AMD Polaris 12 skymtas i Linux-drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

AMD Polaris 12 skymtas i Linux-drivrutiner

Under nästa år är det dags för grafikarkitekturen Vega att se dagens ljus, men innan dess kan ytterligare en krets i Polaris-familjen vara på ingång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre zent än aldrig! Kom igen nu AMD, behöver ett bra (~GTX 1080 i prestanda) och billigt (<4000 kr) kort!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bättre zent än aldrig! Kom igen nu AMD, behöver ett bra (~GTX 1080 i prestanda) och billigt (<4000 kr) kort!

Haha, visst vill vi alla ha det!
Men det mest komiska i sammanhanget brukar vara att folk som skriver så vill kunna köpa ett billigare, prisdumpat GTX1080
"nVidia säljer oavsett"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det blir Rx490 med 384 bits bus och 12 gb minne med Gddr5/X 256 bit bus med 8 gb GDDR5X, 175w tdp för 349 dollars
Eller... mer troligt, så är det ett litet chip menat att konkurrera med GTX 1050/TI för typ 129 dollars...

ångrade mig ;)
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Sækert RX490 och så blir Vega uppføljare till Fury-serien.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha, visst vill vi alla ha det!
Men det mest komiska i sammanhanget brukar vara att folk som skriver så vill kunna köpa ett billigare, prisdumpat GTX1080
"nVidia säljer oavsett"

För min del blir det AMD, vill gärna en ny skärm med Adaptive Sync men G-Sync skärmar är helt enkelt för dyra mot motsvarande Freesync skärmar. Sen är man lite mer än trött på Nvidias drivrutiner under den senaste tiden..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Ändrar mig igen Eftersom polaris 10 mer eller mindre = PS4-pro:s grafikkrets, så känns det ju logiskt att Polaris 12 då är mer eller mindre samma grafikchip som hamnar i Xbox Scorpio! Det stämmer ju med bandbredden på Scorpio, 256 bitars buss med Gddr5x = 320 gb, men med skillnaden att PC-versionen lär ha högre klock och tdp. Borde kunna vara ungefär GTX 1070-prestanda.
Ja, så är det ju såklart

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

Hoppas AMD tar hem hela 2017, plockar 40% på CPU och GPU marknaden.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Var ju rykten om en dubbelmacka, kanske är den som hittat fram?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Vänta nu... Ändrar mig igen Eftersom polaris 10 mer eller mindre = PS4-pro:s grafikkrets, så känns det ju logiskt att Polaris 12 då är mer eller mindre samma grafikchip som hamnar i Xbox Scorpio! Det stämmer ju med bandbredden på Scorpio, 256 bitars buss med Gddr5x = 320 gb, men med skillnaden att PC-versionen lär ha högre klock och tdp. Borde kunna vara ungefär GTX 1070-prestanda.
Ja, så är det ju såklart

Jag är lite inne på ditt spår. I Juni lanserar AMD normalt årets APU:er och de har tidigare år bytt mellan iterationerna av Bulldozer med en årlig kadens, men i år har de ingen ny variant att använda till sina APU:er, vilket gör det sannolikt att nästa iteration kommer att bygga på ZEN och jag kan mycket väl tänka mig att (dvs. ren spekulation) ZEN behöver paras ihop med ett grafikkort som är tillverkat med samma litografi som processorn. Om P11 är för stor/liten för det ändamålet behövs en ny krets.

Nästa fråga är hur kärnorna är fördelade mellan Vega 10 och V11. Vi tror oss veta att den ena har 4096 kärnor, men om det är den lilla kretsen så finns det ett rätt stort glapp mellan P10 (2304) och Vega 1X (4096) som skulle kunna täppas till med en ny krets.

Och sedan har vi ju minneskontrollerna... GDDRv5? DDR4? HBM2? Kan det vara en P10 med HBM?

Permalänk
Medlem

Förhoppningen är väl att det är en förbättrad Polaris 10 som istället använder GDDR5X. Hoppas hur som helst på lansering i januari/februari så man har något mer att ta ställning till inför nya bygget

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det är lite sent att släppa något snabbare som skulle vara baserat på Polaris arkitektur, IP v8.0, snabbare kretsar ska nog vara baserat på den nya arkitekturen från Vega i så fall, alltså IP v9.0. Det är inte heller fråga om en uppdaterad Polaris 10, då den blir Polaris 10 XT2. Det rimligaste är helt enkelt att det är en budgetkrets. AMD behöver uppdatera sitt budgetsegment också. Just nu har de bara kretsar för övre och lägre mellansegment. Något nytt för *30 - *50 har de ännu inte.

