Smidig ultrabook till farsan, <10,000kr

Permalänk
Medlem

Smidig ultrabook till farsan, <10,000kr

Tjena,
Farsan är i behov av en ny ultrabook, men jag är tragiskt utdaterad i frågan.

Han vill att den ska vara smidig (11"-13"), ha bra batteritid och tillräckligt kraftfull för att hålla ett par år framöver. Hans användningsområden är vardagliga aktiviteter; streama filmer till TVn, allmänt surf... etc.

Det enda riktiga kravet är SSD och 5GHz WiFi, samt att prislappen är under 10,000kr (helst <8000kr).

All hjälp uppskattas stort.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kolla in HP ProBook 430 (G3 eller G4) och kolla på varianten som har SSD.
De levereras klent bestyckade vad gäller RAM (1 st. 4 GB-modul) men man köper bara en 4 GB-modul till och skruvar i själv så är allt frid och fröjd.

Jag hjälpte farsan att köpa den lite större ProBook 450 tidigare i år (han ville ha den formfaktorn) och den är väldigt bra, på alla tänkbara sätt. Inklusive value for money.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3922708

Är 1,5 kg för tungt för gubben?

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har en ASUS Zenbook UX31A, den har inte AC-wifi men har 5GHz 802.11n-stöd. De nyare varianterna har garanterat 802.11ac-stöd.

Kan inte annat än varmt rekommendera den. Har alltid tyckt att Macbooksen varit oöverträffliga när det kommer till smidighet, bra tangentbord och framförallt touchpad. Zenbooken har dock riktigt grym touchpad som är i klass med Macbookens och skärmen är en 1920x1080 IPS-skärm som jag också är riktigt nöjd med. Den är i princip knäpptyst också så ja, varma rekommendationer mot Asus Zenbook med IPS-skärm (det viktigaste imo).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Säger som jag alltid gör, gå på en "enterprise" variant. Vad gäller byggkvalité, drivrutiner m.m. Är dom överlägsna. HP ProBook 430 som tidigare nämnt är ett bra val, Lenovo har också en del hel schyssta modeller dock med väldigt tråkig design.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en Dell Latitude E5270 från Dustin, finns Demo-EX till riktigt bra pris. Tyvärr utan OS men det är ju inga enorma pengar.

https://www.dustinhome.se/product/5011001953/latitude-e5270-e...