hänsyn till dina kabelkrav så kör Telia med "olika VLAN för internet och IPTV", något som Ubiquitis prylar stödjer, men kan inte svara på huruvida det går att konfa på samma sätt som Thomson-enheten genom 1 kabel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Invader ACE:
Det är inte mycket till brandvägg som sitter i routers. Det en brandvägg kan göra idag är förutom routing, NAT/PAT så kan de ha IPS, Application control, Antivirus, Antispam osv. Ta en titt på Palo Alto, Checkpoint, Fortigate och PFSence till exempel. De kallas för 3rd Generation eller Next Generation (NGFW) brandväggar som kan ge en mycket högre säkerhet. Visst är det bättre om inte ditt antivirusskydd behöver testas. Men för att få en burk att göra detta så får man vara beredd att betala några tusenlappar eller sätta upp en PFSence med tillägg. Likaså får man ofta betala en årsavgift för att hålla brandväggen uppdaterad med antivirus, sårbarheter i protokoll, sårbarheter i applikationer, osv. samt support.
Det som är bra är att deras mindre burkar (SOHO-segmentet) kostar inte idiotmycket.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Kika på Ubiquiti's grejjer (Dustin säljer bland annat), de säljer bland annat kompakta routers och är mycket seriösa med sina prylar.

Har alltid tidigare kört med de vanliga märkena när det kommer till routers/AP osv men jag skaffade ett par Ubiquiti Unifi AP och har aldrig varit med om maken till stabilt WiFi. Satan så stabila de är, rock solid. Ska införskaffa ett antal av den nya AP'n med 802.11ac-stöd inom snar framtid.

EDIT: Om du bryggar Thomson-routern tror jag all "Smart"-funktionalitet försvinner? Helt utan att ta hänsyn till dina kabelkrav så kör Telia med "olika VLAN för internet och IPTV", något som Ubiquitis prylar stödjer, men kan inte svara på huruvida det går att konfa på samma sätt som Thomson-enheten genom 1 kabel.

Jag har förstått det som att tv och iptelefoni ska fortsätta fungera som tidigare, annars blir det inget roligt. Ungarna kommer att klaga järnet över jul!
Jag tittar just nu på EdgeRouter. Du är inte den enda som hyllar Ubiquiti! Priset är lockande!

Permalänk
Skrivet av teejee:

Om du har max 250Mbit internetanslutning så skulle jag välja Edgerouter-x. Kostar ca 700kr och är en enkel businessrouter utan wifi.
Den är mkt liten och drar minimalt med effekt.

Den ser mycket intressant ut!

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

@Invader ACE:
Det är inte mycket till brandvägg som sitter i routers. Det en brandvägg kan göra idag är förutom routing, NAT/PAT så kan de ha IPS, Application control, Antivirus, Antispam osv. Ta en titt på Palo Alto, Checkpoint, Fortigate och PFSence till exempel. De kallas för 3rd Generation eller Next Generation (NGFW) brandväggar som kan ge en mycket högre säkerhet. Visst är det bättre om inte ditt antivirusskydd behöver testas. Men för att få en burk att göra detta så får man vara beredd att betala några tusenlappar eller sätta upp en PFSence med tillägg. Likaså får man ofta betala en årsavgift för att hålla brandväggen uppdaterad med antivirus, sårbarheter i protokoll, sårbarheter i applikationer, osv. samt support.
Det som är bra är att deras mindre burkar (SOHO-segmentet) kostar inte idiotmycket.

Jag ska ta mig en flukt men det känns lite overkill för mig. Jag tar mailen via google mail (som min MX) och den tar hand om ganska mycket spam. Vi har inga win-hojjar, bara mac & linux, jag är inte så rädd för virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Jag har förstått det som att tv och iptelefoni ska fortsätta fungera som tidigare, annars blir det inget roligt. Ungarna kommer att klaga järnet över jul!
Jag tittar just nu på EdgeRouter. Du är inte den enda som hyllar Ubiquiti! Priset är lockande!

IP telefoni fungera nog som vanligt när du bryggar smart, men TVn kräver lite handpåläggning, antingen tar du det från det seperata "TV"-uttaget på mediaomvandlaren eller så får du mixtra med routerinställningarna (vet inte detaljerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Jag har förstått det som att tv och iptelefoni ska fortsätta fungera som tidigare, annars blir det inget roligt. Ungarna kommer att klaga järnet över jul!
Jag tittar just nu på EdgeRouter. Du är inte den enda som hyllar Ubiquiti! Priset är lockande!

Jag kollar lite snabbt med min kontakt på Telia Återkommer.

EDIT: IPTV och IPtele ska fortsätta fungera, men jag tror som nämns här i tråden att VLANen blir separerade så att du behöver fler kablar eller sätta upp en VLAN-kapabel switch i varje ände. Det är möjligt att Ubiquitis router kan ersätta Telias router och göra motsvarande jobb med VLANen (känner att jag behöver förbättra min kunskap om VLAN...)

"Port 4 bryggas bara för surf, så den trunkar vi inte ut några andra VLAN på, så det är port 1-3 som gäller för TV."

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av teejee:

IP telefoni fungera nog som vanligt när du bryggar smart, men TVn kräver lite handpåläggning, antingen tar du det från det seperata "TV"-uttaget på mediaomvandlaren eller så får du mixtra med routerinställningarna (vet inte detaljerna).

Det gör vi redan, tror jag. Som jag minns det pluggar tv-boxen in i tv-uttaget. Däremot kommer nog vår trådlösa tvbox få problem.