Skrivet av jacozz:

Vänta nu... Ändrar mig igen Eftersom polaris 10 mer eller mindre = PS4-pro:s grafikkrets, så känns det ju logiskt att Polaris 12 då är mer eller mindre samma grafikchip som hamnar i Xbox Scorpio! Det stämmer ju med bandbredden på Scorpio, 256 bitars buss med Gddr5x = 320 gb, men med skillnaden att PC-versionen lär ha högre klock och tdp. Borde kunna vara ungefär GTX 1070-prestanda.
Ja, så är det ju såklart

Men Polaris 10 sitter inte i PS4. PS4 har en SOC, så eftersom de ändå utvecklar en unik krets för konsolerna så finns det inget som säger att de måste matcha kretsarna från grafikkort. Det som ryktas sitta i Scorpio skulle kunna vara en hypotetisk Vega 11.

EDIT: Läckta benches avslöjar att det är en budgetkrets:

http://videocardz.com/64787/amd-polaris-12-spotted-in-linux-p...

Permalänk
Medlem

De skulle behöva något mellan 460 och 470, för det är ett ganska stort hopp mellan de två.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Samma Polaris 12 dök upp i drivrutinerna för en beta av Mac OS X, tillsammans med Polaris 10 XT2 och Vega 10. Polaris 10 är naturligtvis RX 480. När Radeon 7970 kom i en ny version, "Ghz Edition", hade den kodnamn Tahiti XT2, så det är sannolikt en variant av RX 480 med högre klockfrekvenser.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

För min del blir det AMD, vill gärna en ny skärm med Adaptive Sync men G-Sync skärmar är helt enkelt för dyra mot motsvarande Freesync skärmar. Sen är man lite mer än trött på Nvidias drivrutiner under den senaste tiden..

Kan inte annat än hålla med om de argumenten.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

EDIT: Läckta benches avslöjar att det är en budgetkrets:[/b]
http://videocardz.com/64787/amd-polaris-12-spotted-in-linux-p...

Äsch. vad tråkigt.
Fattar inte riktigt, vore inte P11 mer eller mindre perfekt som kompanjon till ravenridge?
Men den kanske är för stor om den ska samsas med en 4 core Zen förstås.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jacozz:

Äsch. vad tråkigt.
Fattar inte riktigt, vore inte P11 mer eller mindre perfekt som kompanjon till ravenridge?
Men den kanske är för stor om den ska samsas med en 4 core Zen förstås.

Finns en annan dimension som är nog så viktig som storlek: minnesbandbredd.

Idag presterar GPU-delen i AMDs APUer och Intels iGPUer (utan eDRAM) väldigt snarlikt, i framförallt AMDs fall ser man väldigt god skalning med minnesbandbredd vilket betyder att det potentiellt finns mer prestanda som inte kan utnyttjas.

Zen APU kan ju ändå skalas till lämplig storlek med existerande Polaris, man får anpassa frekvens och antal stream-cores efter bandbredd bara. Går ändå inte att direkt ta någon dGPU då allt ska vara på samma krets i en APU.

Verkar också rimligt att anta att Polaris 12 inte är en mindre än Polaris 11, finns ingen marknad där då man kommer allt för nära iGPUer som alltid "följer med" till bärbara och Intels konsument CPUer.

Vidare behöver AMD bättre på sina marginaler, att då ta andelar genom att försöka priskriga med Nvidia är fel strategi. Framförallt då Nvidia konsekvent har mindre kretsyta och färre transistorer, d.v.s. en billigare krets att tillverka, jämfört med AMDs motsvarande modell.

I bästa fall så blir Polaris 12 för 1000-1500:- segmentet vad RX 470 idag är för segmentet max 2000:-, klart mer prisvärd än Nvidias motsvarighet.

För idag är GTX 1050 ett bättre val än både 2 GB 460 (ca 30 % snabbare men bara ca 10 % dyrare) och 4 GB 460 (ca 10 % snabbare och ca 10 % billigare).

Jämförelsen mellan RX 470 och 1050Ti är mest: hur har Nvidia tänkt kunna konkurrera här? Enda fördelen med 1050Ti är att den klarar sig utan extra strömmatning.

Den nya kretsen måste ersätta 460 prismässigt, finns inget utrymme mellan 460 och 470 då den senare är så pass långt före 460 i prestanda/krona idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en annan dimension som är nog så viktig som storlek: minnesbandbredd.

Jupp. Skillnaden är väl iofs nu att man med Ravenridge har tillgång till högre bandbredd med ddr4, samt ny förbättrad minneskomprimering i grafikkretsen. Detta tillsammans borde väl ge sissådär 30-40% högre bandbreddsutnyttjande för grafikdelen.

Citat:

Verkar också rimligt att anta att Polaris 12 inte är en mindre än Polaris 11, finns ingen marknad där då man kommer allt för nära iGPUer som alltid "följer med" till bärbara och Intels konsument CPUer.

Jo, verkar väl rimligt. Är det nån konkurrensfördel AMD-APU:er har mot intel IGP:er, så är det väl just bättre inbyggd grafik. Men här menar jag att det hittills i stort sett varit bortkastad kretsyta som man istället kunna banta bort på alla APU-bulldozervarianter som lanserats och fått mindre och effektivare och billigare APU:er. Jag kan ha fel, men vem, som är det minsta intresserad av att kunna spela hyfsat moderna spel nöjer sig med IGP-grafik?
Jag hoppas istället att man i och med Ravenridge, åtminstone med en toppvariant, satsar på 4-kärnig Zen + Lill-Vega på en gemensam interposer med 16/32 HBM-minnen. Man skulle tom kunna skippa RAM helt och hållet! Åtminstone på de mobila varianterna och minisystem. Tänk vad härligt med enbart ett adresserbart minne som både cpu och gpu kan använda utan först behöva kopiera och trycka in i respektive dedikerade minne! HSA helt enkelt

Citat:

Vidare behöver AMD bättre på sina marginaler, att då ta andelar genom att försöka priskriga med Nvidia är fel strategi. Framförallt då Nvidia konsekvent har mindre kretsyta och färre transistorer, d.v.s. en billigare krets att tillverka, jämfört med AMDs motsvarande modell.

Knepigt det där. Hittills har ju AMD varit det "billiga" alternativet till Intel och Nvidia. Tyvärr så har det ju inte heller hjälpt de generationer man faktiskt varit prestandamässigt och effektivitetsmässigt bättre än konkurrenterna. De stora flertalet har ändå valt Intel/Nvidia. Jag tror att det mest handlar om "billighetsryktet". Skotten, jo jag vet att du tycker han är en fanboy hade nyligen i mitt tycke en bra analys på situationen. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU&index=4&list=PLNx...

Jag vet ärligt talat inte hur AMD ska lyckas komma bort från sitt "billigare fast sämre-rykte"

Citat:

För idag är GTX 1050 ett bättre val än både 2 GB 460 (ca 30 % snabbare men bara ca 10 % dyrare) och 4 GB 460 (ca 10 % snabbare och ca 10 % billigare).

Nu finns det ju iofs en upplåst P11 med 1024 sp. Det verkar som Apple tar alla just nu, men en uppklockad sådan kanske räcker för att konkurrera mot 1050?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jacozz:

Knepigt det där. Hittills har ju AMD varit det "billiga" alternativet till Intel och Nvidia. Tyvärr så har det ju inte heller hjälpt de generationer man faktiskt varit prestandamässigt och effektivitetsmässigt bättre än konkurrenterna. De stora flertalet har ändå valt Intel/Nvidia. Jag tror att det mest handlar om "billighetsryktet". Skotten, jo jag vet att du tycker han är en fanboy hade nyligen i mitt tycke en bra analys på situationen. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU&index=4&list=PLNx...

Denna video ignorerar totalt elefanten i rummet här: AMDs största problem har ända sedan Athlon-tiden varit att de har för stora kostnader i förhållande till vilken typ av produkter de tillverkar och säljer, idag har man en bruttomarginal på en nivå man hittar hos t.ex. MediaTek men man har inte alls samma volymer.

Lisa Su verkar ändå ha lyckat att rejält kapa kostnader, så man är på rätt väg (vilket uppenbarligen aktiemarknaden håller med om).

Även när AMD hade en mer effektiv krets (och här håller jag med "skotten", AMD var det vettigare valet vid denna tidpunkt vilket var uppenbart bara man var det mista påläst) + att man hade fördelen av en halv-nod i tillverkningsprocess lyckades ändå Nvidia tjäna mer pengar på i sammanhanget ungefär likvärdig omsättning. Det borde vara en omöjlighet att två företag med ungefär samma marknad och vid tillfället likvärdig marknadsandel samt omsättning kan få så olika ekonomiskt resultat.

När man har det problemet år efter år kommer man tillslut halka efter. Alla som spelat Civ vet att man är nästan alltid är kört om man konsekvent spenderar mindre på forskning än sin omgivning

AMD kan inte konkurrera med lågt pris, de måste få fram produkter som kan säljas med vettiga marginaler för att kunna finansiera sin FoU. Tyvärr är ju Nvidia självklart medveten om att de just nu sitter på kretsar som är billigare att tillverka, för dem är ett priskrig ett långt mindre problem än för AMD. För AMDs del ska man se det som något positivt att Nvidia knappast lär vara de som startar ett priskrig...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt i analysen av att AMD inte längre enbart kan konkurrera med pris. Man måste nog helt enkelt vara bättre på något mot konkurrenten som också tilltalar tilltänkt målgrupp. Vi får väl se hur Zen på serversidan mottas, där finns det ju i alla fall marginaler så det räcker och blir över. Kanske MI25 för Deep Learning också kan få fart på hjulen? Vi får se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de utvecklar nya drivrutiner för Linux! AMD har något nytt på gång, ingen vet vad men man har åtminstone tänkt på att det ska fungera i Linux. Skönt att man prioriterar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Denna video ignorerar totalt elefanten i rummet här: AMDs största problem har ända sedan Athlon-tiden varit att de har för stora kostnader i förhållande till vilken typ av produkter de tillverkar och säljer, idag har man en bruttomarginal på en nivå man hittar hos t.ex. MediaTek men man har inte alls samma volymer.

Lisa Su verkar ändå ha lyckat att rejält kapa kostnader, så man är på rätt väg (vilket uppenbarligen aktiemarknaden håller med om).

AMD:s ledning har varit katastrofal under hela 00-talet. Tom Rory Read var trots sin brist på vision ett fall framåt och antagligen helt nödvändig för kostnadsbesparing och successiv omställning till Semi-custom-satsningen. Annars tror jag inte AMD hade funnits idag.
Dock tycker jag att AMD:s nuvarande ledning är den bästa de någonsin haft. Lisa + Raja inger hopp.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Artikeln som gjord för "Snillen Spekulerar".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag är lite inne på ditt spår. I Juni lanserar AMD normalt årets APU:er och de har tidigare år bytt mellan iterationerna av Bulldozer med en årlig kadens, men i år har de ingen ny variant att använda till sina APU:er, vilket gör det sannolikt att nästa iteration kommer att bygga på ZEN och jag kan mycket väl tänka mig att (dvs. ren spekulation) ZEN behöver paras ihop med ett grafikkort som är tillverkat med samma litografi som processorn. Om P11 är för stor/liten för det ändamålet behövs en ny krets.

Häjna är rätt intressant, precis som du säger så har det, sen sen förstå apun, släppts för varje år en ny generation apuer. Dock kom det ingen detta år till stationära. Och nu när det är så nära inpå när Raven Ridge ska släppas så kan jag inte tänka mig att dom släpper Bristol Ridge i börjen av nästa år.

Skrivet av jacozz:

Knepigt det där. Hittills har ju AMD varit det "billiga" alternativet till Intel och Nvidia. Tyvärr så har det ju inte heller hjälpt de generationer man faktiskt varit prestandamässigt och effektivitetsmässigt bättre än konkurrenterna. De stora flertalet har ändå valt Intel/Nvidia. Jag tror att det mest handlar om "billighetsryktet". Skotten, jo jag vet att du tycker han är en fanboy hade nyligen i mitt tycke en bra analys på situationen. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU&index=4&list=PLNx...

Jag vet ärligt talat inte hur AMD ska lyckas komma bort från sitt "billigare fast sämre-rykte".

Du tar upp en intressant punkt och som är en väldigt stor utmaning. För det har ju varit så mer eller mindre dr senaste hur länge som helst. Har ingen aning heller hur AMD ska lyckas bryta den där stämpeln, uppenbarligen funkade ju inte när dom hade bättre produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en annan dimension som är nog så viktig som storlek: minnesbandbredd.

Idag presterar GPU-delen i AMDs APUer och Intels iGPUer (utan eDRAM) väldigt snarlikt, i framförallt AMDs fall ser man väldigt god skalning med minnesbandbredd vilket betyder att det potentiellt finns mer prestanda som inte kan utnyttjas.

Zen APU kan ju ändå skalas till lämplig storlek med existerande Polaris, man får anpassa frekvens och antal stream-cores efter bandbredd bara. Går ändå inte att direkt ta någon dGPU då allt ska vara på samma krets i en APU.

Verkar också rimligt att anta att Polaris 12 inte är en mindre än Polaris 11, finns ingen marknad där då man kommer allt för nära iGPUer som alltid "följer med" till bärbara och Intels konsument CPUer.

Vidare behöver AMD bättre på sina marginaler, att då ta andelar genom att försöka priskriga med Nvidia är fel strategi. Framförallt då Nvidia konsekvent har mindre kretsyta och färre transistorer, d.v.s. en billigare krets att tillverka, jämfört med AMDs motsvarande modell.

I bästa fall så blir Polaris 12 för 1000-1500:- segmentet vad RX 470 idag är för segmentet max 2000:-, klart mer prisvärd än Nvidias motsvarighet.

För idag är GTX 1050 ett bättre val än både 2 GB 460 (ca 30 % snabbare men bara ca 10 % dyrare) och 4 GB 460 (ca 10 % snabbare och ca 10 % billigare).

Jämförelsen mellan RX 470 och 1050Ti är mest: hur har Nvidia tänkt kunna konkurrera här? Enda fördelen med 1050Ti är att den klarar sig utan extra strömmatning.

Den nya kretsen måste ersätta 460 prismässigt, finns inget utrymme mellan 460 och 470 då den senare är så pass långt före 460 i prestanda/krona idag.

Det här med att 4GB versionen av 460 är snabbare än 2GB diton förbryllar mig. Från vad jag har hittat finns inget som pekar mot att 2GB versionen ska ha lägre prestanda gentemot 4GB varianten förutom att minnet kan ta slut, minneshastigheten är likadan för båda varianterna vilket inte var fallet med RX 480 4GB & 8GB som förklarade prestandaskillnaderna.

Har sökt och skumläst lite snabbt om tester mellan RX 460 2GB & 4GB och den enda jag hittade var en test av Hardware Unboxed där 2 & 4GB modellerna var jämt i de flesta titlar, 4GB modellen var snabbare än 2GB modellen i vissa spel som kördes i High - Ultra inställningar vilket kan förklaras av bristande minnesmängd. I några enstaka spel var t.o.m. 2GB varianten snabbare än 4GB diton.

Så med det i hand undrar jag om det verkligen är en så stor skillnad mellan 2GB och 4GB versionen av 460 som du påstår? Nu jämförde du just dessa modeller inte direkt mot varandra utan ställde de mot 1050 2GB men även där har jag svårt att se det skulle vara någon större prestandaskillnad mellan 460s 2GB & 4GB modeller.

Om minnesbrist var orsaken till prestandaskillnaden borde ju inte 1050 2GB ta en prestandadipp med 460 2GB i dessa tester? Nu har ju 1050 en effektivare minneskomprimering men även med det inräknad har jag svårt att se det skulle väga upp i de tester där minnesbristen är anledningen till prestandatappen för 460 2GB.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FishTank:

Det här med att 4GB versionen av 460 är snabbare än 2GB diton förbryllar mig. Från vad jag har hittat finns inget som pekar mot att 2GB versionen ska ha lägre prestanda gentemot 4GB varianten förutom att minnet kan ta slut, minneshastigheten är likadan för båda varianterna vilket inte var fallet med RX 480 4GB & 8GB som förklarade prestandaskillnaderna.

Har sökt och skumläst lite snabbt om tester mellan RX 460 2GB & 4GB och den enda jag hittade var en test av Hardware Unboxed där 2 & 4GB modellerna var jämt i de flesta titlar, 4GB modellen var snabbare än 2GB modellen i vissa spel som kördes i High - Ultra inställningar vilket kan förklaras av bristande minnesmängd. I några enstaka spel var t.o.m. 2GB varianten snabbare än 4GB diton.

Så med det i hand undrar jag om det verkligen är en så stor skillnad mellan 2GB och 4GB versionen av 460 som du påstår? Nu jämförde du just dessa modeller inte direkt mot varandra utan ställde de mot 1050 2GB men även där har jag svårt att se det skulle vara någon större prestandaskillnad mellan 460s 2GB & 4GB modeller.

Om minnesbrist var orsaken till prestandaskillnaden borde ju inte 1050 2GB ta en prestandadipp med 460 2GB i dessa tester? Nu har ju 1050 en effektivare minneskomprimering men även med det inräknad har jag svårt att se det skulle väga upp i de tester där minnesbristen är anledningen till prestandatappen för 460 2GB.

Finns flera tester kring att AMDs kort inte alls hanterar fallet att VRAM tar slut på ett bra sätt samt att AMD-korten använder mer VRAM för en specifik scen. T.ex. detta.

Här har du också genomsnittlig relativ prestanda över 25 spel, notera den rätt rejäla skillnaden mellan 2 GB och 4 GB RX 460 modellerna. 2 GB är helt enkelt för lite för GCN, men av någon anledning hanterar Maxwell/Pascal ändå VRAM på ett sätt som gör att 2 GB verkar räcka för de inställningar som är rimliga för dessa kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer